بستن لوله های رحمی و همه چیز درباره روشها و عوارض آن

بستن لوله‌های رحمی
به گفته ی دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان و زایمان شهرک غرب  بستن لوله‌های رحمی برای جلوگیری از بارداری یکی از روش های دائمی پیشگیری از بارداری محسوب می‌شود. بستن توبول (همچنین به عنوان عقیم سازی لوله شناخته می شود) از اواخر دهه 1880 روش غالب عقیم سازی زنان در کشورهای صنعتی بوده است.

بستن توبول شامل بستن لوله‌های فالوپ برای جلوگیری از رسیدن تخمک به رحم (جایی که می تواند لقاح صورت گیرد) است. در این عمل انتهای لوله‌های فالوپ بوسیله‌ی سوزاندن آنها (با استفاده از دستگاه الکتروکواتیزاسیون یا الکتروکوآگولاسیون) با لیزر، یا با قرار دادن کلیپس یا نوار در اطراف آنها، بسته می شوند.

در گذشته، بستن لوله از طریق واژن (بستن لوله واژینال) انجام می شد. اما این روش دیگر استفاده نمی شود زیرا می تواند باعث عفونت و آبسه های لگن (مجموعه های مخرب چرک ناشی از عفونت) شود و به دلیل اینکه میزان نارسایی بالایی دارد، عمل بستن لوله واژینال با روشهای ساده تر جایگزین شده است که میزان شکست این روش به ازای هر ۱۰۰۰ زن ۱۴ نفر است.

مشاوره رایگان

انواع روشهای بستن لوله‌های رحمی

گزینه های مختلفی برای انتخاب روش های بستن لوله‌ها وجود دارد. پزشک عواملی از قبیل وزن شما و اینکه آیا جراحی قبلی شکم داشته اید را در نظر خواهد گرفت.

1. لاپاراسکوپی
2. مینی لاپاراتومی
3. هیستروسکوپی
4. هیسترکتومی
5. لاپاروتومی
6. کولدوسکوپی

هر کدام از این روشها دارای معایب و مزایایی می باشند و شما می توانید با مشورت با پزشکتان بهترین روش را برای بستن لوله‌ها انتخاب نمایید.
امروزه دو روش اول نسبت به بقیه روش ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یکی از روش های بستن لوله‌های رحمی (توبکتومی) است. در این عمل، اورولوژیست شکم را توسط CO2 پر کرده، به نحوی که حفره شکمی به صورت بادکنکی از رحم و لوله‌های رحم تمایز می یابد. سپس ابزاری به نام لاپاروسکوپ از طریق برش کوچک که در ناف یا در نزدیکی آن ساخته شده است وارد می شود.

برش کوچک دیگری ممکن است برای بسته شدن یا جدا کردن لوله‌های فالوپی ایجاد شود. لوله‌های فالوپ توسط باندها یا گیره‌ها بسته می شوند. همچنین می توان آنها را با نخ مخصوص برش داد و بست یا با جریان الکتریکی مهر و موم کرد. سپس لاپاروسکوپ خارج می شود و برش ها با بخیه یا نوار مخصوص بسته می شوند. این عمل حدود ۳۰ دقیقه زمان می برد.

مقاله برای مطالعه بیشتر:

عمل لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود و عمل لاپاراسکوپی چه عوارضی دارد؟

خطرات مرتبط با بستن لوله‌های رحمی به روش لاپاروسکوپی چیست؟

طبق نظر دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان خوب غرب تهران بستن لوله‌های رحمی توسط لاپاراسکوپی خطر کمی دارد. شایع ترین عوارض مربوط به بیهوشی عمومی است. امکان خونریزی از برش های ایجاد شده در پوست و عفونت نیز وجود دارد. بارداری پس از این روش نادر است و در صورت بروز حاملگی، خطرحاملگی خارج رحمی بیشتر از زنانی است که عقیم سازی نکرده اند.

