خشکی واژن (آتروفی واژن)

خشکی واژن (آتروفی واژن)

شاید فکر کنیم فقط زنانی که از لحاظ جنسی فعال هستند ممکن است از خشکی واژن (آتروفی واژن) ناراحت باشند و بقیه با آن مشکلی ندارند اما این تصوری اشتباه است. حتی زنانی که فعالیت جنسی ندارند از التهاب و مشکلات خشکی واژن رنج می‌برند و در پی بهبود آن هستند.
در این مقاله به عناوینی مانند علل خشکی واژن یا همان خشک شدن ترشحات واژن، خشکی واژن قبل از پریود و خشکی واژن در بارداری، علائم آتروفی واژن، دلایل آتروفی واژن، تشخیص و پیشگیری از آتروفی واژن، روش‌های درمان آتروفی یا خشکی واژن از جمله درمان خشکی واژن با لیزر واژن و موارد دیگر می‌پردازیم.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت:

1-آتروفی  واژن چیست؟
2-علائم آتروفی واژن
3-علت خشکی واژن
4-عوامل خطرزای خشکی واژن
5-چه زمانی برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟
6-تشخیص آتروفی واژن
7-روش‌های درمان آتروفی یا خشکی واژن
8-درمان خشکی واژن در مبتلایان به سرطان پستان
9-درمان خانگی خشکی واژن
10-درمان خشکی واژن با لیزر

1- آتروفی واژن چیست؟

 

خشکی واژن
به گفته دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان شهرک غرب، نازک شدن، خشکی و التهاب دیواره داخلی واژن به آتروفی واژن یا واژینیت آتروفیک معروف است که به آن خشکی واژن هم گفته می‌شود. به طور معمول کاهش یکی از هورمون‌های جنسی زنان عامل خشکی واژن است. به همین دلیل با کاهش هورمون‌های جنسی زنانه پس از یائسگی این مشکل بیشتر از قبل دیده می‌شود.
بدیهی است که خشکی واژن باعث احساس درد یا سوزش هنگام نزدیکی جنسی می‌شود. اکنون سوال این است: برای زنی که فعالیت جنسی ندارد خشکی واژن چه مشکلی پیش می‌آورد؟ متاسفانه خشکی واژن علاوه بر درد حین مقاربت باعث ایجاد علائم ادراری هم می‌شود. به همین دلیل برخی از پزشکان برای توصیف مجموعه علائم جنسی و ادراری ناشی از خشکی واژن پس از یائسگی از عبارت «سندروم تناسلی-ادراری یائسگی» استفاده می‌کنند.
خوب است بدانیم که خشکی واژن و سندروم تناسلی-ادراری یائسگی همه قابل درمان هستند. در ادامه به تشریح بیشتر این مشکل و درمان آن می‌پردازیم.[anchor id=”at1″ ]

2- علائم آتروفی واژن

نشانه‌ها و علائمی که ممکن است برخی از آنها به علت خشکی واژن یا همان آتروفی واژن بروز پیدا کنند، به شرح زیر هستند:

• خشک شدن محیط واژن
• سوزش واژن
• ترشحات غیرطبیعی واژن
خارش واژن و ناحیه بیرونی واژن
• سوزش ادرار
• احساس نیاز به دفع ادرار به صورت ناگهانی و فوری
• تکرر ادرار
• عفونت دستگاه ادراری عودکننده و مکرر
• بی‌اختیاری ادرار
• خونریزی خفیف بعد نزدیکی
• درد، سوزش یا ناراحتی بعد نزدیکی و حین نزدیکی
• خشک شدن ترشحات واژن حین فعالیت جنسی و در نتیجه کاهش نرمی حرکت در واژن
• کوتاه و تنگ شدن غیرطبیعی کانال واژن[anchor id=”at2″ ]

مقاله برای مطالعه بیشتر: بی اختیاری ادرار در زنان و درمان آن

3- علت خشکی واژن

در زنان هورمون‌های جنسی متعددی باعث آمادگی آنها برای فعالیت جنسی و در نهایت تولید مثل می شوند. یکی از این هورمون‌ها استروژن نام دارد. کاهش تولید استروژن، علت خشکی واژن محسوب می‌شود. استروژن کمتر در خون زنان باعث خشکی واژن می‌شود و با برخی از علائم بالا ممکن است همراه باشد.

