یائسگی زودرس در زنان

به گفته ی دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زنان و زایمان تهران، یائسگی بخشی از زندگی میانسالی همه ی زنان است که به معنای به پایان رسیدن دوران قاعدگی است. یائسگی معمولا در حدود سن 50 سالگی برای زنان اتفاق می افتد.گاهی ممکن است سن یائسگی زودتر از حد معمول اتفاق بیفتد که به آن یائسگی زودرس می گویند. یائسگی زودرس معمولا در زیر 40 سالگی اتفاق می افتد.

هنگامی که زنان به سن یائسگی نزدیک می شوند ابتدا تخمدان ها استروژن کمتری تولید می کنند و کم کم بدن را برای یائسگی آماده می کنند. این مرحله مقطعی است و با شروع شدن مرحله یائسگی این مرحله به پایان می رسد. بعد از این مرحله، مرحله یائسگی است که در واقع تخمدان ها دیگر تخمک آزاد نمی کنند و استروژن تولیدی توسط آن ها به صفر می رسد. اگر این مرحله 12 ماه به طور پیاپی طول بکشد یائسگی اتفاق افتاده است و دوران قاعدگی پایان می یابد.

با پایان دوران قاعدگی امکان باروری از بین می رود اما این تنها مشکل پایان قاعدگی نیست، بلکه با یائسگی زودرس مشکلاتی مانند پوکی استخوان، افسردگی، اضطراب، مشکلات تیروئیدی و بیماری های قلبی عروقی برای زنان به وجود می آید. دو نوع یائسگی زودرس داریم که نوع اول یائسگی زودرس اولیه و نوع دوم یائسگی زودرس ثانویه است. یائسگی اولیه معمولا مربوط به برداشتن تخمدان یا آسیب تخمدان ها بر اثر بیماری یا هر عامل دیگری است، اما یائسگی ثانویه معمولا بر اثر مشکلات هورمونی به وجود می آید.

عوامل یائسگی زودرس

طبق تجربه ی دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان خوب در شهرک غرب، عوامل زیادی وجود دارد که سبب ایجاد یائسگی زودرس در زنان می شود.

اولین عامل را می توان سابقه ی خانوادگی دانست و در واقع موضوع ارثی بودن را مطرح کرد. اگر مادر یا مادر بزرگ شما دچار یائسگی زودرس باشند احتمال اینکه شما به آن دچار شوید شش برابر بیشتر است.

سیگار کشیدن را می توان عامل دیگر دانست که این زنان علایم یائسگی شدید تری نسبت به دیگر زنان دارند و دچار خون ریزی های شدید در مدت قبل از یائسگی می شوند.

زنانی که شیمی درمانی یا پرتو درمانی بر روی ناحیه لگن انجام می دهند ممکن است دچار یائسگی زودرس شوند. شیمی درمانی روی تخمدان ها تاثیر منفی می گذارد و ترشح هورمون را مختل می کند در نتیجه باعث می شود که به طور موقت یا حتی دائمی قاعدگی را قطع کند.

البته این موضوع به این معنا نیست که تمام زنانی که شیمی درمانی انجام می دهند یائسه می شوند. طبیعی است که اگر سن کسی که شیمی درمانی انجام می دهد پایین تر باشد احتمال یائسگی هم در او کمتر است.

از دیگر عوامل یائسگی زودرس باید به جراحی برداشتن تخمدان اشاره کرد. بعد از جراحی برداشتن تخمدان میزان هورمون ها کاهش یافته و قاعدگی متوقف می شود.

طبق هشدار دکتر زنان شهرک غرب، بر اثر انجام این جراحی امکان کاهش میل جنسی در زنان وجود دارد و یکی از نگرانی های خانم ها در مورد یائسگی زودرس به همین مورد برمی گردد. وقتی میزان هورمون ها کاهش می یابد به تدریج خشکی واژن در زنان اتفاق می افتد و بر اثر آن ضخامت رحم کم و دهانه ی آن کوتاه تر می شود در نتیجه میل جنسی به شدت کاهش می یابد.

