درمان افتادگی رحم

افتادگی رحم چیست؟

رحم به طور طبیعی توسط رباط ها و یا بافت های مختلفی به دیواره لگن متصل شده است. جابجا شدن رحم بر اثر شل شدن لیگامان‌های رحمی رخ می‌دهد و این علت موجب می‌شود که رحم پایین تر از جای معمولی خود قرار بگیرد که در عمل به این اتفاق افتادگی رحم گفته می شود.
دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص بیماریهای زنان و زایمان در شهرک غرب ؛دکتر مجرب و با سابقه در زمینه اعمال جراحی پرینورافی و افتادگی رحم می باشند و می‌توانند دراین مورد راهنمایی و مشاوره دهند.

افتادگی مثانه و رحم چرا اتفاق می افتد؟

اکثرا با افزایش سن در بانوان افتادگی هایی در ناحیه لگنی رحم و مثانه اتفاق می افتد این افتادگی باعث مشکلات فراوان از جمله بی اختیاری اداری می شود . اما تمام افتادگی های دستگاه تناسلی با بی اختیاری ادراری روبرو نمی شوند.البته نمیتوان گفت که تنها دلیل افتادگی رحم و مثانه فقط افزایش سن می باشد و موارد دیگری نیز می توانند در این مورد دخیل باشند.

مشاوره رایگان

علت های افتادگی رحم و مثانه

ازجمله دلایل افتادگی رحم ومثانه میتوان به دلایل ذیل اشاره کرد:
• زایمان های متعدد
• وزن بالای جنین و جفت هنگام بارداری
• زایمان های سخت و بروز آسیب در هنگام زایمان
• جراحی های لگنی
• بلند کردن اجسام سنگین به طور مداوم
• یبوست مزمن و زور زدن مکرر برای حرکت روده و دفع
• کاهش سطح استروژن بعد از یائسگی
• افزایش وزن وچاقی
• عوامل دیگری مانند حساسیت فصلی همراه با عطسه و سرفه طولانی که موجب ضعیف شدن ماهیچه های نگه دارنده رحم و مثانه می شود. این عوامل در صورت تکرار افتادگی رحم را تشدید می کنند .

مقاله برای مطالعه بیشتر:

عوارض پرینورافی| مزایای پرینورافی

علائم و نشانه های افتادگی رحم

شدت و درجه افتادگی رحم در همه افراد متفاوت است. افتادگی خفیف معمولا هیچ علامتی ندارد اما اگر شدید باشد علائمی بروز می کند که این علائم شامل موارد ذیل می باشد :

• احساس پری در قسمت مهبل و مجرای ادراری
• وجود توده جلو آمده و احساس سنگینی و درد خفیف در قسمت تحتانی پشت، واژن یا لگن
• ناراحتی مبهم در لگن و کمر دردی که با بلند شدن شدت می یابد.
• بی اختیاری یا نشت ادرار هنگام خندیدین عطسه یا سرفه
• احساسی مانند نشستن روی یک توپ کوچک
• احساس مراجعه فوری برای تخلیه ادرار
• احساس درد و ناراحتی هنگام رابطه جنسی

درمان افتادگی رحم

نحوه انجام معاینات پزشکی برای تشخیص این بیماری چیست؟

پزشک براساس سابقه پزشکی بیمار و معاینه لگن می‌تواند افتادگی رحم را تشخیص دهد. در حالت ایستاده و خوابیده و وضعیت لگن بیمار را بررسی می‌کند.پزشک از بیمار می‌خواهد سرفه کند یا زور بزند تا میزان فشار داخلی شکم او را بررسی نماید.
برخی از اختلالات خاص از قبیل انسداد مجرای پیشاب به علت افتادگی رحم باید از طریق پیلوگرام وریدی یا سونوگرافی تایید شود. در پیلوگرام وریدی ماده حاجب به درون سیاهرگ تزریق می‌شود سپس اشعه ایکس مسیر ماده حاجب درون مجاری ادراری را دنبال می‌کند.
پزشک برای رد کردن سایر مشکلات ناحیه لگن انجام سونوگرافی را درخواست می‌کند. در این حالت قسمت سر دستگاه روی شکم بیمار یا درون واژن قرار داده می‌شود تا به کمک امواج صدا تصاویری دقیق از ناحیه واژن و رحم به دست بیاید.
گاهی اوقات برای تهیه تصاویر بهتر و با وضوح بالا انجام اسکن ام آر آی درخواست می‌شود. انجام این اسکن فقط در موارد خاص درخواست می‌گردد.