دلایل آتروفی واژن

دلایل آتروفی واژن یا به عبارت دیگر شرایطی که ممکن است تولید استروژن در بدن زنان کاهش یابد را در زیر به کمک دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان و زایمان شهرک غرب، ذکر می‌کنیم:

• بعد از یائسگی
• در طول سال های قبل از یائسگی
• بعد از برداشتن هر دو تخمدان با عمل جراحی (یائسگی به دنبال عمل جراحی)
• در مدت شیردهی به نوزاد
• در طول مصرف برخی داروها که سطح استروژن خون را کاهش می‌دهند مانند قرص ضد بارداری
• بعد از رادیوتراپیِ لگن برای درمان سرطان در این ناحیه (رادیوتراپی نام نوعی درمان با اشعه است)
• بعد از شیمی درمانی برای سرطان
• به عنوان یک عارضه بعد از هورمون درمانی برای سرطان پستان

همان گونه که خواندیم، در طول سال‌هایی که زنان به یائسگی نزدیک می‌شوند ممکن است علائم آتروفی واژن به‌تدریج ظاهر شوند. شاید در ابتدا این علائم خفیف باشند و مشکل زیادی به وجود نیاورند اما به طور معمول با فرا رسیدن یائسگی بدتر می‌شوند. اگرچه بیشتر زنان همین حالت را تجربه می‌کنند اما گروه کمی از زنان هم هستند که حتی پس از یائسگی هم دچار مشکل نمی‌شوند. فعالیت جنسی منظم و مداوم، با یا بدون شریک جنسی، در حفظ بافت سالم واژن نقش مهمی ایفا می‌کند.

مشاوره رایگان

علت خشکی واژن قبل از پریود

در فاصله بین دو نوبت پریود (وسط سیکل عادت ماهیانه) سطح هورمون استروژن در خون به بالاترین حد خود می‌رسد. در میانه دو نوبت پریود با آزاد شدن تخمک از تخمدان، تولید استروژن کم می‌شود و به‌خصوص در چند روز مانده به پریود به سطح بسیار پایینی می‌رسد. به همین دلیل بسیاری از زنان، خشکی واژن قبل از پریود را تجربه می‌کنند.
خشکی واژن قبل از پریود با احساس درد، سوزش یا خارش واژن به‌ویژه حین نزدیکی یا فعالیت جنسی همراه است. همین امر دلیل اصلی خارش واژن قبل از پریود هم محسوب می‌شود.

[anchor id=”at3″ ]

علت خشکی واژن در بارداری

دیواره واژن لایه نازکی به رنگ صورتی دارد که به آن مخاط گفته می‌شود. در حالت طبیعی، مخاط واژن با ترشحات خود که به آن ترشحات مخاطی یا موکوس گفته می‌شود، محیط واژن را در حد مناسب مرطوب نگه می‌دارد. همان طور که گفته شد سطح مناسب هورمون استروژن در خون برای سالم ماندن مخاط واژن و نگهداری ترشحات مخاطی واژن در حد مطلوب بسیار ضروری است.
علت خشکی واژن در بارداری عدم تعادل بین تولید استروژن و شرایط موجود است که به کاهش ترشحات مخاطی و خشکی واژن در بارداری منجر می‌شود. با توجه به سقوط سطح استروژن در سه ماهه نخست بارداری، خشکی واژن در این دوره بسیار شایع است. کاهش تولید استروژن و در نتیجه، خشکی واژن در این دوره باعث خشکی واژن و گردن رحم (سرویکس) و خارش واژن در بارداری می‌شود.

پیشگیری از آتروفی واژن

برای این که بتوانیم از خشکی واژن پیشگیری کنیم لازم است بدانیم چه عواملی احتمال بروز آن را زیاد می‌کنند و در واقع، با عوامل خطرزای آتروفی واژن توسط دکتر زنان خوب غرب تهران آشنا شویم.

4- عوامل خطرزای خشکی واژن

این عوامل عبارتند از:

• استعمال دخانیات

استعمال سیگار و قلیان گردش خون در بسیاری از نقاط انتهایی بدن را تحت تاثیر منفی قرار می دهد و باعث می شود خون و اکسیژن کمتری به واژن و بافت های اطراف آن برسد. همچنین آثار دخانیات در بدن با تاثیر استروژن که به طور طبیعی در بدن رخ می دهد، متضاد است و آثار استروژن را تا حدودی خنثی می‌کند. واضح است پرهیز از دخانیات یکی از کارهای لازم برای پیشگیری از خشکی واژن محسوب می شود.