مزایای بستن لوله‌های رحمی به روش لاپاروسکوپی چیست؟

مزایای بستن لوله های رحمی

لاپاروسکوپی مزایایی نسبت به مینی لاپاروتومی دارد. در این روش بهبودی معمولاً سریعتر انجام می شود و عوارض کمتری دارد. معمولاً به صورت جراحی سرپایی انجام می شود، به این معنی که می توانید در همان روز به خانه بروید.

مينى لاپاراتومى (Minilap operation)

مينى لاپاراتومى شکل تغيير يافته توبکتومى از راه شکم مى‌باشد. اين روش بسيار ساده‌تر است و به بُرِش کوچک‌ترى در حد ۵/۲ تا ۳ سانتى‌متر، از طريق بى‌حسى موضعي، نياز دارد. روش مينى‌لاپ (روش Pomeroy) يک روش انقلابى براى بستن لوله‌های رحمی زنان محسوب مى‌شود. اين روش در سطوح مراکز خدمات اوليه بهداشتى و در بسيج‌هاى همگانى مؤثر شناخته شده است. اين روش از جهات بى‌خطر بودن، کارآیى و مقابله آسان‌تر با عوارض، بر ديگر روش‌ها ارجحيت دارد.
مينى‌لاپ روش جراحى مناسبی براى بستن لوله‌های رحمی بعد از زايمان محسوب می‌شود.

مشاوره رایگان

هنگام انتخاب روش بستن لوله‌های رحمی چه چیزی را باید در نظر بگیرم؟

تصمیم گیری در مورد روش بستن لوله‌های رحمی شامل در نظر گرفتن عوامل زیر است:

• انتخاب شخصی
• عوامل جسمی مانند وزن
• تاریخچه پزشکی
بعضی اوقات ممکن است عمل جراحی قبلی، چاقی یا شرایط دیگر روی انتخاب روش اثر بگذارد.

مزایای بستن لوله‌های رحم

مزایای این روش عبارتنداز:

▪ جلوگیری دائمی از بارداری
▪ تاثیر سریع آن بعد از عمل جراحی
▪ عدم اختلال در فعالیت جنسی
▪ عدم نیاز به مراقبتهای روزانه

معایب بستن لوله‌های رحم

معایب این روش عبارتند از:

▪ از انتقال بیماریهای عفونی مقاربتی جلوگیری نمی کند
▪ نیاز به عمل جراحی دارد
▪ ممکن است نتوان دوباره لوله‌ها را باز نمود (در صورت پشیمانی از بستن لوله‌ها)
▪ نسبت به عمل بستن لوله‌ها در مردان (وازکتومی)، عمل مشکل تر و پیچیده تری می باشد.

عوارض بستن لوله‌های رحمی
بستن توبول یک روش ایمن است، اما همه جراحی ها خطراتی را به همراه دارند. مشکلات جدی بعد از بستن لوله‌ها در کمتر از یک از 1000 زن رخ می دهد. شما نیاز به امضای فرم رضایت نامه دارید که خطرات و مزایای جراحی را توضیح می دهد و باید در

مورد این خطرات و مزایا با جراح خود صحبت کنید. برخی از خطرات احتمالی بستن لوله شامل:

• خونریزی از برش پوست یا داخل شکم
• عفونت
• صدمه به اندام های دیگر داخل شکم
• عوارض جانبی بی هوشی
• حاملگی خارج رحمی (تخمک خارج از رحم بارور می شود)
• بستن ناقص لوله لوله فالوپ که منجر به بارداری می شود.

بسته به وضعیت پزشکی بیمار، ممکن است ریسک‌های دیگری نیز وجود داشته باشد. قبل از عمل بهتر است در مورد هرگونه نگرانی با کادر درمانی صحبت کنید.

چنانچه عمل بستن لوله فالوپ تحت نظر متخصص مجرب انجام شود این مشکلات برای شما رخ نخواهد داد.

عوارض بی هوشی، نادر است که شامل:

– حساسیت به داروهای بی هوشی
– مشکلات تنفسی
اين عمل براي خانم هايی كه تعداد فرزندان آنها ۳ یا بیشتر بوده و بالای 35 سال هستند انجام می شود.

