قرص های ضد بارداری عوارض و نحوه استفاده

قرص های ضد بارداری عوارض و نحوه استفاده

به گفته ی دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان و زایمان شهرک غرب زوج های جوان که به تازگی به خانه ی خود رفته اند دوست ندارند به سرعت بچه دار شوند. به همین دلیل دنبال روش هایی هستند که از بارداری پیشگیری شود. یکی از این روش های پیشگیری، استفاده از قرص های ضد بارداری می باشد. این قرص ها بسیار ارزان تر از دیگر روش های پیشگیری است و البته به تناسب آن عوارضی نیز دارند.

استقبال زیادی از قرص های ضد بارداری به دلیل راحت بودن مصرف و قیمت آن شده است. البته خانم ها باید به عوارض قرص های ضد بارداری دقت کنند. قرص های ضد بارداری یک روش هورمونی می باشد که بسیاری از آن استفاده می کنند.
قرص های ضد بارداری تنها برای پیشگیری از بارداری استفاده نمی شود. دلایل دیگری نیز وجود دارد که افراد از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند. برخی از آن دلایل شامل موارد زیر می شود. عادات ماهیانه نامنظم، تنظیم کردن پریود ها، کاهش دادن خطر مبتلا شدن به کیست های تخمدان و سینه، درمان پریودی های دردناک و سنگین، سندرم قبل از قاعدگی، آکنه، کاهش مبتلا شدن به بیماری های لگنی و …

مقاله زیر جهت مطالعه بیشتر توصیه می شود:

سندرم تخمدان پلی کیستیک

قرص های ضد بارداری چیست؟

قرص های ضد بارداری یکی از روش های پیشگیری مطمئن می باشد. اگر این روش به درستی انجام شود حتما از بارداری پیشگیری خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است که 9/99 درصد از خانم هایی که از قرص های ضد بارداری استفاده کرده اند، به هدف خود رسیده اند و تنها 1/0 درصد از آن ها باردار شده اند.

طبق گفته های دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان خوب غرب تهران در بازار دو نوع از قرص های ضد بارداری وجود دارد. یکی از انواع این قرص ها، قرص های کوچکی هستند که به قرص های شیر دهی شناخته می شوند.این قرص تنها هورمون پروژسترون را دارد. قرص دیگر ضد بارداری، قرصی است که دو هورمون استروژن و پروژسترون را دارا می باشد.

قرص های ضد بارداری را همچنین می توان به صورت یک فازی، دو فازی و سه فازی دسته بندی کرد.

قرص تک فازی: این قرص ضد بارداری به مقدار مساوی پروژسترون و استروژن وجود دارد. میزان این دو هورمون به صورت روزانه به طور مساوی به افراد می رسد.

قرص دو فازی: چرخه ی مربوط به قرص های ضد بارداری 21 روزه می باشد و در نیمه ی اول این چرخه، میزان پروژسترون از استروژن کمتر است و در نیمه ی دوم چرخه، میزان پروژسترون از استروژن بیشتر است.

قرص سه فازی: این قرص ضد بارداری استروژن و پروژسترون را با غلظت ثابت دارا می باشد.

قرص های اورژانسی

قرص اورژانسی

 

یکی از انواع قرص های ضد بارداری، قرص اورژانسی می باشد. برای زوج ها رابطه ی جنسی خطرناک و محافظت نشده ممکن است پیش آید. همچنین ممکن است روش های جلوگیری از بارداری که استفاده کرده اند نتیجه ندهد. به طور مثال ممکن است کاندوم مورد استفاده پاره شود. به همین سبب باید از قرص های ضد بارداری و قرص های اورژانسی استفاده کنند. این قرص را نمی توان به صورت همیشگی و مداوم مصرف کرد، این قرص برای شرایط خاص و ویژه می باشد و مطمئن ترین و بهترین روش برای پیشگیری از بارداری می باشد.