یائسگی زودرس بر اثر برداشتن رحم نیز می تواند اتفاق بیفتد. در برخی موارد زنان به دلایل متفاوت مجبور به جراحی و برداشتن رحم می شوند که در این صورت هم قاعدگی متوقف می شود . البته در این مورد چون تخمدان ها سر جای خود باقی می مانند امکان دارد که یائسگی اتفاق نیفتد و فقط یک یا دو سال زودتر از حد معمول یائسه شوند.

ویروس HIV و ایدز نیز در یائسگی زودرس موثر است. در زنانی که به ایدر مبتلا شده اند به دلیل این که عفونت آن ها به خوبی کنترل نمی شود ممکن است یائسگی زودرس اتفاق بیفتد. در این مورد باید دیابت نوع یک هم کنترل شود چرا که به دلیل ایجاد عفونت امکان تحت تاثیر قرار دادن بخش های دیگر هم وجود دارد.

اختلال ژنتیکی در بین برخی زنان که با مشکل کروموزومی به دنیا آمده اند می تواند باعث یائسگی زودرس شود.
عامل دیگری که به کمک متخصص زنان و زایمان شهرک غرب می توان از آن نام برد سندرم خستگی مزمن است که سبب خستگی، ضعف، درد عضلانی، درد استخوانی، از دست دادن بخشی از حافظه، سر درد و خواب نامناسب می شود، می تواند در زنان باعث یائسگی قبل از 40 سالگی شود.

اختلالات تیروئیدی به دلیل کم و زیاد کردن هورمون ها می تواند باعث یائسگی شود.
بیماری صرع که نوعی بیماری ناشی از اختلال عصبی است در زنان مبتلا می تواند باعث یائسگی زودرس شود. در مطالعات اخیر حدود 14 درصد از زنانی که دچار بیماری صرع هستند زودتر از حد معمول یائسه می شوند.

پزشکان همچنین عواملی مثل دیابت، بیماری های التهابی مانند سل و آبسه های لگنی را از عوامل دیگر یائسگی زودرس معرفی می کنند. در حال حاضر درمانی که بتواند عملکرد تخمدان را برگرداند و از یائسگی زودرس جلوگیری کند وجود ندارد اما روش های متعددی برای درمان علائم یائسگی وجود دارد.

مقاله برای مطالعه بیشتر:

کیست های تخمدان چگونه بوجود می آیند؟

علائم یائسگی زودرس

علائم این نوع یائسگی در زنانی که در سن زیر 40 سال دچار یائسگی می شوند به این صورت است که، قاعدگی به مدت 4 تا 6 ماه قطع می شود. اوایل به این صورت است که، دوره های قاعدگی بی نظم می شود و امکان دارد که دوره ها طولانی تر یا کوتاه تر از قبل شوند.

از دید متخصص زنان سعادت آباد، در یائسگی زودرس گاهی با علائمی مانند خونریزی شدید، لکه بینی مکرر، دوره های طولانی که بیشتر از یک هفته طول می کشد و در نهایت پس از یک سال یک دوره بدون خون ریزی روبرو می شویم. در افرادی که دچار یائسگی زودرس می شوند گر گرفتی به عنوان یکی از شایع ترین علائم شناخته شده است.

از دیگر علائم می توان به تغییر خلق و خوی (بی قراری، تغییرات عاطفی، افسردگی و اضطراب )، تغییر در احساسات، تغییر در میل جنسی، خشکی واژن، مشکل خواب، سردرد، درد مفصلی و عضلانی،افزایش وزن، ریزش مو، عرق شبانه، تپش قلب، خشکی پوست، خشکی چشم و دهان، تغییرات در هوش، عدم تمرکز و از دست دادن کنترل مثانه اشاره کرد.

