روش ها و راهکار های درمان بیماری های عفونی منتقله

شیوع بیماری های عفونی منتقله پرخطر در میان اقشار مختلف جامعه در سال های اخیر، یکی از موارد جدی و تهدید کننده سلامت انسان ها می باشد و با توجه به واکنش ها و تغییرات سریع اجتماعی از سوی سازمان های بهداشتی درمانی و همچنین سیاست گذاران امر سلامت، این عامل به عنوان یکی از مهمترین مشکلات موجود در جامعه مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

شاید دوست داشته باشید اطلاعات کامل در خصوص زگیل تناسلی زنان بدست آورید:

در مقاله زگیل تناسلی زنان و درمان آن میتوانید با جزئیات کامل با این ویروس آشنا شوید و راه های درمان و همچنین جلوگیری از آن را هم بیاموزید.

بیماری های عفونی منتقله، رفتارهای بالقوه مخربی هستند که افراد به طور ارادی، یا بدون اطلاع از پیامدهای نامطلوب احتمالی آنها، دچار آن می شوند. بسیاری از بیماری های جنسی و یا عفونت های مقاربتی، معمولاً از طریق تماس جنسی از یک شخص به فرد دیگر منتقل می شود. بیشتر آنها نسبتاً شایع هستند و بویژه در مراحل اولیه امکان درمان آنها توسط پزشک وجود دارد. برخی از بیماری های مقاربتی خوش خیم هستند، اما اگر فردی به دنبال معالجه و درمان چنین بیماری هایی نباشد، منجر به عوارض شدید شده و امکان دارد به سایر افراد نیز منتقل گردد.

به گفته دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زنان و زایمان تهران، برخی از بیماری های عفونی منتقله نیز خوش خیم نبوده و امکان درمان نیز ندارند. برای مثال می توان به بیماری ایدز اشاره کرد. این نوع بیماری راه های مختلفی برای انتقال به سایر افراد دارد. به عنوان مثال، این بیماری می تواند از طریق استفاده از سوزن های سرنگ و همچنین از طریق تماس جنسی گسترش یابد.
در سراسر دنیا بیماری های عفونی منتقله مختلفی توسط پزشکان متخصص کشف شده است که برای برخی از آنها درمان و واکسن کشف شده و برای برخی دیگر فقط راه های پیشگیری معرفی شده و هیچ درمان قطعی هنوز وجود ندارد.

از مهمترین و شایع ترین بیماری های مقاربتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلامیدیا
تبخال تناسلی
زگیل تناسلی
سوزاک
• هپاتیت ب
• اچ آی وی (ایدز)
• سیفلیس
• تریکومونیاز

مقاله برای مطالعه بیشتر:

درمان زگیل تناسلی در زنان

همانطوری که اطلاع دارید هرکسی می تواند با توجه به گرایش جنسی و استانداردهای بهداشتی خود، چندین بیماری عفونی و مقاربتی را انتقال دهد. بسیاری از بیماری های مقاربتی می توانند از طریق فعالیت جنسی غیر دخول نیز به فرد دیگر منتقل شوند.
با گسترش علم و پیشرفت علوم پزشکی در سراسر دنیا، روش ها و راهکار های درمان بسیاری از بیماری های عفونی منتقله کشف شده است. در این مطلب سعی شده روش های درمان و چگونگی پیشگیری از آنها، مورد بررسی قرار گیرد.

