درمان فیبروم

برای بارداری با فیبروم بزرگ چه باید کرد؟

فیبروم رحم، بیماری خوش‌خیمی است که بیشتر بانوان در طول زندگی خود ممکن است به آن دچار شوند. در بیشتر موارد علائم این بیماری به‌قدری ناچیز است که نیازی به درمان ندارد. بااین‌حال ممکن است این بیماری علائمی چون خونریزی شدید قاعدگی، تکرر ادرار، کمردرد و درد حین رابطه جنسی را برای برخی از افراد به همراه داشته باشد. یکی از مواقعی که این بیماری ظاهر می‌شود، زمان بارداری است و اغلب اوقات نیازی به درمان ندارد. جز در مواردی که بیش از حد بزرگ شده باشد و علائم شدیدی را برای مادر باردار ایجاد کند.شناخت نوع و اندازه فیبروم و مشکلاتی که ممکن برای بارداری با فیبروم بزرگ ایجاد کند، در درمان آن بسیار مؤثر است. برای مثال اگر شما قبل از اقدام به بارداری وجود فیبروم را شناسایی کرده باشید می‌توانید با روش‌هایی مانند دارودرمانی و یا جراحی برای درمان خود اقدام کنید و پس از آن اقدام به بارداری نمایید. مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند کمک مؤثری برای تشخیص و درمان این بیماری باشد. برای آشنایی با تمام جوانب این بیماری دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

فیبروم رحم چیست؟

 

فیبروم رحم به توده‌های عضلانی گفته می‌شود که در درون رحم یا گاهی اوقات در اطراف آن رشد می‌کنند و با نام میوم یا لیو میوم نیز شناخته می‌شوند. این توده‌ها غیر سرطانی هستند و احتمال ابتلا به سرطان را نیز افزایش نمی‌دهند. به همین علت با عنوان یک بیماری خوش‌خیم شناخته می‌شوند.
شاید برای شما نیز سؤال شده باشد که علت به‌وجودآمدن فیبروم رحم چیست؟ علت دقیق رشد این توده‌ها هنوز مشخص نیست. امام محققان معتقدند که رشد این توده‌ها با سطح استروژن فرد ارتباط مستقیمی دارد. به همین علت که در دوران بارداری سطح استروژن و پروژسترون فرد بالاتر از حد طبیعی است امکان تقویم فیبروم‌ها وجود دارد.
فیبروم‌ها می‌توانند به‌صورت یک گره و یا به شکل خوشه‌ای رشد کنند. اندازه این خوشه‌ها می‌تواند از قطر ۱ میلی‌متر تا ۲۰ سانتی‌متر و یا حتی بزرگ‌تر باشد. فیبروم‌ها می‌توانند از نظر تعداد، اندازه و مکان قرارگیری در داخل یا بیرون از رحم متفاوت باشند.

فیبروم رحم

 

علائم فیبروم رحم چیست؟

از علائم فیبروم رحم می‌توان به خونریزی شدید پریود، درد لگن یا کمر، درد زیر شکمی، قاعدگی دردناک، تکرر ادرار، درد هنگام رابطه جنسی، پریودهای طولانی، تورم یا بزرگ شدن در ناحیه زیر شکم و احساس ناراحتی در رکتوم یا راست‌روده اشاره نمود.
البته باید اشاره کرد که علائم شما نسبت به تعداد تومور، محل و اندازه شما ممکن است کمی فرق کند. برای مثال فیبروم‌های رحمی زیر مخاطی ممکن است موجب خونریزی شدید قاعدگی و ایجاد مشکل در زمان بارداری شوند.
اگر تومور شما بسیار کوچک است و یا شما در زمان یائسگی قرار دارید ممکن است علائم خاصی را تجربه نکنید. همچنین فیبروم رحم امکان دارد در طول یائسگی و بعد از آن کوچک‌تر شود. به همین دلیل زنان در دوران یائسگی هم‌زمان با کاهش سطح استروژن و پروژسترون در بدن خود، هورمون‌های رشد فیبروم را تحریک می‌کنند و این امر باعث رشد فیبروم در بدن آنها می‌شود.

