آی یو دی (IUD) چیست؟ پیشگیری از بارداری

روش‌های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد و یکی از مؤثرترین روش‌ها نیز آی یو دی می‌باشد. IUD، جدیدترین روش ضدبارداری محسوب می‌شود. بسیاری از خانم‌ها به دلیل اثرگذاری زیاد این روش پیشگیری از بارداری را انتخاب می‌کنند. در این مقاله، اطلاعات مفیدی درباره‌ی IUD در اختیارتان قرار می‌دهیم.

آی یو دی چیست؟

iud دستگاهی است که در داخل رحم تعبیه می‌شود. این دستگاه باید به وسیله‌ی پزشک متخصص زنان در داخل رحم قرار داده شود. دستگاه آی یو دی با ترشح ماده‌ی پروژستین که نوعی پروژسترون مصنوعی می‌باشد، از لقاح تخمک و اسپرم جلوگیری می‌کند.

انواع IUD

آی یو دی در دو نوع هورمونی و مسی وجود دارد. این دو نوع با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

آی یو دی مسی

آی یو دی مسی با لایه‌ای پوشانده شده که از جنس مس می‌باشد. آی یو دی مسی نیز از طریق آزادسازی یون‌های مس از حرکت اسپرم‌ها جلوگیری می‌کند. یون‌های مس برای اسپرم‌ها ماده‌ای سمی هستند و به همین دلیل این روش برای پیشگیری از بارداری روش مناسبی است. وجود میزان پروستاگلاندین‌ها و گلبول سفید را در داخل مایعات رحمی افزایش داده و در نتیجه از بارداری جلوگیری می‌کند. مدت زمان ماندگاری IUD  مسی بین ۱۰ تا ۱۲ سال می‌باشد. IUD مسی باید توسط پزشک متخصص جایگذاری شود.

IUD هورمونی

آی یو دی هورمونی با روکش و لایه‌ای از هورمون‌هایی مانند پروژستین پوشانده شده که جزء هورمون‌های زنانه است. دستگاه IUD هورمونی ترشح می‌کند که باعث تشکیل مخاط ضخیم در دهانه‌ی رحم می‌شود و در نتیجه مانع لقاح تخمک و اسپرم می‌شود. مدت ماندگاری IUD هورمونی در هر فردی متفاوت است. IUD هورمونی توسط متخصص زنان در رحم جایگذاری می‌شود.

میزان اثرگذاری IUD

میزان تاثیرگذاری روش آی یو دی از روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری بیشتر است. طول عمر دستگاه IUD قرار داده شده در رحم نیز به مدت 3 تا 10 سال می‌باشد.

آیا قرار دادن IUD دردناک می‌باشد؟

هنگامی که پزشک دستگاه آی یو دی را در رحم قرار می‌دهد، فرد درد را احساس خواهد کرد. شدن درد در هر فرد با دیگری متفاوت می‌باشد. برخی از افراد هنگام قرار دادن IUD درد خفیف و عده‌ای درد شدیدی را تجربه خواهند کرد.

عوارض آی یو دی

استفاده از روش پیشگیری از بارداری iud مانند سایر روش‌ها عوارضی را به همراه دارد. درد در ناحیه‌ی زیر شکم و لکه بینی از عوارض استفاده از روش IUD می‌باشند. درد شکم پس از مدتی از بین می‌رود و جای نگرانی نیست. شما می‌توانید درد شکم را با مصرف قرص‌های مسکن تسکین دهید. همچنین، از دیگر عوارض IUD افزایش میزان خونریزی در دوران قاعدگی است.

اثرگذاری آی یو دی چقدر طول می‌کشد؟

پس از هفت روز از قرار دادن آی یو دی هورمونی تاثیرگذاری آن شروع می‌شود. عملکرد IUD مسی نیز بلافاصله بعد از کارگزاری IUD در رحم شروع خواهد شد. در صورتی‌که خانم‌ها در دوران تخمک‌گذاری این روش را امتحان کنند، احتمالاً متخصص زنان به آن‌ها استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری دیگر به مدت 7 روز را نیز پیشنهاد خواهد کرد.

در صورت کارگزاری آی یو دی بارداری  امکان‌پذیر است یا خیر؟

احتمال باردار شدن با قرار دادن دستگاه آی یو دی در رحم خیلی کم است. برای معاینات بیشتر باید به صورت دوره‌ای به متخصص زنان مراجعه کنید. در صورتی‌که تصمیم دارید، باردار شوید، می‌توانید IUD مسی را خارج کرده و بلافاصله پس از خروج IUD باردار شوید. اگر IUD از نوع هورمونی باشد، 6 هفته بعد از خروج IUD می‌توانید اقدام به بارداری کنید.

