درمان زخم لابیاپلاستی

درمان زخم لابیاپلاستی

درمان زخم لابیاپلاستی چگونه انجام می شود؟ آیا ایجاد زخم لابیا در محل برش عادی است ؟ این سوالات و سوالات بسیاری دیگر برای مراجعه کنندگانی که تحت جراحی لابیاپلاستی قرار گرفتند و دچار زخم شده اند پیش می آید.

عمل زیبایی لابیاپلاستی یکی از انواع روش های جراحی زیبایی واژن محسوب می شود. همانطور که می دانید بعد از هر عمل جراحی ممکن است در ناحیه برش و بخیه زخم ایجاد شود. این اتفاق غیرعادی نیست و جایی برای نگرانی ندارد. با رعایت یکسری از نکات به راحتی بهبود پیدا می کند.

در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد زخم لابیاپلاستی و نحوه درمان زخم لابیاپلاستی اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم و نگرانی شما را برطرف کنیم.

انواع زخم های لابیاپلاستی

در این عمل بخیه های بسیار کمی زده شده و بخیه ها ظریف و با نخ های انجام می شود که اسکاری از جراحی باقی نخواهد ماند. با پمادهای تجویز شده و محافظت از موضع از عفونی شدن یا آسیب به بخیه ها در امان خواهید بود.

از جمله مهم ترین نکاتی که باید در مورد آن اطلاع داشته باشید، این است که تورم بعد از لابیاپلاستی تا دو ماه بعد از عمل نیز ممکن است به طور خفیف وجود داشته باشد حتی در بعضی موارد در افراد با پوست حساس تورم و مدت زمان آن بیشتر نیز می شود و ممکن است تا سه الی چهار ماه نیز باقی بماند.

البته این روند کاملاً نرمال است و باید اجازه بدهید بدنتان استراحت کند و شروع به ترمیم خود کند. فقط با رعایت نکات و مراقبت های خاص می توانید به درمان زخم لابیاپلاستی و بهبود و ترمیم آن ها کمک کنید.

زخم های لابیاپلاستی را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

زخم های خطی لابیاپلاستی:

شایع ترین نوع زخم های لابیاپلاستی زخم های خطی، هستند. یکی از انواع روش های جراحی لابیاپلاستی روش خطی است که در این روش ، برش مستقیم انجام می شود. زخمی که در این روش ایجاد می شود زخم های خطی هستند.

این زخم ها معمولاً مستقیم و نازک هستند. زخم های خطی در امتداد لبه بیرونی لابیا ایجاد می شوند. اندازه این زخم ها به روش لابیاپلاستی که انجام می شود، بستگی دارد.

درمان زخم لابیاپلاستی

زخم های V شکل لابیاپلاستی:

یکی دیگر از انواع روش های جراحی لابیاپلاستی روش V می باشد که برش به شکل V زده می شود. در روش های لابیاپلاستی که برش V شکل صورت می گیرد، زخم های V شکل ایجاد می شوند.

این زخم ها شبیه به حرف V هستند.زخم های V شکل، کمتر از زخم های خطی شایع هستند. این زخم ها معمولاً در لبه داخلی لابیا ایجاد می شوند. اندازه این زخم ها به روش لابیاپلاستی که انجام می شود، بستگی دارد.

مصرف دارو بعد از لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی که به منظور از بین بردن نازیبایی های واژن مورد استفاده قرار می گیرد، حین جراحی نیاز به ایجاد برش و بخیه زدن در محل جراحی خواهد داشت. این جراحی که کاملا سرپایی انجام می شود، نیاز به مراقبت های خاص خود دارد که به آن اشاره می نماییم .

آنتی بیوتیک

مصرف برخی از داروها و یا آنتی بیوتیک ها بعد از جراحی توصیه می شود به این جهت که واژن مرطوب بوده و امکان رشد باکتری و عفونت را برای فرد ایجاد می کند.

پماد های ترمیم کننده

یکی دیگر است نکات بعد از جراحی لابیاپلاستی به عنوان داروهای مکمل تجویز میشود پماد های ترمیمی هستند که برای ترمیم جای زخم ها می توان از آنها کمک گرفت. پماد های ترمیمی کمک می کند که جای بخیه و برش حین جراحی از بین برود این پماد ها علاوه بر خاصیت ترمیم کنندگی از رشد باکتری و قارچ ها نیز جلوگیری می کند.

درمان زخم لابیاپلاستی

مسکن و داروهای ضد التهاب

در برخی از موارد بیمار به هیچ عنوان از داروهای مسکن استفاده نمی کنند. یکی از آنها پماد آنتی بیوتیک است که در سه روز اول بعد از جراحی به صورت موضعی در محل بخیه و برش استفاده می شود، تا از رشد باکتری ها و چسبیدن آب و یا مواد دیگر به بقیه ها جلوگیری کند.

دلایل ایجاد زخم در لابیاپلاستی

  • برش بافت لابیا: در حین جراحی، جراح برای کاهش اندازه لابیا، بافت اضافی را برش می دهد. این برش می تواند باعث ایجاد زخم شود.این برش می تواند باعث ایجاد زخم شود. اندازه و شکل زخم به روش لابیاپلاستی که انجام می شود، بستگی دارد.
  • بخیه زدن: جراح پس از برش بافت لابیا، آن را بخیه می زند. بخیه ها نیز می توانند باعث ایجاد زخم شوند.

