زایمان طبیعی

زایمان سزارین| مراحل انجام سزارین|عوارض زایمان سزارین

در این مقاله به بررسی موضوعات زیر در باره زایمان سزارین می‌پردازیم با ما همراه باشید:

سزارین چیست؟

انتخاب روش زایمان به چه عواملی بستگی دارد؟

آمادگی قبل از زایمان سزارین

زایمان سزارین چگونه انجام می شود ؟

عوارض زایمان سزارین چیست؟

مقایسه ی سزارین با زایمان طبیعی

بهترین دکتر زنان برای سزارین

 

همانطور که میدانید زایمان سزارین در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است و درخواست های زیادی جهت انجام این روش وجود دارد. که پزشک متخصص پس از انجام بررسی های لازم تصمیمات لازم را در جهت روش انجام زایمان میگیرد.

در بسیاری از موارد عمل سزارین از قبل پیش‌بینی و برنامه ریزی می شود اما در برخی از موارد نیز به شکل فوری این عمل انجام می شود و از قبل برنامه ای تعیین نمی شود این اتفاق در مواردی مانند :

دچار شدن مادر به بیماری های دستگاه تناسلی مانند تبخال تناسلی ، یا بزرگ نشدن گردن رحم مادر، نوزاد در مسیر کانال رحم حرکت نکند، جنین دچار افتادگی بند ناف شود، جدا شدن ناگهانی جفت از رحم و یا در مواردی که ضربان قلب نوزاد دچار مشکل شود سزارین فوری انجام می شود.

سزارین چیست؟

عمل سزارین یک نوع عمل جهت زایمان می باشد که طی آن با ایجاد برش در ناحیه ی شکم و رحم مادر نوزاد را خارج می کنند

این نوع زایمان زمانی انجام می شود که بنا به شرایطی مانند اینکه زایمان به شکل طبیعی برای سلامتی مادر یا جنین مشکل ایجاد کند انجام می شود.قرار گرفتن غیر طبیعی جنین در رحم ،نرسیدن اکسیژن کافی به جنین ،احتمال ایجاد نقص در جنین

داشتن بیماری های مزمنی که با زایمان طبیعی برای مادر خطر ایجاد می شود،هنگامی که بند ناف زوتر از جنین از دهانه رحم خارج شود یا هنگامی که لگن مادر اندازه اش کوچکتر از سر نوزاد باشد.

هنگامی که بارداری چند قلویی باشد . امکان زایمان طبیعی وجود نداشته باشد. سزارین نوعی عمل جراحی است که برای انجام زایمان مورد استفاده قرار می گیرد.
البته توجه داشته باشید که:بهترين روش زايمان ، زايمان طبيعي است واگر كنتراانديكاسيون( مواردي كه امكان زايمان طبيعي را محدود ميكند) وجود نداشته باشد چه مادري وچه جنيني بهترآنست كه روش زايمان طبيعي باشد.[anchor id=”s1″ ]

سزارین

انتخاب روش زایمان به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بر انتخاب نوع زایمان تاثیر گذار خواهند بود عواملی مانند :

عوامل مربوط به بیماری و ترس: بیشتر زنان باردار از زایمان به روش طبیعی و درد هنگام زایمان هراس دارند همین عامل موجب شده است که بیشتر زنان باردار تمایل به انجام زایمان با روش سزارین داشته باشند. همچنین عواملی مانند برخی از بیماری ها نیز وجود دارند که باعث می شوند زایمان به شکل سزارین انجام گیرد.

عوامل مربوط به شرایط زایمان : غیر قابل پیش بینی بودن و گاها طولانی بودن زایمان طبیعی نیز باعث شده است که بیشتر افراد زایمان سزارین را به طبیعی ترجیح دهند.