تاثیر آی یو دی بر قاعدگی

استفاده از این روش ضدبارداری باعث نازک شدن دیواره‌ی رحم، تغییر در میزان خونریزی عادت ماهیانه، لکه بینی، درد شکم می‌شود. در صورت استفاده از دستگاه IUD مسی ممکن است که طی چند ماه اول شاهد خونریزی بیشتری در دوران قاعدگی باشید. همچنین، درد‌های دوران قاعدگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

مزایای کارگزاری آی یو دی در رحم چیست؟

استفاده از IUD به عنوان روش پیشگیری از بارداری مزایایی به همراه دارد. برخی از مزایای استفاده از این روش ضدبارداری عبارتند از:

  • جلوگیری از بارداری تا99 درصد؛
  • مدت ماندگاری بین 3 تا 12 سال؛
  • هزینه‌ای کمتر نسبت به سایر روش‌های جلوگیری از بارداری؛
  • قابل استفاده در زمان شیردهی؛
  • اثربخشی بالا در جلوگیری از بارداری؛
  • قابلیت بارداری بلافاصله بعد از خروج IUD؛
  • قابلیت پیشگیری از بارداری تا ۱۰ سال؛
  • عدم تاثیر روی وزن و افزایش وزن؛
  • عدم تاثیر روی رابطه‌ی جنسی؛
  • عدم تداخل با دارو‌های مختلف؛
  • قابلیت خارج کردن راحت و آسان.

آیا این امکان نیز وجود دارد که آی یو دی خارج شود؟

خارج شدن IUD خیلی به ندرت پیش می‌آید. برای معاینه‌ی بیشتر جهت اطمینان از خارج نشدن IUD  می‌توانید به پزشک زنان مراجعه کنید.

آماده‌سازی برای گذاشتن IUD

قبل از اینکه پزشک زنان اقدام به قرار دادن IUD کند، مصرف دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی را پیشنهاد می‌کند. مصرف این دارو‌ها باعث می‌شود که درد‌های عضلانی ناشی از قرار دادن IUD کمتر شود.

DIU را چه افرادی نمی‌تواند استفاده کنند؟

روش پیشگیری از بارداری IUD به افرادی که مشکلات زیر را دارند، توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که بیماری مقاربتی دارند یا شرکای جنسی آن‌ها بیماری مقاربتی دارند؛
  • خانم‌هایی که عفونت لگن دارند؛
  • خانم‌هایی که به سرطان مبتلا هستند؛
  • خانم‌هایی که دچار خونریزی واژن هستند؛
  • افرادی که تا به حال باردار نشده‌اند؛
  • افرادی که سن‌شان کمتر از 20 سال است؛
  • افرادی که دیسمنوره دارند؛
  • خانم‌هایی که رحم کوچک یا غیر طبیعی دارند؛
  • خانم‌هایی که مبتلا به سرطان تخمدان، دهانه رحم یا آندومتریوز هستند؛
  • خانم‌هایی که دارای بیماری قلبی می‌باشند؛
  • خانم‌هایی که مشکلات رحمی دارند؛
  • خانم‌هایی که در دوران قاعدگی درد و خونریزی شدید دارند.

مراقبت‌های بعد از قراردادن آی یو دی

پس از قرار دادن IUD احتیاج به استراحت به مدت طولانی ندارید. فقط در روز‌های اول که IUD جایگذاری شده است، باید از بلند کردن وسایل سنگین اِجتناب کنید. همچنین، تا ماه هفته پس از قرار دادن IUD از روش‌های دیگر برای جلوگیری از بارداری هم استفاده کنید.

عوارض استفاده از IUD چیست؟

استفاده از IUD عوارض جانبی به همراه دارد. این عوارض برای همه‌ی خانم‌ها رخ نمی‌دهد. با این حال برخی از عوارض استفاده از iud شامل موارد زیر می‌باشد:

خونریزی شدید عادت ماهیانه

استفاده از دستگاه IUD مسی باعث تشدید خونریزی در دوران پریود می‌شود. بهتر است بدانید که IUD هورمونی ممکن است باعث کاهش خونریزی قاعدگی شود و برعکس IUD مسی عمل کند.

عفونت رحم

یکی از عوارض نادر استفاده از روش IUD به عنوان روش پیشگیری از بارداری، ابتلا به عفونت رحم است.

پارگی رحم

هنگام قرار دادن دستگاه IUD در رحم ممکن است که رحم دچار پارگی شود. بنابراین، بهتر است که این کار زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص صورت بگیرد. پارگی رحم از عوارض نادری است که ممکن است برای برخی از خانم‌ها رخ دهد.

