چرا واژن خشک می شود؟

خشکی واژن می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و باید در نظر داشت که این موضوع می تواند در زمان های مختلف زندگی فرد رخ دهد.

اما سؤالی که برای خانم ها مطرح می شود این است که چرا واژن خشک می شود؟ دلایل متعددی برای این مسئله بیان شده است که می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

واژینوپلاستی علاوه بر این که یک جراحی زیبایی به شمار می آید، تا حدودی به درمان خشکی و آتروفی واژن، و درمان افتادگی رحم نیز کمک می کند. واژینوپلاستی به دو روش جراحی و لیزر انجام می شود.

در ادامه به چند علت از علل های آتروفی واژن اشاره شده است.

دلایل خشکی واژن

همانطور که گفته شد، دلایل خشکی واژن متعدد است و با توجه به سبک زندگی، دلایل موروثی و سایر علت ها؛ در خانم های مختلف متفاوت است.

تغییرات هورمونی

نوسانات در سطح هورمون، به ویژه کاهش استروژن، می تواند منجر به خشکی واژن شود. این علت معمولاً در دوران یائسگی رخ می دهد، اما می تواند در دوران شیردهی یا قبل از یائسگی نیز رخ دهد.

داروها

برخی داروها مانند داروهای ضد بارداری هورمونی، آنتی هیستامین ها و داروهای ضد افسردگی می توانند با روانکاری واژن تداخل ایجاد کرده و باعث خشکی شوند.

استرس و اضطراب

عوامل روان ‌شناختی مانند استرس و اضطراب می ‌توانند بر هورمون ها و روان ‌سازی جنسی تأثیر بگذارند. زمانی که استرس دارید، بدن ترشحات طبیعی کمتری تولید می‌ کند.

نقش استروژن در خشکی واژن

برخی شرایط سلامتی

شرایطی مانند سندرم شوگرن (Sjögren’s syndrome)، یک اختلال خود ایمنی است که غدد تولید کننده رطوبت را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به خشکی واژن شود.

علاوه بر این، شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای درمان سرطان می تواند به عنوان یک عارضه جانبی باعث خشکی واژن شود.

آماده سازی و تحریک ناکافی خانم

تحریک ناکافی یا برانگیختگی ناکافی قبل از فعالیت جنسی می تواند منجر به روانکاری طبیعی ناکافی شود.

محرک ها و آلرژی ها

برخی مواد مانند صابون های تند، عطرها، دوش ها یا شوینده های لباسشویی می توانند ناحیه واژن را تحریک کرده و باعث خشکی شوند.

راه حل خشکی واژن

اگر این مشکل را تجربه می کنید و باعث ناراحتی یا اختلال در کیفیت زندگی شما می شود؛ مهم است که با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

آن ها می توانند به تشخیص علت زمینه ای کمک کرده و گزینه های درمانی مناسب را توصیه کنند؛ که ممکن است شامل درمان های هورمونی، روان کننده ها یا اصلاح شیوه زندگی باشد.

علت خشکی واژن

علت خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن یک علامت دردناک است که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این مسئله می تواند باعث درد در هنگام نشستن، ورزش، ادرار کردن و مقاربت جنسی شود.

به طور معمول، پوشش واژن شما با مایعی روغن کاری می شود که به ضخیم و الاستیک نگه داشتن آن کمک می کند. خشک شدن بافت ناحیه تناسلی در خانم ها زمانی اتفاق می افتد که بافت های واژن شما خشک، نازک و به خوبی مرطوب نشده باشند. این منجر به ناراحتی به خصوص در هنگام رابطه جنسی می شود.

خشکی واژن در هر سنی رخ می دهد. این بیماری در زنان یا افرادی که در بدو تولد به زنان اختصاص داده شده است (AFAB) در طول یا بعد از یائسگی زمانی که سطح استروژن کاهش می‌ یابد، شایع‌ تر است.

هورمون استروژن به مرطوب و سالم ماندن پوشش واژن کمک می کند. سطوح پایین استروژن باعث می شود دیواره های واژن نازک و خشک شوند. این یک وضعیت رایج یائسگی است که آتروفی واژن نامیده می شود.

آیا خشکی واژن طبیعی است؟

حدود 17 درصد از خانم های 18 تا 50 ساله  بدو تولد، مشکلات خشکی واژن را در حین رابطه جنسی، حتی قبل از شروع یائسگی تجربه می کنند. البته در بیش از نیمی از آن ها خشکی واژن پس از یائسگی اتفاق می افتد.

آیا خشکی واژن طبیعی است؟

دلایل احتمالی خشکی واژن چیست؟

در بسیاری از موارد، خشکی واژن زمانی اتفاق می افتد که سطح استروژن کاهش یابد. این به طور طبیعی با افزایش سن یا در دوران یائسگی رخ می دهد.

یائسگی زمانی است که دوره قاعدگی شما به پایان می رسد و دیگر نمی توانید باردار شوید. هنگامی که سطح استروژن کاهش می یابد، پوست و بافت های فرج و واژن نازک تر و انعطاف پذیرتر می شوند و واژن شما می تواند خشک شود.

