10 درمان خانگی برای خارش واژن

خارش در هر نقطه از بدن که احساس بشه آزار دهنده ست.  به خصوص اگر خارش در ناحیه واژن احساس بشه. در این مواقع خیلی از خانم ها به جای مراجعه به پزشک به فکر راهی برای درمان خانگی خارش واژن هستند.

اگر چه خارش در اندام تناسلی خیلی نگران کننده نیست اما شاید نشانه ای از بروز و شروع عفونت در واژن باشه. بنابراین بهتره که در صورت ادامه دار شدن حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

ما در این جا چند راهکار برای درمان خانگی خارش واژن را به شما معرفی می کنیم.

علت خارش و سوزش واژن چیست؟

قبل از اینکه راهکارهای خانگی خارش واژن را معرفی کنیم، علت های خارش و سوزش واژن را بررسی می کنیم.

معمولا خارش واژن زمانی اتفاق می افتد که واژن درگیر عفونت شده باشد. از علت های دیگر خارش واژن می تونیم به بیماری های مقاربتی، یائسگی و استرس اشاره کنیم.

موارد زیر از مهم‌ترین عوامل سوزش و خارش شدید واژن هستند:

• واژینوز باکتریایی
  • عفونت قارچی
  • آمیزش
  • مصرف آنتی بیوتیک ها
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • بیماری های مقاربتی
  • یائسگی
  • مواد تحریک کننده
  • بیماری های پوستی

درمان های خانگی برای خارش واژن

همان طور که گفتیم بهترین راه برای درمان مشکلات و ناراحتی در اندام تناسلی بهتره که به پزشک مراجه کنید. همچنین رعایت بهداشت و داشتن سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری و درمان بیماری بسیار موثره.

درمان خانگی خارش واژن با سیر

سیر خاصیت ضد باکتریایی دارد و همچنین آنتی بیوتیکی است بنابراین به کشتن باکتری ها و مخمرها کمک میکنه. سیر باعث بهبود بخشیدن به سیستم ایمنی بدن می شه و به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کنه.

چند قطره روغن سیر را با 1 قاشق چایخوری روغن ویتامین E رقیق کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. 10 دقیقه صبر کنید، سپس با آب گرم بشویید. از این دارو دو بار در روز به مدت چند هفته استفاده کنید. روزانه 3 حبه سیر خام بجوید.

درمان خانگی خارش واژن با حمام آب نمک

نمک از رشد میکروب های عامل عفونت جلوگیری می کنه و می تونه خارش واژن رو تسکین بده. ۱ قاشق غذاخوری نمک را به یک لیوان آب اضافه کنید و هر زمان که احساس خارش کردید از آن برای شستشوی واژن استفاده کنید. همچنین وان حمام را با آب گرم پر کنید و نصف فنجان نمک به آن اضافه کنید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در حالت چمباتمه در آب بنشینید. ۲ یا ۳ بار در روز به مدت چند روز برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

درمان خانگی خارش واژن با سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی داره به همین دلیل داروی خوبی برای درمان خارش واژن است. همچنین باعث تعادل pH طبیعی واژن می شه.

2 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. از این محلول برای شستشوی واژن خود دو بار در روز به مدت چند روز استفاده کنید. همچنین 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده و 1 قاشق چایخوری عسل خام را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و دو بار در روز بنوشید.

درمان خانگی خارش واژن با جوش شیرین

جوش شیرین در درمان قارچ واژن و جلوگیری از خارش و سوزش آن مفیده. چنان که ۲ قاشق جوش شیرین را در چند لیتر آب حل کرده و به مدت ۲۰ دقیقه در این محلول بنشینید، سپس خود را با آب شسته و با حوله تمیز خود را خشک کنید.

درمان خانگی خارش واژن با کمپرس سرد

برای تسکین فوری خارش واژن، از کمپرس سرد استفاده کنید. این به بی حس شدن ناحیه و کاهش خارش و التهاب کمک می کند. چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و آن را به هم گره بزنید. این کیسه یخ را برای چند دقیقه روی واژن خود قرار دهید. ۳۰ ثانیه استراحت کنید و دوباره استفاده کنید. تکرار کنید تا خارش متوقف شود. در صورت نیاز از این دارو استفاده کنید. همچنین می توانید روزی چند بار ناحیه واژن را با آب سرد بشویید.

