5 غذای مفید برای عفونت واژن

5 غذای مفید برای عفونت واژن

رژیم غذایی و خوراکی ها می توانند بر سلامت واژن خانم ها تأثیر بگذارد. در ادامه 5 غذای مفید برای عفونت واژن معرفی می گردد که استفاده از آن ها به تمام خانم ها پیشنهاد می شود.

برخی از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی می توانند به کاهش خطر ابتلا به عفونت های واژن یا بهبودی عفونت کمک کنند. این در حالی است که برخی دیگر ممکن است باعث تغییر در بوی بد واژن شوند.

PH واژن کلید سلامت کلی واژن است. pH متعادل معمولاً بین 3.8 و 4.2 است، اما بسته به سن و چرخه قاعدگی می تواند متفاوت باشد.

اما اگر به فکر این هستید که برای درمان شل شدن و افتادگی واژن اقدام کنید، بهتر است به مطلب

سری بزنید.

5 ماده غذایی مفید برای عفونت واژن

برای حفظ PH مناسب واژن بهتر است رژیم غذایی مناسب را رعایت کرده و خوراکی های مناسب را در سفره جای داد. این محیط نسبتا اسیدی از تکثیر سریع باکتری ها و مخمرهای ناسالم جلوگیری می کند.

بر هم زدن اسیدیته طبیعی واژن می تواند به باکتری ها فرصتی برای رشد بدهد و باعث ناراحتی یا حتی عفونت شود. هر چیزی که pH بالای 4.5 داشته باشد، مانند صابون های دارای عطر، می تواند باعث عدم تعادل شود.

حتی لباس‌ های تنگ به دلیل وجود عرق و رطوبت می‌ توانند باعث تغییرات pH در واژن شوند. مراقبت های مناسب از واژن، مانند بهداشت خوب، اقدامات جنسی ایمن تر و ویزیت های منظم زنان، همگی در کنترل pH شما نقش دارند.

5 ماده غذایی مفید برای عفونت واژن

غذاهای مفید برای عفونت واژن

مصرف آب و اصلاح رژیم غذایی نیز می تواند در پیشگیری و درمان عفونت واژن کمک کننده باشد. از جمله افزودن مکمل های لاکتوباسیلی که نوعی پروبیوتیک است به برنامه روزانه غذایی کمک می کند.

در حالی که هیچ پاسخی برای این که چه چیزی باید یا نباید بخورید برای سلامت واژن بهینه وجود ندارد، برخی غذاها ممکن است به نفع واژن عمل کنند.

برای زیباسازی و جوانسازی واژن، یکی از بهترین راه های پیشنهادی لابیاپلاستی می باشد.

5 خوراکی مفید برای عفونت واژن

در ادامه به بررسی 5 ماده خوراکی مفید که می تواند به پیشگیری و حتی درمان عفونت کمک کند، خواهیم پرداخت. جای دادن این خوراکی ها در برنامه غذایی پیشنهادی کارآمد است.

زغال اخته برای درمان عفونت واژن

  1. زغال اخته برای درمان عفونت واژن

زغال اخته یکی از خوراکی هایی است که می تواند به درمان عفونت های دستگاه ادراری کمک کند.

آب زغال اخته خالص و عصاره آن مملو از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات اسیدی هستند که ضد عفونت قدرتمندی هستند که می توانند از چسبیدن باکتری ها به دیواره مثانه جلوگیری کنند.

مطالعات نشان می دهد که 100٪ محصولات زغال اخته ممکن است به ویژه در پیشگیری از عفونت های ادراری در میان افراد مستعد ابتلا به عفونت های مکرر مفید باشد.

فقط مطمئن شوید که از انواع آب زغال اخته شیرین شده خودداری کنید، زیرا محتوای قند بالا می تواند اوضاع را بدتر کند.

غذاهای مفید برای عفونت واژن

  1. درمان عفونت واژن با سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین می تواند به واژینوز باکتریایی (BV) و PCOS کمک کند. این سیب زمینی ها حتی برای سلامت واژن فواید شیرینی دارند.

سیب زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A است و به سلامت غشاهای مخاطی کمک می کند. این شامل بافت های واژن نیز می شود.

کمبود ویتامین های A، C، D، E، کلسیم و بتا کاروتن با افزایش خطر ابتلا به BV، یک عفونت رایج واژن مرتبط است.

سیب زمینی شیرین همچنین دارای فیبر بالایی است که ممکن است به تثبیت سطح انسولین در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک کند. این می تواند به کاهش علائم PCOS در طول زمان با تنظیم قند خون شما کمک کند.

