حاملگی با فیبروم ساب سروزال

خطرات فیبروم بارداری

فیبروم بارداری در رحم یک تومور خوش خیم است که در زنان شایع است. این تومور می‌تواند بسیار دردناک باشد و عوارضی را برای زنان مبتلا به همراه داشته باشد. خطرات فیبروم بارداری چیست؟ علائم آن چیست؟ چه تأثیری بر بارداری می‌تواند داشته باشد؟ فیبروم‌ها چگونه درمان می‌شوند؟ در این مقاله به بررسی این موضوعات می‌پردازیم.

فیبروم بارداری چیست؟

فیبروم بارداری یک تومور خوش خیم است که در دیواره رحم قرار دارد. همچنین به عنوان میوم رحم یا لیومیوم رحم شناخته می‌شود و به شکل توپ‌هایی از بافت غیر سرطانی ظاهر می‌شود. این تومور در زنان بسیار شایع است و حدود 3 تا 4 از هر 10 زن را درگیر می‌کند. برای اکثر قریب به اتفاق آنها دردناک نیست، اما می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. فیبروم‌های رحم در معاینه بالینی توسط متخصص زنان یا در سونوگرافی شناسایی می‌شوند و آنها بسته به شرایط، ویژگی‌های مختلفی دارند که در ادامه بیان شده است:

• تعداد: ممکن است فقط یک فیبروم در رحم وجود داشته باشد، اما می‌تواند تعداد آنها بیشتر از ده تا باشد.
• اندازه: برخی از آنها چند میلی‌متر هستند، اما می‌توانند تا 20 یا 30 سانتی متر رشد کرده و بیش از 1 کیلوگرم وزن داشته باشند.

محل تشکیل شدن فیبروم

سه نوع فیبروم بسته به موقعیت آنها در دیواره رحم وجود دارد:
فیبروم‌های ساب سروزال رحم: این فیبروم‌ها در خارجی‌ترین قسمت دیواره رحم قرار دارند و ظاهر رحم را تغییر می‌دهند. در واقع این نوع فیبروم در دیواره خارجی رحم رشد می‌کند. اگر در دوران بارداری بزرگ شود، می‌تواند باعث درد و انقباضات زودرس شود.
فیبروم‌های زیر مخاطی رحم: این فیبروم‌ها در داخلی‌ترین قسمت دیواره رحم قرار دارند و حفره رحم را بزرگ و در عین حال تغییر شکل می‌دهند. آنها می‌توانند بر باروری زن تأثیر بگذارند. این نوع فیبروم در زیر حفره رحم رشد می‌کند. این نوع از فیبروم نادرترین نوع فیبروم است. از آنجایی که می‌تواند از لانه گزینی تخمک در رحم جلوگیری کند، این نوع فیبروم معمولاً در زنانی که قصد بارداری دارند با جراحی برداشته می‌شود. در هر صورت تصمیم پس از ارزیابی فواید و خطرات عمل با مشورت جراح شما گرفته می‌شود.
فیبروم‌های بینابینی یا میان دیواری رحم: این فیبروم‌ها در وسط دیواره رحم قرار دارند و می‌توانند ظاهر رحم و حفره آن را تغییر شکل دهند. این نوع فیبروم در قسمت مرکزی عضله رحم رشد می‌کند و شایع‌ترین نوع فیبروم است. در دوران بارداری تمایل به بزرگ شدن دارد و باعث درد در قسمت تحتانی شکم و گاهی اوقات انقباضات زودرس رحم می‌شود.
برخی از زنان ممکن است ترکیبی از انواع مختلف فیبروم را داشته باشند.