مشکلات و پیامدهای افتادگی رحم و مثانه

افتادگی رحم با افتادگی سایر قسمت های لگن ارتباط مستقیم دارد. پس اگر افتادگی رحم دارید ممکن است با مشکلات دیگری نیز درگیر باشید.

پرولاپس دیواره خلفی

به طور کلی افتادگی رحم و مثانه ضعف ماهیچه ها و بافت های لگنی را به دنبال دارد. وظیفه این بافت ها و ماهیچه ها این است که احشا و اندام های داخلی را به صورت مجزا از هم کنند. ضعیف شدن بافت همبند و نگه دارنده بین مقعد و‌ واژن باعث پیشروی روده بزرگ به طرف واژن شده که سبب ایجاد مشکلات روده و دفع در بدن می شود. این مشکل در اصطلاح پزشکی پرولاپس دیواره خلفی واژن نام دارد.

مقاله برای مطالعه بیشتر:

دلایل افتادگی رحم و مثانه

مشکل پرولاس مثانه

افتادگی رحم و‌ مثانه باعث ضعیف شدن بافت های همبندی که مثانه و واژن را از یکدیگر جدا نگه داری می کند شده و باعث پیشروی مثانه به سمت پایین و واژن می شود. که اصطلاحا به این مشکل پرولاس مثانه گفته می شود.

روشهای درمان افتادگی رحم و مثانه

پیشگیری و درمان در منزل برای افتادگی مثانه و رحم

درمان خانگی

بهترین راه پیشگیری برای افتادگی مثانه و رحم تقویت عضلات لگنی می باشد. انقباض عضلات ناحیه لگن می‌‌تواند به رفع مشکل نشت خفیف ادرار علت افزایش فشار داخل شکم ایجاد می‌شود (عطسه کردن و سرفه کردن) کمک ‌کند، البته این تمرینات ورزشی نمی‌‌توانند به رفع مشکل اختلالات عمیق مربوط به افتادگی رحم کمک نمایند.

داروها

می‌توان از استروژن درمانی برای تقویت عضلات بدن و عضلات اطراف واژن استفاده کرد. استفاده از شیاف یا پماد واژینال می‌‌تواند به بهبود قدرت و توانایی بافت‌های واژن کمک کند البته این روش فقط در زنانی که یائسه شده‌اند استفاده می‌شود. استروژن درمانی می‌تواند باعث بروز عوارض مختلف، به ویژه در افرادی که دچار برخی از انواع سرطان هستند، شود و ریسک بروز برخی از مشکلات از قبیل سکته و تشکیل لخته خونی را به ویژه در زنان مسن افزایش دهد. استروژن درمانی باعث بهبود بافت های آسیب دیده که منجر به افتادگی رحم شده‌اند نمی‌‌شود.

برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام موارد زیر توصیه می شود:

• انجام منظم و مرتب ورزش کگل یا کف لگن: انجام این ورزش عضلات کف لگن را تقویت کرده و تاثیرات آن بعد از زایمان قابل دیدن است.
• پیشگیری از دچار شدن به یبوست: سعی کنید به یبوست دچار نشوید و یا اگر دچار شدید فورا آن را درمان کنید. استفاده زیاد از مایعات، مواد غذایی سرشار از فیبر می تواند کمک کننده باشد. منابع فیبر در میوه ها، سبزیجات، لوبیا و غلاسب سبوس دار موجود است.
• اجسام را به درستی بلند کند و از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید: در زمان بلند کردن اجسام از پاهای خود نیرو بگیرد و به کمر خود فشار وارد نکنید.
• وزن خود را کنترل کنید و در صورت داشتن اضافه وزن، در مورد کاهش وزن خود با پزشک مشورت کنید.