  1. غذاهای پروبیوتیک

غذای غنی از پروبیوتیک که حاوی سویه های خاصی از لاکتوباسیلوس است می تواند به جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری های مضر کمک کند. اگرچه این مزیت اغلب با سلامت روده مرتبط است، اما می تواند سلامت کلی واژن را نیز ارتقا دهد.

راه های درمان عفونت واژن

تحقیقات نشان داده است که پروبیوتیک ها ممکن است به کاهش علائم عفونت، از جمله تغییرات در ترشحات واژن و بو کمک کنند. سویه های لاکتوباسیلوس می توانند به بهبود عفونت واژن و کاهش علائم کلی کمک کنند.

پس اضافه کردن یک مکمل پروبیوتیک را به برنامه روزانه خود در نظر بگیرید.

  1. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به گردش خون و جریان خون کمک کنند، که ممکن است میل جنسی شما را افزایش دهد. مکمل‌ های امگا 3 نیز ممکن است قاعدگی دردناک را کاهش دهند، به ‌ویژه زمانی که با مکمل ویتامین E ترکیب شوند.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که مکمل اسیدهای چرب امگا 3 با جلوگیری از افزایش اضطراب بارداری به بهبود عملکرد جنسی در زنان باردار کمک می کند.

این اسیدهای چرب ضروری را در ماهی های چرب (مانند سالمون)، بذر کتان، تخم مرغ، گردو و غیره پیدا کنید.

5 غذای مفید برای عفونت واژن

  1. آنتی اکسیدان ها در درمان عفونت واژن

برخی از میوه ها می توانند مواد مغذی حیاتی تولید مثل یعنی دو عامل کلیدی میل جنسی و باروری را فراهم کنند. آنتی اکسیدان ها می توانند به بهبود جریان کلی خون و کاهش استرس اکسیداتیو کمک کنند.

افرادی که مرکبات بیشتری مصرف می کنند نیز ممکن است کمتر به فیبروم رحم مبتلا شوند.

میوه های سرشار از آنتی اکسیدان عبارتند از:

  • انارها
  • بلوبری
  • تمشک
  • توت فرنگی
  • سیب

5 غذای مفید برای عفونت واژن

غذاهای مفید برای رفع بوی بد بدن

برخی از غذاها می توانند بر بوی بدن تأثیر بگذارند. قاعده کلی این است که غذاهای حاوی قندهای اضافه شده و چربی های ترانس و همچنین غذاهای فوق فرآوری شده را محدود کنید.

برخی از غذاها می توانند ادرار شما را اسیدی تر کنند که منجر به تغییر بو می شود. ژنتیک ممکن است در نحوه تأثیر غذا بر بوی کلی شما نقش داشته باشد، بنابراین همان غذا ممکن است بر افراد تأثیر متفاوتی بگذارد.

موارد زیر با تغییر در بو و حتی طعم مرتبط است:

  • سیر
  • پیاز
  • کلم بروکلی
  • ماهی
  • قهوه
  • گوشت قرمز
  • غذاهای ادویه دار
  • برخی ویتامین ها و مکمل ها

اگر بعد از خوردن یا نوشیدن برخی غذاها یا نوشیدنی ها متوجه بوی نامطلوب شدید، ممکن است ترجیح دهید استفاده از آن ها را محدود کنید یا از خوردن آن ها اجتناب کنید.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و نوشیدن مایعات فراوان می تواند به شما کمک کند تا بوی تازه داشته باشید.

غذاهای مفید برای درمان عفونت واژن

غذاهای مضر برای عفونت واژن

در حالی که برخی از غذاها برای سلامت واژن ضروری هستند، برخی دیگر می توانند فلور طبیعی را مختل کنند.

توصیه می کنیم که از خوردن این غذاها اجتناب کنید:

شکر

شکر یکی از غذاهایی است که برای واژن مضر است، بنابراین باید برای مصرف آن مراقب باشید. مقادیر بالای قند به طور مستقیم با واژینوز باکتریایی مرتبط است.

طبق مطالعه ای که در مجله تغذیه منتشر شده است، اگر قند بیشتری مصرف کنید، بیوم واژن را مختل کرده و منجر به عفونت های واژن مانند واژینوز باکتریایی می شود.

خوراکی های مفید برای درمان عفونت واژن

 

الکل

الکل زیاد می تواند شما را کم آب کند. در واقع، اگر بدون مصرف آب الکل می نوشید، واژن شما نیز ممکن است دچار کم آبی شود.

به دلیل کم آبی، خشکی واژن نیز توسط برخی تجربه می شود که می تواند منجر به خارش واژن و ایجاد ناراحتی و در نهایت منجر به عفونت واژن شود.

بنابراین، وقت آن رسیده است که غذاهای سالم بخورید تا وضعیت سلامت خود را بهبود بخشید و سلامت واژن خود را به مسیر درست برگردانید.

شاد و سلامت باشید…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.