جلوگیری از افتادگی رحم و مثانه بعد از زایمان طبیعی

افتادگی رحم
مادرانی هستند که بعد از زایمان و گذراندن دوره بهبودی ممکن است دچار بیماری پرولاپسوس و یا افتادگی ارگان و اعضا شوند که از این نوع افتادگی‌ها می‌توان به افتادگی رحم و مثانه اشاره کرد.
البته بطور کلی نوع زایمان طبیعی یا سزارین باعث این عارضه نمی‌شود بلکه یکی از مهمترین علت‌های این بیماری باردرای به دفعات می‌باشد.


در این مقاله موارد زیر را خواهید دید:

1- افتادگی رحم با توجه به میزان شدت این بیماری انواع متفاوتی دارد

2- جلوگیری از افتادگی مثانه و رحم بعد از زایمان طبیعی

3- درمان افتادگی رحم

4- ورزش برای درمان افتادگی رحم

5- تنگ کردن واژن بعد از زایمان طبیعی

6- عمل پرینورافی

7- جراحی افتادگی رحم با لیزر

8- چه افرادی می‌توانند از این لیزر برای درمان افتادگی رحم استفاده نمایند ؟

9- تعدادی از سئوالاتی که کاربران در زمینه این موضوع مطرح کرده اند.

 


رحم یک عضو عضلانی است که به کمک عضله‌های لگن در جای خود قرار گرفته است و از عضوهای مانند مثانه، مجرای ادرار، مقعد و رحم مراقبت می‌کند که به هر دلیلی اگر این عضله‌ها سست شوند و یا دچار کشیدگی و ضعف شوند باعث افتادگی رحم شده و این عضو از جای اصلی خود خارج می‌شود و به داخل لوله واژن می‌رود.

 

1- افتادگی رحم با توجه به میزان شدت این بیماری انواع متفاوتی دارد:

• نوع اول : ورود دهانه رحم به داخل واژن
• نوع دوم : برخورد دهانه رحم به دهانه واژن
• نوع سوم : بیرون آمدن دهانه رحم از واژن
• نوع چهارم : بیرون آمدن رحم از از واژن

در مادرانی که عملا زایمان دشوار و طولانی دارند ممکن است عضله‌های کف لگن پاره شوند و باعث افتادگی رحم شود که البته این نوع افتادگی بسیار کم دیده می‌شود.

البته غیر از بارداری و زایمان طبیعی علت‌هایی مانند :

• فشار زیاد در ناحیه پایین شکم
• بلند کردن وسایل سنگین
• تومورهای لگن
• یبوست‌های طولانی و ایجاد فشار زیاد در هنگام دفع مدفوع
• چاقی زیاد و سرفه‌های طولانی
• عدم وجود هورمون استروژن در دوران یائسگی و ضعیف شدن واژن در این دوران نیز می‌تواند باعث افتادگی رحم و مثانه شود.

از علائم افتادگی رحم می‌توان به این موارد اشاره کرد :[anchor id=”r1″ ]

• احساس فشار در زیرشکم و ناحیه لگن
بی اختیاری در ادرار و یا حتی دشواری در دفع ادرار و مدفوع
• احساس درد در حین رابطه جنسی
• احساس خروج چیزی از داخل واژن یا حتی نزدیک شدن دهانه رحم به داخل واژن
• سخت راه رفتن و احساس کمردرد
با مشاهده این علائم به شما توصیه می‌کنیم که حتما به متخصص زنان و زایمان مجرب در تهران خانم ویدا یوسفیان مراجعه نمایید تا معاینه شده از بروز عارضه‌ های شدیدتر جلوگیری نمایید.
ایشان از از طریق معاینات لگن، سونوگرافی و حتی MRI می‌تواند این بیماری را تشخیص داده و به شما عزیزان راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند.

