بی اختیاری ادرار در زنان و درمان آن

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلاتی است که خیلی زنان به آن دچار هستند. بعضی از خانم ها هستند که در هنگام خندیدن یا سرفه کردن چند قطره ادرار از آن ها خارج می شود و از دفع بی اختیار ادرار خود شکایت دارند. چنین افرادی دچار بی اختیاری ادرار هستند. این بیماری می تواند در هر سنی برای خانم ها به وجود آید اما با بالا رفتن سن احتمال آن افزایش می یابد.
دلیل این که خانم ها نسبت به آقایان بیشتر دچار این بیماری می شوند را می توان، بارداری و زایمان خانم ها دانست. بی اختیاری ادرار تمام ابعاد زندگی یک خانم را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای مثال نگرانی هایی که در خارج شدن ادرار هنگام برقراری رابطه جنسی وجود دارد گاهی باعث می شود خانم ها به برقراری رابطه بی میل شوند. چنین افرادی در مسافرت های خود دچار مشکل هستند چرا که مشکل پیدا کردن سرویس بهداشتی برای آن ها ایجاد دغدغه می کند و سعی می کنند دوره ی مسافرت خود را کوتاه کنند.

به گفته دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زنان و زایمان تهران، خانم های مبتلا به بی اختیاری ادرار دچار اختلال در خواب شبانه خود هستند، چون مجبورند در طول شب چند نوبت به دستشویی بروند یا به دلیل خارج شدن ادرار در خواب لباس خود را چند نوبت تعویض کنند. هم چنین این خانم ها معمولا از خوردن غذاهای آبکی یا میوه ها کمتر استفاده می کنند که این می تواند مضراتی را برای آن ها به دنبال داشته باشد. این افراد در محیط کار خود هم دچار مشکلات زیادی هستند و دلیل آن مراجعه مکرر به دستشویی است که باعث می شود کیفیت کارشان را پایین بیاورد و فعال بودن زیاد را از آن ها می گیرد. البته آقایان هم در اثر عواملی مانند آسیب های عصبی، سکته مغزی، نقص های مادرزادی، ام اس، بیماری های زمینه ای و بالارفتن سن با این بیماری مواجه می شوند.
عوامل زیادی وجود دارد که خطر ابتلا به بیماری بی اختیاری ادرار در زنان را افزایش می دهد. برای مثال پزشکان افزایش سن را به عنوان یک عامل مهم بیان می کنند. با نزدیک شدن به سن یائسگی، کاهش تولید هورمون های جنسی و شل شدن عضلات لگنی احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. افراد مسنی که به دلیل بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون و نارسایی های قلبی از داروهای خاصی استفاده می کنند بیشتر دچار بی اختیاری ادرار می شوند. حاملگی یکی دیگر از دلایل این بیماری است.

مقاله زیر هم ممکنه به دردتون بخوره:

یائسگی زودرس در زنان

به پیشنهاد دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان خوب در شهرک غرب، بهتر است خانم ها بعد از زایمان به مدت سه ماه ورزش های کف لگن را انجام دهند تا دچار بی اختیاری ادرار نشوند. افرادی که به صورت سزارین زایمان می کنند کمتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند. اما خانم هایی که به صورت طبیعی زایمان می کنند و وزن نوزاد آن ها بیشتر از 4 کیلو گرم باشد ریسک ابتلا به بی اختیاری ادرار در آن ها بیشتر است. گاهی بعضی از خانم ها به دلایل مختلف مجبور به مصرف پروژسترون می شوند که مصرف این دارو باعث تشدید بیماری بی اختیاری ادرار می شود. عوامل دیگری مانند چاقی، سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و بیماری های طبی می تواند در ابتلا به این بیماری تاثیر گذار باشد.
اگر یکی از علائم بیماری بی اختیاری ادرار را دارید باید فورا به پزشک متخصص مجاری ادرار و دستگاه تناسلی مراجعه کنید. پزشک با بررسی دقیق سابقه پزشکی شما و پرسیدن سوال هایی در رابطه با فشار ناحیه مثانه، میزان مصرف مایعات، سابقه جراحی، بیماری های زمینه ای، مصرف دارو و ابتلا به بیماری های خاص می تواند به تشخیصی درست برسد و درمان مناسب را برای شما تجویز کند. در این معاینات باید احتمال انسداد های روده یا تومورهای لگن مورد بررسی قرار گیرند. در تشخیص بیماری بی اختیاری ادرار در زنان باید آزمایش های مختلف مانند تست فشار مثانه، سونوگرافی، آنالیز ادرار و کشت ادرار، نوار عصب مثانه و سیستوسکوپی انجام شود تا پزشک به درمان قطعی بی اختیاری ادرار برسد.