از دیگر علائم این نوع یائسگی تاثیرات عاطفی است که از این لحاظ تاثیر مخربی برای زنان دارد و آن ها را با مسائلی مانند غصه خوردن برای بچه دار نشدن، ترس از پیری، نگرانی از پایین آمدن نیاز جنسی و مشکل پایین آمدن عزت نفس برای آن ها ایجاد می کند. کسانی که به هنگام آزمایشات ناباروری متوجه شوند که ذخیره تخمدان کمی دارند بیشتر در معرض یائسگی هستند.

به توصیه ی دکتر زنان خوب غرب تهران، برای این که بتوانیم یائسگی زودرس را تشخیص دهیم می توانیم با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش سطح هورمون ها که شامل آزمایش استروژن و گونادوتروپین و انجام آمنووره یا الیگومنوره از آن مطمئن شویم. هم چنین باید در مراجعه به پزشک در مورد سابقه یائسگی خانوادگی خود صحبت کنید تا پزشک معالج بتواند تشخیص بهتری انجام دهد.

پزشک با بررسی آزمایش های شما علائم یائسگی زودرس را تشخیص خواهد داد. معمولا پزشکان با تجویز قرص های ضد بارداری که دارای استروژن و پروژسترون هستند به شما در درمان علائم بیماری یائسگی زودرس کمک می کنند.

روش درمانی دیگر مورد تائید پزشکان استفاده از هورمون درمانی است که به طور روزانه مصرف استروژن تجویز می شود و هر 12 یا 14 روز در ماه مصرف پروژسترون تجویز می شود. این درمان تا حدود 50 سالگی که زمان یائسه شدن است، با تشخیص پزشک ادامه می یابد و با توجه به شرایط هر فرد در این سن پزشک تصمیم می گیرد که درمان را ادامه دهد یا نه. دلیل اینکه مصرف استروژن و پروژسترون به طور همزمان تجویز می شود این است که، استروژن به تنهایی می تواند باعث سرطان رحم شود به همین دلیل باید همراه پروژسترون استفاده شود.

یائسگی زودرس و حاملگی

یائسگی زودرس

در رابطه با یائسگی زودرس و حاملگی باید گفت بارداری بعد از 42 سالگی با احتمال و موفقیت کمتری اتفاق می افتد. بسیاری از زنان که دچار یائسگی زودرس می شوند در مورد بارداری نگران می شوند که نگرانی به جایی است. در این زمان است که موضوع یائسگی زودرس و حاملگی مطرح می شود.

اگر مدت زیادی از یائسگی زودرس در خانمی نگذشته باشد حدود 10 درصد احتمال برگشت قاعدگی و بارداری به صورت طبیعی وجود دارد. اما باید گفت امروزه با پیشرفت های فراوانی که در این حوزه اتفاق افتاده است بارداری در این زنان ناممکن نیست. این افراد با روش هایی مانند تخمک اهدایی و IVF می توانند باردار شوند. البته باید این نکته را هم بپذیریم که بارداری در این شرایط با عمل لقاح مصنوعی عوارضی هم دارد و بی خطر نیست و هم چنین بسیار سخت و هزینه بر است.

• روش اهدای تخمک: برای بارداری با روش اهدا تخمک در زنانی که دچار یائسگی زودرس شده اند باید سلامت خانم از نظر قلبی و حتی کلیوی برای سازگاری با داروهای حاملگی بررسی شود.

• روش IVF : با استفاده از روش IVF هم می شود این کار را انجام داد. در این روش باید خانم از همه ی لحاظ، شرایط فیزیکی او بررسی شود. سپس یک خانم به عنوان اهدا کننده تخمک در نظر گرفته می شود. قبل از انجام IVF یک سری دارو برای آماده شدن رحم در نظر گرفته می شود. معمولا برای انجام لقاح مصنوعی دو جنین را انتخاب می کنند و بقیه را فریز می کنند تا در بارداری های بعدی نیز استفاده کنند. شانس بارداری با روش IVF برای زنانی که دچار یائسگی زودرس شده اند حدود 30 درصد است. میزان این موفقیت به وضع جسمانی، وزن مناسب و سیگار نکشیدن خانم مربوط است.

