ناباروری (نازایی) و درمان آن

در این مقاله در نظر داریم که در مورد انواع بیماری‌های نازایی و ناباروری در زنان، مردان و همچنین نحوه درمان آنها اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

عوامل موثر در ناباروری

1-علل نازایی در مردان

2-علل نازایی در زنان

3-درمان‌های ناباروری

4-روش IVF

 

اگر در یک زوج بعد از مدت طولانی داشتن رابطه جنسی بدون محافظت، بارداری اتفاق نیفتد به این حالت ناباروری می‌گویند. این مدت برای بانوان زیر 35 سال حدود یک سال و برای بانوان بالای 35 سال، حدود 6 ماه می‌باشد.
بارداری برای یک زوج عملا به قدرت و توانایی بارور کردن هر دو نفر مربوط می‌شود، به همین دلیل برای بررسی ناباروری و نازایی باید هر دو زن و شوهر را بررسی کرد.
اگر شما بانوان عزیز که دچار ناباروری و نازایی هستید و بدنبال یک متخصص زنان و زایمان مجرب در تهران و یا غرب تهران در شهرک غرب و سعادت آباد هستید دکتر ویدا یوسفیان را پیشنهاد می‌دهیم که با تجربه و تخصص بسیار بالا در این امر می‌توانند کمک‌های زیادی به شما عزیزان نمایند.

عوامل موثر در ناباروری

علل نازایی در مردان

بارزترین دلایل ناباروی در مردان به شرح ذیل است :

بروز مشکلاتی در اسپرم و مایع منی: آقایان هنگامی که در رابطه جنسی ارضا شده و ارگاسم می‌شوند مایعی به رنگ شیری ترشح می‌کنند که از غده‌های جنسی و پروستات و وزیکول منی تولید شده است. بیضه‌ها نیز وظیفه تولید اسپرم را دارند که این اسپرم به تعداد بسیار بالا در مایع منی آقایان وجود دارد و وظیفه آن این است که اسپرم را به سمت تخمک هدایت کند.

مشکلاتی که در اسپرم و مایع منی می‌تواند باعث ناباروری شود به این صورت است :

1. تعداد پایین اسپرم یا غیر طبیعی بودن آن: اگر تعداد اسپرم‌هایی که مرد تولید می‌کند کمتر از 15 میلیون باشد و حتی شکل آن غیر عادی باشد باعث ایجاد مشکل در باروری می‌شود.
2. کم تحرک بودن اسپرم: تحرک اسپرم باید با یک سرعت مشخص و دقت لازم باشد تا بتواند به تخمک برسد و آن را بارور کند. در صورتیکه این تحرک کافی نباشد باعث ناباروری می‌شود.
3. مایع منی غیر عادی : اگر مایع منی این قدرت را نداشته باشد که اسپرم را به سمت تخمک هدایت کند باعث ناباروری می‌شود که این مشکل می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد مانند: عفونت و یا سرطان بیضه، بوجود آمدن واریس در بیضه به دلیل گرم شدن زیاد آن و یا تحت فشار زیاد قرار گرفتن از طریق لباس‌های تنگ و جذب.
4. اختلال در مجرای ترشح مایع منی: اگر در مجرای انزال اختلال وجود داشته باشد ممکن است مایع منی داخل مثانه ترشح شود.[anchor id=”n1″ ]
5. متعادل نبودن هورمون‌های مردانه(تستوسترون): اگر غده هیپوگنادیسم دچار اختلال و یا کم کاری شود ترشح هورمون تستوسترون را کم می‌کند.
6. علل ژنتیکی: عدم تعادل در وجود کروموزوم‌های X و Y در مردان باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل رشد غیر عادی بیضه ها، کاهش تستوسترون و اسپرم و همچنین سندروم کلاینفلتر می‌شود.
7. اوریون یا ملتهب شدن بیضه ها: که باعث ایجاد اختلال در تولید اسپرم می شود.
8. عارضه هیپوسپادیاس: مجاری ادراری به جای اینکه در سر آلت تناسلی مرد قرار داشته باشد در زیر آن قرار می‌گیرد که همین امر باعث می‌شود مایع منی اسپرم را سریع و راحت به تخمک نرساند.
9. اشعه و پرتو درمانی و شیمی درمانی: هر چه فاصله اشعه و پرتو به بیضه کمتر باشد تاثیر بیشتری روی ایجاد اسپرم دارد.
10. بروز واریکسول که باعث اتساع یا باز شدن زیاد رگ‌های بیضه شده و جریان خون در بیضه را دچار مشکل می‌کند.
11. کم خونی و عارضه کوشینگ
12. دیابت و تیروئید
13. مصرف مواد مخدر و الکل و استعمال دخانیات
14. استفاده از داروی ضد التهاب سولفاسالازین که برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید می‌باشد و همچنین استفاده از استروئید برای ورزشکاران که باعث کم شدن سرعت و تعداد اسپرم می‌شود.
15. چاقی
16. بالا رفتن سن مخصوصا بالای 40 سال
17. اضطراب‌های روحی و روانی
18. عفونت‌های مقاربتی (کلامیدیا): در کیسه بیضه مرد التهاب بوجود می‌آورد.