انواع بی اختیاری ادرار

 

انواع بی اختیاری ادرار

بیماری بی اختیاری ادرار که در خانم ها اتفاق می افتد انواع مختلفی دارد که بر اثر عوامل مختلف ممکن است هر کدام از انواع آن در خانم ها به وجود آید. در ادامه به کمک متخصص زنان سعادت آباد به بیان انواع این بیماری می پردازیم:

1_ بی اختیاری استرسی: افرادی که به هنگام سرفه، عطسه، خنده یا هر حرکت دیگر به مثانه آن ها فشار وارد می شود و این فشار باعث خارج شدن ادرار از آن ها می شود دچار بی اختیاری استرسی هستند. این نوع بی اختیاری شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار در بین خانم ها است.

2_ بی اختیاری فوریتی: این بی اختیاری زمانی اتفاق می افتد که فرد در هنگام احساس ادرار نمی تواند ادرار خود را کنترل کند. در این نوع بی اختیاری انقباض های نامناسب مثانه از مهم ترین دلایل محسوب می شود. در اثر پیام های عصبی غیر طبیعی، اسپاسم و گرفتگی مثانه به وجود می آید که باعث خارج شدن ادرار در هنگام دوش گرفتن، لمس کردن آب، نوشیدن مقدار کمی مایعات، شنیدن صدای آب و … می شود.

3_ مثانه بیش فعال: این مشکل زمانی در خانم ها به وجود می آید که، عصب های نابهنجار در زمان های نامناسب پبام هایی را به مثانه می فرستند و باعث می شوند که مثانه بدون دریافت هشدارهای قبلی شروع به انقباض کند و تعداد دفعات ادرار را افزایش دهد. اگر دفع ادرار در روز بیشتر از 7 بار اتفاق بیفتد می گوییم فرد، مثانه بیش فعال دارد.

مشاوره رایگان

4_ بی اختیاری عملکردی: در بعضی موارد ناتوانی های جسمی یا روانی باعث می شود که افراد نتوانند به موقع خود را به دستشویی برسانند. مثلا در افرادی که دچار آرتروز هستند این مشکل به وجود می آید. در این زمان است که افراد دچار بی اختیاری عملکردی می شوند.

5_ بی اختیاری سرریزی: در این حالت مثانه به خوبی خالی نمی شود. بیماری هایی مانند دیابت که باعث آسیب عصبی می شوند، عضلات مثانه را ضعیف می کنند و باعث بی اختیاری سرریزی می شوند. تومور مجاری ادراری یا سنگ های کلیه هم می توانند در این مورد نقش داشته باشند. این نوع از بی اختیاری ادرار در خانم ها کمتر دیده می شود.

6_ بی اختیاری مختلط: گاهی ممکن است در بیمارانی بی اختیاری ادرار استرسی و فوریتی همراه هم اتفاق بیفتند. هنگامی که فردی دو نوع بی اختیاری را با هم داشته باشد می گوییم دچار بی اختیاری مختلط شده است. باید گفت بی اختیاری مختلط از شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار در بین خانم ها است.

درمان بی اختیاری ادرار

درمان بی اختیاری

برای این که به درمان قطعی بی اختیاری  رسید مانند همه ی بیماری های دیگر می توان از روش های درمانی مختلفی استفاده کرد. گاهی برای درمان بی اختیاری  بهتر است از روان درمانی استفاده شود. در این روش پزشک با بررسی عملکرد مثانه در طول شبانه روز برنامه ای زمان بندی شده برای تخلیه مثانه در اختیار بیمار قرار می دهد و به بیمار توصیه می کند در فواصل زمانی گفته شده مثانه را تخلیه کند. در واقع این کار نوعی رفتار درمانی محسوب می شود.

در روش رفتار درمانی معمولا از روش کگل که روشی برای تقویت عضله نگهدارنده ادرار است استفاده می شود. با این روش کنترل بر ادرار در فرد بیشتر شده و از بی اختیاری ادرار جلوگیری می کند. روش دیگر در درمان بی اختیاری ادرار استفاده از دارو های درمان بی اختیاری ادرار است. در این روش با استفاده از دارو هایی درمان بی اختیاری ادرار که باعث مسدود شدن پیام های عصبی تکرر ادرار استفاده می شود. داروهای درمان بی اختیاری ادرار انواع مختلفی دارند که متناسب با نوع بیماری تجویز می شود.

نورومدولاسیون روشی دیگر در درمان این بیماری محسوب می شود. اگر پزشک با استفاده از دارو یا رفتار درمانی به نتیجه درمانی مناسب نرسد از روش تحریک عصب های مثانه که از ناحیه ستون فقرات خارج شده است استفاده می کند که به این کار نورومدولاسیون می گویند.
استفاده از دستگاه واژینال در درمان قطعی بی اختیاری ادرار می تواند کمک کننده باشد. همان طور که توسط دکتر زنان خوب غرب تهران گفته شد یکی از دلایلی که باعث بی اختیاری در خانم ها می شود ضعف عضله های لگنی است که کار نگه داری مثانه را انجام می دهند. گاهی این عضله ضعیف شده و باعث بی اختیاری ادرار می شود. پزشک در این روش پساری را که یک حلقه سفت می باشد را در داخل واژن قرار می دهد. این حلقه با وارد کردن فشار باعث می شود که مجاری ادراری در جای خود قرار بگیرد و از بی اختیاری یا عفونت های واژن جلوگیری کند.

