علل خارش واژن

خارش واژن و روش های درمان

خارش واژن و روش های درمان

خارش در هر قسمت از بدن که به وجود آید، از مشکلات عذاب آور برای هر فردی می باشد. این خارش ممکن است در منطقه های حساس بدن صورت بگیرد که به خودی خود می تواند آزار دهنده باشد. یکی از قسمت های حساس بدن برای خانم ها واژن است. خارش واژن یکی از بدترین خارش های بدن برای خانم ها است که ممکن است علل مختلفی داشته باشد.

طبق گفته های دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زنان و زایمان تهران خارش واژن ممکن است به علت عفونت های مختلف به وجود آمده باشد. در صورتی می توانید خارش واژن را به خوبی درمان کنید که علت به وجود آمدن آن را به درستی تشخیص دهید.

مطالعه مطلب درمان زگیل تناسلی در زنان با روش های پزشکی و خانگی ممکن است برای شما مفید باشد.

خارش واژن را می توان در خانه و به وسیله ی روش های خانگی نیز درمان کرد. می توان برای درمان خارش واژن از سیر، روغن سیر، آلوئه ورا، آب ذغال اخته، سرکه سیب و … استفاده کرد.خارش واژن که بسیار اذیت کننده و ناراحت کننده می باشد حتما باید درمان شود تا پیشرفت نکند و به سبب آن به بیماری های دیگر دچار نشوید. درمان های خارش واژن می تواند میکروب های آن را از بین ببرد.


در این مقاله به موارد ذیل پرداخته می شود:

1-انواع ترشحات واژن

2-رنگ های ترشحات واژن

3-خارش واژن

4- جلوگیری از عفونت های واژینال

5- درمان عفونت زنان

6- ترشحات سبز رنگ واژن

7- انواع عفونت‌های واژن

8- ترشحات طبیعی واژن

انواع ترشحات واژن

خانم ها در طول دوران زندگی خود ترشحاتی را تجربه می‌کنند که این ترشحات می تواند طبیعی و یا غیر طبیعی باشد. این ترشحات انواع گوناگونی دارد که فرد ممکن است در طول زندگی خود آن ها را مشاهده کند. تغییرات به وجود آمده در ترشحات شامل موارد زیر می باشد. تغییر در اندازه ی ترشحات، تغییر در بوی ترشحات، تغییر در غلظت آن، تغییر در حالت ترشحات، تغییر در رنگ ترشحات و …

رنگ های ترشحات واژن

[anchor id=”ta2″ ]

انواع ترشحات واژن

در این قسمت به کمک تجربه ی دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان خوب در شهرک غرب شما را با انواع ترشحات واژن از نظر رنگ آن ها آشنا می کنیم تا در صورت مشاهده ی آن ها اطلاعاتی داشته باشید و بدانید طبیعی هستند یا خیر.

ترشحات سفید رنگ: اگر ترشحات واژن سفید رنگ باشد و درد و سوزشی نداشته باشید کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما اگر ترشحات سفید رنگ با خارش واژن، سوزش و … همراه باشد شما دچار عفونت شده اید و باید آن را درمان کنید.

ترشحات زرد رنگ: اگر ترشحات خروجی از واژن زرد رنگ باشد طبیعی نیست و باید بدانید که شما دچار عفونت شده اید. این عفونت ها ممکن است از راه جنسی به وجود آمده باشند. اگر ترشحات زرد رنگ با کف همراه باشد و بوی بدی داشته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر شما از کنار آن راحت بگذرید ممکن است با مشکلات عفونت های لگنی و یا ناباروری رو به رو شوید.

مقاله جهت مطالعه بیشتر:

ناباروری (نازایی) و درمان آن

ترشحات قهوه ای روشن: اگر فرد ترشحات قهوه ای روشن را مشاهده کرد، این امر می تواند نشانه ای از بارداری باشد. همچنین افرادی که در سن یائسگی می باشند نیز امکان دارد این ترشحات را مشاهده کنند. در بعضی از افراد این ترشحات ممکن است با خارش واژن همراه باشد که آزار دهنده است.