سه نوع از قرص های ضد بارداری و قرص های اورژانسی در بازار وجود دارد که افراد می توانند بدون نسخه نیز آن ها را خریداری و مصرف کنند. البته برای خرید این قرص ها حداقل باید 17 سال سن داشته باشند. قرص های اورژانسی از دسته قرص های ضد بارداری هستند که به راحتی مانع از بارداری و حاملگی می شوند.

این قرص ها می توانند به صورت موقتی از آزاد شدن تخمک ها جلوگیری کنند و نگذارند که فرد باردار شود. در واقع با خوردن این قرص ها دیواره ی رحم ضخیم می شود و از لانه گزینی اسپرم جلوگیری می شود. برای مصرف این قرص باید حتما قبل از گذشتن 72 ساعت از رابطه ی جنسی محافظت نشده این قرص را بخورید در غیر این صورت با احتمال 90 درصد باردار خواهید شد. هرچه مصرف این قرص زودتر انجام شود احتمال پیشگیری از بارداری بیشتر خواهد شد. درنتیجه بهتر است بعد از رابطه ی جنسی محافظت نشده به سرعت اقدام به خوردن این قرص کنید.

قرص های اورژانسی تنسی که به نام قرص صبح روز بعد معروف هستند به صورت یک عددی و دو عددی می باشد. بسته اول حاوی دو قرص و هر قرص 75/0 میلی گرم می باشد. بسته ی دیگر حاوی یک قرص و 5/1 میلی گرمی می باشد. برای استفاده ی این قرص مدت زمان گذشته از رابطه بسیار مهم می باشد. به طور مثال اگر از زمان نزدیکی محافظت نشده شما هنوز 12 ساعت نگذشته است باید یک قرص اورژانسی 75/0 بخورید و 12 ساعت بعد قرص بعدی آن را مصرف کنید. اما اگر از رابطه ی شما 12 ساعت گذشته است و هنوز قرصی مصرف نکرده اید باید بلافاصله یک قرص 5/1 و یا دو قرص 75/0 را همزمان مصرف کنید.

سن استفاده از قرص های بارداری

خانم ها نمی توانند در هر سنی از قرص های ضد بارداری استفاده کنند. باید حتما در زمان استفاده از آن ها عوامل زیادی را مدنظر گرفت. به طور مثال خانم هایی که بالای 40 سال دارند نباید از قرص های ضد بارداری استفاده کنند. اگر خانم های سن بالا بدون تجویز پزشک از این قرص ها استفاده کنند ممکن است با مشکلات زیادی رو به رو شوند که یکی از این مشکلات می تواند لخته شدن خون باشد.

بنا بر گفته ی پزشکان و تحقیقات انجام شده خانم ها می توانند تا حدود سن 40 سالگی از قرص های ضد بارداری استفاده کنند. وجود استروژن در این قرص ها در خانمهای سن بالا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

یکی از انواع قرص های ضد بارداری که قرص اورژانسی می باشد می تواند برای همه ی سنین تجویز شود. این قرص ها را حتی دختر خانم های زیر 16 سال نیز می توانند استفاده کنند. حتی خانم های سن بالا که قرص های بارداری دیگر برایشان مضر است می توانند از این قرص ها استفاده کنند.

مشاوره رایگان

خطرات استفاده از قرص های ضد بارداری

استفاده از قرص های ضد بارداری ممکن است عارضه ها و خطرات زیادی را برای شما به وجود آورد. از جمله این خطرات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

حالت تهوع: حالت تهوع یکی از عوارضی است که برای بیشتر خانم ها اتفاق می افتد. حالت تهوع در بیشتر موارد بعد از گذشت مدت زمانی از بین خواهد رفت.

افزایش وزن: خانم ها اصولا روی وزن خود حساس می باشند. یکی از بدترین عارضه های مصرف این قرص ها افزایش وزن خانم ها می باشد.

سر درد و میگرن: در زمان استفاده از این قرص ها ممکن است دچار سر درد شوید اگر این حالت مدت زمانی ادامه یافت و خوب نشد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

کم شدن میل جنسی: از دیگر خطرات و عوارض این قرص ها می توان به کم شدن میل جنسی اشاره کرد که برای زوج های زیادی مشکل ایجاد می کند.