لابیاپلاستیآمادگی های قبل از عمل

در روزهای قبل از عمل، در مورد هرگونه دارویی که در خانه مصرف می کنید، از جمله مکمل های گیاهی و داروهای بدون نسخه به جراح خود بگویید. احتمالا مجبور شوید مصرف آسپرین یا داروهای دیگری که خون شما را رقیق می کند و ممکن است خونریزی را افزایش دهد، متوقف کنید.

نکات دیگری که باید رعایت شود شامل:

• اگر خودتان یا شخصی در خانواده تان سابقه واکنش به بیهوشی عمومی یا موضعی دارید، به پزشک خود بگویید.
• اگر سیگار می کشید، ممکن است به شما گفته شود که قبل از عمل سیگار کشیدن را متوقف کنید.
• در روز و شب قبل از عمل ممکن است به شما دستورالعمل داده شود که چه موقع از خوردن و آشامیدن خودداری کنید و اگر بیهوشی عمومی بگیرید، معمول است که بعد از نیمه شب چیزی را نخورید و نیاشامید.
• از جراح خود سئوال كنید كه آیا می توانید صبح روز عمل داروهای معمول خود را مصرف كنید.
• اگر قرار است تحت عمل جراحی سرپایی قرار بگیرید، حتما شخصی را به عنوان همراه داشته باشید تا شما را تا خانه همراهی کند.

مراقبت های بعد از عمل بستن لوله‌های رحمی

 

مراقبت های بعد از عمل بستن لوله های رحمی

• احتمالاً حدود سه ساعت بعد از جراحی قادر به رفتن به خانه خواهید بود.
• چند روز بعد از عمل قادر خواهید بود به تدریج رژیم طبیعی خود را از سر بگیرید.
• برخی از ناراحتی ها طبیعی است. باید از جراح خود سؤال کنید که چه داروهای ضد درد را مصرف کنید.
• ممکن است به دلیل گازی که در شکم شما پمپ شده است، برای چند روز درد را تجربه کنید. دراز کشیدن این درد را تسکین می دهد.
• مناطق برش شما باید برای چند روز خشک نگه داشته شود. دستورالعمل های جراح خود را در مورد مراقبت بعد از حمام کردن و لباس پوشیدن رعایت کنید. ممکن است لازم باشد برای برداشتن بخیه هایتان به پزشکتان مراجعه کنید.
• به تدریج میوانید طی چند روز فعالیتهای عادی خود را از سر بگیرید.
• برای چند هفته باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
• در حدود یک هفته بعد میتوانید به رابطه جنسی برگردید.

سن بستن لوله‌های رحمی

به پیشنهاد دکتر ویدا یوسفیان (جراح و متخصص زنان و زایمان تهران) اين عمل براي خانم هايی كه تعداد فرزندان آنها كامل بوده و بالای 35 سال هستند، مناسب است. اگر مطمئن نیستید که می خواهید در آینده باردار شوید یا احتمال دارد در آینده شریک زندگی دیگری داشته باشید، که ممکن است باعث شود مجدداً باردار شوید، این روش ممکن است بهترین انتخاب برای شما نباشد.‌ در مورد كساني كه سن آنها زير 30 سال می باشد، با در نظر گرفتن احتمال ازدواج مجدد و … بهتر است مشاوره دقيق انجام شده و عمل با در نظر گرفتن كليه موارد و احتياطات لازم انجام شود .

هزینه عمل بستن لوله رحمی (توبکتومی)

هزینه زایمان سزارین به همراه بستن لوله رحم در مراکز دولتی با بیمه 4500000 هزار ریال و با تعرفه آزاد و بدون بیمه حدودا 20000000 هزار ریال می‌باشد.

بستن لوله‌های رحمی همراه با سزارین

هنگام سزارین بستن لوله‌های رحمی براحتی امکان پذیراست.
در طی عمل سزارین، متخصص زنان و زایمان لوله‌های فالوپ را پیدا می کند، قطعه ای از آن را بریده و انتهای آنها را می سوزاند. این کار در طی تخمگذاری، مانع از خروج تخمک ها از لوله می شود. تخمک گذاری انجام می شود اما تخمک ها در لوله فالوپ باقی می مانند تا زمانی که از بین بروند.