درمان خانگی خارش واژن یاس بنفش هندی

یاس بنفش هندی که به نام چریش نیز شناخته می شود، اگر از خارش واژن به دلیل عفونت قارچی رنج می برید، درمان خوبی است. خواص ضد عفونی کننده آن به مبارزه با عفونت و کاهش خارش و سایر ناراحتی ها کمک می کند. یک مشت برگ چریش را در ۲ تا ۳ فنجان آب صاف شده بجوشانید. صاف کنید و اجازه دهید خنک شود. از این محلول برای شستشوی ناحیه واژن یک بار در روز به مدت چند هفته استفاده کنید. روش دیگر، چند قطره روغن چریش را به یک کاسه آب ولرم اضافه کنید و از آن به عنوان شستشوی واژن خود استفاده کنید. این درمان را دو بار در روز به مدت چند هفته تکرار کنید. همچنین می توانید روزانه چند بار چای چریش بنوشید یا پس از مشورت با پزشک از کپسول های چریش استفاده کنید.

درمان خانگی خارش واژن یاس بنفش هندی

درمان خانگی خارش واژن با کفیر

کفیر، یک محصول لبنی تخمیر شده غنی از پروبیوتیک ها، یک درمان خانگی موثر برای خارش واژن و علائم مرتبط با آن است. طیف گسترده ای از باکتری های پروبیوتیک، به ویژه لاکتوباسیلوس و بیفیدوس، در کفیر به خلاص شدن از شر مخمر و باکتری های بدی که باعث عفونت واژن و خارش می شوند، کمک می کند. این نوشیدنی همچنین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند تا از عفونت جلوگیری کند. برای عفونت واژن، تامپون را به کفیر آغشته کرده و به مدت دو ساعت در واژن قرار دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا زمانی که از شر مشکل خلاص شوید. همچنین به مدت چند هفته روزانه ۱ تا ۲ فنجان کفیر بنوشید.

روش خانگی درمان خارش واژن با عسل

عسل برای تسکین و مبارزه با باکتری‌ها مفیده چرا که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به خلاص شدن از شر هر گونه عفونت میکروبی که می تواند باعث خارش شود کمک می کند. عسل غیر پاستوریزه را به عنوان پماد روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه روی پوست بماند، سپس با آب گرم حمام کنید. حداقل دو بار در روز تا بهبود علائم تکرار کنید. همچنین روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری عسل غیر پاستوریزه را با یک لیوان آب گرم بخورید.

یا شب تا صبح عسل را روی گاز استریل ریخته و روی موضع بگذارید و با دامن و بدون لباس زیر بخوابید.

درمان خانگی خارش واژن با آب زغال اخته

نوشیدن آب کرن بری شیرین نشده نیز به درمان تحریک و خارش واژن کمک می کند. زغال اخته یک محیط اسیدی ایجاد می کند که به مهار رشد مخمر و باکتری ها کمک می کند. علاوه بر این، به پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری و انواع دیگر عفونت های مثانه کمک می کند. روزانه حدود ۲ لیوان آب زغال اخته شیرین نشده بنوشید تا زمانی که خارش متوقف شود. اگر آب کرن بری در دسترس نیست، می توانید قرص کرن بری را دو بار در روز مصرف کنید. برای دوز صحیح با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خانگی خارش واژن با اسید بوریک

اسید بوریک همچنین می تواند خارش و سوزش واژن را به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی خود تسکین دهد. مقداری اسید بوریک را با آب رقیق کنید. محلول را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید ۱ تا ۲ دقیقه بماند سپس آن را با آب گرم کاملا بشویید. این درمان را یک بار در روز به مدت چند هفته دنبال کنید.

راه هایی برای پیشگیری از سوزش و خارش واژن

ناحیه واژن را تا حد امکان خشک نگه دارید. رطوبت اطراف واژن شما شرایط را بدتر می کند. برای جلوگیری از خارش واژن، بهداشت را رعایت کنید. پس از استفاده از توالت، همیشه از جلو به عقب پاک کنید. فقط لباس زیر نخی بپوشید و آن را دو بار در روز عوض کنید. در صورت امکان بدون لباس زیر بخوابید تا خارش برطرف شود. از حمام های حباب دار، نوارهای بهداشتی معطر و سایر محرک های شیمیایی خودداری کنید.