ترشحات قهوه ای رنگ: افرادی که عادت ماهیانه غیر منظم دارند ممکن است با این ترشحات رو به رو شوند. اگر این ترشحات مداوم بود و در زمان های زیادی آن ها را مشاهده کردید فورا باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا یکی از نشانه های سرطان رحم، ترشحات قهوه ای رنگ می باشد.

ترشحات قهوه ای تیره: ترشحات قهوه ای تیره به دلایل مختلفی ممکن است به وجود آید که از جمله ی این دلایل می توان به تخمک گذاری، بارداری، یائسگی، بیماری لگن، سرطان رحم و … اشاره کرد.

ترشحات سبز رنگ: دیده شدن ترشحات سبز رنگ نشانه ای از عفونت می باشد که باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد.

ترشحات خاکستری رنگ: دلیل به وجود آمدن این ترشحات، قلیایی شدن واژن می باشد. زمانی که افراد رابطه ی جنسی زیادی داشته باشند و مایع منی داخل واژن ریخته شود، محیط واژن قلیایی می شود و باعث به وجود آمدن این ترشحات خاکستری رنگ با بوی بد می شود.

ویدئو توضیح در مورد انواع ترشحات واژن

 

خارش واژن

اکثر خانم ها در طول دوران زندگی خود حتما خارش واژن را تجربه کرده اند. درست است که خارش واژن نگران کننده نیست اما باعث اذیت و آزار فرد می شود. به همین سبب خانم ها باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنند. عوامل زیادی باعث خارش واژن می شود. این عوامل به صورت زیر معرفی می شوند.

عفونت های قارچی

یکی دیگر از عوامل خارش واژن طبق یافته های ما از دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان و زایمان شهرک غرب، عفونت های قارچی می باشد. این عفونت ها یکی از طبیعی ترین موارد برای واژن و خانم ها می باشد.

علل به وجود آمدن این عفونت ها شامل حاملگی، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، عادات ماهیانه، رابطه ی جنسی و … می باشد. عفونت های قارچی مشکل دیگری مثل ترشحات غیر طبیعی را نیز به وجود می آورد.[anchor id=”ta3″ ]

بیماری های آمیزشی

زمانی که زن و شوهر با یک دیگر رابطه ی جنسی برقرار می کنند ممکن است بیماری های را به هم منتقل کنند و باعث خارش واژن شود. زگیل تناسلی، سوزاک، تبخال تناسلی و … از جمله بیماری های آمیزشی می باشد که باید در هنگام رابطه مراقب این بیماری ها بود.

انواع باکتری ها

باکتری های زیادی در واژن وجود دارد. این باکتری ها شامل باکتری های طبیعی و غیر مضر و باکتری های نامناسب می باشند. باکتری های نامناسب می تواند باعث خارش واژن شود. زمانی که افراد خارش واژن داشته باشند، واژن و ناحیه ی تناسلی متورم شده و دچار سوزش خواهد شد. این باکتری ها همچنین باعث بوی بدی در ناحیه ی واژن خواهد شد.

محرک شیمیایی

یکی دیگر از عوامل خارش واژن، انواع محرک های شیمیایی می باشند. صابون ها، نرم کننده ها، شامپو بدن ها، کاندوم، دستمال مرطوب و دستمال توالت که از انواع محرک های شیمیایی هستند ممکن است باعث خارش واژن شوند.

یائسگی

زمانی که خانم ها نزدیک دوران یائسگی خود می شوند، تولید استروژن ها کاهش می یابد به همین سبب ممکن است با خارش واژن مواجه شوند. سال های اخر توانایی بارداری در خانم ها واژن آن ها خشک و نازک می شود.

مشاوره رایگان

جلوگیری از عفونت های واژینال

عفونت های واژینال یکی از شایع ترین مشکلاتی است که خانم ها با آن رو به رو هستند. خارش واژن، سوزش واژن، تبخال های واژن، بوی بد واژن و … از جمله این مشکلات می باشد خانم ها را بسیار آزار می دهد.

برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت ها باید مراقبت های زیادی انجام داد. برخی از این مراقبت ها را به توصیه ی دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان سعادت آباد برای شما معرفی می کنیم تا با رعایت کردن آن ها دچار عفونت های واژینال نشوید و خارش و خشکی واژن نداشته باشید.

• در انتخاب لباس های زیر و شلوار ها دقت کنید. به طور مثال لباس های زیر نخی بپوشید و لباس هایی مثل مایو و جوراب شلواری را به مدت زیادی نپوشید.

• شستن دستگاه تناسلی خود را از جلو به سمت عقب انجام دهید. زیرا اگر این عمل را از عقب به جلو انجام دهید، ممکن است باکتری های دستگاه گوارش به قسمت ناحیه ی تناسلی منتقل شود و خارش واژن برای شما به وجود آید.

• خانم ها در دوران عادت ماهیانه باید نوار بهداشتی خود را حداکثر هر 8 ساعت یک بار تعویض کنید.

• بعد از دوش گرفتن باید ناحیه ی تناسلی به خوبی خشک شود و مرطوب نماند. می توان برای خشک کردن آن از سشوار نیز استفاده کرد.

• واژن را باید با آب ولرم شست و شو داد.

• بعد از شستن ناحیه ی تناسلی باید حتما آن را خشک کرد زیرا زمانی که این ناحیه خیس و مرطوب باشد، میکروب ها به راحتی می توانند رشد کنند و دچار عفونت و خارش واژن شوید.

• از نوار بهداشتی و دستمال مرطوب های معطر استفاده نکنید.

• از کاندوم ها و ژل های اسپرم کشی استفاده کنید که معطر نباشند و برای خانم ها حساسیت ایجاد نکنند.

• خانم ها باید برای جلوگیری از عفونت واژینال، بعد از حمام حتما ادرار کنند.

• خانم ها در حمام نباید اجازه دهند شامپو و مواد شوینده موها به قسمت واژن و ناحیه ی تناسلی برخورد کنند.

• رژیم غذایی سالم می تواند به خوبی از دچار شدن به این عفونت ها جلوگیری کند. اگر مصرف شکر شما بالاست امکان عفونت واژن و خارش واژن در شما زیاد می باشد.

• یکی از مهم ترین عوامل به وجود آمدن عفونت و خارش واژن، استرس می باشد.

درمان عفونت زنان

عفونت هایی که برای خانم ها در طول زندگی رخ می دهد باعث آزار آن ها می شود و باید درمان شود. برای درمان انواع عفونت ها باید موارد زیر را انجام داد.
عفونت های قارچی در خانم ها می تواند به وسیله ی قرص درمان شود. این قرص ها ضد قارچ می باشند و در رفع عفونت های قارچی و خارش واژن موثر هستند.

علاوه بر قرص خانم ها می توانند از کرم ها و یا روغن های مخصوص استفاده کنند. این مواد به دو صورت استفاده می شود. می توان آن ها را به صورت خوراکی استفاده کرد و یا در داخل واژن تزریق کرد.

درمان عفونت خانم ها و خارش واژن باید حتما توسط دارو هایی انجام شود که پزشک آن ها را تجویز کرده است. عفونت های واژن و خارش واژن ممکن است دوباره برگردد به همین سبب باید حتما مراقبت های لازم را به عمل آورید.

برای درمان انواع عفونت های واژن در زنان باید روش های مخصوص به خود را استفاده کرد تا درمان بهتر و سریع تری داشته باشید. برخی از این عفونت ها با دارو های خوراکی و برخی با دارو های موضعی حل می شوند.[anchor id=”ta5″ ]

عفونتترشحات سبز رنگ واژن

واژن ممکن است ترشحاتی داشته باشد که رنگ آن بسیار مهم می باشد. اگر رنگ این ترشحات سبز باشد باید بدانید که شما دچار عفونت واژن شده اید. ترشحات سبز که از واژن خارج می شوند، طبیعی نیستند.