• نداشتن زایمان طبیعی

پژوهش‌های پزشکی نشان می دهد زنانی که هرگز زایمان طبیعی نداشته‌اند بیشتر به واژینیت آتروفیک (همان خشکی واژن) مبتلا می‌شوند و زنانی که سابقه حتی یک بار زایمان طبیعی دارند کمتر علائم خشکی واژن را نشان می‌دهند.

• نداشتن فعالیت جنسی[anchor id=”at4″ ]

انجام فعالیت جنسی گردش خون را در واژن افزایش می دهد و باعث شادابی و انعطاف پذیری بیشتر بافت واژن می شود. بنابراین فعالیت جنسی منظم، با یا بدون شریک جنسی، به سلامت بیشتر واژن و پیشگیری از آتروفی آن کمک می کند.

5- چه زمانی برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟

زنان زیادی دچار خشکی واژن هستند به‌خصوص زنان یائسه اما متاسفانه عده کمی از آنها در صدد معالجه آن بر می‌آیند. گاهی زنان به‌ویژه پس از یائسگی خجالت می کشند درباره علائم آتروفی واژن با پزشک متخصص بیماری‌های زنان صحبت کنند و ترجیح می‌دهند علائم آن را تحمل کرده و با آنها سازگاری پیدا کنند.
شایان ذکر است هر گاه زنی به خونریزی واژینال یا لکه بینی غیرقابل توجیه دچار است باید برای تشخیص علت آن به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه نماید. ترشحات غیرعادی، خارش و سوزش واژن هم از دیگر علامت‌هایی هستند که برای درمان آنها باید به پزشک معالج مراجعه کنیم.
یکی دیگر از علائمی که پزشک معالج می تواند آن را درمان کند درد یا سوزش حین نزدیکی است. اگر درد هنگام نزدیکی داریم که با استفاده از مرطوب‌کننده واژن یا نرم کننده واژینال بهبود نمی‌یابد، لازم است با پزشک متخصص بیماری های زنان مشورت کنیم.[anchor id=”at5″ ]

مقاله برای مطالعه بیشتر: عفونت کلامیدیا تا چه حد در خانم ها خطرناک است؟

تشخیص خشکی واژن

6- تشخیص آتروفی واژن

وقتی به پزشک مراجعه می‌کنیم، پزشک علاوه بر گوش دادن به شرح حال ما، ممکن است لازم شود کارهای زیر را هم برایمان انجام دهد یا درخواست کند تا بتواند به تشخیص درست برسد.

معاینه لگن

در معاینه لگن پزشک معالج پس از مشاهده بخش خارجی ناحیه جنسی، اعضای تناسلی موجود درون حفره استخوان لگن را لمس و معاینه می‌کند. وی ناحیه بیرونی واژن، و گاهی با به کارگیری اسپکولوم داخل واژن و گردن رحم (موسوم به سرویکس) را می‌بیند. سپس دو انگشت میانی دستِ دارای دستکش را داخل واژن قرار می‌دهد و دست دیگر را روی بخش خارجی و پایینی شکم می‌گذارد تا بتواند اعضای داخل لگن را لمس نماید.

آزمایش ادرار

در صورتی که به علائم ادراری مبتلا باشیم، پزشک معالج آزمایش‌های ادرار برای ما درخواست می‌کند. نتایج این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری به تشخیص درست برسد.

آزمایش میزان اسیدی بودن واژن[anchor id=”at6″ ]

در این روش پزشک معالج یا مقداری از ترشحات واژن را به عنوان نمونه خارج می‌کند یا نوار کاغذی مخصوص سنجش میزان اسیدی بودن واژن را درون واژن می برد و به ترشحات واژن آغشته می‌سازد. در نوشته‌های قبلی توضیح دادیم که محیط اسیدی واژن باعث سلامت بیشتر آن و پیشگیری از عفونت‌های واژن می‌شود.
پزشک با توجه به مجموعه اطلاعات جمع آوری شده به تشخیص درست می‌رسد و درمان لازم را تجویز می‌کند.

