واژینیسموس بعد از زایمان

واژینیسموس بعد از زایمان اختلالی است که در آن ماهیچه های اطراف دهانه واژن به طور غیرارادی سفت می شوند و دخول را دردناک یا غیرممکن می کند و بعد از زایمان به دلایل گوناگون رخ می دهد.

این وضعیت می تواند برای زنان در دوران پس از زایمان چالش هایی ایجاد کند. لازم به ذکر است که مواجهه با این مشکل ربطی به نوع زایمان ندارد و در هر دو نوع زایمان طبیعی و سزارین امکان ایجاد این اختلال وجود دارد.

در ادامه دلایل و راه های درمان واژینیسموس بعد از زایمان را مورد بررسی قرار داده ایم.

درمان قطعی واژینیسموس

روی لینک بالا بزنید تا مطلب درمان قطعی واژینیسموس در تهران را ببینید و اگر دوست داشتید رزرو وقت با پزشک داشته باشید.

دلایل ایجاد واژینیسموس پس از زایمان

ایجاد اختلال واژینیسموس بعد از تولد فرزند، می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. فرقی نمی کند که زایمان طبیعی باشد یا یه صورت سزارین، در هر صورت ممکن است در برخی از افراد دیسپارونی بعد از زایمان دیده شود.

صدمات جسمی و عاطفی زایمان می تواند عامل ایجاد واژینیسموس پس از زایمان شود.

عوامل فیزیکی مانند پارگی واژن، اپی زیاتومی یا تغییرات در عضلات کف لگن نیز می توانند منجر به ناراحتی در حین مقاربت پس از زایمان شوند.

عوامل عاطفی، از جمله اضطراب، استرس، یا افکار منفی در مورد تصویر بدن نیز ممکن است نقش مهمی در بروز واژینیسموس بعد از زایمان داشته باشند.

دلایل واژینیسموس بعد از زایمان

درمان واژینیسموس بعد از زایمان

برای رفع واژینیسموس پس از زایمان، بهتر است که با یک پزشک متخصص زنان جهت تعیین علت اصلی درد مشورت کنید. توصیه می شود قبل از تشخیص و قطعیت اختلال، دست به راه های درمانی خانگی و خودسرانه نزنید.

راه های درمانی مؤثر ممکن است شامل توانبخشی کف لگن، ماساژ قسمت بخیه خورده، روانکاری، و اقدامات مراقبت از خود برای بهبود سریع تر و رابطه عاطفی قبل از رابطه جنسی باشد.

اما استفاده از هر یک از روش های درمانی باید به تشخیص پزشک صورت گیرد.

دیسپارونی پس از زایمان

دیسپارونی پس از زایمان یا رابطه جنسی دردناک بعد از زایمان، می تواند توسط بسیاری از زنان تجربه شود و شامل عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، پارگی واژن، اپیزیوتومی، بافت اسکار و اختلال عملکرد کف لگن می شود.

شناخت علل زمینه‌ ای و جستجوی درمان مناسب، می ‌تواند به درمان جنسی دردناک و ناراحتی در دوره پس از زایمان کمک کند.

واژینیسموس از دیدگاه روانشناسی را بخوانید.

علت دخول دردناک بعد از زایمان

واژینیسموس پس از زایمان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، هم جسمی و هم عاطفی. عوامل فیزیکی ممکن است شامل تروما یا آسیب در حین زایمان باشد.

برخی از این تغییرات فیزیکی که پیش تر به آن اشاره شد؛ می تواند منجر به ناراحتی یا درد در حین تلاش برای دخول شود و باعث سفت شدن غیرارادی عضلات واژن و در نتیجه اختلال واژینیسموس شود.

عوامل عاطفی نیز می تواند دلیل دیگری برای دخول دردناک بعد از زایمان شود. زنان ممکن است اضطراب، استرس یا افکار منفی مربوط به تصویر بدنی، تجربیات قبلی زایمان یا ترس از درد در حین مقاربت را تجربه کنند.

این عوامل عاطفی همچنین می توانند باعث ایجاد یا تشدید واژینیسموس پس از زایمان شوند.

درمان ترس از دخول بعد از زایمان

روش های درمانی ترس از دخول پس از زایمان چند وجهی است و هدف آن پرداختن به جنبه های فیزیکی و عاطفی این بیماری است.

درمان‌های فیزیکی از جمله توانبخشی کف لگن با ورزش کگل، که شامل تمرین‌ هایی برای تقویت و شل کردن عضلات کف لگن است؛ و ماساژ بافت اسکار با استفاده از گوی های سیلیکونی برای کاهش درد ناشی از پارگی واژن یا اپیزیوتومی باشد.

روانکاری با روان کننده های مبتنی بر آب می تواند اصطکاک و ناراحتی را در حین مقاربت کاهش دهد و باعث تسکین ناراحتی فیزیکی شود.

همچنین حمایت عاطفی و مشاوره روانشناختی نیز از عناصر ضروری درمان برای رفع هر گونه اضطراب، استرس یا افکار منفی است که ممکن است واژینیسموس را تشدید کند.

تمرین‌ هایی برای بهبود تصویر بدن و گفتگوی باز درباره احساسات، می ‌توانند زنان را در غلبه بر افکار منفی و کاهش درد در حین رابطه جنسی کمک کننده باشند.