در صورت مشاهده این ترشحات رنگی نگران نشوید زیرا سبز بودن آن ها نشانه ی خطرناک نبودن آن ها است و به راحتی درمان می شوند. این ترشحات را می توان با خوردن آنتی بیوتیک ها درمان کرد. خارش واژن می تواند ناشی از ترشحات سبز رنگ واژن باشد. به همین سبب باید عفونت های به وجود آمده را درمان کرد تا به عفونت های وخیم تر منجر نشود.

این ترشحات به دلایل مختلفی ممکن است به وجود آید. به طور مثال عفونت هایی که از راه جنسی ممکن است فرد به آن دچار شود، یکی از علل به وجود آمدن ترشحات سبز رنگ می باشد.[anchor id=”ta6″ ]

از دیگر عوامل می توان به عفونت های واژینال اشاره کرد. این عفونت ها به دلیل باکتری های موجود در خود واژن پدید می آید. درواقع با به هم خوردن تعادل در بین باکتری های خوب و بد واژن، ترشحات سبز رنگ و عفونت در آن دیده می شود.

اگر این ترشحات در دوران بارداری دیده شد حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد و اقدام به درمان آن کندو تا خطری برای مادر و فرزند به وجود نیاید. در واقع شاید این ترشحات در زمان های معمولی خطری نداشته باشد اما در دوران بارداری ممکن است خطر آفرین باشد و باید حتما به سرعت آن ها را درمان کرد.

برای درمان خارش واژن و بر طرف کردن این ترشحات باید علل به وجود آمدن آن شناسایی شود و شدن آن سنجیده شود. آنتی بیوتیک ها می تواند به صورت خوراکی و یا موضعی استفاده شود. دوز این دارو ها، میزان مصرف، نوع دارو و … از جمله مواردی هستن که حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

انواع عفونت‌های واژن

انواع عفونت واژن

عفونت واژن اختلالی است که احتمالا تمام خانم ها در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند. این عفونت ها ممکن است به دلایل مختلفی اعم از فعالیت های جنسی، تغییر در سطح هورمون ها، باکتری ها و … به وجود آیند.

به گفته ی دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان خوب غرب تهران عفونت های واژن شامل سه مورد می باشند که باعث خارش واژن، سوزش واژن، انواع ترشحات آن شود. دانستن انواع این عفونت ها می تواند شما را در درمان آن ها کمک کند.

عفونت باکتریایی واژن

یکی از عفونت های واژن، عفونت باکتریایی واژن می باشد. این عفونت به دلیل باکتری هایی به وجود می آید که به داخل واژن ورود پیدا می کنند. خانم هایی که در سن باروری هستند بیشتر دچار این عفونت می شوند. از جمله نشانه های این عفونت باکتریایی واژن می توان به بوی بدن ترشحات مثل بوی ماهی، سوزش و خارش واژن، رنگ ترشحات سفید و خاکستری واژن اشاره کرد.

استفاده از آی یو دی در خانم ها برای پیشگیری از بارداری، دوش واژینال، استفاده نکردن از وسیله های جلوگیری از بارداری، رابطه ی جنسی خطرناک با چند نفر و … می تواند باعث به وجود آمدن عفونت های باکتریایی واژن شود.[anchor id=”ta7″ ]

عفونت قارچی واژن

یکی از عفونت های واژن که بسیار رایج است و بیشتر خانم ها دچار آن می شوند، عفونت قارچی واژن می باشد. قارچ کاندیدا ممکن است در ناحیه ی واژن به وجود آید و و مشکلی مثل خارش واژن را به وجود آورد. این عفونت می تواند وخیم و یا ضعیف باشد. علائم این عفونت می تواند شامل سوزش واژن، خارش واژن، درد در زمان رابطه ی جنسی، قرمزی و تورم واژن و … باشد.
عوامل زیادی می توانند باعث به وجود آمدن این عفونت قارچی شود. به طور مثال قاعدگی، بارداری، زیاد شدن سطح استروژن، خوردن غذای زیاد، داشتن دیابت، کمبود باکتری در واژن، مشکل در سیستم ایمنی بدن، مصرف آنتی بیوتیک و .. می توانند از جمله عوامل به وجود آمدن عفونت های قارچی و خارش واژن باشند.