درمان خشکی واژن

7- روش‌های درمان آتروفی یا خشکی واژن

پزشک معالج ممکن است ابتدا برای رفع مشکل از درمان‌های ساده‌تر آغاز کند که در زیر به شرح آنها می‌پردازیم.

• مرطوب‌کننده واژن

پزشک معالج با شناختی که از محصولات مرطوب کننده واژن دارد، بهترین نوع آن را برای ما تجویز می‌کند. این محصولات رطوبت لازم در واژن را تامین و حفظ می کنند. پزشک بر اساس علائم ما توصیه می‌کند که هر چند روز یک بار از مرطوب کننده واژن استفاده نماییم. به طور معمول تاثیر برخی از مرطوب کننده‌های واژن نسبت به نرم‌کننده های واژینال ماندگاری بیشتری دارد.

• نرم‌کننده واژینال

نرم‌کننده‌های بر پایه آب محصولاتی هستند که پزشک برای استفاده بلافاصله قبل از فعالیت جنسی تجویز می‌کند. این محصولات درد و سوزش حین نزدیکی را کاهش می دهند. بهتر است اگر به گلیسیرین حساسیت داریم یا به طور کلی گرمایی هستیم به پزشک خود بگوییم زیرا برخی از این نرم کننده‌ها حاوی گلیسیرین هستند یا موادی دارند که باعث ایجاد گرما می‌شود. اگر به ماده موجود در نرم‌کننده واژن حساسیت داشته باشیم خود آن ماده باعث التهاب و آسیب موقت به بافت واژن می‌شود.
اگر قرار است برای جلوگیری از بارداری از کاندوم استفاده شود نباید به عنوان نرم کننده واژینال از وازلین طبی یا محصولات حاوی وازلین استفاده کرد. کاندوم‌ها از جنس لاتکس هستند. وقتی وازلین با لاتکس کاندوم تماس پیدا می‌کند به آن آسیب می زند و احتمال ایجاد شکاف در کاندوم بسیار افزایش می یابد.

اگر راهکارهای درمانی بالا باعث بهبود علائم خشکی واژن نشد، ممکن است پزشک موارد زیر را برای ما تجویز نماید:[anchor id=”at7″ ]

• استروژن موضعی

استروژن واژینال این مزیت را دارد که دوز کم آن برای افزایش استروژن در واژن کافی است؛ بنابراین استروژن به قدری زیاد نیست که جذب خون شود و اثرات ناخواسته آن در سایر نقاط بدن باعث ناراحتی یا مشکلات شود. استروژن موضعی این برتری را نسبت به استروژن خوراکی دارد که به طور مستقیم در واژن علائم را برطرف می‌کند بدون این که در جریان خون وارد شود.
استروژن واژینال انواع متنوعی دارد. پزشک معالج با اطلاعاتی که از وضعیت ما کسب می‌کند بهترین نوع آن را برای ما تجویز می‌کند. در زیر با انواع استروژن واژینال آشنا می‌شویم.

• کرم استروژن واژینال

این کرم همراه با یک وسیله به نام اپلیکاتور به طور معمول پیش از خواب درون واژن گذاشته می‌شود. در بیشتر زنان، پزشک معالج توصیه می‌کند کرم استروژنِ واژینال برای مدت یک تا سه هفته، هر شب استفاده شود و از آن به بعد هفته‌ای یک تا سه شب مصرف گردد. این توصیه کلی است و پزشک ممکن است برای برخی افراد بر پایه شدت علائم، مقدار کرم مصرفی در هر نوبت و تعداد دفعات استفاده را بیشتر یا کمتر نماید.

• شیاف استروژن واژینال

این شیاف‌ها حاوی دوز پایین استروژن هستند و پزشک به طور معمول استفاده از آن را روزی یک بار برای چندین هفته تجویز می‌کند. پس از این مدت، استفاده از شیاف به صورت دو بار در هفته ادامه می‌یابد.

