سوزاک چیست و کاربرد ژل شستشوی بانوان کجاست؟

۱- سوزاک چیست؟
۲- علائم سوزاک چیست؟
۳- سوزاک چه عوارضی در دوران بارداری برای نوزاد ایجاد می کند؟
۴- عوارض سوزاک چیست؟
۵- نحوه پیشگیری از سوزاک چگونه است و نحوه تشخیص آن چگونه است؟
۶- نحوه سرایت سوزاک به چه نحوی است؟
۷- درمان سوزاک چیست؟
۸- کاربرد ژل شستشوی بانوان کجاست؟

سوزاک چیست؟
سوزاک یه بیماری مقاربتی است که نحوه انتقالش از طریق تماس جنسی با فرد آلوده به این بیماری می باشد، عامل آن یک دیپلوکوک گرم منفی به نام نایسریا گنوره یا گنوکوک است. این بیماری علاوه بر دستگاه تناسلی می تواند مخاط دهان، گلو، چشم و رکتوم را نیز درگیر کند.[anchor id=”so1″ ]
علائم سوزاک چیست؟
دکتر ویدا یوسفیان متخصص و جراح زنان در این رابطه می گوید: در خانم ها از بی علامت تا علائمی مثل ترشحات واژینال زرد یا سبز رنگ، رابطه جنسی دردناک(دیسپارونیا)، خونریزی بین قاعدگی، خونریزی بیش از حد معمول هنگام قاعدگی، تب، گلو درد، درد چشم، خارش مقعد در خانم ایجاد کند. در آقایان ممکن است به صورت سوزش ادرار و یا ترشح چرک سفید رنگ از نوک آلت تناسلی نمایان شود.[anchor id=”so2″ ]
باید بدانیم که کلاً سوزاک در جوامع فقیر بیشتر دیده می شود.

سوزاک چه عوارضی در دوران بارداری برای نوزاد ایجاد می کند؟
عوارضی که در هنگام تولد در نوزاد موقع خروج از کانال زایمان ایجاد می کند شامل التهاب چشمی  و آلودگی چشمی نوزاد به گونوره می باشد که حتی ممکن است منجر به کوری و نابینایی در نوزاد شود(حدود ۳۰% موارد).
همچنین آلودگی پوستی نوزاد و آلودگی بیماری ادرار و التهاب پرده های مغز(مننژیت) از مشکلاتی است که نوزاد را درگیر می کند. در دوران بارداری نیز گونوره می تواند باعث سقط جنین، پارگی زودرس کیسه آب(مایع آمنیوتیک) و تولد نوزاد نارس شود. حدود ۴۶% درصد موارد دیده می شود که سوزاک همراه با کلامیدیا درخانم بین ۱۵-۴۰ سال دیده می شود.

عوارض سوزاک چیست؟
سوزاک باعث التهاب مفصل (آرتریت مفصلی)، آندوکارتیت(التهاب قلب)، مننژیت(التهاب پره های مغز) می شود. آلودگی فرد در هنگام عادت ماهانه سبب می شود که گونوره از طریق لوله های رحمی به تمام نقاط لگن منتقل شده و سبب نازایی و افزایش احتمال سقط در صورت باردار شدن و باعث بروز حاملگی خارج رحمی(Ectopic pregnancy) شود.[anchor id=”so3″ ]
نحوه تشخیص و پیشگیری از سوزاک چگونه است؟
تشخیص این بیماری از طریق بررسی میکروسکوپی ترشحات واژن و سرویکس صورت می گیرد.
این بررسی با مشاهده دیپلوکوکهای گرم منفی روی لام در آزمایشگاه قابل انجام است.

نحوه پیشگیری از ابتلا به بیماری سوزاک؟
ایجاد روابط جنسی امن: برای رابطه جنسی، فرد محدودیت قائل باشد(نداشتن پارتنرهای مختلف)، قبل از شروع رابطه جنسی حتماً از عدم ابتلا پارتنرتان به بیماری های مقاربتی اطمینان حاصل نمایید.

نحوه سرایت سوزاک به چه نحوی است؟
بیشتر موارد انتقال از طریق جنسی است این انتقال تا سال ها می تواند در صورت عدم درمان ادامه یابد اما بلافاصله پس از درمان موثر بیماری احتمال سرایت از بین می رود.[anchor id=”so5″ ]

درمان سوزاک

درمان سوزاک چیست؟
در گذشته از پنی سیلین برای درمان استفاده می شده امروزه نیز پنی سیلین داروی مناسبی است و در ادامه از کپسول داکسی سیکلین(Doxy cycline ۱۰۰ میلیگرم )دوبار در روز استفاده می شود.
قرص های آزیترومایسین ۴۰۰ میلیگرم هر ۶ ساعت نیز انتخاب مناسبی است.[anchor id=”so7″ ]
در صورت مقاومت های دارویی به پنی سیلین که چندان هم ناشایع نیست می توان از آمپول .سفتریاکسون بهره جست.
کاربرد ژل شستشوی بانوان کجاست؟
محلول های شستشوی واژن شامل ترکیباتی است که اسیدیته  مجاری خارجی تناسلی و ناحیه ی ولو را کاهش می دهد و لذا از رشد عوامل عفونی و بیماری زا جلوگیری می نماید.
همچنین درمواردیکه فرد در مسافرت است به علت مشغله کاری نمی تواند ساعتها لباس زیر را عوض نماید، توصیه می شود.
اینکه کدام برند بهتر است می توان گفت بسته به سن و موقعیت و مشکلات فرد پزشک متخصص نوع ژل شستشوی واژن را تعیین می کند.