تقویت تخمدان و رحم/پیشگیری از بیماریهای رحمی

راهکارهای تقویت رحم

رحم یک اندام تشکیل شده از غدد متعدد است که دیواره های اطراف آن به وسیله ماهیچه نرمی پوشیده شده است .این قسمت از بدن دارای عضله بسیار قوی می‌باشد که در حالت عادی حدود ۶ سانت طول دارد ولی در حین زایمان تا چندین برابر افزایش خواهد داشت.

در واقع همین عضله‌های قوی هستند که در حین زایمان کمک به خارج شدن جنین می کنند. بنابراین تقویت رحم یکی از مهمترین مسائل زنانه ای است که به دلیل نقش مهم این اندام در هنگام بارداری و پریودی باید مورد توجه قرار گیرد

این روزها با ترویج روش های درمان شلی و افتادگی رحم، خانم ها برای زیباسازی واژن از روش هایی همچون واژینوپلاستی بهره می برند.

از آنجایی که رحم در بارداری به مدت نه ماه پذیرای جنین است ونقشی تاثیرگذار بر مراحل رشد و تکامل او تا هنگام تولدش خواهد داشت و در هنگام لانه گزینی باید شرایط بسیار مناسبی را جهت اتصال جنین به لایه اندومتر داشته باشد،بنابراین باید به آن توجه ویژه ای داشت و به صورت مداوم تحت مراقبت های بهداشتی و درمانی قرار گیرد .

چنانچه در رحم شما لقاح به درستی صورت نگیرد یا این که به دلایل مختلف قادر به نگهداری از جنین نباشد.باید قبل از هر اقدامی برای بارداری به پزشک زنان خوب مراجعه کرده و با مشورت او برای تقویت تخمدان و رحم اقدام کنید تا با افزایش قدرت باروری شاهد مسائلی همچون سقط جنین یا ناباروری خود نباشید.

برای جلوگیری از ابتلا به فیبروم رحم، باید تقویت رحم را در راستای بارداری بی خطر و بدن سالم تر در دستور کار خود قرار دهیم.

تقویت تخمدان و رحم در زنان بسیار بر مسئله قدرت باروری آن ها تاثیر گذار است .تقویت تخمدان و رحم قبل از بارداری کار دشواری نیست. فقط کافی است که عملکرد رحم و تخمدان را بررسی کرده، مشکلات موجود را شناسایی و برطرف کنید

مقاله برای مطالعه بیشتر

جلوگیری از افتادگی رحم و مثانه بعد از زایمان طبیعی

تقویت رحم با تغذیه مناسب:

داشتن تغذیه مناسب بر تقویت رحم و افزایش قدرت باروری بسیار تاثیر گذار است.بنابراین مصرف برخی ویتامین ها و مواد معدنی برای باروری بسیار لازم و ضروری بوده و باید در رژیم غذایی لحاظ شود. از جمله ویتامین های مورد نیاز برای تقویت تخمدان و رحم می توان به ویتامین C و آنتی اکسیدان ها اشاره کرد.همچنین استفاده از سبزیجات دارای برگ سبز، میوه‌‌ های تازه، امگا 3 و امگا 6، آجیل ، تخم‌ مرغ، ماهی، مواد لبنی و به طور کل، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل باعث تقویت تخمدان ورحم شده و احتمال باروری رحم را افزایش میدهند

تقویت رحم با کنترل وزن و سلامتی بدن:

تقویت رحم برای باروری با انجام تمرینات ورزشی متعادل مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری رابطه مستقیمی داشته و همراه با یک رژیم غذایی سالم باعث چربی سوزی و کنترل وزن در وضعیت ایده آل خود خواهد شد.کنترل وزن باعث کنترل دیابت ، کیفیت تخمک گذاری و رشد جنین در رحم زنان خواهد شد.همچنین انجام معاینات ماهیانه نظیر عفونت های رحمی و …توسط پزشک متخصص زنان باعث خواهد شد که از سلامتی وضعیت رحم خود برای تخمک گذاری و بارداری اطمینان حاصل کنید

تقویت رحم بااستفاده از داروهای شیمیایی:

اگر به فکر تقویت تخمدان ورحم برای بارداری خود هستید حتما بهتر است که تحت درمان یک پزشک متخصص زنان خوب قرار گرفته و با راهنمایی های او برای مصرف برخی از مواد غذایی و داروهای شیمیایی اقدام کنید.