افسردگی: یکی دیگر از عوارض قرص های ضد بارداری، افسردگی، نگرانی و در کل عوض شدن اخلاق خانم ها می باشد. اگر چنین عارضه ای را مشاهده کردید حتما این قرص ها را قطع کنید.

روش های جلوگیری از حاملگی

روش های جلوگیری از بارداری

با پیشرفت علم راه های زیادی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد. اما این شما هستید که باید با توجه به شرایط خود و همسر یکی از این راه ها را انتخاب کنید و از بارداری ناخواسته جلوگیری کنید. در این قسمت شما را با روش های جلوگیری از بارداری از دید خانم دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان خوب در شهرک غرب آشنا می کنیم.

قرص های ضد بارداری: یکی از رایج ترین روش ها برای پیشگیری از بارداری استفاده از قرص های ضد بارداری می باشد. این قرص ها باعث جلوگیری از عمل تخمک گذاری می شوند و از حاملگی پیشگیری می کنند.

کاندوم: یکی از روش های قدیمی و متداول استفاد از کاندوم می باشد. این روش علاوه بر جلوگیری از بارداری از بیماری های مقاربتی نیز جلوگیری می کند و روش بسیار راحت و موثری می باشد.

زمان تخمک گذاری: در استفاده از این روش خانم ها باید از زمان تخمک گذاری خود آگاهی کاملی داشته باشند تا در آن زمان رابطه ی جنسی برقرار نکنند. در این روش احتمال خطا و حاملگی بسیار زیاد است.

اسپرم کش: اسپرم کش در واقع ماده ای شیمیایی است که باعث از بین رفتن اسپرم ها می شود. این ماده را باید نیم ساعت قبل از رابطه ی جنسی استفاده کرد. این ماده که به صورت ژل و یا کف است را نباید بیش از اندازه مصرف کرد زیرا ممکن است بیماری جنسی و انواع عفونت ها را برای شما ایجاد کند.

آمپول: استفاده از آمپول هورمونی باعث خواهد شد ک خانم ها تا 3 ماه باردار نشوند. این آمپول در پیشگیری از بارداری بسیار موثر است اما ممکن است باعث لک های پوستی و چاقی شود.

 

عوارض قرص های ال دی برای دختران

بسیاری از دختر خانم ها به دلایل مختلفی ممکن است از قرص های ضد بارداری استفاده کنند. اینکه افراد مصرف کننده خانم یا دوشیزه باشند مهم نمی باشد. این قرص های هورمونی می تواند برای درمان برخی از بیماری ها مثل آکنه، کیست تخمدان، موهای زائد و … استفاده شود.
بر اساس تجربه ی دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زنان و زایمان تهران پزشکان استفاده از قرص های ضد بارداری را برای دختر خانم ها زمانی مجاز می داند که حداقل دو سال از قاعدگی آن ها گذشته باشد. عوارض قرص های ضد بارداری ربطی به دختر بودن و خانم بودن ندارد. این امر تنها به دوز مواد مصرفی و نحوه ی چگونگی مصرف آن موثر می باشد.

عوارض قرص های اورژانسی

قرص های اورژانسی که قرص هایی خاص از قرص های ضد بارداری هستند عوارض متعددی دارند که بهتر است با آن ها آشنا شوید.
حالت تهوع، سر درد، درد در ناحیه ی شکم، خستگی بیش از حد، تغییرات در زمان و میزان عادات ماهیانه و … از جمله عوارض جانبی استفاده از قرص های اورژانسی می باشند. ممکن است این عوارض با گذشت چند روز ادامه پیدا کند. اگر این اتفاق برای شما افتاد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. در آن زمان شما ممکن است احساس کنید که باردار هستید یا ممکن است عادت ماهیانه شما 7 روز به تاخیر افتاده باشد. همچنین اگر در ناحیه زیر شکم خود درد دارید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