در نتیجه، یک روند جامع درمانی، شامل توانبخشی فیزیکی، حمایت عاطفی، و شیوه های مراقبت از خود، می تواند به زنان کمک کند تا به طور مؤثر، واژینیسموس پس از زایمان را برطرف کرده و بر آن غلبه کنند.

دیسپارونی پس از زایمان چیست ؟

دیسپارونی پس از زایمان اصطلاحی برای رابطه جنسی دردناک بعد از زایمان است. همه ما می دانیم که زایمان به معنای پیاده روی در پارک نیست، اما به نظر نمی رسد که رابطه جنسی دردناک بعد از زایمان مورد توجه قرار گیرد.

بدیهی است که این ایده شما را از مادر شدن باز نمی دارد، اما ممکن است شما را متعجب کند که بدانید بین 50 تا 60 درصد از خانم هایی که به تازگی تجربه شیرین مادر شدن را داشته اند؛ دیسپارونی پس از زایمان را در حدود شش یا هفت هفته پس از زایمان گزارش می کنند. برخی از آن ها ممکن است شش ماه بعد از زایمان به آن مبتلا شوند.

ممکن است فکر کنید کسانی که سزارین شده اند این مشکل را ندارند، اما آمار نشان می دهد که هیچ تفاوتی ندارد. به عبارت دیگر، رابطه جنسی دردناک بعد از زایمان ممکن است برای زنان، بدون توجه به نحوه زایمان آن ها اتفاق بیفتد.

اصطلاح دیسپارونی به درد حین یا بعد از مقاربت، درد هنگام دخول یا ارگاسم اشاره دارد.

دسپارونی بعد از زایمان چیست؟

علائم واژینیسموس بعد از زایمان

رابطه جنسی دردناک بعد از زایمان می تواند یکی از چالش های بسیاری برای مادرانی باشد که به تازگی زایمان کرده اند. درد دخول پس از زایمان همان علائم دیسپارونی را دارد.

بعضی از علائم واژینیسموس بعد از زایمان عبارت است از:

• درد هنگام دخول (گاهی یا هر بار)
  • درد هنگام گذاشتن تامپون
  • درد و سوزش ضربان دار
  • دردی که تا ساعت ها بعد از مقاربت ادامه دارد
  • احساس درد بعد از رابطه جنسی

با این حال خانم ها احتمالاً علائم دیگری پس از زایمان را تجربه می ‌کنند که ممکن است از رابطه جنسی را دردناک کند. علائمی مانند:

• خشکی واژن
  • تنگی یا شلی واژن
  • خونریزی یا تحریک در حین یا بعد از رابطه جنسی
  • از دست دادن میل جنسی
  • ضعف یا سفت شدن عضلات کف لگن
  • خستگی و استرس

ممکن است مدتی طول بکشد تا سطح استروژن و میل جنسی به حالت عادی برگردد، که اغلب به این معنی است که خانم تمایلی به داشتن رابطه جنسی در آن زمان را ندارد و هنوز آماده رابطه نیست.

اگر رابطه جنسی در هنگام انجام آن دردناک باشد، می تواند یک چرخه اجتنابی منفی ایجاد کند.

راهکار ترس از رابطه جنسی بعد از زایمان

خوشبختانه درمان ترس از رابطه جنسی پس از زایمان، آسان تر از رابطه جنسی دردناک ناشی از عوامل دیگر است.

اگرچه شیر مادر برای کودک بسیار مفید است، اما شایان ذکر است که شیردهی همچنان می ‌تواند سطح استروژن را کاهش دهد. بنابراین، در دوران شیردهی، احتمال ابتلا به واژینیسموس پس از زایمان بیشتر است.

در صورت داشتن رابطه جنسی دردناک پس از زایمان، بهترین تصمیم، درخواست کمک از پزشک و متخصص زنان است. همچنین می ‌توانید تمرین‌ های تقویت کف لگن را در صورت احساس سفتی یا کشش کف لگن، امتحان کنید.

اگر مشکل خشکی واژن است، ممکن است برای شما یک کرم استروژن تجویز شود، یا می توانید کرم های روان کننده را امتحان کنید.

چنانچه مشکلات عضلانی دارید، بهتر است برای فیزیوتراپی کف لگن وقت بگیرید، که در هر صورت اگر رابطه جنسی دردناک به یک مشکل بزرگ تبدیل شود، پزشک متخصص زنان، راه حلی است که به درمان سریع تر کمک می کند.

برای واژینیسموس بعد از زایمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

تعداد زیادی از خانم ها این مشکل را به پزشک خود اطلاع نمی دهند. شاید امیدوار باشند که این مشکل با گذشت زمان از بین برود. مراجعه به موقع به پزشک با عث کنترل روی بارداری، بهبودی و زمان ‌بندی برای برقراری مجدد رابطه جنسی می شود.

دیسپارونی پس از زایمان معمولاً تا زمانی که خانم برای معاینه به پزشک مراجعه نکند؛ گزارش داده نمی شود. زیرا خانم فکر می کند که این مشکل به خودی خود حل می شود.

برخی از خانم ها برای صحبت در مورد هر نوع مسائل جنسی با پزشک خود خجالتی هستند. این موضوع می تواند آمار نادرستی را در تمام زمینه های سلامت جنسی زنان به همراه داشته باشد.