عفونت های دستگاه تناسلی (عفونت واژن)

آنچه بانوان محترم بایستی درباره عفونت های دستگاه تناسلی و عفونت واژن بدانند.
عفونت دستگاه تناسلی درصورت عدم درمان منجر به چسبندگی لوله های رحم و در نهایت نازایی می شود.
ترشحات در حالت طبیعی واژن
درحالت طبیعی واژن دارای ترشحاتی است که در زمان اواسط سیکل قاعدگی (روز ۱۵ سیکل) بعد از شروع قاعدگی به حداکثر میزان خود می رسد. این ترشحات که پس از پایان پریود و پاک شدن شروع می شود در ابتدا شفاف بوده و به تدریج غلیظ تر و مایل به زرد می شود و در روز ۱۵ سیکل قاعدگی به حداکثر خود می رسد.
پس همیشه ترشح واژن غیر طبیعی نمی باشد و بایستی در صورت شک به آن حتماً به متخصص زنان مراجعه و از خود درمانی های بیهوده پرهیز شود.
علائم و ترشحات غیر طبیعی واژن
محیط واژن به علت گرم و مرطوب بودن بسیار مساعد جهت رشد باکتریها می باشد، درصورت عدم رعایت بهداشت و درصورت ابتلا به بیماریهایی مثل نقص ایمنی(لوپوس و کم کاری تیروئیدو…..) و دیابت، این محیط بسیار مساعد رشد میکروبها شده و بیمار علائمی چون سوزش، خارش، ترشحات بدبو و با رنگهای خاکستری یا زرد مایل به سبز مراجعه می کند. گاهاً علائم بصورت سوزش و خارش در حین ادرار کردن همراه با ترشحات پنیری است.
بانوان عزیز نباید خوددرمانی کنند زیرا درصورت مصرف یک دارو و بدون معاینه و تجویز پزشک ممکن است چند میکروب در محیط واژن رشد کند، و درمان ناقص از عدم درمان مضرتر است به علاوه در برخی از موارد همسر بیمار هم (با توجه به نظر متخصص زنان) بایستی درمان شود زیرا اگر همسر درمان نشود بیماری همچنان از آقا به خانم منتقل شده و سیکل معیوب ادامه می یابد.

چه عواملی فرد را مستعد به عفونت واژن می کنند؟
از عوامل مستعد کننده لباس های زیر تنگ و از جنس نایلون که حاوی مواد پلاستیکی می باشند، یائسگی، نقص ایمنی (دیابت و مصرف طولانی کورتن) و عدم رعایت بهداشت توسط بانو یا همسر ایشان و استفاده از صابون و مواد شوینده می باشد.
کف ناشی از شوینده های نا مناسب به علت آناتومی خاص واژن وارد آن شده و استفاده مکرر از این شوینده ها PH واژن را بالا برده و محیط را جهت رشد باکتری های مضر فراهم نموده و مشکل را بیشتر می کند.
عسل درمانی معجزه ای جهت پیشگیری از عفونت های واژن، به عسل خوراکی که در طب سنتی بسیار به آن تاکید شده درصورت مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری به صورت خوراکی در تقویت سیستم ایمنی و عدم ابتلا به عفونت های مضر سراسر بدن موثر می باشد.
حتی به تجربه شخصی اینجانب و مداوای سالیان دراز بیماران با عسل حتی به صورت واژینال دیده ام که حتی عفونت های مقاوم به درمان نیز مداوا شده و موجب رضایت بیماران شده و از ابتلا به عفونت های مکرر جلوگیری می نماید. اما استفاده از عسل هم بایستی تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام شود.