راههای کنترل و پیشگیری از ایدز، زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

راههای پیشگیری از بیماری جنسی

جمله ای معروف در فرهنگ ما وجود دارد که می گوید، پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله را شاید هزاران بار شنیده باشید. پیشگیری از بیماری های عفونی منتقله از درمان آن آسان تر است. بهتر است بدانید که تک همسری بین زوجین غیر آلوده به بیماری های عفونی و نیز خویشتن داری جنسی بین طرفین خطر آلودگی به انواع بیماری ها به خصوص بیماری ایدز را می تواند از بین ببرد.
به توصیه دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان خوب در شهرک غرب، بهتر است از انجام فعالیت هایی که باعث سرایت بیماری های عفونی منتقله می شود، خودداری کنید و از فعالیت های ایمن تر که بین طرفین مرسوم است مانند در آغوش گرفتن، و سایر تماس های لذت بخش استفاده کنید و سعی کنید هرگز از وسایلی مانند، تیغ، سوزن، سرنگ، مسواک یا سایر وسایل شخصی که ممکن است به خون آلوده شده باشد، به طور شراکتی استفاده نکنید و از وسایل جداگانه و یک بار مصرف استفاده کنید.

برای پیشگیری از عفونت ایدز، متخصصین روش ها و راهکار های فراوانی را توصیه می کنند برای مثال بهتر است که اگر شغل و یا رفتارتان باعث می شود شما در معرض خطر ابتلا به عفونت ایدز قرار بگیرید و یا اینکه با خون آلوده به این بیماری تماس پیدا کردید بهتر است بلافاصله با متخصص این کار تماس بگیرید. برای اینکه اگر ظرف چند ساعت پس تماس با این بیماری از درمان دارویی استفاده شود از مبتلا به ایدز و سایر بیماری های عفونی منتقلهجلوگیری می شود.
و نیز بعد از شش ماه که از این اتفاق سپری شد حتما، آزمایش خون بدهید. تا اگر نشانه هایی از بیماری های عفونی منتقله مانند ایدز در شما دیده شد، اقدام به درمان کنید تا از پیشروی بیماری جلوگیری شود. از همه مهمتر اینکه واکسیناسیون زودهنگام در جلوگیری از انواع بیماری منتقله از راه رابطه جنسی بسیار مؤثر است.

در حال حاضر در کشور ما واکسن بسیاری از بیماری های عفونتی وجود دارد مانند:

واکسن پاپیلومای انسانی (HPV)
• هپاتیت A
• هپاتیت B

یک روش ساده برای پیشگیری از بیماری های منتقله جنسی، این است که هنگام برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. این روش ساده برای پیشگیری از ابتلا به چنین بیماری هایی بهترین راهکار است. توصیه می کنیم در وب سایت های پزشکی و سلامت بیشتر در این زمینه مطالعه نمایید و در این خصوص از مشاوره نیز بهره ببرید.

مشاوره رایگان

حال در این قسمت از مطلب بهتر است به کمک متخصص زنان سعادت آباد به بیماری تبخال تناسلی (HSV) اشاره کنیم. این بیماری، یک ویروس عفونی شایع است که بر روی پوست، گردن رحم، دستگاه تناسلی و برخی قسمت های دیگر بدن تأثیر می گذارد.

بیماری های عفونی منتقله مانند تبخال تناسلی به چند دسته تقسیم می شوند که هر کدام از آنها بر بخشی از بدن تاثیر می گذارد مانند:

• HSV-1 معمولاً بر دهان تأثیر می گذارد. افراد می توانند آن را از طریق بزاق به یکدیگر انتقال دهند، یا در صورت وجود تبخال تناسلی در دهان یکی از طرفین. در طول رابطه جنسی می تواند به ناحیه تناسلی منتقل شود.
• HSV-2 می تواند روی ناحیه تناسلی، ناحیه مقعد و دهان تأثیر بگذارد. از طریق رابطه جنسی واژن، دهان و مقعد منتقل می شود.

بیماری های عفونی منتقله مانند تبخال تناسلی و یا زگیل تناسلی نمی توانند از ظروف غذاخوری، صندلی توالت، استخر، صابون یا ملحفه انتقال پیدا کنند؛ اما اگر فردی بخشی از بدن را که این بیماری در آن جا وجود دارد لمس کند و سپس قسمت دیگری از بدن خود را لمس کند، می تواند آن را در آن ناحیه پخش کند.
معمولا علائم اصلی و اولیه تبخال تناسلی در اطراف دهان، مقعد یا ناحیه تناسلی ایجاد می شود. تبخال ها می توانند شکسته شوند و باعث ایجاد درد در فرد می شود که یک هفته یا بیشتر طول می کشد تا از بین برود. در این بیماری بعضی از افراد هرگز علائم ندارند، برخی فقط شیوع اولیه دارند و برخی دیگر شیوع مکرر دارند.

