چرا لابیا بزرگ می شود

چرا لابیا بزرگ می شود؟

چرا لابیا بزرگ می شه؟ این سوال برای بعضی از خانم ها که از ظاهر اندام تناسلی خود راضی نیستند، پیش میاد.  در این خانم ها شکل لابیای مینور تغییر کرده اما دلیلش رو نمی دونن و از صحبت در موردش هم احساس شرم می کنن.

تا جایی که بدفرم شدن شکل ظاهری لابیای مینور، براشون مشکلات بهداشتی و جنسی هم ایجاد می کنه. پس به دنبال علت بزرگی لابیا و درمانش هستند.

ما در این مقاله قصد داریم تا دلایل بزرگ شدن لابیا رو بررسی کنیم و راه درمانش که همون لابیاپلاستی هست رو به شما معرفی کنیم.

برای استعلام قیمت جراحی لابیاپلاستی و همینطور لابیاپلاستی با لیزر با تلفن زیر تماس بگیرید:

دکتر ویدا یوسفیان

علت تغییر شکل و بزرگ شدن لابیا

دلایل مختلفی برای بزرگ شدن اندازه لابیا وجود داره . دلایل ژنتیکی و وراثت یکی از علت هاست . بعضی از دخترها با لابیای بزرگ متولد می شن . در بعضی از خانم ها با گذشت زمان ، لابیای آن ها به دلایل مختلفی بیش از اندازه بزرگ می شه و مشکلاتی رو براشون به وجود میاره.

در این جا دلایل بزرگ شدن لبه های واژن رو بررسی می کنیم :

 تاثیر بلوغ دختران نوجوان در بزرگ شدن لابیا

با نزدیک شدن به سن بلوغ تغییرات هورمونی در بدن دختران رخ می ده که باعث بیشترین رشد در اندام های جنسی و ایجاد فرم زنانه در بدن می شه . پس رسیدن به سن بلوغ مهمترین علت بزرگ شدن لبه های واژن محسوب می شه. اما در بعضی از دختران ممکنه هورمون های بلوغ باعث رشد بیش از حد لابیاها بشه.

برای تن

برای تنگی واژن چی بخوریم؟

مواردی که در مقاله زیر معرفی شده است، کمک می کند واژن تنگی داشته باشید:

برای تنگی واژن چی بخوریم؟

 

چرا لابیا بزرگ می شود

اختلال هورمون های زنانه و بزرگ شدن لابیا

به طور طبیعی در بدن زنان، علاوه بر هورمون های زنانه مقداری هورمون مردانه هم وجود داره . گاهی در بدن بعضی از زنان تعادل هورمون زنانه و مردانه به هم می خوره و همین باعث بزرگ شدن لابیاهای مینور می شه . پس علت تورم لابیا و رشد بیش از حد آن در این زنان بالا رفتن سطح هورمون های مردانه در بدن آنهاست.

در بعضی از مواقع هم رسیدن به سن یائسگی یا یائسگی زودرس و پایین اومدن سطح هورمون زنانه ی استروژن باعث اختلالات هورمونی می شه. همچنبن بعد از بلوغ  تعادل هورمون های آزاد شده از تخمدان ها یا غده های فوق کلیوی زنان به هم می خوره که باعث بزرگی لبه های واژن می شه.

چرا لابیا بزرگ می شود

بارداری و زایمان های متعدد طبیعی

زایمان طبیعی با فشار همراهه این فشار باعث تغییر شکل لبه های واژن خانم ها می شه . پس اگر سابقه ی چندین زایمان طبیعی رو دارید علت بزرگی لابیا همین می تونه باشه.

طبق گفته ی متخصص زنان و زایمان، فشار وزن جنین در دوران بارداری می تونه باعث تغییر شکل لابیاها بشه . پس کسانی که سزارین شدن هم می تونن در معرض بزرگی لابیاها در سنین بالا باشن.

تاثیر تغییرات وزنی ناگهانی و شدید در بزرگ شدن لابیا

چرا لابیا بزرگ می شود

تغییرات وزنی ناگهانی می تونه باعث تورم لابیا مینور بشه. چاقی و لاغری های شدید که ممکنه بر اثر رژیم های لاغری یا چاقی، مصرف برخی داروها یا بعضی از بیماری ها رخ داده باشه ، باعث شلی و آویزان شدن واژن و تغییر شکل لبه های واژن بشه.