علل نازایی و ناباروری در زنان

1. بالا رفتن سن
2. استعمال دخانیات و مواد مخدر و مصرف الکل
3. افزایش وزن و چاقی
4. کم شدن وزن سریع به دلیل اختلال در غذا خوردن
5. کمبود ویتامین‌های لازم در رژیم‌های غذایی: آهن، اسید فولیک و ویتامین‌های B و …
6. اشتباه ورزش کردن: زیاد از حد و یا کم ورزش کردن
7. عفونت‌های جنسی(کلامیدیا): باعث بروز مشکل در مجرای فالوپ زن می‌شود
8. داشتن ارتباط با مواد شیمیایی مانند آفت کش‌ها یا سرب و …
9. اضطراب‌های روحی و روانی: باعث کم شدن تخمک در زنان می‌شود.
10. بروز اختلال و مشکل در تخمک گذاری:
• نارس شدن زود هنگام تخمک گذاری که اگر پیش از 40 سالگی اتفاق بیفتد.
• عارضه پلی کیستیک در تخمدان: که باعث غیر نرمال شدن تخمدان شده و تخمک گذاری اتفاق نمی‌افتد.
• افزایش پرولاکتین(هایپرپرولاکتینمی): در صورتیکه زن در دوران بارداری یا شیردهی نباشد.
• کاهش کیفیت تخمک که اصولا به دلیل مشکلات ژنتیکی یا حتی بالا رفتن سن بوجود می‌آید.

مقاله زیر را بخوانید:

سندرم تخمدان پلی کیستیک

11. تیروئید و بیش فعالی آن که عملا تعادل هورمون ها را به می‌ریزد.[anchor id=”n2″ ]
12. ایدز یا سرطان
13. بروز اختلالاتی در لوله‌های رحم(فالوپ) که باعث شود تخمک‌ها از تخمدان به رحم نرود. از دلایل این اختلالات می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:
• داشتن جراحی در ناحیه لگن ممکن است در لوله‌ی رحم زخم ایجاد کند و مشکلاتی بوجو بیاورد.
• داشتن جراحی در دهانه رحم هم ممکن است باعث ایجاد زخم یا کوچک شدن این دهانه شود.
14. بروز فیبروم زیر مخاط که باعث بوجود آمدن تومورهای خوش خیم در دیواره ماهیچه‌ای رحم شده و ممکن است لوله‌های رحم را ببندد و از رسیدن اسپرم و تخمک به یکدیگر جلوگیری کند.
15. آندومتریوز
16. بستن لوله‌ی رحم در زن و عقیم کردن وی
در اینجا به شما بانوان محترمی که دچار ناباروری و نازایی شده‌اید برای بررسی علت و نوع ناباروری خود پیشنهاد می‌کنیم که درصورتیکه به دنبال دکتر خوب زنان در غرب تهران و مناطق شهرک غرب و سعادت آباد هستید حتما به مطب خانم دکتر ویدا یوسفیان مراجعه کرده و با کمک تجارب خانم دکتر علت نازایی خود را بررسی نمایید و مشاورههای لازم و درمان‌های مطمئن را دریافت نمایید.

 

درمان‌های ناباروری


درمان ناباروی در مردان

برای درمان ناباروری در مردان راه‌های زیادی وجود دارد:

1. اصلاح روش و مدل زندگی: در وهله اول مردان باید تلاش کنند کارهایی که در نوع و سبک زندگی موثر است و در ناباروری آنها تاثیرگذار است را کنار گذاشته و آنها را برطرف کنند تا احتمال باروری را در خود زیاد کنند و تولید اسپرم و کیفیت آن را افزایش دهند.
برای برطرف کردن مشکلاتی که در نحوه‌ی زندگی آقایان وجود دارد می‌توان به کارهایی مانند ورزش کردن، لاغر کردن و تغذیه مناسب و تناسب اندام و همچنین ترک سیگار و مواد مخدر اشاره کرد.