گاهی برای درمان این بیماری از تزریق عامل های حجیم کننده مانند کلاژن یا کربن استفاده می کنند. این عامل در نزدیکی مجاری ادرار تزریق می شود و باعث حجیم شدن بافت های اطراف مثانه و مجاری ادراری می شود. با ضخیم شدن این بافت ها دهانه مثانه بسته می شود و بی اختیاری ادرار رخ نمی دهد.
گاهی در بین روشهای درمانی این بیماری با تشخیص پزشک از جراحی استفاده می شود. استفاده از جراحی زمانی جائز است که بر اثر عواملی مانند زایمان مثانه جابجا شده باشد. در جراحی مثانه به جای خود کشیده می شود و در آن موقعیت ثابت می شود. جراحی در مورد بی اختیاری ادرار به روش های رتروپوبیک و اسلینگ انجام می گیرد. استفاده از هر کدام از این روش ها متناسب با وضعیت بیمار و تشخیص پزشک انتخاب می شود. گاهی در روشهای درمانی لازم است از کاتتریزاسیون استفاده کرد. افرادی که دچار آسیب های نخاعی یا ضعف حجم عضلانی شده اند برای تخلیه مثانه خود باید از سوند استفاده کنند. استفاده از سوند در برخی بیماران به صورت موقتی است اما بیمارانی هم هستند که باید به صورت دائمی از آن استفاده کنند. در این درمان باید مثانه از لحاظ عفونت های مجاری ادراری به طور مرتب معاینه شود.

لابیاپلاستی

پرینورافی و بی اختیاری ادرار

پرینورافی در واقع ایجاد افتادگی در رحم و مثانه می باشد. افتادگی رحم در واقع پایین آمدن رحم از جای طبیعی خود است. این افتادگی زمانی در خانم ها ایجاد می شود که عواملی مانند بالا رفتن سن، زایمان، فشار ناشی از حاملگی و یا جراحی وجود داشته باشد. وقتی که رحم یا مثانه از جای خود خارج می شوند به دیواره های واژن فشار وارد می شود و این فشار می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. یکی از این عوارض بی اختیاری در خانم ها است.
طبق تجربه متخصص زنان و زایمان شهرک غرب، از علائمی که به وسیله ی آن بیماری پرینورافی می تواند خود را نشان دهد می توان احساس فشار در ناحیه لگن، احساس کشش در ران ها، احساس پری در زیر دل، احساس کشش در ناحیه تحتانی کمر و بی اختیاری ادرار در حین رابطه جنسی را نام برد. در افرادی که به این بیماری دچار هستند مصرف فراوان فیبر در رژیم غذایی به شدت توصیه می شود. سیگار کشیدن و مصرف مواد کافئین دار در این افراد می تواند شدت بیماری را بیشتر کند. انجام ورزش های مناسب طبق نظر پزشک می تواند در درمان موثر واقع شود. گاهی در این افراد به دلیل بالا بودن میزان افتادگی و مشکلات آن لازم است که از جراحی استفاده شود. این جراحی در خانم هایی که زایمان طبیعی داشته اند رایج تر است.

مقاله برای مطالعه بیشتر:

جلوگیری از افتادگی رحم و مثانه بعد از زایمان طبیعی

درمان های خانگی برای درمان بی اختیاری

علاوه بر درمان هایی که در حوزه پزشکی برای درمان بی اختیاری بیان شد، می توان از درمان های خانگی هم استفاده کرد. از دید دکتر زنان شهرک غرب، استفاده از مواد غذایی که دارای منیزیم باشند برای درمان این بیماری می تواند مفید باشد. برای دریافت این ماده معدنی می توانید از کره، شیر، پرتقال و … استفاده کرد. هم چنین از مکمل هایی که دارای منیزیم باشند هم می توان بهره برد.
ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که کمبود این ویتامین در بدن بر مجرای ادراری تاثیر گذاشته و باعث بی اختیاری ادرار می شود. دانه رازیانه را به همراه شیر و شکر مخلوط کرده و روزی دو بار برای درمان بی اختیاری ادرار استفاده کنید. چای سبز را می توان مورد دیگر در درمان این بیماری بیان کرد. چای سبز با داشتن آنتی اکسیدان های قوی به درمان این بیماری کمک می کند. از موارد دیگر می توان به خارتوت، قارچ گانودرما، ریشه مارشمالو، گیاه آگنوسما، موی ذرت، گیاه دم اسبی، گیاه کراتیوا، بید و انجام ورزش یوگا اشاره کرد.

راه‌‌‌‌‌های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان در شهرک غرب:

22074065 – 09370786637

لینک دین ما را ببینید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.