• حلقه استروژن واژینال

این حلقه انعطاف پذیر را پزشک در بالاترین جای واژن جای می‌دهد. این حلقه به‌تدریج دوز ثابتی از استروژن را در واژن آزاد می‌کند. لازم است هر سه ماه یک بار این حلقه تعویض شود. بسیاری از زنان، راحتی این روش درمانی را بسیار می پسندند. یک نوع حلقه استروژن واژینال با دوز بالا هم وجود دارد که موارد مصرف متفاوتی دارد. حلقه با دوز بالا وقتی استفاده می‌شود که فرد در همه بدن خود به استروژن نیاز دارد و در واقع جایگزین نوع خوراکی استروژن محسوب می شود.

• قرص استروژن واژینال

برای قرار دادن این قرص در واژن از یک اپلیکاتور یک بار مصرف باید استفاده کرد. پزشک متخصص بیماری‌های زنان بر پایه علائم و شدت آنها تعداد دفعات استفاده از این قرص واژینال را به فرد تجویز می‌کند. در بیشتر موارد پزشک معالج چنین توصیه می‌کند که دو هفته نخست هر روز یک قرص استعمال شود و از آن به بعد هفته ای دو روز در هر نوبت یک قرص در واژن قرار داده شود.

• اُسپمیفن

در مورد زنانی که علائم متوسط تا شدید خشکی واژن دارند پزشک معالج راه حل های دیگری را ممکن است توصیه کند. این دارو به طور معمول به صورت روزی یک قرص تجویز می‌شود. این دارو برای کسانی که سرطان پستان دارند یا در معرض احتمال زیاد بروز سرطان پستان هستند، مجوز مصرف ندارد.

• پراسترون

این وسیله هم درون واژن قرار می‌گیرد و هورمون را به طور مستقیم در اختیار لایه داخلی مخاط واژن قرار می‌دهد. این درمان نزدیکی دردناک را برطرف می‌کند. پراسترون را باید شب در واژن قرار داد. پزشک متخصص بیماری های زنان ممکن است برای آتروفی واژن متوسط تا شدید این دارو را تجویز کند.

• استروژن خوراکی یا سیستمیک

در زنان یائسه کمبود هورمون استروژن ممکن است علاوه بر واژینیت آتروفیک یا همان خشکی واژن با علائم دیگری هم همراه باشد. به عنوان نمونه، اگر زن یائسه علاوه بر علائم خشکی واژن، گُر گرفتگی متوسط تا شدید هم داشته باشد پزشک معالج پس از انجام بررسی های لازم ممکن است برای وی استروژن سیستمیک تجویز کند. گاهی دارو به شکلی تولید شده که موضعی عمل نمی‌کند بلکه جذب خون می شود و از راه گردش خون در همه بدن منتشر می گردد؛ به این مورد، داروی سیستمیک می گوییم.

در این موارد، پزشک متخصص بیماری های زنان ممکن است قرص، ژل، پَچ یا حلقه با دوز بالای استروژن تجویز نماید. پچ استروژن در واقع شبیه چسب زخم است که البته اندازه آن کمی بزرگتر است. پچ محتوی مقادیر مشخصی استروژن است و به صورت دائمی و کنترل شده همیشه در حال آزادسازی مقدار مشخصی از استروژن است. استروژن آزاد شده از راه پوست جذب خون می‌شود و با گردش خون به همه نقاط بدن می‌رسد.

شاید چیزهایی درباره مضرات مصرف استروژن سیستمیک شنیده باشیم. در این صورت بهتر است از پزشک معالج درباره مزایا و معایب استفاده از استروژن سیستمیک بپرسیم. پزشک متخصص بیماری های زنان با دانش به‌روز و بالای خود توضیح می دهد که مصرف استروژن سیستمیک چه مزایایی برای ما خواهد داشت و آیا لازم است در کنار استروژن، هورمون زنانه دیگری به نام پروژسترون را هم مصرف کنیم یا نه.