عوامل موثر بر ایجاد زخم در لابیاپلاستی

علاوه بر دلایل ذکر شده، عوامل دیگری نیز می توانند بر ایجاد زخم لابیاپلاستی تأثیر بگذارند. این عوامل عبارتند از:

  • روش لابیاپلاستی: روش لابیاپلاستی که انجام می شود، بر نوع زخم تأثیر می گذارد. در روش های لابیاپلاستی که برش مستقیم انجام می شود، زخم های خطی ایجاد می شوند. در روش های لابیاپلاستی که برش V شکل انجام می شود، زخم های V شکل ایجاد می شوند.
  • تجربه جراح: تجربه جراح می تواند در کاهش احتمال ایجاد زخم تأثیر بگذارد. جراحان با تجربه بیشتر، مهارت بیشتری در انجام لابیاپلاستی دارند و احتمال ایجاد زخم در عمل های آنها کمتر است.
  • شرایط سلامتی بیمار: برخی از شرایط سلامتی می توانند بر روند بهبود زخم تأثیر بگذارند و احتمال ایجاد زخم را افزایش دهند. این شرایط عبارتند از

دیابت

بیماری های خودایمنی

اختلالات خونریزی

مصرف برخی از داروها

درمان زخم لابیاپلاستی

روند درمان زخم لابیاپلاستی

درمان زخم لابیاپلاستی روندی طبیعی است و نباید نگران درمان زخم لابیاپلاستی شوید. زخم ها در حدود چند روز بعد بسته می شوند و بخیه ها نیز به خودی خود از میان رفته، افتاده و جذب می شود. بیشتر جراحی های زیبایی به نوعی طراحی شده اند که هیچ گونه فشاری را بر روی زخم ها وارد نکنند.

بعد از عمل ممکن است احساس خارش در محل زخم ها و بخیه هایتان داشته باشید اما از خاراندن آن ناحیه ها خودداری کنید. برای بهتر شدن روند درمان زخم لابیاپلاستی می توانید از پمادها و یا ژل های آلوئه ورا یا کرم های آنتی بیوتیک بر روی بخیه هایتان استفاده کنید تا نرم تر شوند و به روند درمان زخم لابیاپلاستی کمک کرده باشید.

بخیه هایی که در لایه های عمیق زده شده اند احتیاجی به کشیدن ندارند زیرا از نوع قابل جذب هستند و با گذشت زمان جذب شده و از میان می روند.

نحوه مراقبت از زخم های لابیاپلاستی

برای بهبود سریع تر زخم های لابیاپلاستی، باید از آنها به خوبی مراقبت کنید. مراقبت از زخم های لابیاپلاستی شامل موارد زیر است:

  • استراحت کافی: استراحت کافی به بدن شما کمک می کند تا انرژی لازم برای بهبود زخم را داشته باشد.
  • پوشاندن زخم: پوشاندن زخم به محافظت از آن در برابر عفونت کمک می کند.
  • رعایت بهداشت: ناحیه اطراف زخم را تمیز و خشک نگه دارید.
  • استفاده از پماد آنتی بیوتیک: پماد آنتی بیوتیک به جلوگیری از عفونت زخم کمک می کند.

نکات تغذیه ای مهم بعد از لابیاپلاستی برای درمان زخم لابیاپلاستی

استفاده کردن از ویتامین های آ و سی در کم شدن دوره نقاهت و روند درمان زخم لابیاپلاستی و هر زخم دیگری بسیار موثر و مفید است. ویتامین آ و سی به طریق پایین به درمان زخم لابیاپلاستی کمک می کنند.

  • ویتامین آ نقش اساسی و مهمی را در روند انعقاد خون ایفا می کند و به کاهش خونریزی بعد از لابیاپلاستی کمک بسزایی می کند. از آب میوه ها و میوه های طبیعی ویتامین آ استفاده کنید و از انواع مصنوعی آن دوری کنید.
  • ویتامین سی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به این وسیله در روند درمان زخم لابیاپلاستی و بهبود و ترمیم شدن زخم ها تاثیر زیادی را می گذارد.

درمان زخم لابیاپلاستی

راهکارهای بهبود ظاهر زخم های لابیاپلاستی

اگر نگران ظاهر زخم های لابیاپلاستی خود هستید، می توانید از راهکارهای زیر برای بهبود آنها استفاده کنید:

  • ماساژ زخم: ماساژ زخم می تواند به بهبود گردش خون در ناحیه کمک کند و باعث شود زخم سریع تر بهبود یابد.
  • استفاده از کرم های ترمیم کننده پوست: کرم های ترمیم کننده پوست می توانند به بهبود ظاهر زخم کمک کنند.

لیزر درمانی: لیزر درمانی می تواند به کاهش اندازه و ظاهر زخم کمک کند.

مدت زمان جوش خوردن بخیه ها و درمان زخم لابیاپلاستی

مدت زمان جوش خوردن بخیه ها بسته به بدن فرد و نخی که برای بخیه ها استفاده شده است می تواند متفاوت باشد؛ اما در حالت معمول مدت زمان جوش خوردن بخیه ها حدود سه الی چهار روز بعد از عمل خواهد بود.

همچنین احساس خارش در محل زخم و بخیه ها نشان از شروع روند ترمیم زخم ها دارد و کاملاً طبیعی و نرمال است. همچنین افتادن نخ های بخیه و جذب شدن آن ها بسته به نوع نخ استفاده شده بعد از یک الی دو هفته اتفاق می افتد.

همچنین برای درمان زخم لابیاپلاستی فقط لازم است مراقبت های بعد از لابیاپلاستی را انجام دهید. چرا که به هیچ عنوان هیچ نوع اسکار و یا زخمی ناشی از بخیه ها در محل عمل شده باقی نمی ماند و نگرانی از این بابت نباید داشته باشید.

باید به پوست و بدن خود فرصت دهید تا پروسه ترمیم و بهبود زخم ها را طی کند؛ زیرا زمان ترمیم به پوست و بدن هر فرد بستگی دارد و در بعضی موارد این زمان کم تر و در بعضی موارد بیش تر می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.