درد شکم و کمردرد

برخی از خانم‌ها ممکن است که هنگام گذاشتن دستگاه IUD در ناحیه‌ی شکم یا کمر درد را احساس کنند. درد در ناحیه‌ی شکم یا کمر می‌تواند با خونریزی همراه باشد و مدت‌ها ادامه داشته باشد. پزشک برای تسکین درد مصرف دارو‌های مسکن را تجویز خواهد کرد. این عارضه نیز جزء عارضه‌های کمیاب استفاده از IUD محسوب می‌شود.

حاملگی خارج از رحم

احتمال بارداری با دستگاه IUD، خیلی کم است، اما اگر بارداری رخ دهد خارج از رحم خواهد بود. در حاملگی خارج از رحم، تخمک در خارج از رحم قرار گرفته و بارداری صورت می‌گیرد. این عارضه یعنی حاملگی خارج از رحم به دلیل استفاده از روش IUD خیلی به ندرت پیش می‌آید.

آیا IUD از بیماری مقاربتی پیشگیری می‌کند؟

خیر اگر از سلامت جنسی شریک خود اطمینان ندارید حتما از کاندوم استفاده کنید زیرا این وسیله مانع انتقال بیماری‌های مقاربتی نمی‌شود.

آیا IUD باعث ناباروری می‌شود؟

استفاده از این روش ضدبارداری به خانم‌هایی که تا به حال باردار نشده‌اند، توصیه نمی‌شود. خانم‌هایی که حاملگی برای بار اول را تجربه نکرده‌اند، بهتر است از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنند

آیا آی یو دی در حین رابطه جنسی احساس می‌شود؟

آی یو دی دستگاهی کوچک است که در داخل رحم خانم‌ها قرار داده می‌شود. این دستگاه کوچک هیچگونه دردی را در حین رابطه جنسی ایجاد نمی‌کند. اگر باز هم حین رابطه متوجه درد و ناراحتی به علت دستگاه IUD شدید، این موضوع را با متخصص زنان در میان بگذارید.

آی یو دی چطور از بارداری جلوگیری می‌کند؟

آی یو دی از انتقال اسپرم و رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کند. همچنین، این دستگاه مانع حرکت تخمک در لوله‌های رحمی شده و باعث ایجاد اختلال در حرکات لوله‌های رحمی می‌شود. از دیگر ویژگی‌های IUD می‌توان به ایجاد التهاب در حفره‌ی رحم اشاره کرد که باعث می‌شود رحم مکان نامناسبی برای لانه گزینه تخمک باشد.

جلوگیری از بارداری با  IUD

امروزه، خانم‌ها برای جلوگیری از بارداری روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنند. ولی بهتر است بدانید که اثربخش‌ترین روش برای جلوگیری از بارداری، آی یو دی می‌باشد. IUD در داخل رحم قرار می‌گیرد. قرار گرفتن IUD در داخل رحم از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می‌کند. اگر اسپرم به تخمک نرسد بارداری صورت نمی‌گیرد، بنابراین آی یو دی مانع حاملگی فرد می‌شود.

فواید کلی دستگاه آی یو دی

تاثیرگذاری زیاد

در صورتی‌که IUD توسط متخصص زنان به درستی در رحم قرار داده شود، اثربخشی زیادی خواهد داشت. می‌توان گفت که این روش ضدبارداری تا حدود 99 درصد از بارداری جلوگیری می‌کند.

مدت زمان استفاده طولانی

معمولاً مدت زمان ماندگاری دستگاه آی یو دی بین 3 تا 10 سال می‌باشد. بنابراین، چندین سال به استفاده از روش‌های دیگر برای پیشگیری از بارداری نیاز نخواهید داشت.

کلام آخر

همانطور که گفتیم، روش آی یو دی بهترین و جدیدترین روش برای پیشگیری از بارداری می‌باشد. اینکه IUD تا چه اندازه از بارداری جلوگیری می‌کند به نوع دستگاه و عملکرد آن بستگی دارد. مدت زمان ماندگاری IUD هورمونی و مسی متفاوت می‌باشد. استفاده از این روش ضدبارداری مانند سایر روش‌ها عوارضی را به همراه دارد. اما مزایای این روش پیشگیری از بارداری بیشتر از عوارض آن می‌باشد. عوارض آی یو دی شامل درد شکم، لکه بینی، خونریزی زیاد دوران قاعدگی است که پس از گذشت مدت زمانی این عوارض از بین ‌می‌روند. بنابراین، روش IUD با جلوگیری از لقاح تخمک و اسپرم به عنوان بهترین روش پیشگیری از بارداری شناخته شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.