دکتر ویدا یوسفیان
منشا فیبروم بارداری چیست؟

منشا فیبروم  رحمی در بارداری هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد منشا آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم به تولید پروژسترون و استروژن مرتبط باشد. با این حال در برخی از زنان شایع‌تر است که در ادامه بیان شده است:
• زنان بالای 40 سال: ۱ زن از هر 4 زن بین 40 تا 50 سال و 1 زن از هر 2 زن بعد از 50 سالگی به فیبروم مبتلا می‌شوند.
• زنان آفریقایی تبار: در سنین پایین تر به فیبروم مبتلا می‌شوند و نرخ عود کردن آنها بیشتر از میانگین است.
• زنان دارای سابقه خانوادگی: خطر ابتلا به فیبروم در زنانی که مادر یا خواهر آنها فیبروم داشته‌اند بیش از 40 درصد است.
زنانی که اولین پریود آنها زودتر از 12 سالگی بوده است.
• زنان بدون فرزند
• زنان دارای اضافه وزن

علائم فیبروم  رحمی در بارداری چیست؟

• درد لگن
• خونریزی شدید در پریود
• خونریزی و لخته شدن خارج از دوران قاعدگی
• نفخ شکم
• سنگینی در قسمت تحتانی شکم
• دیسپارونی (درد لگن در حین رابطه جنسی)
• نیاز مکرر به دفع ادرار
• یبوست
• هموروئید
• کم خونی ناشی از خونریزی شدید (کمبود آهن، خستگی زیاد، تنگی نفس، ریزش مو)
• درد هنگام دفع مدفوع
• نکروز آسپتیک یا انفارکتوس فیبروم (توقف ناگهانی گردش خون در فیبروم در صورت پیچ خوردگی)

نکته: فیبروم‌های رحم ممکن است بدون علامت باشند.

خطرات فیبروم بارداری

به طور معمول فیبروم‌های رحم هیچ مشکلی برای زنان ایجاد نمی‌کنند و نیازی به جراحی یا درمان پزشکی ندارند و معاینات منظم توسط متخصص زنان کافی است.
با این حال برای برخی از زنان زمانی که می‌خواهند باردار شوند، فیبروم بارداری می‌تواند به یک عامل خطرناک تبدیل شود. تاثیر فیبروم رحم بر باروری و بارداری به تعداد، اندازه و محل فیبروم‌ها بستگی دارد. فیبروم رحم می‌تواند منجر به عوارضی در دوران بارداری شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

• فیبروم رحم می‌تواند بر باروری با جلوگیری از لقاح و قرارگیری تخمک در رحم تاثیر بگذارد.
• سقط جنین در سه ماهه اول بارداری
• زایمان زودرس
• رشد نامناسب جنین در رحم

در دو ماهه اول بارداری، اندازه فیبروم‌ها افزایش می‌یابد و در سه ماهه سوم کاهش می‌یابد.

فیبروم رحمی

در صورت وجود فیبروم رحم در دوران بارداری، ممکن است به دلیل خطر خونریزی زیاد، زایمان طبیعی توصیه نشود. با این حال همواره به این گونه نیست و فیبروم بارداری به معنای زایمان سزارین اجباری نیست. هر مورد باید توسط متخصص زایمان و متخصص زنان که مسئول بارداری است به طور جداگانه بررسی شود.

درمان فیبروم بارداری در دوران حاملگی

در دوران بارداری، درمان فیبروم رحم محدود است، زیرا می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. بنابراین هر تصمیمی‌ به طور جداگانه و با مورد بررسی قرار گرفتن مزایا و معایب آن برای مادر و جنین گرفته می‌شود. به طور کلی متخصص زنان به زن باردار استراحت و مصرف مایعات کافی را توصیه می‌کند. در صورت نیاز، ممکن است داروهایی را برای کاهش درد تجویز کند.

آیا فیبروم رحم با بارداری سازگار است؟

همانطور که بیان شد فیبروم بارداری یک تومور خوش خیم است که در دیواره رحم ایجاد می‌شود و همانطور که می‌دانید، عملکرد رحم دریافت تخمک بارور شده و محافظت از جنین در طول رشد آن است. به همین دلیل، اندازه و محل فیبروم‌ها می‌تواند بر باروری و بارداری تأثیر بگذارد.
اکثر زنان علیرغم وجود فیبروم رحم، می‌توانند به طور طبیعی باردار شوند، بارداری را به سرانجام برسانند و نوزادی سالم به دنیا بیاورند. چه در حال برنامه ریزی برای باردار شدن باشید و چه باردار باشید، در مورد نگرانی‌های خود با پزشک خود صحبت کنید.