لیزر واژینال (لیزر مونالیزا تاچ)

درمان افتادگی رحم بدون جراحی

دستگاه لیزرمونالیزا تاچ برای رفع افتادگی رحم و مثانه

لیزر درمانی با تأثیر بر عضلات واژن و پیشابراه‌ می‌تواند سبب تقویت عضلات نگهدارنده شود و وضعیت مثانه و رحم را تصحیح کند در واقع با تأثیر بر روی واژن و بازسازی سلول‌های واژن، بی‌اختیاری ادرار را به صورت غیرمستقیم درمان می‌کند.
روش لیزردرمانی بسیار مؤثر و ثمربخش بوده و مراجعین زیادی از درمان افتادگی رحم و مثانه خود با لیزر واژن راضی بوده‌اند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اگر از افتادگی رحم و مثانه رنج می‌برید ابتدا جلسه‌ای مشاوره با پزشک متخصص زنان داشته باشید سپس در شروع درمان خود اقدام کنید. زیرا افتادگی باید هرچه سریع‌تر درمان شود.
دستگاه لیزرمونالیزا تاچ یکی از بهترین دستگاه‌های درمان افتادگی رحم و مثانه می‌باشد که با عملکرد خاص خود، سبب تقویت عضلات واژن می‌شود.
این دستگاه لیزر طی فرایندی بدون درد و سرپایی در طی چند جلسه بسته به مشکل فرد اقدام به رفع ضعف عضلات نگهدارنده و تصحیح وضعیت مکانی آن‌ها می‌شود.
در طی این روش با تقوت عضلات واژنی، عضلات کف لگن نیز تقویت می‌شوند واگر فرد دچار بی‌اختیاری ادرار نیز شده باشد درمان خواهد شد.
در واقع لیزر مونالیزا تاچ باعث افزایش کلاژن‌سازی در واژن و بازسازی سلول‌های آن می‌شود و این موضوع خودبه خود باعث بهبود شرایط مثانه و رحم می‌شود.
بسیاری از افراد به تنهایی از لیزر نتایج مطلوبی می‌گیرند و با تقویت عضلات کف لگن خود با لیزر، افتادگی رحم و مثانه خود را درمان می‌کنند.
دستگاه لیزری که در درمان افتادگی رحم و مثانه از آن در کلینیک تخصصی رز ایرانیان از آن استفاده می‌شود، دستگاه لیزر مونالیزاتاچ می‌باشد که عملکرد بسیار قوی‌ و عالی‌ای در درمان افتادگی دارد.

مقاله برای مطالعه بیشتر:

جلوگیری از افتادگی رحم و مثانه بعد از زایمان طبیعی

استفاده از پساری Pessary در افتادگی رحم

اگر بیمار مایل به انجام جراحی نبوده ویا شرایط لازم برای جراحی را نداشته باشد می تواند از دستگاه محافظ در واژن خود استفاده کند که به آن پساری می‌گویند. پساری ابزاری پزشکی است که در داخل واژن کار گذاشته می‌شود و ضمن محافظت از ساختارهای داخل واژن و لگن، رحم را از افتادگی حفظ می‌کند. می‌توانید از این دستگاه به صورت دائمی یا موقتی استفاده کنید.
این دستگاه‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف است و باید با اندازۀ واژن و رحم بیمارمتناسب باشد. اگر افتادگی بیمارشدید است ممکن است پساری مفید واقع نشود. علاوه بر این، پساری‌ها ممکن است داخل واژن را تحریک کنند و منجر به بوی بد شوند.

به همین دلیل نظافت شخصی در استفاده از پساری بسیار مهم است .