در مراحل بعدی این موفقیت تا 50 درصد هم افزایش می یابد. در باروری به این روش استروژن و پروژسترون به طور همزمان تجویز می شود تا رحم را برای پشتیبانی از بارداری آماده کند. بنابراین می توانیم بگوییم یائسگی زودرس و حاملگی با پیشرفت هایی که در علم به وجود آمده است، با هم تناقضی ندارند و امکان پذیر است.

یائسگی زودرس و سرطان

یائسگی زودرس و سرطان یکی از بحث هایی است که امروزه در حوزه یائسگی زودرس مطرح است. زنان هنگامی که دچار یائسگی زودرس می شوند با مشکلاتی مانند خشکی واژن و مشکلات ادراری رو به رو می شوند که در اثر آن امکان لکه بینی یا خون ریزی شدید وجود دارد. در این شرایط باید با انجام سونوگرافی و کولپوسکوپی که همان نمونه برداری از دهانه رحم و گردن رحم است. نبودن سرطان در رحم، گردن رحم و تخمدان ها مطمئن شویم. به گفته محققان حدود 20 درصد خونریزی هایی که در یائسگی زودرس اتفاق می افتد دلیل بر سرطان رحم می باشد، پس می توانیم یائسگی زودرس و سرطان را به طور همزمان مشاهده کنیم.

علاوه بر سرطان رحم سرطان تخمدان هم می تواند در دوران یائسگی زودرس اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که پزشکان به معاینه لگنی بعد از یائسگی به طور مکرر تاکید دارند. تمام زنانی که دچار یائسگی زودرس شده و در فامیل درجه یک آن ها دو نفر به یکی از سرطان های تخمدان، رحم یا گردن رحم مبتلا شده باشند باید هر شش ماه تمام معاینات واژینال، سونوگرافی و اندازه گیری نشانه شیمیایی را انجام دهند.

پزشکان از سرطان پستان هم به عنوان یکی از سرطان های رایج در زنانی که دچار یائسگی زودرس شده اند نام می برند. تمام کسانی که یائسه می شوند برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان لازم است که به طور مرتب هر شش ماه یک بار مورد معاینه قرار گیرند و تست ماموگرافی انجام دهند. در زنانی که یائسگی زودرس در آن ها به وجود می آید باید هر پنج سال یک بار آزمایش تراکم استخوان انجام گیرد تا در صورت نیاز تحت درمان قرار گیرند.

لابیاپلاستی

برای جلوگیری از ابتلای این افراد به پوکی استخوان لازم است که روزانه یک عدد کلسیم 1000 و ماهانه یک عدد قرص ویتامین D مصرف شود. در نهایت باید گفت که یائسگی زودرس و سرطان موردی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد پس بهتر است با داشتن آگاهی و انجام معاینات لازم استرس ناشی از آن را کاهش دهیم.

راه‌‌‌‌‌های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان در شهرک غرب: 22074065 – 09370786637

لینک دین مارا دنبال کنید

1. سحر
    سحر گفته:

باسلام وخسته نباشید خدمت پزشک گرامی ،من
    خانمی ۴۸ساله هستم که آذرماه سال
    ۹۷(حدوا یکسال ونیم قبل )،به دلیل فیبروم وخونریزی مقاوم به درمان ،هیستروکتومی شدم ورحم ودهانه رحم
    وتخمدانها (بارضایت خودم )کلا حذف شدند،بااین شرایط واینکه
    یائسه شدم ، مقداری ترشحات شفاف
    یاسفیدوگاهی زردرنگ دارم که بعضی وقتها بیشتروگاهی کمتراست وبدبو نیست وگاهی
    هم خارش مختصروگذرا دارم که دائمی واذیت
    کننده نیست ،پزشک متخصص زنان هم مراجعه