به وجود آمدن عفونت های قارچی و داشتن رابطه ی جنسی هیچگونه ارتباطی با یک دیگر ندارند.

عفونت تریکوموناس

یکی از عفونت های واژن که با رابطه ی جنسی به وجود می آید، عفونت تریکوموناس است. این عفونت به وسیله ی انگل تریکوموناس به وجود می آید و باعث خارش واژن می شود. اگر در زمان رابطه ی جنسی فرد این انگل را داشته باشد می تواند آن را به همسر خود منتقل کند و خانم دچار عفونت واژن شود.

این انگل در زنان بسیار بیشتر از آقایان می باشد. این عفونت یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به رابطه ی جنسی است.

لیزر مونالیزا تاچ بهترین روش درمان غیر دارویی ، غیر عود کننده و قطعی در زنان می باشد. در این روش علاوه بر رفع کامل ترشحات عفونی و علائم ناراحت کننده ناشی از آن در واژن ، خارش و سوزش ناحیه خارجی تناسلی که به علت نازک شدگی پوست در این ناحیه رخ داده است بر طرف می شود.

لابیاپلاستی
این انگل بیشتر در ناحیه ی تناسلی تاثیر می گذارد. برای تشخیص این عفونت باید با علائم آن آشنایی داشته باشید تا در صورت مشاهده ی آن ها به درمان آن بپردازید. از جمله ی این علائم از دید دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان شهرک غرب می توان به بوی بد واژن، خارش واژن، ترشحات سبز رنگ و زرد رنگ، درد در هنگام ادرار و … اشاره کرد.

خانم های باردار اگر دچار عفونت تریکوموناس واژن شوند باید حتما به پزشک مراجعه کنند. خانم های باردار دچار زایمان زود رس خواهند شد و همچنین کودکان و نوزادان آن ها وزن کمتری نیز خواهند داشت.

ترشحات طبیعی واژن

ترشحات در واقع مایعاتی است که از واژن خارج می شود. آن ها متشکل از باکتری ها و سلول های مرده ای هستند که از بدن خارج می شوند. خروج این ترشحات مفید است زیرا باعث تمیزی واژن و جلوگیری از عفونت گرفتن می شود. واژن به صورت طبیعی ترشحاتی دارد که در صورت دیده شدن آن ها جای هیچ نگرانی نیست.

این ترشحات بی رنگ و یا سفید هستند. مقدار و رنگ این ترشحات در طبیعی بودن آن ها بسیار مهم است. بوی ترشحات طبیعی نیز ملایم است و بوی بدی ندارد.

ترشحات طبیعی واژن که باعث خارش واژن نمی شود و اصلا نگران کننده نیست، ترشحاتی است که رنگی بین سفید و شیری دارند. ممکن است خانم ها چند روز بعد از عادات ماهیانه خود ترشحاتی سفید رنگ و ضخیم مشاهده کنند که بسیار طبیعی است. همچنین قبل از زمان تخمک گذاری ترشحاتی چسبناک دیده می شود که آن ها نیز مشکلی ایجاد نمی کنند.

در دوران بارداری نیز ممکن است ترشحاتی دیده شود که بوی ملایمی دارند و سفید رنگ یا شیری رنگ هستند. این ترشحات اگرچه در دوران بارداری زیاد دیده می شوند اما کاملا طبیعی هستند و نباید با دیدن آن ها دچار استرس و نگرانی شوید.[anchor id=”ta8″ ]

راه‌‌‌‌‌های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان در شهرک غرب:

22074065 – 09370786637

لینک دین مارا ببینید

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.