اگر زگیل تناسلی درمان نشود چه می شود؟

این موضوع که اگر زگیل تناسلی درمان نشود چه می شود؟ معمولاً موضوع گفتگوی رایجی نیست و پرسیدن سؤال در این مورد و بخصوص در مورد عدم درمان زگیل تناسلی زنان، از دوستان و بستگان کار آسانی نیست.

بنابراین گاهی مجبور به پیدا کردن راه های دیگر برای یافتن راهکار این مشکل می شویم. بهترین راه سرچ در گوگل و البته سایت های معتبر پزشکی است.

این که چگونه مطمئن شوید که زگیل تناسلی داریم؛ شدت آن در چه حد است و بهترین راه برای درمان آن چیست و کجا به دنبال حذف زگیل تناسلی باشیم؛ از جمله سؤالاتی است که فرد در معرض خطر به دنبال جواب آن است.

نتایج عدم درمان زگیل تناسلی

آنچه بدیهی است در صورت عدم درمان زگیل تناسلی، چه در خانم ها و چه در آقایان، این زگیل به شدت شیوع پیدا کرده و تعداد بیشتری از افراد را درگیر می کند.

عدم درمان این بیماری بخصوص در افرادی که شریک جنسی متعدد دارند، بسیار خطرناک است. این خطر زمانی نگران کننده تر می شود که بیمار هیچ علائمی نداشته باشد.

سوزش و خارش و عدم اعتماد به نفس که البته موضوعات مهمی هستند؛ زمانی رخ می دهد که بیمار به تایپ های کم خطر این ویروس مبتلا شود.

تایپ پر ریسک این ویروس ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود و در صورتی که در قسمت های دیگر بدن شیوع پیدا کند؛ به عنوان مثال زگیل تناسلی از طریق رابطه دهانی، می تواند عامل ابتلا به سرطان حلق باشد.

نتایج عدم درمان زگیل تناسلی

چطور بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

برای اینکه بفمید زگیل تناسلی دارید نیازی به آزمایش خاصی برای تشخیص آن ندارید. معاینه فیزیکی انجام شده توسط پزشک معمولاً برای تشخیص زگیل تناسلی کافی است.

گاهی اوقات، زمانی که مشخص نیست، ممکن است لازم باشد که یک قطعه کوچک از بافت (بیوپسی) برداشته و در آزمایشگاه آنالیز شود تا ماهیت آن ارزیابی شود.

اما به طور کلی پزشک متخصص با مشاهده ضایعات پوستی و معاینه پوست بیمار به کمک دستگاه های موجود در مطب، زگیل تناسلی را بدون نیاز به آزمایش، تشخیص می دهد.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یا همان “زگیل های آنوژنیتال”، از آنجایی که می توانند هم ناحیه تناسلی و هم ناحیه مقعدی را تحت تاثیر قرار دهند؛ زائده های کوچک، رنگ پوست یا گوشتی هستند.

گاهی آنقدر کوچک هستند که تقریباً نامرئی هستند و دیده نمی شوند. گاهی صاف و مسطح هستند و گاهی آنقدر بزرگ و خشن هستند که شبیه گل کلم به چشم می خورند.

زگیل های تناسلی در دهانه یا داخل واژن، روی آلت تناسلی، اطراف یا داخل مقعد تشکیل می شوند.

در اصطلاح پزشکی، آنها را “Condylomata acuminata” می نامند که به معنای “زگیل نوک تیز” است؛ کلمه ای ترکیبی از لاتین و یونانی.

“Condylomata acuminata” با “Condylomata lata” متفاوت است که ضایعات پوستی ناشی از یک میکروارگانیسم کاملاً متفاوت است؛ اسپیروکتایی به نام Treponema pallidum که عامل بیماری سیفلیس، یکی دیگر از عفونت‌ های مقاربتی است.

زگیل های آنوژنیتال را “زگیل های مقاربتی” نیز می نامند تا آن ها را از زگیل های معمولی، زگیل های پوستی و زگیل های کف پا متمایز کنند.

عوامل ابتلا به زگیل تناسلی

عوامل ابتلا به زگیل های تناسلی

زگیل تناسلی توسط یک ویروس ایجاد می شود. این ویروس پاپیلومای انسانی (یا به سادگی HPV) نامیده می شود. HPV باعث شایع ترین عفونت های مقاربتی ویروسی (STIs) در جهان است.

تخمین زده می شود که تا 70 درصد از جمعیت جهان، دیر یا زود، به ویروس HPV مبتلا می شوند. این پیش بینی تا حدی درست است، اما بسیار مهم است که بدانید همه HPV ها به صورت یکسان ایجاد نمی شوند.