مشاوره رایگان

مقاله برای مطالعه بیشتر: عمل سزارین چگونه انجام می‌شود؟

امکان حاملگی مجدد در صورت باز نمودن لوله‌ها

به طور معمول بستن لوله‌های رحمی از روش های دائمی برای پیشگیری از بارداری می‌باشد. با این حال در بعضی از موارد می‌توان دوباره اقدام به باز نمودن لوله رحم نمود، هرچند که این، روش مشکل و گران می باشد عمل نسبتا دشوار است و نياز به تيم و وسايل مناسب و جراح با تجربه دارد و همیشه جواب نمی دهد. نرخ تولد زنده بعد از عمل احیا و ترميم لوله‌هاي رحمي در پی بستن لوله‌هاي رحمي حدود چهل تا هشتاد درصد خواهد بود.
قبل از یائسگی، بدن همچنان تخمک هایی تولید می کند، تخمک ها در اندامی به نام تخمدان ها تولید شده ولی پس از بستن لوله‌ها، همانجا باقی مانده و در شکم یا در لوله‌های بسته شده، تجزیه و جذب بدن می گردند. تخمک ها بسیار کوچکند و با چشم دیده نمی شوند، بنابراین شکم شما با تخمک ها پر نمی شوند!

سئوالات متداول

چه موقع نباید از روش بستن لوله‌های رحمی استفاده شود؟

طبق دستورات دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان سعادت آباد شما باید در زمان استرس از انجام این روش خودداری کنید (مانند طلاق یا بعد از از دست دادن بارداری). همچنین نباید تحت فشار شریک زندگی یا دیگران این انتخاب را انجام دهید. تحقیقات نشان می دهد که زنان جوان تر از 30 سال نسبت به زنان مسن بیشتر از انجام این عمل پشیمان می شوند.

اگر تصمیم بگیرم بعد از بستن لوله‌های رحمی لاپاروسکوپی باردار شوم، چه اتفاقی می افتد؟

اگر تصمیم به بستن لوله‌های رحمی داشته باشید و بعد از عمل نظر خود را تغییر دهید، ممکن است تلاش برای معکوس کردن آن مؤثر نباشد. پس از معکوس شدن عقیم سازی لوله، بسیاری از زنان قادر به بارداری نیستند. همچنین خطر بروز مشکلات مانند بارداری خارج رحمی افزایش می یابد.

بستن لوله‌های رحمی بهتر است یا وازکتومی مردان؟

هر زوجی بايد هر دو روش را بررسي کنند و با شرايط خودشان بسنجند. هر دوی این جراحی ها بسیار مفید و اثر گذارند ولی اگر همزمان هر دو روش مورد قبول دو طرف باشد بسیار مناسب تر می باشد که وازکتومي انتخاب شود زيرا راحت تر و بي خطر تر و آسان تر و ارزانتر از بستن لوله‌ها در زن مي باشد. چرا که این روش اثر خاصی روی قدرت مردانگی و میل جنسی و یا صفات ثانویه جنسی جنس مذکر نداشته و از مزیت های دیگر بستن لوله‌ها این است که به علت عدم تداخل یا وقفه هنگام رابطه جنسی و به دلیل حذف استرس ناشی از بارداری احتمالی با بیشتر شدن لذت جنسی همراه خواهد بود.

دکتر زنان شهرک غرب افزودند: این روش در مردان با بستن یا قطع کردن لوله‌هایی که اسپرم در آنها حرکت می کنند انجام شده و تنها از طریق یک برش کوچک روی اسکروتوم و با بی حسی موضعی است در نتیجه چون حالت تهاجمی کمتری نسبت به بستن لوله در خانم ها دارد کم خطر تر می باشد و عوارض کمتر بعد از عمل و درصد شکست کمتر بستن لوله در مردان نسبت به زنان این روش را جزو روش های مناسب برای زوج هایی که دیگر قصد بچه دار شدن ندارند تبدیل کرده است.