اگر در واژن خود پساری دارید باید همیشه تمیز شود و توسط پزشک برای مشاهدۀ وضعیت صحیح قرار گرفتن بررسی شود و آن را در فواصل زمانی معین در جای خود قرار دهد. مگر اینکه به شما آموزش داده شود که چطور آن را بردارید و خودتان در منزل تمیز کنید.

مشاوره رایگان

تحریک الکتریکی عصبی- عضلانی (NMES)

تحریک الکتریکی عصبی- عضلانی روش دیگری است که در برخی موارد از آن برای تقویت عضلات ضعیف کف لگن و بهبود کنترل مثانه استفاده می‌شود. تحریک الکتریکی اعصاب ناحیه لگن باعث می‌شود عضلات ضعیف لگن و اسفنکتر مجرای پیشاب و مقعد منقبض شوند. پزشک سر دستگاه را وارد واژن می‌کند و جریان الکتریکی خفیفی را به بدن ارسال می‌نماید و باعث منقبض شدن عضلات می‌شود و سطح آن پایین‌تر از آستانه تحمل درد است. پزشک از بیمار می‌خواهد هنگام احساس کردن جریان الکتریکی به منقبض کردن عضلات خود بپردازد. پس از شروع انقباضات، پزشک جریان الکتریکی را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه قطع می‌کند. معمولاً هر جلسه درمانی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

مقاله برای مطالعه بیشتر:

تنگ کردن واژن بعد از زایمان طبیعی

جراحی افتادگی رحم و مثانه

اگر پرولاپس رحم ناکامل باشد نیاز به درمان خاصی ندارد و انجام ورزش ها کف لگن در این مواقع توصیه می شود. همچنین استفاده از پساری واژینال که در اندازه و انواع مختلفی وجود دارد توصیه می شود.
اما در موارد کمی شدید افتادگی رحم، درمان شامل داروهای موضعی حاوی استروژن می باشد. از دیگر درمان ها می توان به کاهش وزن و رژیم درمانی، استفاده از شکم بندهای سفت و محکم و کاهش فعالیت هایی که فشار داخل شکمی را افزایش می دهد، اشاره کرد. ناگفته نماند در مواردی که افتادگی بسیار شدید است جراحی الزامیست.
درمان جراحی بر میزان افتادگی توسط یک جراح و متخصص زنان خوب تعیین می شود و طی جراحی بافت هایی که شل شده اند را به جای خود باز می گرداند. افتادگی رحم ممکن است با افتادگی مثانه که در آن مثانه به دیواره ضعیف جلوی واژن فشار می آورد یا افتادگی مقعد نیز همراه باشد.

سن مناسب برای جراحی افتادگی رحم

خانم ها در هر سنی ممکن است دچار افتادگی رحم شوند. اما اغلب خانم ها پس از یائسگی و به پس از یک یا چند زایمان طبیعی، دچار این مشکل می شوند.
افتادگی رحم در هر سنی که بروز کند قابل درمان است. روش های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد، که در موارد خیلی خفیف با انجام ورزش های کف لگن درمان می شود و در موارد شدید نیاز به جراحی و روش های درمانی تهاجمی تر است.

مراقبت‌های پس از عمل افتادگی رحم

1. مصرف داروی مسکن با دوز بالا برای تسکین درد ناشی از جراحی در روز عمل
2. در برخی از جراحی های زیبایی واژن مانند لیزر فرد هیچ دردی را احساس نمی کند و جراح برای انجام عمل از بی حسی موضعی استفاده نمی کند.
3. بعد از جراحی به مدت یک هفته کاملا استراحت کنید.
4. از انجام هرگونه ورزش و فعالیت سنگین تا 45 روز اجتناب کنید.
5. تا یک ماه رابطه جنسی نداشته باشید.
6. برای استحمام به مدت یک هفته از آب گرم استفاده نکنید.
7. در بعد از جراحی همراه داشته باشید تا شما را تا منزل همراهی کند.
8. برای کاهش تورم و درد ناشی از عمل از کمپرس یخ در طی 2 روز استفاده شود.
9. بعد از جراحی از ژل مخصوص بانوان برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده کرده و آن را کاملا با سشوار خشک کنید.
10.برای جوش خوردن بخیه دو هفته نیاز می باشد ولی جذب کامل ان تا 2 ماه زمان می برد.
11. برای جلوگیری از یبوست از غذاهای ملین و نرم استفاده کنید زیرا یبوست درد ناشی از جراحی را افزایش می دهد.
12. برای رفع خارش در ناحیه تناسلی از پماد کورتونی با دستور پزشک متخصص استفاده کنید.
13. در صورتی که علائم بعد از جراحی مانند درد و تورم تا یک ماه ادامه داشت حتما با دکتر خود در میان بگذارید. استفاده از پماد تتراسایکلین در طی 2 دورز بعد از جراحی با دستور پزشک بلامانع می باشد.
14. از داروهایی مانند کپسول و قرص که توسط پزشک تجویزشده است به طور مرتب و به موقع مصرف کنید.