 

راهکارهای تقویت تخمدان

ازآنجایی که یکی از عوامل مهم در لانه‌گزینی موفق و بارداری سالم، سلامت تخمک‌ها می‌باشد؛ بنابراین دقت در تقویت تخمک‌ها و تخمک گذاری با تغذیه مناسب و اصلاح سبک زندگی اهمیت زیادی دارد.

تقویت تخمدان با رژیم غذایی مناسب:

رژیم غذایی غنی از اسید فولیک باعث تقویت تخمدان‌ها و تخمک‌ها می‌شود. برای سلامت تخمک ها سبزیجات برگ دار، محصولات لبنی و ماهی را در رژیم غذایی خود حتما قرار دهید.همچنین از مصرف غذا‌های سرخ شده، غذا‌های فرآوری شده، گوشت، نمک و شکر خودداری کنید.

تقویت تخمدان با متعادل نگه داشتن هورمونها :

استرس، رژیم نامناسب و دیگر مشکلات مرتبط با شیوه زندگی می‌توانند موجب از بین رفتن تعادل در هورمون‌ها شوند. عدم تعادل هورمون‌ها باعث عدم واکنش تخمک‌ها و اختلال در چرخه باروری شده و در نتیجه تخمک گذاری روی نمی‌دهد.همچنین استرس موجب تولید هورمون‌هایی مانند کورتیزول و پرولاکتین می‌شود که این هورمون‌ها مانع تخمک گذاری و تولید تخمک خواهند شد.

اجتناب از مصرف کافئین و الکل و سیگار:

مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث تغییر دی ان ای درتخمک شده و در نتیجه تخمک برای باروری مناسب نخواهد بود.الکل هم باعث کاهش چرخه قاعدگی و کیفیت تخمک نیز می شود.

جریان خون و اکسیژن زایی مناسب:

جریان داشتن خون سرشار از اکسیژن در تخمدان ها باعث تقویت تخمک در زنان می شود. گاهی جریان خون بر اثر عدم تحرک، کم آبی و غلظت خون بالا کاهش می یابد..

رسیدن به یک شاخص توده بدنی سالم و طبیعی:

کاهش وزن باعث افزایش قدرت باروری و تقویت تخمک گذاری می شود.البته کاهش وزن غیر طبیعی نیز باعث بروز مشکلاتی در تعادل هورمون ها می شود و قدرت باروری را کاهش می دهد.

رحم و تخمدان

چرا باید رحم و تخمدان تقویت شوند

با توجه به نقش و وظایف مهمی که تخمدان ها و رحم در بدن زنان ایفا میکنند؛ باید به آنها توجه ویژه ای داشت و به صورت مداوم تحت مراقبت های بهداشتی و درمانی قرار گیرند. چنانچه در رحم یک زن عمل لقاح به درستی صورت نگیرد یا رحم او به دلایل مختلف قادر به نگهداری جنین نباشد؛ احتمال نازایی و سقط جنین بسیار زیاد خواهد بود . بنابراین چنین افرادی حتما باید قبل از هر اقدامی برای بارداری خود به پزشک مراجعه کرده و برای تقویت تخمدان ها و رحم خود به فکر چاره ای اساسی باشد. تصحیح برنامه غذایی و استفاده از مواد غذایی مقوی و مفید بسیار در تقویت رحم و تخمدان های زنان موثر بوده و رحم آن ها را برای بارداری آماده خواهد کرد.