برای شستن واژن خود از دوش گرفتن یا استفاده از صابون های تند خودداری کنید. همچنین در مقابل وسوسه خاراندن ناحیه خارش مقاومت کنید. تا زمانی که خارش متوقف نشده است از رابطه جنسی خودداری کنید.پس از ورزش یا شنا، فورا دوش بگیرید. برای تقویت سیستم ایمنی از غذاهای سرشار از ویتامین C استفاده کنید. این باعث کاهش عفونت در بدن می شود.

هنگامی که از خارش مزمن واژن ناشی از عفونت قارچی رنج می برید از مصرف شکر اجتناب کنید.

راه درمان خانگی خارش واژن

سوالات متداول درمان خانگی خارش واژن

موضوع خارش واژن یکی از موضوعاتی است که بسیار سؤال برانگیز و بحث برانگیز است. از آنجایی که تعداد زیادی از بانوان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند؛ به برخی از سؤالات رایج پرداخته ایم.

روش درمان خارش واژن به علت آن بستگی دارد. درمان ‌های خانگی مانند افزودن جوش شیرین به حمام گرم یا استفاده از ماست طبیعی یا عسل ممکن است کمک کننده باشد. با این حال، معمولاً بهتر است برای درمان کامل با پزشک تماس بگیرید.

خارش واژینال می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از درمان ‌های خانگی ممکن است به تسکین خارش کمک کنند، اما نمی ‌توانند علت اصلی را درمان کنند.

به عنوان مثال، عفونت ها معمولاً به آنتی بیوتیک برای عفونت باکتریایی یا داروهای ضد قارچ برای عفونت قارچی نیاز دارند. خارش واژن نیز یکی از علائم رایج یائسگی است و پزشکان می توانند مرطوب کننده ها یا روان کننده ها را برای کمک به این علامت تجویز کنند.

بهترین راه های درمان خارش واژن در خانه

چطور خارج به سرعت کم می شود؟

• یک پارچه سرد و مرطوب یا کیسه یخ را روی پوستی که خارش دارد بمالید. این کار را حدود پنج تا 10 دقیقه یا تا زمانی که خارش فروکش کند، انجام دهید.
  • حمام بلغور جو دوسر بگیرید.
  • پوست خود را مرطوب کنید.
  • از بی حس کننده های موضعی حاوی پراموکسین استفاده کنید.
  • از عوامل خنک کننده مانند منتول یا کالامین استفاده کنید.

چه چیزی باعث توقف سریع خارش در ناحیه خصوصی زنان می شود؟

علاوه بر یک حمام ساده، حمام جوش شیرین نیز می تواند راه مؤثری برای درمان خارش واژن باشد. حمام جوش شیرین که معمولاً برای کمک به مشکلات پوستی مانند اگزما استفاده می شود، توسط بنیاد ملی اگزما توصیه می شود تا به تسکین خارش مرتبط با این بیماری کمک کند.

کدام کرم برای خارش قسمت های خصوصی بهتر است؟

استفاده از یک کرم کورتیکواستروئیدی ملایم (کم قدرت) مانند هیدروکورتیزون در ناحیه تناسلی ممکن است باعث تسکین موقت شود. کرم را نباید داخل واژن قرار داد و فقط باید برای مدت کوتاهی استفاده شود. برای خارش شدید، آنتی هیستامین خوراکی ممکن است به طور موقت کمک کند.

آیا وازلین خارش را متوقف می کند؟

برای کسانی که خشکی و خارش آنها ناشی از یک منبع خارجی یا عوامل سبک زندگی است، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که دوش را متوقف کنید یا در صورت امکان داروها را تغییر دهید. مالیدن کمی ژله وازلین، روغن نارگیل یا حتی کوتاه کننده گیاهی کریسکو روی ناحیه پوست خشک نیز می تواند به بهبود خارش کمک کند.

اگر سؤالی دارید در دیدگاه بیان کنید تا به آن پاسخ داده شود.

1. بابی
    بابی گفته:

برای درمان زگیل تناسلی با راه‌کارهای خونگی خیلی باید مراقب باشید به اطراف پوست آسیب نزنید
    حتماً از وازلین استفاده کنید.