خانم های زیادی ممکن است به مواد موجود در قرص های اورژانسی حساسیت داشته باشند به همین سبب به توصیه ی دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان سعادت آباد باید در صورت مشاهده حساسیت مصرف آن را متوقف کنند. همچنین خانم هایی که آسم دارند نیز نباید از قرص های اورژانسی استفاده کنند. عوارض قرص های اورژانسی برای خانم هایی که دارو های خاصی مصرف می کنند بیشتر خواهد شد. از جمله دارو های خاص می توان به آنتی بیوتیک ها، دارو های گیاهی، دارو های سل، صرع، دارو های کاهش اسید معده، دارو های بیماری ایدز و … اشاره کرد.

عوارض قطع ناگهانی قرص های ضد بارداری

زمانی که خانم ها از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند تغییرات زیادی را در بدن خود مشاهده می کنند. این تغییرات همگی به دلیل مصرف این قرص ها می باشد. از جمله ی این تغییرات می توان به باردار نشدن، عادت ماهیانه سبک تر، گرفتگی عضلات به مراتب کمتر و …
زمانی که خانم ها قرص های ضد بارداری را ناگهان و بدون هیچ پیش زمینه ای قطع می کنند عوارض و خطراتی برای آن ها خواهد داشت. این عوارض با نشانه هایی بروز خواهد کرد. در این قسمت شما را با این عوارض و خطرات آگاه می کنیم تا این اشتباه از شما سر نزند.

مشاوره رایگانکاهش وزن

در زمان استفاده از قرص های ضد بارداری، ممکن است وزن خانم ها افزایش پیدا کند. زیرا مصرف این قرص های میزان هورمون های بدن خانم ها را افزایش می دهد و باعث تغییر در رژیم غذایی آن ها خواهد شد. این عوامل باعث اضافه وزن آن ها می شود. به همین سبب زمانی که مصرف این قرص ها را ناگهانی قطع می کنند، وزن آن ها نیز کاهش می یابد.

عادت ماهیانه سنگین

یکی دیگر از عوارض ترک ناگهانی قرص های ضد بارداری گفته شده توسط خانم دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان شهرک غرب، تجربه عادت ماهیانه سنگین و درد آور می باشد. زیرا زمانی که خانم ها برای فرار از درد های پریودی و گرفتن عضلات شکمی از این قرص ها استفاده می کنند، میزان استروژن و پروژسترون بدن خود را بالا می برند و عادت ماهیانه سبک تری خواهند داشت و دیگر از عضلات شکمی خبری نیست.

افزایش ترشحات واژن

مصرف قرص های ضد بارداری باعث قطع تخمک گذاری می شود در نتیجه به سبب آن واژن ترشحات کمتری خواهد داشت. با قطع کردن قرص های ضد بارداری، واژن به حالت قبلی خود باز خواهد گشت و ترشحات آن نسبت به زمان مصرف این قرص ها افزایش خواهد یافت.

کوچک شدن سینه ها

با مصرف قرص های ضد بارداری، مقدار استروژن و پروژسترون بدن فرد بالا می رود و موجب بزرگ تر شدن سینه های خانم ها خواهد شد. به همین دلیل با ترک ناگهانی این قرص ها، سینه های خانم ها مقداری کوچک خواهد شد.

جوش های ترسناک

مصرف قرص های ضد بارداری تنها برای پیشگیری از بارداری نمی باشدو در بعضی موارد از آن ها برای رفع جوش های صورت استفاده می شود. مشکلی که این روش درمانی دارد این است که در زمان قطع آن ممکن است این جوش های ترسناک دوباره باز گردند. به همین سبب بهتر است از این قرص ها برای درمان جوش استفاده نشود.