مشاوره رایگان

دوره نقاهت بعد از عمل افتادگی رحم

دوره نقاهت بعد از عمل افتادگی رحم به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت است از:
• قدرت ترمیم پوست به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد بر روی بهبودی این جراحی و مدت زمان آن تاثیر دارد.
• استفاده از کرم های ترمیم کننده از دیگر مواردی است که می توان در تسریع دوره نقاهت بعد از عمل افتادگی رحم مفید و موثر واقع شود. البته این امر باید به صورت دقیق و تحت نظر پزشک متخصص باشد.
• روش انجام عمل های لابیاپلاستی و عمل افتادگی رحم متنوع است، به عبارتی چنانچه این جراحی با استفاده از لیزر صورت بگیرد، دوره نقاهت آن بسیار کوتاه تر می شود و فرد به سرعت حالت عادی خود را به دست می آورد.
• بهبودی در دوره نقاهت بعد از عمل افتادگی رحم، تا حدی به بخیه و نوع آن بستگی دارد، به گونه ای که بخیه ها تا هر اندازه که اصولی و صحیح تر انجام شده باشند، سرعت بهبودی آن بالاتر خواهد رفت.
نکته: مراقبت های خود شخص می تواند از موثرترین و کارآمدترین عوامل در بهبود دوره نقاهت باشد، به گونه ای که توصیه های پزشک به صورت دقیق رعایت شود. استراحت نیز می تواند از عواملی باشد که در بهبودی فرد نقش مهمی ایفا می کند، بنابراین توصیه می شود افراد تا زمان مقرر، مراقبت های لازم را انجام دهند. در برخی موارد علاوه بر تاثیرات مثبت این جراحی، گاه عواقبی نیز برای آن در نظر گرفته شده که مهمترین آن آثار و عوارض داروی بیهوشی و عفونت ناشی از جراحی است که در پاره ای از اوقات می تواند خطرات جدی در پی داشته باشد.

هزینه جراحی افتادگی رحم

هزینه انجام جراحی افتادگی رحم این بیماری با توجه به نوع جراحی ، بیمارستان (خصوصی یا دولتی ) و یا کلینیکی که در آن جراحی انجام می شود متفاوت خواهد بود. همچنین در صورت تمایل برای انجام جراحی توسط دکتر ویدا یوسفیان و اطلاع از هزینه آن در شمال غرب تهران می توانید از طریق شماره تماس های موجود در سایت با مطب ایشان ارتباط حاصل فرمایید.

پزشک خوب برای عمل افتادگی رحم

دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان و زایمان در شهرک غرب هستند، جهت ارتباط با دکتر ویدا یوسفیان با شماره 02122074065 تماس گرفته و یا به آدرس شهرک غرب،بلوار فرحزادی،خیابان 18 متری بالای داروخانه دکتر مشرف،مطهری،پ168 مراجعه کنید و اینستاگرام دکتر ویدا یوسفیان را دنبال کنید.

زمان های پذیرش مطب:
همه روزه حتی پنجشنبه
صبح ها از ساعت
9/30-13
عصر از ساعت
16-20
پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی

لابیاپلاستی

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.