مقاله برای مطالعه بیشتر:

تبخال تناسلی چه علائمی دارد و چگونه میتوان آن را درمان کرد؟

برخی از علائم اولیه این عفونت شامل موارد زیر است:

• درد بدن
• تورم غدد لنفاوی

در حال حاضر درمانی برای بیماری های عفونی منتقله از نوع تبخال تناسلی و یا زگیل تناسلی وجود ندارد، اما دارو می تواند به تسکین هرگونه علائم این بیماری کمک کند. داروهای ضد ویروسی موجود در داروخانه ها می توانند به جلوگیری از شیوع تبخال کمک کنند. همچنین استفاده از کاندوم به طور کامل مانع از انتقال تبخال تناسلی نمی شود.

انتقال بیماری های جنسی بدون دخول

بیماری های عفونی منتقله از راه های زیادی وارد بدن افراد می شود که مهمترین آن تماس جنسی طرفین می باشد. البته ناگفته نماند که عفونت های مقاربتی می تواند ناشی از عوامل زیر باشند:

• انگل (تریکومونیاز)
• باکتری (کلامیدیا، گونوره، سیفلیس)
• تبخال تناسلی، HIV، ویروس پاپیلومای انسانی (ویروس ها)

همانطوری که توسط دکتر زنان خوب غرب تهران گفته شد فعالیت جنسی می تواند باعث انتقال بسیاری از بیماری های عفونی منتقله بشود؛ اما بعضی از این بیماری ها بدون تماس جنسی نیز قابلیت انتشار و انتقال به دیگر افراد را دارند. برای مثال می توان به عفونت های شامل ویروس های هپاتیت A، B و C، ژیاردیا اینتستینالیس، شیگلا و اشاره کرد.

هپاتیت B می تواند باعث عفونت طولانی مدت شود و منجر به آسیب کبدی نیز شود. هنگامی که فرد به این ویروس مبتلا شده باشد، آثار آن ممکن است در مایع منی، خون و ادرار او دیده شود.
بسیاری از بیماری های عفونی منتقله باعث ایجاد علایم نمی شوند، بنابراین فرد نباید صبر کند تا قبل از مراجعه به پزشک علائم ظاهر شود. درعوض، افراد اگر فکر می کنند در معرض بیماری های مقاربتی قرار گرفته اند، یا اگر یک شریک جنسی داشته باشند که دارای چنین بیماری هایی باشد بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشد.

یک پزشک می تواند بر اساس تجربیات و آزمایشاتی که انجام می دهد از وجود بیماری های عفونی منتقله مطلع شده و آن را تشخیص دهد. معمولا درمان عفونت های باکتریایی با آنتی بیوتیک ها انجام می شود. با این حال، برخی از بیماری های عفونی منتقله- مانند سوزاک – به نظر می رسد در برابر آنتی بیوتیک هایی که پزشکان معمولاً برای درمان آنها تجویز می کنند، مقاومت می کنند.
استفاده کامل از داروهای آنتی بیوتیکی برای هر نوع درمان عفونت های باکتریایی ضروری است، حتی اگر علائم از بین بروند. متوقف کردن درمان زود هنگام ممکن است باعث شود باکتری های باقیمانده دوباره رشد کنند و علائم ممکن است بازگردند.