مقاله زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر بخوانید:

درمان بی اختیاری در ادرار با لیزر واژن

2- جلوگیری از افتادگی مثانه و رحم بعد از زایمان طبیعی

برای پیشگیری از افتادگی رحم چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

عملا همیشه نمی‌توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد اما با انجام یک سری کارها می‌توان شانس بروز این عارضه را کاهش داد.
• درمان یبوست و سرفه‌ای شدید زیرا این عوامل باعث ایجاد فشار در ناحیه لگن و زیر شکم می‌شوند.
• حفظ تناسب اندام و لاغر شدن که کمک زیادی در کاهش فشارهای زیاد به ناحیه شکم و عضله‌های لگن می‌کند.
• انجام تمرین‌های کگل بصورت روزانه
• ورزش کردن بصورت روزانه
• دوری کردن از برداشتن اجسام سنگین و وزنه
برای کسانی که به دلیل بارداری و زایمان دچار این عارضه شده‌اند در وهله اول پیشنهاد می‌دهیم که از بارداری‌های پشت سر هم و زیاد جلوگیری نمایند و در مرحله بعد می‌توانند با انجام تمرین‌های کگل از بروز این بیماری جلوگیری نمایند.
تمرین کگل کمک بسیار زیادی به عضله‌های لگن و پرینه کرده و آنها را محکم و قوی می‌کند و از افتادگی رحم و مثانه تا حد زیادی جلوگیری می‌کند و البته تاثیر زیادی در بالا بردن لذت جنسی در حین رابطه جنسی دارد.[anchor id=”r2″ ]

3- درمان افتادگی رحم

برای درمان غیر جراحی افتادگی رحم علاوه بر اقداماتی که در قسمت پیشگیری ذکر شده است، درمان‌های دیگری نیز وجود دارد که یک متخصص زنان و زایمان مجرب می‌تواند برای بیماران انجام داده و تجویز نماید.
• پزشک از وسیله‌ای به نام پساری استفاده می‌کند که از لوله واژن در پایین دهانه رحم میگذارد که تاثیر زیادی در بالا نگه داشتن رحم و دهانه آن دارد.
• تزریق و استفاده از استروژن که به بهبود بافت واژن کمک کند.
درمان‌های غیر جراحی برای افتادگی رحم بیشتر زمانی قابل انجام است که تشخیص آن بموقع انجام شود و برای انجام این درمان‌ها می‌توانید به مطب متخصص زنان و زایمان دکتر ویدا یوسفیان مراجعه نمایید.
درمان جراحی افتادگی رحم و ترمیم و بهبود آن به این صورت است که متخصص زنان و زایمان از طریق عمل جراحی عضله‌ها را با کمک ابزارهای جراحی به هم وصل کرده و رحم را به جای اصلی خود بر می‌گرداند.[anchor id=”r3″ ]

کگل

4- ورزش برای درمان افتادگی رحم

تمرین کگل می‌تواند تاثیر زیادی در درمان افتادگی رحم داشته باشد.
این تمرین را خانم‌ها به این صورت می‌توانند انجام بدهند که عضلات لگن خود را موقع دفع ادرار منقبض کنند. البته لازم است که کامل ادرار خالی نشود و مرتب در حین تخلیه ادرار این عضله‌ها را منقبض کرده 30 ثانیه نگه دارید و سپس شل کنید. سعی کنید این تمرین را 4 مرتبه در طول روز انجام دهید و هر بار 10 مرتبه این عمل انقباض را انجام دهید. البته این تمرین به گونه ای است که شما روزانه حتی در حین انجام کارهای روزمره می‌توانید انجام دهید.
توجه داشته باشید درصورتیکه افتادگی رحم و مثانه حاد نباشد با این تمرینات و روش‌ها تا حد زیادی درمان و بهبود پیدا می‌کند و یا حتی از بروز آن جلوگیری می‌کند ولی در صورتیکه این عارضه حاد باشد حتما باید از طریق عمل جراحی با کمک متخصص زنان و زایمان مجرب در تهران انجام گیرد.
البته با بروز عارضه افتادگی رحم سعی کنید ورزش کردن را متوقف نکنید زیرا همین تمرینات ورزشی می‌تواند تا حد زیادی این بیماری را کنترل کند زیرا ورزش کردن علاوه بر حفظ تناسب اندام و کاهش وزن باعث کم کردن فشارهای زیاد به عضله‌های لگن و ناحیه شکم نیز می‌شود.[anchor id=”r5″ ]
از ورزش‌های پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری هم می‌توانید برای درمان و بهبود افتادگی رحم و مثانه کمک بگیرید.