مشاوره رایگان

انواع بیماری های رحم و تخمدان

سرطان تخمدان :

سرطان تخمدان یکی از بیماری ها و اختلالات شایع در میان زنان است که این بیماری خاموش بوده و زمانی که بیماری به حد زیادی پیشرفت کرده باشد علائمی همچون نفخ شکم، درد در ناحیه شکم و زیر شکم، تکرر ادرار و…را از خود نشان می دهد.این سرطان از لوله های رحم آغاز می شود و وارد تخمدان ها می شود.

سرطان رحم :

سرطان رحم و  یا سرطان اندومتر و سرطان دهانه رحم سرطان شایعی است که سیستم تولید مثلی بانوان را تحت تأثیر قرار می دهد.یکی از مهم ترین مواردی که ریسک ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد، عدم تعادل هورمونی است. به ویژه بالا بودن میزان هورمون استروژن، خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.خون ریزی غیرطبیعی واژینال، شایع ترین علامت سرطان رحم است.

فیبروم رحم:

فیبروم توده غیرسرطانی و خوش خیم است که در لایه های عضلانی رحم رشد میکند. فیبروم ها غالباً در سنین باروری در رحم ظاهر می‌شوند. فیبروم رحمی فقط در زنانی که رابطه جنسی و بارداری را تجربه کردند اتفاق نمی‌افتد بلکه فیبروم در دختران جوان قبل از ازدواج نیز رخ می‌دهد.

آندومتریوز

آندومتریوز:

آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می‌شود.لگن شایع‌ترین محل بروز آندومتریوز است .در آندومتریوز، بافت‌های اطراف ممکن است تحریک شوند و در نهایت موجب زخمی شدن بافت و چسبندگی گردد. آندومتریوز می‌تواند باعث درد شدید، مخصوصا در دوران قاعدگی شود. مشکلات بارداری نیز ممکن است بوجود آورد.

 

مقاله برای مطالعه بیشتر:  بیماری اندومتریوز و درمان آن

کیست تخمدان:

از شایعترین بیماری های زنان بیماری کیست تخمدان می باشد که انواع مختلفی دارد. در صورت مشاهده علائمی همچون درد حین قاعدگی، درد در زیر شکم، قاعدگی نامنظم، خونریزی های غیرطبیعی و…به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان:

تخمدان پلی کیستیک تخمدانی است که حاوی کیست های بسیاری می باشد. از نشانه های تخمدان پلی کیستیک، بالا بودن میزان هورمون های آندروژن و کاهش میزان خونریزی ماهیانه و یا قطع آن، ناباروری ، قاعدگی نامنظم ، آکنه و افزایش رشد موهای صورت و بدن می باشد.در افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک معمولا مقدار هورمون تسترون آزاد بالا می باشد. معمولا افرادی که دچار این بیماری می باشند دارای اضافه وزن ، مقاومت سلولی به انسولین و گاهی دچار دیابت نوع 2 می باشند. در اغلب موارد نشانه های بیماری با کاهش وزن کمتر می شود.

مقاله برای مطالعه بیشتر:

کیست تخمدان چگونه ایجاد می شود؟

پیشگیری از بیماری های رحمی

رژیم غذایی مناسب یکی از بهترین روش های پیشگیری از بیماری های رحمی به شمار می آید.همچنین یکی از معضلات امروز اکثر افراد به ویژه خانم ها اضافه وزن و چاقی است، زیرا چاقی یکی از عوامل بیماری زا می باشد، باید از افزایش وزن جلوگیری کرده و قدمی هر چند کوچک در جهت کاهش وزن برداشت. داشتن فعالیت ورزشی و رژیم غذایی مناسب از عواملی است که در پیشگیری از بیماریهای رحمی بسیار تاثیر گذار است.

 

راه‌‌‌‌‌های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان و لابیاپلاستی در شهرک غرب:

22074065 – 09370786637

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.