واکسن بیماری های مقاربتی زنان

واکسن ها می توانند به محافظت و درمان افراد در برابر بیماری های عفونی منتقله مانند HPV و هپاتیت B کمک کنند. افراد بیمار برای اینکه از وضعیت خود باخبر شوند می توانند با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنند و در خصوص درمان بیماری از او کمک بگیرند.
طبق تجربه متخصص زنان و زایمان شهرک غرب، معمولا بیماری های عفونی منتقله در زنان ناشی از عفونت های آمیزشی بوده و به طور عمده از طریق آمیزش جنسی از فرد آلوده ب فرد سالم انتقال می یابند. البته این عفونت ها در اکثر کشورها وجود دارد و کشور ما نیز از این امر مستثنا نبوده؛ و بسیاری از بیماران مراجعه کننده به پزشک معمولا دارای چنین بیماری هایی هستند.اگر بیماری های عفونی منتقله در زنان به موقع توسط پزشک درمان نشود، عوارض و مشکلات شدیدی از جمله:

• نازایی
• ناهنجاری های مادرزادی نوزادان
• مرگ و میر داخل رحمی
• بارداری خارج از رحم
• عفونت رحم و لوله های رحمی
• سرطان های دستگاه تناسلی زنان
• و دردهای مزمن شکمی

مشاوره رایگان

اگر چنین بیماری هایی در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.

متاسفانه یک فرهنگ اشتباه در کشورمان وجود دارد و آن این است که معمولا اکثر زنان در کشورمان به دلیل نگرانی از برچسب های نادرست فرهنگی، از صحبت در مورد بیماری های عفونی منتقله امتناع می ورزند. با این که چنین بیماری هایی یک مشکل بهداشتی متداول در دنیا است و درمان هایی برای آن در دسترس است که می تواند فرد را در مدیریت عفونت و درمان آن کمک کند. اگر چنین بیماری هایی به سرعت شناسایی شوند خطر عوارض را کاهش می دهند.

در حال حاضر واکسن بسیاری از بیماری های عفونتی در دنیا ساخته شده مانند؛ واکسن پاپیلومای انسانی (HPV)، هپاتیت A و هپاتیت B؛ و همچنین برای پیشگیری از بیماری های عفونی منتقله روش ها و راهکارهای مفیدی در اختیار انسان ها قرار گرفته که با عمل به آنها می توان جلو ابتلا شدن به آنها را گرفت.

هزینه آزمایش بیماری های مقاربتی

هزینه آزمایش

به پیشنهاد دکتر زنان شهرک غرب، بهتر است قبل از وارد شدن به یک رابطه، در مورد رابطه جنسی ایمن و هرگونه عفونت با شریک جنسی خود صادقانه صحبت کنید؛ و قبل از شروع یک رابطه جنسی، هر دو شریک بهتر است مورد آزمایش قرار بگیرند و اگر نیاز به واکسیناسیون برای محافظت در برابر برخی از عفونت ها دارند، آن را انجام دهند تا از مبتلا شدن به بیماری های عفونی منتقله دوری کنند. به این طریق اگر هم نیاز به هزینه باشد، هزینه ها در دوره های اولیه بسیار کم است.
اما اگر این کار صورت نگیرد و فرد دچار بیماری های عفونی منتقله شود، مقدار هزینه برای درمان قطعا بیشتر خواهد بود. البته بسته به نوع بیماری مقدار هزینه ها نیز متفاوت خواهد بود.

غربالگری منظم بیماری های عفونی منتقله برای هر کسی که از نظر جنسی فعال باشد ایده خوبی است. برای افرادی که شریک جدید دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تشخیص زودرس و درمان بیماری می تواند به متوقف شدن شیوع عفونت ها و نیز کاهش هزینه های درمان کمک کند.

لابیاپلاستی

قبل از برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی خود بهتر است، هر دو شما توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی مورد معاینه قرار بگیرید. از آنجا که بیماری های عفونی منتقله معمولاً هیچ علامتی ندارند، آزمایش تنها روش برای اطمینان از وجود این بیماری است.

راه‌‌‌‌‌های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان در شهرک غرب:

22074065 – 09370786637

لینک دین ما را ببینید