از دست دادن ذخیره چربی و بزرگ شدن لابیا

در بعضی مواقع ذخیره ی چربی بدن به دلیل افزایش سن، رژیم های لاغری، مصرف برخی داروها یا ابتلا به بیماری ، کاهش پیدا می کنه که باعث تغییر فرم لابیاها می شه. وقتی چربی های بدن از بین می ره باعث می شه لابیاها بزرگ تر به نظر برسن و حالت آویزانی پیدا کنن .در این صورت تزریق چربی به واژن توصیه می شه.

چرا لابیا بزرگ می شود

شکل طبیعی واژن باید چگونه باشد؟

هیچ پزشکی نمی تونه برای اندازه ی لابیاهای مینور و ماژور استانداردی تعریف کنه. چون اندازه طبیعی لابیاها در افراد مختلف، فرق می کنه. اما حالت استانداردی براش وجود داره. حالت استاندارد واژن خانم ها به این صورته که لابیاهای ماژور، لابیاهای مینور را کاملا می پوشونه.

اما در بعضی از افراد لابیای مینور بزرگ تر از حد عادی و شل می شه و آویزان به نظر می رسه.

در این صورت اندازه ی لابیاها طبیعی نیست و مشکلاتی رو برای شخص به وجود میاره. مثلا موقع پوشیدن لباسهای تنگ، پیاده روی یا دوچرخه سواری ، درد و سوزش در واژن احساس می کنن. اگه بزرگی لابیاهای مینور باعث مشکلات بالا بشه معنیش اینه که لابیاهایتان بیش از حد و به صورت غیر عادی بزرگ هستند و باید به فکر درمان باشید.

اینستاگرام دکتر ویدا یوسفیان

علائم بزرگ شدن لابیا

 

همون طور که گفتیم اندازه ی استانداردی برای لابیاها وجود نداره و سایز لابیا در افراد مختلف فرق داره. اما اندازه ی لابیا باید به اندازه ای باشه که باعث علائم و مشکلات زیر نشه . هر موقع این مشکلات رو داشتید باید برای درمانش به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بزرگی لابیا مینور واژن باعث می شه موقع ایستادن، لابیاها حالت افتاده و آویزانی داشته باشند و ظاهر واژن نازیبا و باعث نارضایتی فرد بشه.

  • تحریک لابیا :

وقتی لابیاها بیرون زدگی داشته باشند مثل بافت اضافی به راحتی توسط پدهای قاعدگی یا لباس‌های تنگ مانند مایو، جوراب شلواری یا شلوار تحریک می شوند . در بعضی موارد هم با نشستن روی یک صندلی سخت ممکنه به لابیا فشار وارد بشه و باعث تحریک یا درد لابیا بشه.

  • احساس ناراحتی در حین ورزش یا رابطه جنسی:

موقع فعالیت‌هایی از جمله دویدن، اسب سواری، دوچرخه سواری و رابطه جنسی بین لابیا های بیرون زده اصطکاک ایجاد می شه و ناراحتی ایجاد می کنه.

  • عفونت‌های مکرر:

در صورت بزرگ شدن لابیاها ممکنه در تمیز کردن ناحیه ی تناسلی مشکلاتی پیش بیاد که منجر به رشد بیش از حد باکتری‌ها و بروز عفونت‌های قارچی بشه.

چرا لابیا بزرگ می شود

چگونه لابیا را کوچک کنیم؟

راه درمان و کوچک کردن لابیا، روش جراحی لابیاپلاستی می باشد. در روش جراحی قسمت های اضافی و تیره شده ی لابیا برداشته می شه. لابیا پلاستی به دو روش انجام می شه. یا با تیغ جراحی و برش و یا با لیزر مونالیزا.

انتخاب روش لابیاپلاستی برعهده پزشکه و طبق نتیجه معاینه و بزرگی لابیا، روش جراحی تعیین می شه.

در روش جراحی با تیغ مراجعه کننده در اتاق عمل تحت بیهوشی قرار می گیره و عمل انجام می شه. این روش دوره ی نقاهت طولانی تری داره و خونریزی هم بیشتره.

در روش جراحی با لیزر مونالیزا تاچ نیازی به بیهوشی نیست و لابیاپلاستی با بی حسی و به صورت سرپایی انجام می شه. بعد از بی حسی بافت اضافی برش داده می شه. در این روش بخیه زده نمی شه خونریزی نداره و دوره ی نقاهت طولانی نیست.

