سرطان رحم چیست؟

علائم و روش های پیشگیری از آن کدام است؟
سرطان رحم(کارسینوم آندومتر) شایع ترین بدخیمی دستگاه تناسلی زنان است و سن شایع آن دههء s-v (به طور متوسط ۶۰ سالگی است) ولی در هر سنی حتی جوانی می تواند بوجود آید.

عوامل خطر سرطان آندومتر:
۱- چاقی (به طور مثال افزایش ۲۳ کیلوگرم بالاتر از حد نرمال باعث خطر نسبی ۱۰ برابر بیشتر از جمعیت طبیعی می شود)
۲- کسانی که در طول عمرشان بارداری را تجربه نکرده اند.
۳- کسانی که در سنین بالاتر یائسه می شوند.(نسبت به جمعیت عادی)
۴- کسانی که مبتلا به مرض قند (دیابت شیرین) می باشند.
۵- افرادی که با استروژن بدون پروژسترون (خصوصاً بعد از یائسگی) تحت درمان قرار می گیرند.
۶- هیپرپلازی یا ضخیم شدن بافت رحم که خود می تواند در اثر درمان مکرر با هورمون ها باشد.
حال چگونه از ابتلا به سرطان آندومتر پیشگیری کنیم و علائم آن چه می باشد؟
تقریبا۹۰%ٌ از زنان مبتلا به کارسینوم آندومتر به عنوان تنها نشانه بروز کننده بیماری دچار خونریزی یا ترشح غیر طبیعی واژینال می باشند خصوصاً اگر خونریزی غیرطبیعی در حول و حوش یائسگی (۵۰-۴۰سالگی) باشد؛ بایستی جدی تلقی شود و حتی در صورت خفیف و غیر مداوم بودن بایستی به متخصص زنان مراجعه شود.
کسانی که در دوران جوانی و میانسالی مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک « Pcos» می شوند و اغلب این افراد چاق هستند و مبتلا به هیپرتانسیون (افزایش فشار خون) و دیابت نیز هستند و به علت بیماریشان که همانند سندروم تخمدان پلی کیستیک است تحت درمان با هورمون های استروژن و پروژسترون قرار می گیرند و کسانی که بعد از یائسگی تحت هورمون تراپی (خصوصاً استروژن) قرار می گیرند بایستی بدانند که در خطر می باشند لذا هر ۶ ماه تا یکسال بایستی تحت سونوگرافی ترانس واژینال و بیوسپی آندومتر که با کورت پلاستیکی piple در مطب براحتی و بدون بیهوشی و با یک بی حسی مختصر انجام می شود قرار بگیرند، تا متخصص زنان بسهولت و براحتی بیماری را در مراحل اولیه در آنها تشخیص دهد.
همچنین با عدم مصرف غذاهای چرب و پرکالری که منجر به چاقی می شود و کنترل فشار خون و قند خون می توان از ابتلا به کانسر آندومتر پیشگیری کرد.