5- تنگ کردن واژن بعد از زایمان طبیعی

برای تنگ کردن واژن کارهای زیادی می‌توان انجام داد:

• تمرینات کگل که نحوه انجام آن در بالا توضیح داده شده است.
• تمرین دیگری وجود دارد به اینصورت که دو انگشت خود را ضدعفونی کرده در واژن خود فرو ببرید و تا حدی که بر روی انگشتان خود احساس فشار کنید ماهیچه‌های واژن خود را منقبض نمایید. این تمرین را روزانه 10 بار انجام دهید. بعد از 2 ماه خودتان متوجه بهبود و سفت شدن ماهیچه‌های دهانه واژن می‌شوید.
بهبود از طریق انجام این تمرینات نیاز به این موضوع دارد که شما صبور باشید زیرا گذر زمان نشانه‌های بهبود را به شما نشان می‌دهد. در صورتیکه با انجام این تمرینات نشانه‌های بهبودی را مشاهده نکردید می‌توانید به متخصص زنان و زایمان خانم دکتر ویدا یوسفیان مراجعه نمایید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را بخوانید:

تنگ کردن واژن به علت عدم انقباض آن پس از زایمان با جراحی پرینورافی

از دیگر کارهایی که متخصص زنان و زایمان برای تنگ کردن واژن می‌تواند انجام دهد:

• وزنه مخروط واژن تاثیر زیادی در بوجود آوردن فشار بر روی ماهیچه‌های واژن دارد. وسیله ایست که وزن دارد و به اندازه تامپون می‌باشد. که آن را داخل واژن می‌گذارند و چون بصورت وزنه است ابتدای کار را با وزن سبک شروع می‌کنند تا کم کم ماهیچه واژن بتواند وزنه را نگه دارد و پس از مشاهده پیشرفت وزنه را سنگین تر می‌کنند. این عمل را روزی دو بار به اندازه 15 دقیقه انجام می‌دهند.
• محرک‌های الکتریکی با تولید جریان الکتریکی بر روی ماهیچه‌های واژن و لگن خاصره کمک زیادی در سفت و شل کردن این ماهیچه‌ها می‌کند. درصورتیکه باز و شل بودن ماهیچه‌ها حاد نباشد در حد 4 روز می‌توان از این دستگاه استفاده نمود ولی درصورتیکه که بعد از 4 روز بهبودی مشاهده نشود می‌توان تا چند هفته و در هر بار تا 20 دقیقه این عمل را تکرار کرد.
• صندلی نیوکنترل دارای جریان مغناطیسی است که بیمار حدود 30 دقیقه بر روی آن نشسته و این جریان مغناطیس باعث تحریک عضله‌ها و ماهیچه‌های واژن و لگن خاصره می‌شود و آنها را قوی‌تر می‌کند.
• لیرز درمانی (لیزر واژینال)
• جراحی رکتوسل یا پرینورافی که عملا پزشکان برای مراحل آخر این کار را انجام می‌دهند در صورتیکه با انجام کارهای قبلی بهبود و پیشرفتی ملاحظه نشده باشد.

6- عمل پرینورافی

برای بهبود و ترمیم و یا حتی زیبایی محدوده واژن و ماهیچه‌های آن از این عمل جراحی استفاده می‌شود که باعث تنگ شدن و حتی جوانسازی واژن نیز می‌شود.
انجام این عمل به اینصورت است که دیواره‌های پشتی واژن جمع می‌شود و به هم نزدیک می‌شوند که عملا باعث تنگ شدن واژن می‌شود و در قسمت بیرونی واژن هم با انجام عمل زیبایی می‌توان نتیجه بسیار خوبی در رابطه جنسی گرفت.
با انجام این عمل چون واژن تنگ می‌شود تاثیر بسیار زیادی در افزایش لذت جنسی در حین رابطه جنسی دارد و همچنین باعث بالا رفتن روحیه و اعتماد بنفس بانوان می‌شود.[anchor id=”r6″ ]
برای انجام این عمل می‌توانید با کمک خانم دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان و زایمان در تهران به رضایت و لذت مناسبی در روابط جنسی خود برسید.

