رادیوفرکوانسی یا RF چیست؟

۱- رادیوفرکوانسی یا RF  چیست؟ و در کجاهای بدن استفاده می شود؟

۲- انواع RF یا رادیوفرکوانسی چیست؟

۳- رادیو فرکوانسی یا RF واژن چیست و چگونه عمل می کند؟

۴- رادیوفرکوانسی یا RF واژن در چه مواردی کاربرد دارد؟

۵- منافع RF واژن (رادیوفرکوانسی واژن) نسبت به عمل های جراحی پرهزینه چیست؟

۶- موارد منع مصرف RF واژن (رادیوفرکوانسی واژن) کدام است؟


رادیوفرکوانسی یا RFچیست و در کجاها کاربرد دارد؟

در اصل RF امواج رادیویی با فرکانس های مختلف است که در پزشکی باعث سفت شدن و جوانسازی بافت شل می شود. هر چند در پوست صورت باعث لیفتینگ و سفت شدن پوست صورت می شود اما در فرکانس های بالاتر می تواند بافت لیپولیز (از بین بردن بافتهای چربی) و از بین بردن سلولیت ها شود.

RF واژینال

RF واژینال

پس موارد مصرف RF (رادیوفرکوانسی) علاوه بر RF یا رادیوفرکوانسی واژن طبق گفته دکتر ویدا یوسفیان، جراح و متخصص زنان و زایمان، در پوست صورت، جهت جوانسازی و لیفتینگ پوست صورت و در بافت های چاق مثل رفع غبغب و چربی های اضافی در بدن هم کاربرد خاصی دارد. در اصل این روش یک روش غیر تهاجمی است.

انواع رادیوفرکوانسی (RF) چیست؟

۱- منوپولار که در لیپولیز مورد مصرف دارد.

۲و۳- بای پولار و مولتی پولار که جهت لیفتینگ و جوانسازی بافت کاربرد دارد.

مکانیسم عمل RF یا رادیوفرکوانسی به این صورت است که مانند مایکروفر عمل می کند و با سیستم گرمایشی همانگونه که مایکروفر غذای منجمد و سرد را گرم و حتی پخته می کند RF یا رادیوفرکوانسی هم همانگونه سلول ها را تحت تاثیر قرار داده و کلاژن سازی نموده و فیبروبلاست ها را تحریک می کند و گردش خون در بافت را افزایش داده و لذا میوزین ها که کوچک ترین سلول عضلانی است کوتاه تر و منقبض تر شده و لذا کارایی اولیه سلولی بدست می آید.

رادیوفرکوانسی یا RF واژن چیست و چگونه عمل می کند؟

RF واژینال

RF واژینال

همانگونه که گفتیم در این روش از مقوله کانتراکشن و ترمال (Termal) استفاده می شود و باعث تنگی دائمی واژن شده و سبب انقباض سلول های واژن، کوتاه شدن عضلات واژن و کلاژن سازی در واژن و افزایش گردش خون در این عضو می شود.

رادیوفرکوانسی یا RF واژن در چه مواردی کاربرد دارد؟

برای تنگ کردن واژن، رفع و درمان شلی واژن، برطرف کردن خشکی واژن، رفع سوزش و خارش و عفونت های مقاوم به درمان واژن و درمواردیکه خانم یائسه شده و دچار بی اختیاری استرسی ادرار می باشد(همراه با خنده، سرفه و عطسه دچار ریزش ادرار می شود) بکار می رود.

این جوانسازی واژن با انرژی گرمایشی(ترمال) انجام می شود و در اصل سلول های میوزین واژن کوتاه تر و منقبض تر می شوند.

در این روش، تنگ کردن واژن ماندگار و دائمی است و بسیار طولانی تنگ می ماند.

همچنین با RF (رادیوفرکوانسی واژن) PH طبیعی واژن حفظ شده و از رشد لاکتوباسیلهای طبیعی واژن جلوگیری به عمل نمی آید و اجازه داده می شود که این لاکتوباسیلها به عملکردشان ادامه دهند و از عفونت های واژن جلوگیری می کند.

منافع RF واژن (رادیوفرکوانسی) نسبت به عمل های جراحی پرهزینه چیست؟

جراحی ترمیمی واژن از دیرباز انجام می پذیرد هرچند با این جراحی می توان عملکرد واژن را به وضعیت قبلی برگرداند ولی دوران نقاهت (حدود ۲-۳روز) دارد و خانم بایستی ۱ ماه از نزدیکی ممانعت بعمل آورد ولی با انجام RF واژن بلافاصله می توان مقاربت نمود و هیچ دوران نقاهتی ندارد.(در لیزر واژینال هم تا ۱ هفته بایستی فرد از مقاربت پرهیز نماید)

طول دوره ی RF واژن ۳-۲ بار در کل دوره عمر خانم می باشد(هر ماه یکبار) و عمل RF (رادیوفرکوانسی واژن) حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد. همچنین یک روش تنگ کردن واژن به صورت عمری بوده و ماندگار است.

هیچ محدودیت سنی و پوستی ندارد (از ۷۰-۲۰ سال قابل انجام است) و روی هر پوستی (تیره و روشن) می توان انجام داد.

ضمناً اسپکولوم بکار رفته در آن یکبار مصرف است و مختص همان خانم است و بلافاصله بعد از انجام RF (رادیوفرکوانسی) واژن، وسیله دور انداخته می شود.

ضمناً RF واژینال (رادیوفرکوانسی) می تواند واژینیسموس و اختلال ارگاسم را بهبود بخشد. قیمت این وسیله نیز بسیار مناسب و مقرون به صرفه تر از لیزر واژینال و جراحی ترمیمی واژن است.

موارد منع مصرف RF (رادیوفرکوانسی واژن) چیست؟

۱. دوران شیردهی و بارداری

۲. افرادی که (Pace Maker) قلبی دارند.

۳. کسانی که IUD یا پروتزهای فلزی در بدنشان است.

۴. افرادی که دچار بیماری های کلاژن واسکولار مثل(لوپوس، آرتریت روماتوئید یا اسکلرودرمی) دارند.

۵. افرادی که دوران پریودشان است.

تهیه شده توسط:خانم دکتر ویدا یوسفیان دکتر متخصص زنان غرب تهران

کپی با ذکر منبع مانعی ندارد.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.