هرپس تناسلی HSV2

هرپس تناسلی HSV2

هرپس تناسلی(تبخال تناسلی) که عاملش HSV2 (سیمپلکس ویروس تیپ ۲) می باشد محل ولو را بیشتر از همه جا گرفتار می کند.
بیش از ۳۵% زنان بین ۴۵_۲۰ سال در معرض HSV2 (هرپس تناسلی) هستند. HSV2 یکی از علل شایع وجود زخم (اولسر ) در ناحیه ولو تناسلی است. ( سایر علل: سیفلیس و شانکروئید)


این زخم ها مثل تاول های کوچکی هستند که متعدد می باشد (وزیکول) و به سرعت زیاد شده و بسیار دردناک و همراه با سوزش می باشند.
البته به جز ناحیه ولو (بیرون ناحیه تناسلی) قسمت های سرویکس و واژن هم می توانند درگیر باشند.
علائم هرپس تناسلی:

از علائم دیگر این بیماری سوزش ادرار و بزرگی غدد لنفاوی کشاله ران به صورت دوطرفه می باشد. این ضایعات می توانند تا ۳ هفته پابرجا بمانند. علائم عمومی (سیتمیک) که توسط ویروس هرپس تناسلی (HSV2) ایجاد می شود: تب، خستگی، سردرد و سوزش ادرار است.
*اگر فردی یکبار دچار هرپس تناسلی شود و بهبود یابد ولی برای بار دوم دچار علائم بیماری شود (زخم های ناحیه تناسلی) علائم درد و سوزش این زخم ها کمتر خواهد بود و تعداد ضایعات هم کمتر از دفعه اول خواهد بود.
* ودر ظهور زخم ها برای بار دوم معمولاً علائم سیستمیک (عمومی) مثل تب و خستگی بسیار کمتر ظاهر می شود. 75-85% موارد زخم های ژنیتال هرپس به علت HSV2 می باشد و بقیه به علت HSV1 (یا همان عامل تبخال دهانی) می باشد که اینها در ظاهر قابل افتراق نیستند ( یعنی از ظاهر زخم های تناسلی نمی توان فهمید که عاملش HSV1 است یاHSV2)
دکتر ویدا یوسفیان: بیشترین انتقال از فردی به پارتنرش در مرحله عفونت اولیه رخ می دهد. در مواردی که عفونت برای بار دوم رخ داده (عفونت ثانویه) میزان انتقال متوسط و کم ترین میزان انتقال در موارد ریزش بودن علامت است. تشخیص این بیماری از طریق PCR و آزمایش خون طی ۴۸ ساعت در مواردی که زخم ها تیپیک نیستند و ما در تشخیص بیماری شک داریم صورت می گیرد.
درمان:

آسیکلوویر ( zovirax)) با دوز ۴۰۰mg ،۳ بار در روز) به مدت ۵ روز یا والاسیکلوویر (Valtrex)) با دوز ۵۰۰mg دو بار در روز به مدت ۵ روز فاز زخمی شونده را کوتاه می کند.
آسیکلوویر موضعی هم موثر است (نه به اندازه قرص های خوراکی)
دکتر ویدا یوسفیان: آسیکلوویر HSV را (ویروس هرپس را) ریشه کن نکرده و از عود آن هم جلوگیری نمی کند.
دکتر ویدا یوسفیان درمورد بیمارانی که مرتب دچار ضایعات زخمی و دردناک هرپس تناسلی می شوند (در سال بیش از ۶ بار دچار هرپس تناسلی می شوند) امکان دارد آسیکلوویر خوراکی ۲۰۰mg (۲-۵ بار در روز) یا والاسیکلوویر روزانه ۵۰۰mg به مدت ۱ سال سودمند واقع شود. دکتر ویدا یوسفیان تاکید دارد برای جلوگیری از انتقال بیماری های جنسی در حین مقاربت حتماً از کاندوم استفاده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.