افزایش میل جنسی

بدترین نتیجه ی مصرف قرص های ضد بارداری، کاهش تمایلات جنسی آن ها می باشد. مخصوصا در مورد زوج های جوان این عارضه ممکن است مشکل ایجاد کند. زیرا زمانی که خانم ها این قرص ها را مصرف می کنند، میزان تستوسترون بدن آن ها کاهش می یابد. همین امر باعث می شود که فرد میل جنسی اش کاهش بیابد. یک دلیل دیگر نیز برای کاهش میل جنسی در اثر مصرف قرص های ضد بارداری وجود دارد که خشکی واژن می باشد. البته این دو مورد برای تمام خانم ها صادق نیست. به همین سبب زمانی که خانم ها مصرف قرص های ضد بارداری را قطع می کنند، میل جنسی آن ها به حالت اولیه بر می گردد.

لابیاپلاستیافزایش احتمال بارداری

قرص های ضد بارداری همان طور که نامش پیداست برای پیشگیری از بارداری استفاده می شود. قطع کردن آن نیز به راحتی موجب بارداری خواهد شد. به همین سبب حتما در صورت قطع این قرص ها از روش های پیشگیری دیگر استفاده کنید.

خونریزی حین استفاده از قرص ضد بارداری

خانم های زیادی از این قرص ها برای جلوگیری از عادت ماهیانه و خونریزی استفاده می کنند اما در بعضی موارد دیده شده است که در زمان استفاده و مصرف قرص های ضد بارداری، فرد دچار خونریزی شده است. اگر با این مشکل مواجه شدید باید یکی از راه حل های زیر را استفاده کنید.

  • یکی از راه حل ها این است که خانم ها قرص مصرفی خود را دو برابر کنند.
  • تغییر دادن فرمولاسیون قرص مصرفی نیز می تواند در جلوگیری از خونریزی موثر باشد.
  • یکی دیگر از راه حل ها، مصرف مسکن هایی مثل ایندومتاسین و آسپرین می باشد.
  • آخرین راهی که می توان از آن استفاده کرد، اضافه کردن میزان استروژن روزانه به مدت یک هفته می باشد.

باید در نظر داشته باشید که تمام راه حل های بالا حتما تحت نظر پزشک انجام شود تا با مشکلات دیگری رو به رو نشوید.
یکی دیگر از عوامل خونریزی در حین مصرف قرص های ضد بارداری، آگاه نبودن و اطلاع نداشتن از نحوه ی قرص های ضد بارداری می باشد. خانم هایی که سر خود و بدون هیچ آگاهی از نحوه ی استفاده ی قرص ها آن ها را مصرف می کنند ممکن است هورمون های خود را دچار مشکل کنند. این اتفاق زمانی می افتد که قرص های هورمونی را اشتباه و یا زیاده از حل مصرف کنند. در این صورت عادت ماهیانه خود را به هم می ریزند و ممکن است در زمان مصرف این قرص ها دچار خونریزی شوند. این اتفاق بیشتر برای ترس از بارداری می افتد.

راه های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان:

02122074065 – 09370786637

لینک دین مارا دنبال کنید

5 پاسخ
  1. محمدی
    محمدی گفته:

    سلام خسته نباشید من قرص ضد بارداری مصرف کردم ۵عدد بعد از پریودم لکه بینی شروع شد الآنم یه هفته ای که خونریزی دارم .آیا این خونریزی قطع میشه؟

    پاسخ
  2. ...
    ... گفته:

    سلام من قراره برم مشهد احتمالاً میرم مشهد پریود میشم ۱۵ سالمه اگر قرص بخورم مگه مشکلی پیش میاد و چه نوع قرصی بخورم که تا وقتی که برم مشهد و برگردم پریود نشم

    پاسخ
  3. ......
    ...... گفته:

    سلام خسته نباشید من ۱۵ سالمه و قراره برم مشهد احتمالاً وقتی رفتم مشهد پریود میشیم می خوام قرص بخورم چه نوع قرصی بخورم تا وقتی که از مشهد بر نگشتم پریود ۱۲ روز طول میکشه چه نوع قرص بخورم اگر قرص ال دی بخورم مشکلی پیش میاد ؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.