خشکی و آتروفی واژن

۱- بافت واژن از چه بافتی تشکیل شده و چرا خشکی واژن ایجاد می شود؟
۲- در چه کسانی آتروفی و خشکی واژن ایجاد می شود؟
۳- درمان خشکی و آتروفی واژن چیست؟


بافت واژن از چه بافتی تشکیل شده و چرا خشکی و آتروفی واژن ایجاد می شود؟
دکتر ویدا یوسفیان، متخصص و جراح زیبایی زنان در این خصوص می گوید واژن بافتی است با الاستیسیته بسیار بالا و خونرسانی شدید و در خانم ها جزو بافت هایی از بدن است که بسیار تاثیر مهمی در بهداشت زناشویی و فردی می گذارد.

یکی از راه های زیباسازی و جوانسازی واژن انجام عمل واژینوپلاستی است. اما بهتر است ابتدا در مورد واژن بیشتر بدانیم.

لوله ای است که از مدخل(اینتروئیتوس) تا دهانه رحم(سرویکس) ادامه می یابد.[anchor id=”a1″ ] واژن در وضعیت افقی روی عضله ی بالا برنده مقعد قرار دارد و رحم روی آن خم می شود و دیواره قدامی آن کوتاه تر از دیواره خلفی است. واژن عروق و اعصاب فراوانی هم دارد که عمده ترین آن عروق و اعصاب هیپوگاستریک است و حس واژن یه سبب عصب پودندال است که بیشتر در قطب تحتانی آن متمرکز است. آتروفی و خشکی واژن پدیده ای است که باعث خارش، سوزش، کاهش تمایلات جنسی و مقاربت دردناک می شود در اصل این پدیده در اثر نازک شدن اپی تلیان واژن و کاهش کلاژن در این بافت رخ می دهد. غدد ترشحی واژن نیز کم کارتر شده و به این موضوع یعنی خشکی و آتروفی واژن کمک می کنند.
این اتفاق در اثر کم شدن میزان استروژن بدن در خانم ها بوقوع می پیوندد.


درچه کسانی آتروفی و خشکی واژن اتفاق می افتد؟
۱- در خانم های یائسه در سنین حدود ۴۵ به بالا سطح استروژن ترشح شونده از تخمدان ها رو به کاهش می یابد و کارآیی تخمدان ها دچار مشکل می شود و این اتفاق منجر به خشکی و آتروفی واژن می شود.[anchor id=”a2″ ]
۲- در خانم هایی که شیرده هستند یا بلافاصله بعد از زایمان نیز خشکی و آتروفی واژن مشاهده می شود: در این خانم ها بعلت شیر دادن ترشح استروژن تخمدان ها کم می شود و لذا مانند یک خانم یائسه در طول دوران شیردهی دچار آتروفی و نازک شدن در ناحیه واژن و حتی آندومتر می شوند و دیده می شود که این ها بلافاصله بعد از اتمام دوران شیردهی و وقتی بچه را از شیر می گیرند به مرور به حالت اولیه برمی گردند.
۳- افرای که بعلت یکسری بیماری ها از جمله آندومتریوز از داروهای سرکوب کننده فعالیت تخمدان ها استفاده می کنند. خانم هایی که دچار بیماری آندومتریوز هستند در طول دوره عادت ماهیانه دچار دردهای شدید لگنی می شوند بحدی که این دردها به هیچ مسکنی پاسخ نمی دهد برای سرکوب سطح(لول) استروژن تخمدانی در این خانم ها ما بایستی با داروهایی که سرکوب گر استروژن هستند مثل دانازول و یا آمپول های دکاپپتیل سطح هورمون را در این ها کاهش دهیم و از درد های شدید و طاقت فرسا در این ها بکاهیم.
۴- افرادی که مبتلا به pcos (سندروم تخمدان پلی کیستیک پیشرفته) هستند نیز تا حدی بعلت اینکه هورمون های جنسی زنانه در این ها متعادل نمی باشد دچار مشکل خشکی و آتروفی واژن می باشند.
۵- افرادی که دچار تومور هیپوفیز یا بیماری هایی از جمله کاستر ها(سرطان ها) هستند و بایستی تحت شیمی درمانی و یا رادیو تراپی قرار بگیرند.
۶- افرادی که پیوند کبد یا کلیه شده و نیاز به داروهای خاص سرکوب کننده ایمنی دارند.
۷- افرادی که دچار بیماری های پیشرفته کلاژن و اسکولار هستند و آن ها نیز نیاز به درمان های کورتون و یا سرکوب کننده سیستم ایمنی دارند.


درمان خشکی و آتروفی واژن چیست؟
اگر چه داروهای هورمونی مثل کرم های موضعی استروژن از دیرباز جهت خشکی و آتروفی واژن مورد استفاده پزشکان متخصص زنان قرار می گرفته و هیچ عارضه ی سیستمیکی هم ندارد و در اصل جایگزین مناسبی برای داروهای خوراکی استروژن می باشد اما امروزه با استفاده از لیزر واژن و استفاده از RF (رادیوفرکوانسی واژن) می توان به راحتی با این راهکار بدون صرف وقت بسیار به نتیجه ی دلخواه در جهت رفع خشکی و آتروفی واژن دست یافت.[anchor id=”a3″ ]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.