2. درمان مشکلات بیضه:

• بیضه رشد نکرده در دوره جنینی: اگر رشد بیضه در دوران جنینی به درستی انجام نگیرد حتما باید در دوران نوزادی تا یک سالگی این مشکل درمان شود در غیر اینصورت در دوران بزرگسالی قابل درمان نمی‌باشد.
• چرخیدن بیضه و یا وارد شدن ضربه به آن در سنین پایین

3. درمان واریکسول:

عملا وجود واریکسول در مردان شایع است و معمولا دلیل ناباروری نمی‌شود و حتی در بسیاری از موارد نیازی به جراحی ندارد که البته با آزمایش اسپرموگرام آن را بررسی می‌نمایند و فقط زمانی که حاد باشد و خانم مشکل تخمک گذاری نداشته باشد به این عمل جراحی روی می‌آورند. البته حتما باید این موضوع را یک متخصص اورولوژی و ناباروری در مردان با آزمایش‌های متفاوت بررسی نماید زیرا شاخص‌های متعددی در این مورد وجود دارد که حتما باید بررسی و آزمایش شود.

4. درمان‌های دارویی و اسپرم سازی:[anchor id=”n3″ ]

این نوع درمان زمانبر است و حتما باید در هنگام درمان دارویی صبور باشید و به بدن مرد این اجازه داده شود تا درمان دارویی طی بگذرد که اصولا حدود 6 ماه زمان نیاز دارد و در صورتیکه که زمان باروری برای زوج بسیار مهم باشد اصولا متخصص اورولوژی این درمان را در نظر نمی‌گیرد. مواردی که از درمان‌های دارویی استفاده می‌شود متفاوت است مانند:
• درمان عفونت در دستگاه تناسلی از طریق آنتی بیوتیک
• درمان اختلال در هورمون که باعث کاهش اسپرم سازی می‌شود از طریق داروهای هورمونی
• درمان زود انزالی
• درصورتیکه علت کم شدن تولید اسپرم و کیفیت آن مشخص نشود از داروهای ویتامین و مکمل‌ها نیز استفاده می‌شود.

5. درمان جراحی:

این عمل زمانی اتفاق می‌افتد که روش‌های قبلی تاثیر گذار نباشد و دلایل دیگری باعث ناباروری مرد شود که این علت‌ها ممکن است شکل‌های متفاوتی داشته باشد:

اختلال آناتومی بدن: ممکن است مرد یا مادرزادی و یا بر اثر گذر زمان و به دلایل متفاوتی دچار مشکل در مجرای منتقل کننده اسپرم و یا انسداد آن شده باشد که با دو راه این مشکل را برطرف می‌کنندو یا با عمل جراحی این مشکل را برطرف می‌کنند و لوله انتقال را باز می‌کنند یا از طریق میکرو جراحی از ناحیه اسپرم سازی، اسپرم برمیدارند و لقاح آزمایشگاهی انجام میدهند. اگر اختلال بصورت مادرزادی باشد هیپوسپادیاس نام دارد که در آن لوله خروج ادرار در جای نرمال خود قرار ندارد و و باعث می‌شود خروج مایع منی و اسپرم دچار مشکل شود که با جراحی این مشکل برطرف می‌شود.
• برداشتن اسپرم از بیضه به کمک سوزن زمانیکه که بطور کلی در مایع منی مرد اسپرم لازم و کافی وجود نداشته باشد که بیشتر برای روش IVF استفاده می‌شود.
جراحی واریکسول

درمان نازایی زنان

برای درمان نازایی و ناباروری در زنان راههای متفاوتی وجود دارد:

1. درمان دیابت و تیروئید
2. درمان دارویی:

از این نوع درمان زمانی استفاده می‌شود که تخمک گذاری دچار اختلال شده باشد و یا تنبلی تخمدان بوجود آمده باشد که متخصص زنان و زایمان با تجویز داروهایی این مشکل را برطرف میکند و بعد از درمان دارویی از طریق سونوگرافی واژینال تاثیر دارو ها را بررسی می‌نماید.

3. درمان IUI( لقاح اسپرم در داخل رحم):

از این نوع درمان زمانی استفاده می‌شود که علت ناباروری زن بروز اختلال در لوله‌های رحم و نرسیدن اسپرم به رحم باشد که در اینصورت دکتر زنان در زمان تخمک گذاری اسپرم مرد را به کمک لوله‌ای از دهانه واژینال می‌گذراند و داخل رحم کرده و اسپرم را داخل رحم می‌گذارد.

4. هیستروسکوپی:

این درمان زمانی انجام می‌شود که در رحم یا لوله‌های آن تومورها و پولیپ‌هایی وجود داشته باشد که متخصص زنان و زایمان با استفاده ازهیستروسکوپ این تومورها را خارج می‌کند.