بیش از 150 نوع مختلف HPV معروف به “ژنوتیپ” وجود دارد که هر کدام با یک عدد مشخص می شوند.

حداقل 35 مورد از این ژنوتیپ ها مربوط به دستگاه تناسلی می شوند، در حالی که سایر تایپ ها تمایل به آلوده کردن نقاط مختلف بدن دارند.

به عنوان مثال HPV 6 و 11 اغلب مسئول زگیل تناسلی هستند در حالی که زگیل های معمولی یا زگیل های پوستی اغلب توسط HPV 1 ایجاد می شوند. برخی مسئول ضایعات پوستی جزئی هستند، برخی دیگر به نوعی سرطان مرتبط هستند.

شاید این مطلب هم به دردتان بخورد: زگیل تناسلی در دختر مجرد

زگیل تناسلی درد دارد یا خارش؟

زگیل های تناسلی معمولاً دردناک نیستند. اکثریت مبتلایان هیچ ناراحتی را تجربه نخواهند کرد. برخی از بیماران بسته به تعداد زگیل ها و ناحیه درگیر خارش، سوزش، حساسیت، و به ندرت درد یا خونریزی را تجربه می کنند.

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، ممکن است نشانه وجود یک بیماری مقاربتی دیگر مانند تبخال، کلامیدیا، تریکومونیازیس و غیره باشد. بنابراین لازم است حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

غربالگری STI برای تشخیص علت و انتخاب بهترین راه درمان ضروری است. اما عدم درمان زگیل تناسلی و سهل انگاری در این مورد به سلامت شخص و جامعه آسیب های جدی وارد می کند.

زگیل تناسلی درد دارد یا خارش؟

چگونگی ابتلا به زگیل تناسلی زنان

این ویروس از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی، و یا حتی از طریق تماس نزدیک پوست به پوست در طول فعالیت جنسی به راحتی منتقل می شود.

تماس دست با دستگاه تناسلی می تواند برای گسترش عفونت کافی باشد. حتی بدون هیچ گونه نشانه ای از زگیل، شریک جنسی شما می تواند ناقل ویروس پاپیلوم باشد و آن را در طول رابطه جنسی به شما منتقل کند.

اما با دست زدن به صندلی توالت نمی توانید به HPV مبتلا شوید.

آیا می توان فهمید که زگیل تناسلی از چه کسی به بیمار منتقل شده است؟

زگیل تناسلی ممکن است چند هفته تا یک سال یا بیشتر پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شود. معمولاً نمی توان دقیقاً دانست که چه زمانی یا چگونه آلوده شده اید.

اگر بیش از یک شریک جنسی داشته اید، غیرممکن است که بدانید کدام یک مبتلا به HPV بوده است. اگر تنها یک شریک جنسی دارید و به زگیل تناسلی مبتلا می شوید، شریک شما ممکن است برای مدت طولانی حامل HPV بدون علائم باشد.

تشخیص HPV در یک زوج به معنای خیانت نیست. با این وجود، اگر یکی از شرکای جنسی زگیل تناسلی داشته باشد، هر دو باید برای سایر بیماری های مقاربتی غربالگری شوند.

از کجا بفهمم زگیل تناسلی دارم؟

چگونه می توانم بفهمم که عفونت HPV دارم؟

اگر شخصی زگیل تناسلی داشته باشد، قطعاً عفونت HPV دارد. اگرچه ممکن است عفونت HPV داشته باشد و زگیل یا هیچ ناراحتی نداشته باشد.

خانم ها می توانند آزمایش HPV را به تنهایی یا همراه با پاپ اسمیر انجام دهند. طبق دستورالعمل های بین المللی، هر زن سالم بعد از 21 سالگی باید هر 3 سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهد.

زگیل تناسلی در مردان

اگرچه مردان نقش کلیدی در انتقال HPV به زنان دارند و می ‌توانند انواع سرطان ناشی از HPV را ایجاد کنند؛ اما هنوز اطلاعات محدودی در مورد عفونت HPV در مردان و اقدامات تشخیصی مناسب موجود است که باید برای تشخیص عفونت HPV اعمال شود.

آزمایشی که قابل اطمینان ‌تر در نظر گرفته می‌ شود، اگرچه تایید یا توصیه نمی ‌شود؛ نیاز به نمونه ‌برداری سواب از غده، ساقه آلت تناسلی و کیسه بیضه است.

با این وجود از آنجایی که عفونت تناسلی می تواند هر ناحیه ای را تحت تاثیر قرار دهد، هیچ کس محل نمونه برداری بهینه را نمی داند و نتایج منفی کاذب بسیار رایج است.