آيا خانمها با بستن لوله‌هاي رحمي ميل جنسي‌شان را از دست مي دهد؟

خير، تجربه ثابت کرده که خانوم ها پس از انجام این عمل نه تنها رابطه جنسی را قطع نکرده و سرد نمی شوند، بلکه با توجه به نداشتن نگرانی بابت بارداری های احتمالی، علاقه بیشتری به برقراری رابطه جنسی نشان می دهند.

آيا بستن لوله‌هاي رحمي را فقط براي زنان خاص بايد پيشنهاد کرد؟

انتخاب عقیم سازی به عنوان نوعی کنترل تولد ممکن است انتخاب خوبی باشد اگر:

• یک زن بالغ هستید
• در یک رابطه پایدار هستید که در آن هر دو شریک برای کنترل دائمی تولد توافق کرده‌اند.
• بارداری یک خطر برای سلامتی شما خواهد بود.
• شما یا شریک زندگی تان یک اختلال ژنتیکی دارید که نمی خواهید آن را به کودک منتقل کنید.

اگر مطمئن نیستید که می خواهید در آینده باردار شوید یا ممکن است در آینده شریک زندگی دیگری داشته باشید، که ممکن است باعث شود مجدداً باردار شوید، این شکل از کنترل تولد ممکن است بهترین انتخاب برای شما نباشد. بنابراین این موضوع فقط باید توسط خود زن تصمیم گیری شود نه هیچ کسی دیگری.

وجود برخی موارد موجب می‌گردد انجام جراحی بستن لوله‌های رحم با مشکل مواجه شود. در این صورت جراحی باید بعد از درمان این مشکلات انجام شود. این موارد عبارتند از:

• اگر فرد در مدت سه ماه گذشته سابقه بیماری های التهابی لگن داشته باشد.
• اگر مراجعه کننده سابقه بیماری قلبی حاد داشته باشد.
• وجود خونریزی های بی مورد از واژن.
• اگر فرد مبتلا به ترومبوز وريدهاي عمقي يا آمبولي ريه باشد.
• فرد اختلالاتی در دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان داشته باشد، مانند: اکلامپسي، پره اکلامپسي شديد، پارگي کيسه آب، تب زمان زايمان يا بلافاصله پس از آن، خونريزي و عفونت ساير نقاط بدن پس از زایمان.
• فرد دارای بیماری های جنسی فعال باشد.
• فرد مبتلا به سرطان لگن باشد.
• افرادی که سابقه جراحی شکم و لگن داشته باشند.
• افراد با سابقه چاقی و دیابت.
• در صورتی که فرد، سقط عفونی داشته است.
• به مدت 7 تا 42 روز پس از زایمان فرد انجام نمی شود.

لابیاپلاستی

نتیجه گیری:
از نظر خانم دکتر ویدا یوسفیان، دکتر زنان خوب در شهرک غرب عقیم سازی دائمی گزینه پیشگیری از بارداری برای بسیاری از زنان است. چه بلافاصله پس از زایمان انجام شود یا هر دوره دیگری، عقیم سازی لوله یک روش ایمن و مؤثر است. در حالی که ایمنی و کارآیی باید مورد بحث قرار بگیرد، مسئله مهمتر جهت بحث این است که آیا زن تصمیم آگاهانه ای گرفته یا خیر. آیا او بهترین شرایط ممکن را برای شرایط فعلی و آینده زندگی خود انتخاب می کند؟ در حالی که در نهایت تصمیم خود او باید باشد، پزشکان می توانند تصمیم گیری آگاهانه را از طریق محتوا و رویکرد مشاوره تسهیل کنند. در نهایت هم باید بیان کرد که خانوم ها نباید نگران سردی در رابطه جنسی بعد از این عمل باشند، زیر با توجه به نداشتن نگرانی بابت بارداری های احتمالی، علاقه بیشتری به برقراری رابطه جنسی نشان می دهند.

راه‌‌‌‌‌های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان در شهرک غرب:

22074065 – 09370786637

ما را در لینکدین دنبال کنید:

لابیاپلاستی با لیزر چگونه و به چه منظور انجام می شود؟

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.