جراحی رکتوسل و سیستوسل

جراحی رکتوسل و سیستوسل: رکتوسل نوعی پروپلاس است که در آن به دلایل مختلف دیواره بافتی که روده و واژن را از هم جدا می کند ،ضعیف شده و دچار افتادگی و شلی واژن می شود.

در نتیجه باعث پیش آمدگی دیواره ی جلویی روده به سمت واژن شده که برامدگی در دیواره واژن ایجاد می‌کند .این حالت باعث اختلال در عملکرد روده خواهد شد.
سیستوسل زمانی رخ می‌دهد که لیگامان بالا نگهدارنده مثانه و عضله ی بین واژن و مثانه ضعیف شده و یا تحت کشش قرار گیرد . در نتیجه باعث پایین آمدن مثانه و بیرون زدگی آن به سمت واژن میشود. این عارضه شایع ترین پروپلاس (بیرون زدگی) در زنان می باشد.

اینستاگرام دکتر ویدا یوسفیان

عوامل مستعد کننده سیستوسل و رکتوسل

زایمان های سخت و طولانی، افزایش سن ،یائسگی و کاهش هورمون استروژن ، زایمان های طبیعی ،چندقلوزایی، یبوست و زور زدن به هنگام اجابت مزاج،اضافه وزن و سرفه های مزمن.
.این بیماری مانند هر عارضه دیگری با علائمی همراه است. رکتوسل_سیستوسل های کوچک و خفیف در اغلب موارد نشانه های خاصی ندارند و در تشخیص بالینی قابل شناسایی هستند.

زمانی که علائم شدت یافته و در کیفیت زندگی شخص مداخله کند نیاز به جراحی رکتوسل _سیستوسل توسط جراح و متخصص زنان و زایمان می باشد.

اینستاگرام

علائم رکتوسل و سیستوسل:

تکرر ادرار و تمایل شدید به دفع ادرار
بی اختیاری ادرار در حین عطسه و سرفه
• خونریزی غیر طبیعی و خارج از سیکل قاعدگی در ناحیه واژن
• احساس درد شدید هنگام برقراری رابطه جنسی
• احساس فشار و سنگینی در واژن

مقاله برای مطالعه بیشتر: بی اختیاری ادرار در زنان و درمان آن

علائم به دنبال فعالیت شدید و ایستادن طولانی مدت تشدید می‌شود . استراحت و خوابیدن به پهلو و یا روی شکم باعث تسکین علائم می‌شود.
برای درمان و جراحی رکتوسل_سیستوسل نیاز به تشخیص میزان شدت افتادگی ها و شرایط بیمار است که با معاینه توسط متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود.

بی اختیاری ادرار

روش های درمانی رکتوسل و سیستوسل:

انجام ورزش های مربوط به تقویت عضلات کف لگن که ورزشهای کگل نامیده می‌شوند.این ورزش ها شامل سفت کردن عضلاتی است که در قطع روند ادرار دخالت دارند. به این صورت که به مدت ۱۰ ثانیه عضلات کف لگن را منقبض کرده و سپس رها سازد.
‌ اگر علائم خفیف است، به وسیله یک پروتز به نام پساری که در واژن قرار داده می شود و سبب نگه داشتن مثانه در جای خود می شود، می توان از شدت علائم کاست. این وسیله در سایز ها و شکل های متفاوتی وجود دارد که در افراد با اشکال اناتومیکی مختلف، تناسب داشته باشد .این روش درمانی در درمان رکتوسل کاربرد ندارد اما در درمان سیستوسل استفاده میشود.
در صورتی که این روش های درمانی، مشکلات ناشی از بیماری ها را برطرف نکردند گزینه بعدی جراحی رکتوسل_سیستوسل توسط متخصص زنان و زایمان خواهد بود.در این جراحی که تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود بافت اضافی که موجب تورم در ناحیه واژن شده است،برداشته می شود.
جراحی رکتوسل_سیستوسل در اتاق عمل توسط متخصص زنان و زایمان به منظور ترمیم افتادگی های رکتوم و مثانه طی ۳۰ الی ۶۰ دقیقه انجام می شود. نتیجه این جراحی دائمی و قابل توجه است.

مقاله مفید برای مطالب تکمیلی: درمان افتادگی رحم

آموزش های قبل از جراحی:

•شب قبل از جراحی رکتوسل_ سیستوسل بهتر است یک غذای آبکی و سبک میل کنید و از نیمه شب تا زمان عمل ناشتا باشید.
•معمولاً قبل از جراحی، شستشوی واژن و روده جهت پاکسازی محل عمل و جلوگیری از آلودگی و عفونت انجام می‌شود.
•ناحیه عمل را شیو کنید ،این کار باعث کاهش احتمال عفونت میشود.
•قبل از جراحی رکتوسل _سیستوسل در صورتی که بیماری خاصی دارید و تحت درمان هستید ،به پزشک معالج خود اطلاع دهید زیرا در برخی موارد لازم است داروهای شما موقتا قطع یا با سایر داروها جایگزین شوند.