آیا ویروس زگیل تناسلی از بین می رود؟

اکثر عفونت ‌های HPV به طور طبیعی با ناراحتی کم یا بدون ناراحتی از بین می ‌روند، اما برخی از انواع HPV ممکن است باعث عفونت ‌های مداوم شوند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می ‌دهند.

زگیل تناسلی عود کننده ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که عفونت HPV به خودی خود از بین نرود. با این حال، نتیجه مثبت در آزمایش HPV لزوماً دلیلی برای نگرانی نیست.

متخصص زنان برای درمان زگیل تناسلی زنان

عدم درمان زگیل تناسلی چه پیامدهایی دارد؟

اگر زگیل تناسلی که درمان نشود، ممکن است به نواحی دیگر سرایت کند و اندازه و تعداد آن افزایش یابد. در بیشتر موارد زگیل تناسلی خود به خود از بین نمی رود و به محض ظاهر شدن باید توسط پزشک معاینه شود.

زگیل تناسلی در 90 درصد موارد ناشی از انواع HPV است که به طور معمول باعث سرطان نمی شوند. سایر سویه های HPV، ویروس های “سرطان زا” در نظر گرفته می شوند.

به عنوان مثال، عفونت ویروس پاپیلوما به عنوان عامل اصلی سرطان دهانه رحم در زنان شناخته شده است، اما با سرطان های آلت تناسلی، واژن، فرج، مقعد و اوروفارنکس نیز مرتبط است.

ویزیت منظم با یک متخصص زنان برای زنان، مشاوره با یک اورولوژیست برای مردان، و ملاقات با پروکتولوژیست برای هر دو در تشخیص علائم اولیه سرطان مرتبط با HPV بسیار مهم است.

راه های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

پرهیز از رابطه جنسی با فرد مبتلا به HPV بهترین راه برای محافظت از خود خواهد بود، اما این آسان نیست زیرا اکثر مردم از ابتلا به این ویروس اطلاعی ندارند.

استفاده از کاندوم می تواند کمک کند، اما آن ها به اندازه معمول در سایر بیماری های مقاربتی مؤثر نیستند و ویروس می تواند مناطق خارج از کاندوم را آلوده کند.

در حال حاضر واکسن های HPV وجود دارد که به جلوگیری از ابتلای افراد کمک می کند. البته این واکسن ها قبل از آلوده شدن به HPV و به طور ایده آل قبل از اولین رابطه جنسی، بهترین عملکرد را دارند، اما می توانند بعد از رابطه نیز مفید باشند.

واکسن گارداسیل برای زنان باردار

زنان در صورت بارداری نباید واکسن را دریافت کنند و به هر حال باید طبق یک برنامه معمول از نظر سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر منظم تحت مراقبت قرار گیرند.

بیشتر مطالعه کنید: زگیل تناسلی در زنان باردار

درمان زگیل تناسلی بعد از ابتلا

اگرچه زگیل تناسلی خطرناک نیست، اما گاهی اوقات برداشتن زگیل تناسلی دشوار و پرهزینه است. برداشتن زگیل را می توان با استفاده از عوامل شیمیایی مختلف انجام داد.

روش های درمانی باید توسط پزشک متخصص و بعد از معاینات لازم تجویز گردد که ممکن است یکی از روش های تخریب فیزیکی مانند جراحی، کرایوتراپی، لیزر یا کوتر تحت بی حسی موضعی انجام شود.

تا زمانی که زگیل ها از بین رفته یا برداشته شوند، باید از فعالیت جنسی خودداری شود. با این وجود به یاد داشته باشید که طی 6 ماه پس از درمان، 30 70 درصد احتمال عود وجود دارد.

روش خانگی درمان زگیل تناسلی مؤثر است؟

داروهای بدون نسخه برای زگیل تناسلی وجود دارد که در داروخانه فروخته می شود که گاهی اوقات در از بین بردن زگیل تناسلی مؤثر است.

معمولاً باید چندین هفته قبل از مشاهده نتیجه استفاده شوند. هنگامی که با این داروها خوب نمی شوید یا اگر زگیل های زیادی دارید یا زگیل های بزرگ دارید، بهتر است با یک پزشک در تماس باشید.

ممکن است وسوسه شوید که زگیل های تناسلی بزرگ و قابل مشاهده را در منزل از بین ببرید. لطفاً این کار را نکنید! این کار ممکن است عواقب جدی مانند عفونت موضعی یا عمومی و یا انتشار بیشتر ویروس در سایر قسمت ها را به همراه داشته باشد.