 

7- جراحی افتادگی رحم با لیزر

برای انجام این جراحی از لیزرهای ژولیت، مونالیزا تاچ و … استفاده می‌شود که با کمک هندپیس آنها متخصص زنان و زایمان به راحتی می‌تواند داخل واژن را ببیند. دستگاه‌های لیزر به قویتر شدن عضله‌های واژن و بهبود افتادگی رحم کمک زیادی می‌کند.
لیزر ژولیت : این دستگاه با کمک سیستم اربیوم لایه‌های داخلی واژن را قویتر می‌کند و قدرت واژن را بیشتر کرده و متقابلا عضله‌های نگهدارنده‌ی رحم نیز قوی می‌شود و به همین دلیل باعث پیشگیری از افتادگی رحم و حتی درمان آن می‌شود.
از طرف دیگر این دستگاه لیزر بدون بوجود آوردن درد سلول‌های واژن را نیز بازسازی می‌کند.[anchor id=”r7″ ]

 

8- چه افرادی می‌توانند از این لیزر برای درمان افتادگی رحم استفاده نمایند ؟

• کسانی که افتادگی رحم آنها حاد نباشد می‌توانند با کمک لیزر درمانی عضله‌ای نگهدارنده رحم را قویتر کرده و این عارضه را بهبود بخشند.
• کسانی که بارداری و زایمان طبیعی داشتند و پس از آن دچار افتادگی رحم و شل شدن عضله‌های واژن شده‌اند برای درمان و بازسازی واژن می‌توانند از لیزر درمانی استفاده نمایند.
تمامی‌بانوان و مادرانی که دچار عارضه و بیماری افتادگی رحم شده‌اند و همچنین به دنبال یک دکتر و متخصص زنان خوب در منطقه غرب تهران در شهرک غرب یا سعادت آباد هستند می‌توانند به مطب متخصص زنان و زایمان خانم دکتر ویدا یوسفیان مراجعه نموده و در تمامی‌مراحل زیر نظر ایشان بوده و توصیه‌های پزشکی دریافت نمایند.[anchor id=”r8″ ]

 

9- تعدادی از سئوالاتی که کاربران در زمینه این موضوع مطرح کرده اند:

1. سلام . من دچار مشکل خروج باد با صدا از واژنم شده‌ام و در دوران پریودی این موضوع بیشتر پیش می‌آید آیا ممکن است دچار افتادگی رحم شده باشم؟
• جواب : می‌تواند یکی از علت‌های افتادگی رحم باشد ولی حتما باید از طریق متخصص معاینه شوید

2. سلام. من 50 سال سن دارم و ازدواج نکرده‌ام و یک ضایعه‌ای از واژنم بیرون زده است که به دکتر هم مراجعه کردم و گفتند که افتادگی دیواره رحم است این موضوع چه مشکلی می‌تواند برای من بوجود بیاورد؟
• جواب : حتما باید درمان بشوید زیرا با گذر زمان بدتر شده و رحم کامل بیرون می‌آید.

3. سلام . دختری هستم 35 ساله که در ناحیه مقعد دچار درد شده ام انگار که چیزی می‌خواهد از مقعدم بیرون بیاید و همچنین درد زیادی هم در ناحیه زیر شکمم دارم انگار که از واژنم هم میخواهد چیزی بیرون بیاید و خیلی نگران هستم که دچار افتادگی رحم شده باشم زیرا برای معاینه مشکل دارم و باکره هستم چه کار می‌توانم بکنم ؟
• می‌توانی از طریق سونوگرافی معاینه شوی ولی حتما با دکتر مشورت کن زیرا سلامتی اهمیتش خیلی بالاتر است.

4. سلام. من یک دختر باکره هستم که به تازگی علائم افتادگی رحم را دارم و حتی یبوست شدید هم دارم ولی برای این موضوع به دکتر مراجعه نکردم چون مطمئن نیستم افتادگی رحم باشد از طرف دیگر عفونت هم زیاد می‌گیرم آیا عفونت گرفتن هم از علائم افتادگی رحم هست؟ و اینکه آیا در بچه دار شدن و بارداری مشکل پیدا می‌کنم؟
• داشتن یبوست و فشاد در هنگام دفع مدفوع از علائم افتادگی رحم است که حتما باید درمان شود ولی برای اینکه مطمئن شوی و درمان را سریعتر انجام بدهی هرچه زودتر به متخصص مراجعه کن که مشکل بیشتری پیدا نکنی.[anchor id=”r9″ ]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.