مراقبت های پس از جراحی رکتوسل و سیستوسل

در جراحی رکتوسل و سیستوسل در محل برش ها بخیه هایی زده می شود که نیاز به مراقبت های ویژه دارد.
• بی حرکتی پس از جراحی می تواند سبب رکود خون در پاها و افزایش احتمال عفونت ریه ها گردد لذا ورزش های تنفسی و چرخش پاها را که به شما آموزش داده شده است بلافاصله بعد از جراحی رکتوسل_ سیستوسل انجام دهید.
• پس از ترخیص، کلیه داروهای تجویز شده توسط پزشک از قبیل آنتی بیوتیک و مسکن و غیره را طبق دستور و به طور صحیح مصرف نمایید
• از بلند کردن اشیاء سنگین و ایستادن به مدت طولانی تا شش هفته بعد از جراحی رکتوسل_سیستوسل خودداری شود.
• بخیه ها یک تا دو هفته طول می‌کشد تا خوب ترمیم شوند ولی بهتر است ۴۰ روز از رابطه جنسی خودداری شود.
• بعد از هر بار اجابت مزاج یا ادرار کردن ناحیه عمل را با محلول نمکی ولرم و استریل آبکشی نمایید و با دستمال خشک و تمیز کنید.
• از لباس زیر نخی استفاده کنید و زود به زود تعویض کرده و پس از شستشو در آفتاب خشک کرده و یا اتو بکشید.
• یبوست مهمترین عامل باز شدن بخیه ها و مشکلات بعد از عمل میباشد. برای جلوگیری از این عارضه بایستی مایعات فراوان و غذاهای پر فیبر (سبزیجات و میوه جات) استفاده نمایید.
• شستشوی مکرر روزانه
• خشک کردن محل بخیه ها با سشوار
•بر حسب نظر پزشک متخصص معالج می توانید پس از ترخیص روزانه استحمام کنید.
•اصلاح سبک زندگی و کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن
• ده روز بعد از جراحی رکتوسل_ سیستوسل برای بازبینی زخم و محل بخیه به درمانگاه مراجعه کنید اکثر بخیه ها جذبی هستند و نیازی به کشیدن ندارد.

جراحی رکتوسل و سیستوسل چیست؟

تعریف رکتوسل و سیستوسل

رکتوسل وضعیتی است که در آن دیواره جلویی راست روده به سمت دیواره پشتی واژن برآمده می شود که اغلب به دلیل ضعیف شدن بافت بین رکتوم و واژن است.

این مسئله می تواند منجر به مشکلاتی در حرکات روده شود و ممکن است برای بهبود نیاز به جراحی داشته باشد.

از سوی دیگر، سیستوسل که به آن پرولاپس قدامی واژن نیز می ‌گویند، زمانی رخ می ‌دهد که مثانه از موقعیت معمول خود در لگن پایین بیاید و دیواره واژن را فشار دهد.

این مشکل معمولاً زمانی اتفاق می‌ افتد که ماهیچه ‌ها و بافت ‌هایی که از مثانه محافظت می ‌کنند ضعیف می‌ شوند.

دلایل اصلی سیستوسل اغلب به دلیل عواملی مانند بارداری، زایمان، یبوست مزمن، بلند کردن اجسام سنگین یا فشارهای مزمن است.

علائم سیستوسل ممکن است شامل احساس پری یا فشار در لگن و واژن، مشکل در شروع جریان ادرار و بی اختیاری ادرار باشد.

موارد خفیف یا متوسط ​​سیستوسل اغلب می تواند به طور مؤثر به صورت غیر جراحی درمان شود. با این حال، در موارد شدیدتر، ممکن است جراحی برای نگه داشتن واژن و سایر اندام های لگنی در موقعیت مناسب خود لازم باشد.

جراحی رکتوسل و سیستوسل

دلایل اصلی رکتوسل و سیستوسل چیست؟

چندین عامل خطر رایج می توانند در ایجاد رکتوسل و سیستوسل نقش داشته باشند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بارداری و زایمان

استرس فیزیکی ناشی از حمل نوزاد و روند زایمان می تواند عضلات و بافت های کف لگن را ضعیف کند و خطر ابتلا به رکتوسل و سیستوسل را افزایش دهد.

افزایش سن

با بالا رفتن سن زنان، بافت‌ های حمایتی لگن ضعیف می ‌شوند که منجر به افزایش احتمال ابتلا به افتادگی اندام‌ های لگنی از جمله رکتوسل و سیستوسل می ‌شود.

یبوست مزمن

زور زدن در حین حرکات روده به دلیل یبوست مزمن می تواند به کف لگن فشار وارد کند و باعث ایجاد رکتوسل شود.

سرفه مزمن

شرایطی مانند برونشیت مزمن یا آسم که منجر به سرفه‌ های مداوم می‌ شود، می ‌تواند به کف لگن فشار وارد کند و خطر افتادگی اندام لگن، از جمله سیستوسل را افزایش دهد.

بلند کردن اجسام سنگین

درگیر شدن منظم در فعالیت هایی که شامل بلند کردن اجسام سنگین می شود می تواند عضلات کف لگن را تحت فشار قرار دهد و در ایجاد افتادگی اندام لگن نقش داشته باشد.