مقاله برای مطالعه بیشتر: درمان واژینیسموس

• دیلاتور واژن

یکی از گزینه های غیر دارویی برای رفع علائم آتروفی واژن استفاده از دیلاتور واژن است. گاهی هم پزشک توصیه می کند در کنار درمان با استروژن از دیلاتور هم استفاده شود. این وسیله دیواره واژن را تحریک می کند و عضلات واژن را تحت کشش قرار می دهد تا فضای بیشتری در آن به‌وجود آید و در واقع تنگی بیش از حد واژن را رفع می‌کند.
اگر مشکل فقط درد حین نزدیکی باشد، دیلاتور واژن گزینه مناسبی است. دیلاتور با ایجاد کشش در عضلات واژن و باز کردن فضای آن، اصطکاک داخل واژن را در هنگام نزدیکی به کمترین حد می رساند و باعث رفع درد مقاربتی می‌شود. پزشک متخصص بیماری‌های زنان به طور معمول علاوه بر توصیه به استفاده از دیلاتور واژن، فیزیوتراپی عضلات کف لگن را هم تجویز می‌کند. ما از پرستار یا فیزیوتراپیست مربوطه تعداد دفعات، حرکات و شیوه انجام حرکات مربوط به فیزیوتراپی عضلات کف لگن را می‌آموزیم و خودمان آنها را طبق دستور انجام می‌دهیم.

• لیدوکایین موضعی

برای کاهش سوزش و ناراحتی هنگام نزدیکی، پزشک معالج ممکن است لیدوکایین موضعی تجویز نماید. لیدوکایین موضعی به شکل پماد یا ژل در دسترس است. بهتر است این دارو 5 تا 10 دقیقه پیش از آغاز فعالیت جنسی در واژن قرار گیرد.

لابیاپلاستی

8- درمان خشکی واژن در مبتلایان به سرطان پستان

در بخش های پیشین به کمک متخصص زنان سعادت آباد گفتیم که برخی از درمان‌های سرطان پستان احتمال بروز خشکی واژن را زیاد می‌کند. از سوی دیگر، استفاده از استروژن در کسانی که به سرطان پستان مبتلا هستند یا سابقه آن را دارند، با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

اگر کسی سرطان پستان یا سابقه ابتلای قبلی به آن را دارد حتما باید این نکته را به پزشک متخصص بیماری‌های زنان بگوید. به طور معمول پزشک در این افراد از گزینه‌های زیر استفاده می‌کند:

• درمان‌های غیرهورمونی

مرطوب کننده واژن و نرم کننده واژینال نخستین گزینه های درمان غیر هورمونی هستند.

• دیلاتور واژن

دیلاتور واژن یک گزینه مناسب غیرهورمونی به شمار می رود که با تحریک و تحت کشش قرار دادن عضلات واژن به کاهش علائم آتروفی واژن کمک شایانی می کند. در واقع این گزینه از تنگی بیش از حد واژن می کاهد.

• استروژن واژینال[anchor id=”at8″ ]

اگر درمان های غیر هورمونی برای رفع علائم خشکی واژن کافی نباشد ناچار باید با پزشک متخصص سرطان (اُنکولوژیست) درباره امکان استفاده از استروژن واژینال با دوز کم مشورت کرد. همیشه این تردید وجود دارد که آیا استفاده از استروژن واژینال باعث افزایش احتمال عود سرطان پستان می‌شود یا نه. پزشک متخصص خون و اُنکولوژی بهترین کسی است که با اشراف کامل به نوع سرطان پستان هر بیمار می‌تواند به این پرسش پاسخ بدهد. کسانی که سرطان پستان آنها از نوع حساس به هورمون باشد ممکن است از دریافت این درمان به کلی منع شوند.

• درمان با استروژن سیستمیک

به طور کلی درمان با استروژن سیستمیک برای رفع خشکی واژن در مبتلایان به سرطان پستان یا کسانی که سابقه سرطان پستان دارند توصیه نمی شود، به خصوص اگر سرطان پستان تحت عنوان نوع «حساس به هورمون» طبقه بندی شده است.

مشاوره رایگان

 

9- درمان خانگی خشکی واژن

رعایت برخی نکات و تغییراتی در شیوه زندگی گاهی در کاهش علائم نقش مهمی دارد. در زیر به برخی از مواردی که به عنوان درمان خانگی آتروفی واژن موثر هستند اشاره می کنیم.

• استفاده از مرطوب کننده واژن

مرطوب کننده واژن از داروخانه ها قابل تهیه است. این محصولات با تامین رطوبت لازم در واژن در رفع علائم خفیف موثر هستند.

• به کارگیری نرم کننده واژینال

برخی از این محصولات که بر پایه آب هم تولید شده‌اند از داروخانه‌ها قابل تهیه هستند. نرم کننده واژن هم می تواند در کاهش علائم ناشی از آتروفی واژن نقش داشته باشد.