تفاوت فیبروم و کیست تخمدان چیست؟

فیبروم‌ها بافت‌های توده‌ای یا خوشه‌ای هستند که اغلب دارای بافت متراکمی هستند و فقط در بافت داخلی و یا خارجی رحم ظاهر می‌شوند. درحالی که کیست‌ها اغلب بر روی تخمدان‌ها ظاهر می‌شوند و پر از مایع چرکی هستند. فیبروم‌های رحم اغلب در اثر تأثیرات هورمونی رشد می‌کنند. اما منشأ بیشتر کیست‌های تخمدان، مربوط به فرایند تخمک گذاری است و به همین علت به کیست‌های عملکردی و یا فیزیولوژیک نیز معروف هستند. بیشتر این کیست‌های عملکردی طی یک یا دوچرخه از قاعدگی امکان دارد به‌خودی‌خود برطرف شوند. کیست‌های غیر عملکردی تخمدان، شامل انواع تومورها هستند، این تومورهای تخمدانی می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند.

مقاله برای مطالعه بیشتر: تقویت تخمدان و رحم/پیشگیری از بیماریهای رحمی

آیا امکان بارداری با فیبروم بزرگ وجود دارد؟

دلیل اینکه فیبروم بتواند عامل نازایی باشد بسیار کم است؛ ولی نوع فیبروم و جایی که رشد می‌کند بسیار مهم است. فیبروم‌هایی که در لایه بیرونی رحم قرار دارند و به فیبروم‌های ساب سروزال معروف هستند تأثیری بر باروری ندارند؛ بنابراین برداشتن آنها شانس بارداری را کمتر یا بیشتر نمی‌کند.
فیبروم‌هایی که در داخل حفره رحمی یا آندومتر رشد می‌کنند، فیبروم‌های سابموکوزال گفته می‌شود. این نوع از فیبروم‌ها که از نوع بسیار نادر است با خونریزی های شدید همراه هستند و شانس باروری را به‌شدت کاهش می‌دهند. اما برداشتن آن‌ها می‌تواند شانس باروری را زیاد کند.
فیبروم‌های اینترمورال که از شایع‌ترین انواع فیبروم است که در لایه میانی عضله رحم رشد می‌کند و اگر تعداد آن متعدد و یا سایز آن بزرگ باشد می‌تواند شانس بارداری را تحت تأثیر قرار دهد. اگر دکتر متخصص شما وجود فیبروم را قبل از بارداری تشخیص بدهد، امکان درمان آن با روش‌های مختلف از جمله دارودرمانی و یا جراحی می‌تواند کار شما را راحت‌تر کند. اما درصورتی‌که شما بعد از بارداری متوجه وجود فیبروم در رحم خود شدید، لازم است با مراجعه به پزشک متخصص مراقبت‌های لازم برای سپری کردن این دوران را دریافت کنید.

 

درمان فیبروم رحمی

آیا راه درمانی برای بارداری با فیبروم بزرگ وجود دارد؟

همانطور که گفته شد اگر فیبروم های رحم علائمی برای فرد ایجاد نکند، نیازی به درمان نخواهد بود. زیرا با گذشت زمان و بدون نیاز به درمان بخصوص بعد از یائسگی، تحلیل و از میان خواهد رفت. اما اگر فیبروم های رحمی با علائم آن ظاهر شوند، در صورتی که باردار نباشید داروهایی برای تسکین درد و کوچک‌تر شدن فیبروم برای شما تجویز می‌شود. اگر این درمان‌ها بی اثر باشد، نهایتا از عمل جراحی یا سایر روش‌های غیر تهاجمی برای درمان استفاده می‌شود. همانطور که اشاره شد این درمان ها فقط برای مواقعی تجویز می‌شود که بارداری اتفاق نیفتاده باشد. در زمان بارداری پزشک متخصص راهبردهای دیگری را برای کنترل بیماری برای شما تجویز خواهد کرد.

 بارداری با فیبروم بزرگ چه زمانی خطر ناک است؟

فیبروم‌هایی که اندازه کوچک دارند، اکثرا بدون علامت هستند و برای درمان آنها نیازی به جراحی و برداشتن آن نمی‌باشد. اما زمانی که این فیبروم‌ها رشد کنند و علامت‌دار شوند، موجب ایجاد خطرات و عوارض خواهند شد. ایجاد علائمی مانند درد، بی اختیاری ادرار، خونریزی شدید و .. نشان‌دهنده رشد حجم فیبروم‌های رحمی است.