دلایل ایجاد رکتوسل و سیستوسل

استعداد ژنتیکی

برخی از افراد ممکن است استعداد ژنتیکی برای ضعیف شدن عضلات کف لگن و بافت های همبند داشته باشند که خطر ابتلا به رکتوسل و سیستوسل را در آنها افزایش می دهد.

چاقی

اضافه وزن بیش از حد می تواند فشار بیشتری را بر روی کف لگن وارد کند و به طور بالقوه منجر به ضعیف شدن عضلات و افزایش خطر افتادگی اندام لگنی شود.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که این عوامل می توانند خطر ابتلا به رکتوسل و سیستوسل را افزایش دهند، همه افراد دارای این عوامل خطر لزوماً به این شرایط مبتلا نمی شوند.

علاوه بر این، عوامل دیگری نیز ممکن است در ایجاد افتادگی اندام لگن نقش داشته باشند.

بهترین راه های پیشگیری از رکتوسل و سیستوسل

در اینجا برخی از اقدامات پیشگیرانه و تغییرات سبک زندگی وجود دارد که می تواند به کاهش خطر ابتلا به رکتوسل و سیستوسل کمک کند:

تمرینات کگل

این تمرینات به تقویت عضلات کف لگن کمک می کند و خطر افتادگی اندام لگن را کاهش می دهد.

حفظ وزن مناسب

اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر افتادگی اندام لگن را به دلیل فشار اضافی روی ناحیه لگن افزایش دهد.

جلوگیری از ابتلا به یبوست

خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا و هیدراته ماندن می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند، که فشار روی عضلات کف لگن را کاهش می دهد.

تکنیک‌های صحیح بلند کردن وزنه‌ها

بلند کردن وزنه‌های سنگین یا بچه‌ها با خیال راحت و اجتناب از بلند کردن مکرر سنگین می‌تواند فشار وارده بر کف لگن را کاهش دهد.

ورزش های سبک

شرکت در تمرینات سبک به جای تمرینات سنگین و پر تاثیر می تواند برای سلامت کف لگن مفید باشد.

درمان سرفه های مداوم

جستجوی کمک پزشکی برای سرفه های شدید مداوم می تواند از ضعیف شدن عضلات کف لگن جلوگیری کند.

درمان جایگزینی هورمونی HRT

HRT می تواند به مدیریت علائم یائسگی و حفظ قدرت عضلات کف لگن کمک کند.

راه های پیشگیری از رکتوسل و سیستوسل

ورزش پس از جراحی رکتوسل _سیستوسل:

ورزش ناحیه پرینه را که به شما آموزش داده می شود ،در منزل انجام دهید. در هر وضعیت چه نشسته، چه ایستاده و چه در حالت دراز کشیده کافیست عضلات بین مجرای ادرار و مقعد را منقبض و به سمت داخل بکشید و در این حالت (وضعیت انقباض )به مدت ۳۰ ثانیه بمانید و سپس خود را شل کنید و این ورزش را ۱۰ تا ۲۰ بار در روز انجام دهید.

پیشگیری از رکتوسل و سیستوسل:

•مراقبت های دوران بارداری و پس از زایمان و ویزیت به موقع توسط متخصص زنان خوب می‌تواند به تشخیص زودرس بیماری کمک کند.
•ورزش های تقویت کننده پرینه به خصوص پس از زایمان از بروز افتادگی ها جلوگیری می نمایند.
•استفاده از دخانیات را کاهش دهید زیرا می تواند سرفه های مزمن را به دنبال داشته باشد.
•عدم انجام فعالیت های سنگین
•خودداری از بلند کردن وسایل سنگین
•انجام فعالیت های ورزشی به طور منظم
•رسیدن به وزن ایده آل
•درمان یبوست

انتخاب بهترین دکتر برای جراحی:

با توجه به این که حساسیت های بسیاری برای دستگاه تناسلی بانوان وجود دارد هنگامی که مشکلاتی برای آن رخ می دهد لازم است از تخصص های یک دکتر زنان خوب استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.
دوره نقاهت ای که بعد از جراحی رکتوسل _سیستوسل انجام می گیرد می تواند به مهارت و تجربه پزشک نیز بستگی داشته باشد اگر پزشک شما در این زمینه به بهترین نحو عمل کرده باشد دوران بهبودی شما کوتاه‌تر است. پس باید در انتخاب یک متخصص زنان خوب دقت کنید.

سخن آخر در کلینیک دکتر ویدا یوسفیان جراح متخصص زیبایی زنان کلیه خدمات پس از مشاوره و تعیین بهترین راهکار انجام می شود لطفاً جهت کسب اطلاعات و دریافت نوبت ما را از طریق اینستاگرام دکتر ویدا یوسفیان به :

آدرس👈 شهرک غرب،بلوار فرحزادی،خیابان 18 متری بالای داروخانه دکتر مشرف،مطهری،پ168

و از طریق تماس با مطب به شماره:

02122074065

لابیاپلاستی