عوامل مربوط به شرایط جامعه و فرهنگ جامعه: شرایط و باور های اجتماعی نیز از عواملی است که زنان باردار را به انجام سزارین ترغیب می کند

عوامل مربوط به پیامد های زایمان طبیعی و سزارین :مشکلاتی مانند پارگی واژن ، بی اختیاری مدفوع و … نیز از عواملی هستند که پس از زایمان طبیعی با آن رو به رو می شوند و در برخی موارد نیز رابطه‌ی جنسی افراد را با مشکل مواجه می کند و همین علت باعث افزایش درخواست ها جهت انجام زایمان به شکل سزارین می شود.

طول مدت زمان بستری در بیمارستان : مادرانی که به روش طبیعی زایمان میکنند مدت زمان کمتری را نسبت به مادرانی که عمل سزارین انجام داده اند در بیمارستان می مانند که بسیاری از این عوامل سبب رواج زایمان سزارین به جای زایمان طبیعی شده است.

آمادگی قبل از زایمان سزارین :

خانم هایی که قصد انجام زایمان به شکل طبیعی را دارند بایستی موارد زیر را پیش از عمل حتما رعایت کنند:

بهتر از یک روز قبل از انجام عمل حمام کنند. این کار باعث می شود احتمال عفونت پس از عمل بسیار کاهش یابد

_ بهتر است از چند ساعت قبل از جراحی چیزی نخورند

_ از آنجا که از طریق بررسی رنگ ناخن وضعیت اکسیژن رسانی کنترل می شود به همین دلیل بایستی روز جراحی ناخن بی رنگ باشد ( لاک نداشته باشد)

_ قبل از انجام عمل بایستی تمام اجسام فلزی و زیورآلاتی که در تماس با بدن هستند را در بیاورید

_ لباس مخصوص بیمارستان بایستی تهیه کنید

_ یک روز قبل از جراحی نواحی پایین تنه را اصلاح کنید[anchor id=”s3″ ]

مشاوره رایگان

زایمان سزارین چگونه انجام می شود ؟

در مرحله اول سزارین بایستی بی حسی یا بی هوشی انجام گیرد. متخصص بی هوشی با تزریق ماده بی هوشی در ستون فقرات مادر عمل بی حسی را انجام میدهد پس از تزریق نیز یک لوله ی باریک به داخل مثانه فرستاده می شود که البته بدون درد خواهد بود زیرا داروی مسکن پایین تنه ی شما را بی حس کرده است ( جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بی هوشی و تفاوت آن می توانید به مقاله ی انواع بی هوشی از همین سایت مراجعه کنید )

در مرحله ی بعدی پاک سازی ضد عفونی کردن ناحیه ی شکم می باشد که طی آن روی شکم مادر با محلول ضدعفونی کننده شسته می شود و با پرده ای ضدعفونی روی آن پوشیده می شود .مرحله‌ی بعدی برش روی شکم مادر و خارج کردن نوزاد می باشد البته مادر این برش را مشاهده نخواهید کرد زیرا پرده مانع دید شما می شود در طی این مرحله نیز لایه های پوستی بریده می شوند و پس از گذشت از سلول های چربی و ماهیچه ها به رحم می رسند پس از برش در رحم کیسه ی آب پاره می شود ( پاره شدن کیسه ی آب بدون درد خواهد بود و تنها صدای خارج شدن مایع شنیده می شود) و پس از خروج مایع فرزند شما بیرون کشیده می شود. سپس نوزاد به بیرون از اتاق عمل برده می شود و در آخر عمل بخیه زدن و بستن شکم مادر انجام می شود.[anchor id=”s4″ ]

مقایسه ی سزارین با زایمان طبیعی :

همانطور که میدانید به دنیا آوردن نوزاد به دو روش طبیعی یا سزارین انجام می گیرد. این دو روش تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه به بررسی این تفاوت ها خواهیم پرداخت:

زایمان طبیعی یک روش طولانی و تقریبا خسته کننده برای مادر می باشد اما این روش مزایایی هم چون کوتاه بودن دوره ی نقاهت و روند بهبودی سریع، عدم نیاز به بیهوشی ، احتمال بسیار پایین عفونت و … دارد.