• زمان دادن برای برانگیختگی جنسی قبل از نزدیکی

از دید دکتر زنان خوب در شهرک غرب، برانگیخته شدن جنسی مهمترین عاملی است که باعث افزایش ترشحات طبیعی واژن قبل از فعالیت جنسی می شود. این ترشحات با کاهش چشمگیر علائم مانند درد یا سوزش در هنگام نزدیکی وفعالیت جنسی همراه است.
گاهی اوقات و برخی افراد قبل از آغاز نزدیکی به زمان بیشتری برای برانگیخته شدن نیاز دارند و رعایت همین نکته به آنها بسیار کمک می کند که در هنگام نزدیکی یا فعالیت جنسی درد یا سوزش احساس نکنند یا کمتر احساس کنند.

استفاده از داروهای متفرقه یا داروهای گیاهی به دلیل مشخص نبودن کارآیی آنها توصیه نمی شود. خوب است بدانیم که هیچ سازمانی روی موثر بودن داروهای گیاهی برای بیماری های مختلف نظارت ندارد و به همین دلیل استفاده از این داروها و ترکیبات به عنوان درمان بیماری به هیچ عنوان توصیه نمی شود.[anchor id=”at9″ ]

10- درمان خشکی واژن با لیزر

برخی از انواع لیزر با افزایش گردش خون در واژن می‌توانند به رفع مشکل خشکی واژن کمک کنند. در این روش به طور معمول از بیمار خواسته می شود که چند نوبت (معمولا سه نوبت) به فاصله شش هفته از هم برای دریافت درمان با لیزر مراجعه نماید.
این روش به دلیل عدم استفاده از هورمون برای کسانی که سرطان پستان یا سابقه آن را دارند هم گزینه مناسبی به شمار می آید.
نکته مهم این جاست که این وسیله طبی هم مانند سایر کارها باید توسط فرد متخصص آن انجام شود. پزشک متخصص بیماری‌های زنان کسی است که با معلومات کامل در مورد کارکرد و ساختار طبیعی دستگاه تناسلی زنان دانش کافی برای انجام این کار را دارد.
از عوارض کار با لیزر ایجاد زخم و سوختگی است. فردی که مهارت و دانش کافی در این مورد را دارد هم با عوارض کمتری در هنگام انجام لیزر برای خشکی واژن روبه‌رو می شود، هم در صورت بروز عوارض به خوبی دانش و تسلط آن را دارد که آنها را کنترل کند و درمان موثر را برای کاهش اثرات آنها تجویز کند.[anchor id=”at10″ ]

چکیده
نازکی، خشکی و التهاب دیواره واژن یکی از مشکلات زنان است که به علت کمبود هورمون زنانه استروژن به وجود می آید. این مشکل نام های متعددی دارد از جمله خشکی واژن، آتروفی واژن، واژینیت آتروفیک و سندروم تناسلی- ادراری یائسگی. از مهم‌ترین علائم این بیماری باید به خشکی، سوزش و خارش واژن و ناحیه بیرونی واژن به ویژه حین نزدیکی و گاهی بعد نزدیکی و سوزش ادرار، تکرر ادرار، عفونت های مکرر ادراری و… اشاره کرد. پرهیز از دخانیات و داشتن فعالیت جنسی مستمر از اصلی‌ترین روش های پیشگیری از خشکی واژن محسوب می شوند. توصیه مهم جراح و متخصص زنان و زایمان تهران این است که هر زنی دچار علائم فوق است حتما برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه کند. پزشک علاوه بر اخذ شرح حال و معاینات از جمله معاینه لگن ممکن است آزمایش‌هایی برای بیمار درخواست نماید. پزشک معالج بر پایه اطلاعات کاملی که از شرح حال و معاینه و آزمایش‌ها به دست آورده است از بین درمان‌های هورمونی حاوی استروژن و درمان‌های غیرهورمونی مانند نرم‌کننده واژینال بهترین گزینه‌ها را برای فرد تجویز می‌کند. درمان خشکی واژن در مبتلایان به سرطان پستان از نوع حساس به هورمون با ملاحظاتی همراه است که شاید بهتر باشد ضمن مشورت با پزشک متخصص هماتولوژی و اُنکولوژی انجام شود.

راه‌‌‌‌‌های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان در شهرک غرب: 22074065 – 09370786637

لینک دین ما را ببینید

6 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.