خطرات فیبروم رحم در بارداری

در بارداری با فیبروم بزرگ ممکن است باعث مشکلاتی شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
رشد فیبروم
در دوران بارداری به دلیل افزایش گردش خون در رحم، ممکن است اندازه فیبروم‌ها بزرگ‌تر شوند و باعث فشار، درد و ناراحتی در مادر باردار شوند. اغلب اندازه فیبروم‌ها در دوران بارداری ثابت می‌ماند و پس از پایان دوران بارداری، زمانی که بازسازی رحم به طور طبیعی آغاز شود، این فرایند می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی فیبروم‌ها نیز بگذارد و باعث ازبین‌رفتن و بهبود آنها شود.
احتمال سقط جنین
احتمال سقط جنین تا قبل از هفته بیستم در افراد مبتلا به فیبروم رحمی بیشتر است. زیرا فیبروم‌ها بر اثر لانه‌گزینی در داخل رحم یا اطراف آن مانع خون‌رسانی منظم به جفت می‌شوند و فرایند گردش خون را مختل می‌کنند.
زایمان بریچ
فیبروم‌های رحمی گاهی اوقات باعث می‌شوند تا نوزاد در وضعیت غیرطبیعی در رحم قرار بگیرد و این مورد باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی در زایمان طبیعی می‌شود. به همین دلیل و برای حفظ سلامت مادر، پزشکان مجبور به انجام عمل سزارین برای به‌دنیاآوردن نوزاد می‌شوند.

دکتر ویدا یوسفیان

انسداد دهانه رحم
در موارد نادری ممکن است که فیبروم به‌اندازه‌ای بزرگ شود که دهانه رحم را بپوشاند و مانع از عبور نوزاد از مجرای زایمان شود و در این صورت یک متخصص زنان و زایمان باید سزارین را خاتمه دهد.
خونریزی بعد از زایمان
برخی از اوقات ممکن است یک فیبرم بزرگ در حین زایمان از کانال زایمان بیرون بزند و موجب خونریزی بعد از زایمان شود.
زایمان زودرس
افرادی که دارای فیبروم رحمی هستند معمولاً به دلیل ناشی از اندازه بزرگ فیبروم، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای جنین نارس شوند که نهایتاً منجر به زایمان زودرس شود. همان‌طور که گفته شد فقط درصورتی‌که فیبروم از اندازه طبیعی بزرگ‌تر باشد ممکن است این مشکلات پیش بیاید.
کاهش رشد جنین
در مواردی که اندازه فیبروم بسیار بزرگ است، باعث اشغال فضای زیادی در داخل رحم می‌شود و این امر در فرایند رشد نوزاد اثر می‌گذارد و در بارداری با فیبروم بزرگ ممکن است وزن کودک پس از تولد کاهش یابد.
درمان فیبروم در بارداری
همان‌طور که گفته شد اندازه فیبروم‌ها در دوران بارداری معمولاً ثابت می‌ماند و مشکلی برای فرایند بارداری ایجاد نمی‌کند، در صورت بروز ناراحتی و درد، پزشک متخصص زنان امکان دارد از شما بخواهد که زمان بیشتری استراحت کنید. در مواردی نیز ممکن است پزشک متخصص بیمار را به دلیل درد، خونریزی و یا احتمال زایمان زودرس بستری کند.

اینستاگرام دکتر یوسفیان

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم شما را با نحوه تشخیص و درمان فیبروم رحم در بارداری و شناسایی علائم آن آشنا کنیم. لازم است درصورتی‌که نشانه‌هایی از فیبروم رحم را در خود مشاهده کردید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا دوران بارداری خود را به‌راحتی سپری کنید. تشخیص و شناسایی این علائم قبل از اقدام به بارداری کمک ویژه ای به شما خواهد کرد تا شما زودتر برای درمان اقدام کنید. تشخیص دیر هنگام این بیماری با اینکه در اکثر موارد عوارض خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، اما در مواردی نیز باعث ایجاد درد و خونریزی برای بیمار می‌شود. وجود این علائم باعث می‌شود شما بارداری پر خطری را سپری کنید. بنابراین توصیه می‌شود با مشاهده هر یک علائم گفته شده به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا توصیه های لازم را برای داشتن بارداری سالم دریافت کنید.

 

13 پاسخ
  1. راضیه دهقانی
    راضیه دهقانی گفته:

    دکتر بی نظیر و فوق العاده و همیشه بهترینها را برای بیمارش می‌خواهد خدا عمر زیاد براتون مقدر بفرمایید

    پاسخ
  2. منظرکریمی
    منظرکریمی گفته:

    ممنون از توضیحات عالی و به روز. واقعا اینقدر شفاف و عالی هیچ کجا ندیدم این مطالبو
    موفق باشین خانم دکتر عزیز

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.