آیا می‌توان با فیبروم باردار شد؟

بله، بارداری با فیبروم رحم امکان پذیر است. برداشتن با جراحی فیبروم رحم قبل از بارداری احتمالی همیشه ضروری نیست و بسته به نوع و به خصوص محل آن، فیبروم رحم می‌تواند بر باروری و بارداری تأثیر بگذارد.

خطرات فیبروم بارداری چیست؟

فیبروم‌های رحم به طور کلی قبل یا در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما در برخی موارد، بسته به اندازه، تعداد و محل آنها، می‌توانند بر روند بارداری تأثیر بگذارند، به ویژه خطر ابتلا به برخی عوارض را افزایش می‌دهند.

عوارض فیبروم در بارداری

مطالعات در خصوص فیبروم بارداری نشان می‌دهد که فیبروم رحم با افزایش برخی از عوارض در دوران بارداری همراه است. علاوه بر این نشان می‌دهد که خطر بسته به نوع فیبروم‌ها متفاوت است. در ادامه به برخی عوارض ایجاد شده توسط فیبروم برای بارداری اشاره می‌کنیم:

درد در بارداری

این شایع‌ترین عارضه فیبروم در دوران بارداری بوده و در زنانی که فیبروم‌های بزرگ دارند شایع‌تر است. تحت تأثیر استروژن، برخی از فیبروم‌ها به سرعت بزرگ می‌شوند. این افزایش سریع آنها را از خون رسانی طبیعی محروم می‌کند و باعث درد در قسمت تحتانی شکم می‌شود و این پدیده نکروز آسپتیک نامیده می‌شود. معمولاً برای تسکین درد به درمان دارویی نیاز است. اگر درد دارید، در مورد خطرات فیبروم بارداری  با پزشک معالج بارداری خود حتما صحبت کنید.

مشاوره رایگان
خونریزی در اوایل بارداری

محل فیبروم خطر خونریزی را تعیین می‌کند. خونریزی در اوایل بارداری در صورتی که جفت در نزدیکی فیبروم لانه گزینی کند بیشتر شایع است.

سقط جنین

خطر سقط جنین در زنانی که چندین فیبروم دارند در مقایسه با زنانی که فقط یک فیبروم دارند بیشتر است.

زایمان زودرس

فیبروم‌های متعدد و نزدیک به جفت خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهند.

زایمان سزارین

خطر زایمان سزارین در زنان مبتلا به فیبروم بیشتر از زنانی است که فیبروم ندارند. علاوه بر این، وجود فیبروم‌های بزرگ یا فیبروم‌های متعدد این خطر را افزایش می‌دهد. با وجود افزایش خطر زایمان سزارین، زایمان طبیعی همچنان امکان پذیر است.

نتیجه‌گیری

فیبروم بارداری در واقع توده‌های غیر سرطانی هستند که در رحم یا اطراف آن رشد می‌کنند. آنها در زنان شایع هستند و معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند. با این حال در برخی موارد، می‌توانند بر باروری و بارداری تأثیر بگذارند. اگر باردار هستید و فیبروم رحم دارید، مهم است که برای مراقبت‌های دوران بارداری به طور منظم با متخصص زنان خود ملاقات داشته باشید.
اگر باردار هستید و فیبروم رحم دارید، مهم است که برای مراقبت‌های دوران بارداری به طور منظم با متخصص زنان خود مانند دکتر ویدا یوسفیان ، بهترین دکتر زنان شهرک غرب ویزیت داشته باشید. دکتر یوسفیان در فیبروم تخصص داشته و به شما در مدیریت خطرات فیبروم بارداری و اطمینان از بارداری سالم کمک می‌کند.

 

اینستاگرام دکتر یوسفیان

2 پاسخ
  1. فرشته
    فرشته گفته:

    ببخشید به من گفتن فیبرومام زیاده آیا امکان نازایی هست من 25 سالمه میتونم عمل کنم اینارو بردارم الان عقدم میترسم؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.