چرا لابیا بزرگ می شود

تکنیک های عمل لابیاپلاستی

عمل لابیاپلاستی با روش های مختلفی انجام می شه. با توجه به ظاهر لابیا و تشخیص پزشک متخصص زنان یکی از روش های زیر انتخاب می کنه و انجام می شه.

تکنیک تریم (Trim) :

روش تریم ساده ترین و متداول ترین روش لابیاپلاستی است. در این روش برشی به شکل عمودی و خطی روی لابیا زده می شود و قسمت اضافی و تیره ی لابیا از بافت جدا می شود .

در این روش می توان از لیزر و یا تیغ جراحی برای برش استفاده کرد. سپس در محل برش بخیه زده می شود. در صورت استفاده از لیزر نیازی به بخیه نیست.

چرا لابیا بزرگ می شود

تکنیک وج (Wedge) :

در این روش برشی V شکل در قسمت بیرون زده ی بافت ایجاد می شه و لبه ی لابیا شکل طبیعی خود را حفظ می کنه و چین خوردگی لبه تغییر نمی کنه.

سپس قسمت های برش خورده به هم نزدیک می شن و بخیه زده می شه. برش ایجاد شده در این روش، می تونه هم به وسیله ی تیغ جراحی و هم به روش لیزر انجام بشه. مزیت این روش اینه که در این حالت به دلیل برش قسمت داخلی لابیا، جای بخیه ها دیده می شه.

چرا لابیا بزرگ می شود

مزایای عمل لابیاپلاستی

  • افزایش کیفیت زندگی فرد
  • رضایت از ارتباط جنسی
  • افزایش کیفیت و ارتقای ارتباط جنسی
  • زیبایی ظاهری و حفظ تقارن اندام جنسی
  • عدم نمایان بودن لابیاها در لباس های تنگ و بدن نما
  • عدم تحریکات مزمن در اثر برخورد لابیا ها با لباس یا غیره
  • راحتی در انجام حرکات ورزشی و انجام برخی ورزشها خاص

چرا لابیا بزرگ می شود

 

5 غذای مفید برای عفونت واژن

عفونت واژن یک مشکل رایج در میان خانم هاست که شناخت بهترین غذا ها و خوراکی ها برای مقابله با آن برای هر کسی کمک کننده و مفید است:

5 غذای مفید برای عفونت واژن

مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی

با وجود این که عمل لابیاپلاستی یک عمل سبک و سرپایی محسوب می شه و دوره ی نقاهت کوتاهی داره اما باید مراقبت هایی بعد از جراحی انجام بشه.

برای تسکین احساس درد یا تورم در روزهای اول بعد از جراحی داروهای تجویزی را در زمان تعیین شده مصرف کنید.

از کمپرس یخ بر روی محل جراحی استفاده کنید.

5 روز بعد از جراحی حداکثر استراحت کنید و بعد از آن می تونید به فعالیت های روزمره خود بپردازید.

تا بهبودی کامل از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.

24 ساعت بعد از جراحی می تونید دوش کوتاهی بگیرید. مدت زمان حمام نباید طولانی بشه.

تا بهبودی کامل از رفتن به استخر یا نشستن در وان خودداری کنید.

از مصرف مواد غذایی شور یا پر ادویه و یا پرچرب خودداری کنید. این غذاها باعث افزایش تورم بدن می شه.

برای این که تورم ناشی از جراحی به حداقل برسه از غذاهای حاوی فیبر زیاد استفاده کنید .

تا بهبودی کامل از انجام ورزش ها و فعالیت های سنگین که باعث فشار به اندام تناسلی می شه، خودداری کنید.

بهتر است که رابطه جنسی 6 تا 8 هفته بعد از جراحی صورت بگیره تا ناحیه جراحی به طور کامل درمان بشه.

علائم بزرگ شدن لابیا

کلام آخر

هیپرتروفی لابیال (Labial hypertrophy) اصطلاح پزشکی برای بزرگ شدن لب های واژن یا لابیا است. درمان ممکن است ضروری نباشد مگر این که هیپرتروفی لبی باعث ناراحتی یا تحریک شود.

بزرگ شدن لابیا طبیعی است و جای نگرانی نیست.بسیاری از مردم با لابیای بزرگ و اغلب نامتقارن به دنیا می آیند و هیچ عارضه جانبی منفی را تجربه نمی کنند.

افراد می توانند برای تغییر شکل لابیا به طور ایمن عمل جراحی لابیاپلاستی انجام دهند.

منبع معتبری که برای مطالب پزشکی و مربوط به لابیا قابل استناد است، سایت مدیکال نیوز تودی می باشد.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.