ممکن خشکی واژن به دلایل زیر باشد:

• شیردهی و زایمان
  • قرص های ضد بارداری یا هر نوع کنترل هورمونی
  • درمان های سرطان از جمله شیمی درمانی و هورمون درمانی
  • دیابت
  • داروها، از جمله داروهای ضد استروژن (درمان فیبروم رحم یا اندومتریوز)، برخی داروهای ضد افسردگی و آنتی هیستامین ها (درمان خارش چشم و آبریزش بینی)
  • برداشتن تخمدان ها (اووفورکتومی)
  • سندرم شوگرن (یک اختلال خود ایمنی که می تواند باعث خشکی در سراسر بدن شود)
  • عدم تحریک جنسی
  • استفاده از صابون های معطر یا معطر، اسپری ها و شستشوها در اطراف یا داخل واژن

خشکی واژن در هنگام رابطه جنسی

خشکی واژن معمولاً در هنگام دخول یا رابطه جنسی بیشتر نمایان می شود. بدون روانکاری واژن، اصطکاک در طول رابطه جنسی می تواند باعث درد و ناراحتی شود.

قبل از رابطه جنسی زمان بگذارید تا مطمئن شوید که کاملاً برانگیخته شده اید. با شریک زندگی خود به پیش بازی بپردازید و سعی کنید آرامش داشته باشید.

استفاده از روان کننده های جنسی مبتنی بر آب نیز می تواند کمک کننده باشد. متأسفانه، رابطه جنسی دردناک می تواند منجر به از دست دادن علاقه به رابطه جنسی یا از دست دادن صمیمیت با شریک زندگی شما شود.

هر چقدر هم که خجالت بکشید و برایتان شرم آور باشد، علائم این بیماری را با شریک زندگی خود در میان بگذارید تا او بتواند به شما کمک کند.

خشکی واژن چه حسی دارد؟

خشکی واژن باعث ایجاد ناراحتی و درد در واژن می شود، به خصوص در هنگام رابطه جنسی. این مسئله همچنین ممکن است موارد زیر را به همراه داشته باشد:

• سوزش و خارش
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی به دلیل باز شدن بافت دیواره واژن
  • درد در فرج
  • عفونت های مکرر دستگاه ادراری (UTIs) یا عفونت های مخمری
  • نیاز به دفع بیشتر ادرار
  • عدم تمایل به رابطه جنسی

رطوبت کمتر در واژن منجر به رطوبت کمتر در ناحیه فرج شما (دستگاه تناسلی خارجی) می شود. این بدان معناست که هنگام پوشیدن لباس زیر یا در حین فعالیت های عادی مانند راه رفتن یا نشستن می توانید احساس خشکی یا سوزش کنید.

خشکی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص زنان، آتروفی را بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی بیمار تشخیص می دهد. برای یافتن علت، پزشک در مورد علائم و داروهایی که مصرف می کند، سؤال می کند.

همچنین پزشک ممکن است معاینات زیر را انجام دهند:

• معاینه لگن برای مشاهده داخل واژن بیمار که ممکن است نازک، خشک و قرمز باشد
  • آزمایش خون برای تعیین این که آیا سطح هورمون یا وضعیت سلامتی باعث بروز این مشکل می شود یا خیر
  • آزمایش نمونه ‌ای از ترشحات واژن برای رد سایر علل یا بررسی علائم عفونت

درمان خشکی واژن

خشکی واژن چگونه درمان می شود؟

درمان های زیادی برای آتروفی و مقاربت دردناک (دیسپارونی) وجود دارد. این مشکل می تواند به کمک داروهای مخصوص رفع خشکی واژن مانند استروژن، برطرف شود.

همچنین روان کننده ها و مرطوب کننده ها نیز راه حل دیگری است که می تواند این مشکل را رفع کند. فراموش نکنید که هر کدام از این روش ها باید تحت نظر و به تجویز پزشک باشد.

• کرم، حلقه یا قرص استروژن با دوز کم
  • Ospemifene (Osphena): این دارو تعدیل کننده انتخابی استروژن (SERM) نامیده می شود و از راه خوراکی مصرف می شود.
  • دهیدرواپی آندروسترون (DHEA): این داروی دیگری است که مانند استروژن در بدن شما عمل می کند. این یک شیاف واژینال است.

چگونه آتروفی واژن را به طور طبیعی درمان می کنید؟

روغن های طبیعی مانند روغن هسته انگور، روغن زیتون، روغن های گیاهی، آفتابگردان یا روغن نارگیل ممکن است یک درمان خانگی بی خطر برای خشک شدن واژن باشند.

روغن های طبیعی باید به عنوان روان کننده خارجی قبل از مقاربت استفاده شوند. با این حال، روان کننده های روغنی می توانند به کاندوم آسیب برسانند، بنابراین اگر در سنین باروری هستید، فقط از روان کننده های مبتنی بر آب استفاده کنید.

برخی از پزشکان تحریک جنسی منظم را برای کمک به ترغیب بافت های واژن به مرطوب شدن توصیه می کنند. یکی دیگر از مواردی که باید امتحان کنید، مدت زمان طولانی تری پیش بازی قبل از مقاربت است.

رطوبت واژن با برانگیختگی گره خورده است. به دنبال راه هایی باشید که شما و شریک زندگی تان می توانید لذت خود را قبل از مقاربت افزایش دهید.

چه زمانی باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنیم؟

آتروفی معمولاً نشانه یک وضعیت پزشکی جدی نیست، اما ممکن است از صحبت با پزشک خود در مورد آن خجالت بکشید. اما گزینه های درمانی زیادی برای این علامت رایج وجود دارد.

در صورتی که با موارد زیر برخوردید؛ حتماً با یک پزشک متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید:

در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد شود.

• بر زندگی جنسی یا رابطه شما با همسرتان تأثیر بگذارد.
  • با درمان های بدون نسخه بهتر نشود.
  • همراه با خونریزی شدید واژن باشد.