از معایب این روش هم می توان به احتمال پارگی واژن و نیاز به بخیه ، احتمال بی اختیاری در ادرار ، احتمال درد در ناحیه بین مقعد و آلت تناسلی ، احتمال اینکه نوزاد در طول زایمان دچار جراحت و کوفتگی یا شکستن سر و یا ترقوه بشود وجود دارد.

اما سزارین نسبت به زایمان طبیعی دوره نقاهت بیشتری دارد بطوری که تا چند وقت نمی توانید بدوید یا حتی سریع راه بروید.

در حالت کلی زایمان طبیعی روشی امن جهت زایمان است اما زایمان به روش سزارین نیز روشی پر طرفدار تر است، سزارین نسبت به زایمان طبیعی پیچیدگی بیشتری دارد.

عوارض زایمان سزارین چیست؟

سزارین یک عمل جراحی است بطبع داری عوارضی نیز خواهد بود در زیر به چند مورد از عوارض سزارین اشاره می کنیم :

به علت باز شدن و ایجاد برش در ناحیه شکم و رحم احتمال ایجاد عفونت نسبت به زایمان طبیعی بالا تر است

_ احتمال عفونت محل بخیه

_ بالا بودن مقدار خونریزی نسبت به زایمان طبیعی

_احتمال ایجاد یبوست در فرد

_ احتمال چسبیدن جفت به محل بخیه در رحم برای حاملگی های بعدی

_ احتمال آسیب به مثانه

_درد پس از عمل

_دوره ی نقاهت بیشتر نسبت به زایمان طبیعی

همچنین ممکن است اختلالاتی نظیر ، اختلال تنفسی ، تولد زودرس ، کبودی نیز برای نوزاد پیش بیاید

در نتیجه :

بهترين روش زايمان ، زايمان طبيعي است واگر كنتراانديكاسيون( مواردي كه امكان زايمان طبيعي را محدود ميكند) وجود نداشته باشد چه مادري وچه جنيني بهترآنست كه روش زايمان طبيعي باشد.[anchor id=”s6″ ]

مقاله برای مطالعه بیشتر:

جراحی ترمیمی واژن بعد از زایمان

بهترین دکتر زنان برای سزارین

از آنجا که عمل سزارین عمل بسیار مهمی است ، طرفداران بسیار زیادی دارد و بایستی حتما نزد پزشکی متخصص و مجرب انجام گیرد ممکن است این سوال برای مادران باردار پیش بیاید که چه کسی بهترین متخصص زنان و زایمان است؟ یا اینکه بهترین دکتر زنان برای انجام سزارین باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

اولین نکته ای که در رابطه با دکتر زایمان باید بدانید این است که حتما دارای تخصص در زمینه زنان و زایمان باشد و به سوگند نامه ی پزشکی خود پایبند باشد از ویژگی های دیگر دکتر خوب برای سزارین می توان به دلسوز بودن ، ماهر بودن و مجرب بودن و قرار دادن اطلاعات لازم در اختیار مادر اگر به دنبال دکتر زنان خوب در شهرک غرب می گردید ما به شما دکتر ویدا یوسفیان را معرفی میکنیم[anchor id=”s7″ ]

راه های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان :

شماره تماس021-22074065

ایمیل:info@dr-vidayousefian.com

زمان های پذیرش مطب

همه روزه حتی پنجشنبه

صبح ها از ساعت9/30-13

عصر از ساعت16-20

پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی

لابیاپلاستی

در پایان صمیمانه از همراهی شما عزیزان سپاس گزاریم امیدواریم مطالعه این مطلب برایتان سودمند بوده باشد

چنانچه قصد انجام عمل سزارین را دارید یا نیاز به مشاوره در این زمینه دارید می توانید به دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان خوب غرب تهران مراجعه کنید

جهت نوبت دهی و مشاوره با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید

02122074065 – 09370786637

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.