5. اهدا تخمک:

اگر زن رحم سالمی داشته باشد ولی تخمک مناسب نباشد و تخمدان تنبلی داشته باشد و با دارو هم درمان نشود، دکتر زنان از تخمک شخص اهدا کننده کمک می‌گیرد و با اسپرم همسر ترکیب کرده در رحم مادر می‌گذارد.

6. اجاره رحم مناسب:

اگر زن رحم سالمی نداشته باشد ولی تخمک با کیفیت و سالمی داشته باشد متخصص زنان و زایمان تخمک زن را با اسپرم مرد ترکیب کرده و در رحم سالم شخص دیگری قرار می‌دهد.

7. روش لاپاراسکوپی:

یک عمل جراحی است برای زنانی که اختلال و مشکل در مجاری رحم و یا دستگاه تناسلی دارند. به اینصورت که با داخل کردن لوله‌ای مجهز به دوربین داخل رحم عارضه را بیرون می¬آورند و دیواره رحم و لوله ها را درمان می‌کنند.

8. ICSI یا میکرواینجکشن:

این روش مانند روش IVF می باشد فقط زمانیکه اندازه اسپرم مرد کافی نباشد ابتدا از این روش استفاده می‌شود و در نهایت طبق روش IVF عمل باروری انجام می‌گردد.

9. روش GIFT و ZIFT:

این دو روش زیاد برای عمل باروری مرسوم نیست و بسیار شبیه عمل IVF می‌باشد فقط در روش ZIFT تخمک‌های بارور شده بعد از 24 ساعت داخل رحم مادر قرار می‌گیرد ولی در روش GIFT تخمک‌های بارور بلافاصله داخل رحم قرار می‌گیرد.
10. روش IVF ( لقاح خارج از رحم)
در ادامه روش IVF ( لقاح خارج از رحم) بطور کامل توضیح داده می‌شود.
لازم بذکر است بانوانی که دچار ناباروری و نازایی شده‌اند درصورتیکه به دنبال متخصص زنان و زایمان مجرب در غرب تهران و مناطق شهرک غرب و سعادت آباد هستند حتما به مطب خانم دکتر ویدا یوسفیان مراجعه کرده و با کمک تجارب خانم دکتر مشکل ناباروری و نازایی خود را درمان نموده و مشاورههای لازم را دریافت نمایید.


روشهای درمان ناباروری

این روش درمانی یکی از شایعترین روش‌های درمان ناباروری و نازایی می‌باشد.
در صورتیکه تعداد و کیفیت تخمک‌ها در زن و اسپرم ها در مرد نامناسب باشد و حتی با انواع آزمایشات و داروها این مشکلات برطرف نشود از این روش استفاده می‌کنند.

عمل IVF به حدود 6 هفته زمان نیاز دارد.

مراحل این روش به شرح ذیل است:

1. ابتدا پزشک با کمک هورمون‌ از زود تشکیل شدن تخمک ها جلوگیری می‌کند.
2. با تجویز دارو‌هایی تخمدان‌ها را تحریک کرده و باعث تولید تخمک‌های بارور می‌شود که البته در طول مصرف این دارو ها باید پزشک با کمک آزمایش‌هایی میزان رشد فولیکول ها را اندازه گیری نماید.
3. سپس با تجویز داروهایی باعث بالغ شدن تخمک‌های آزاد شده می‌شود و 36 ساعت بعد این تخمک ها را از تخمدان بیرون می آورد.
4. بیرون آوردن تخمک ها یا پانکچر حتما با کمک سونوگرافی واژینال و با داخل کردن یک سوزن به داخل واژن تعداد حدود 15 تخمک را از داخل فولیکول ها بیرون می‌کشد. ممکن است برای این عمل از داروهای بی حسی و بیهوشی استفاده شود تا بیمار درد را متوجه نشود.
5. لقاح: در این لحظه دکتر رویان شناسی این تخمک و اسپرم‌های گرفته شده از مرد را داخل آزمایشگاه برای شکل گیری لقاح در کنار هم قرار می‌دهند که اصولا برای لقاح بهتر از روش میکرواینجکشن کمک می‌گیرند و اسپرم را مستقیم داخل تخمک تزریق می‌کنند. بعد از گذشت 3 روز تخمک‌هایی که بارور هستند به رویان تبدیل شده و 2 روز بعد توانایی تبدیل به جنین و جفت را دارند که متخصص در این لحظه این تعداد تخمک ها را مشخص می‌کند.
6. تزریق تخمک بارور و رویان به داخل رحم مادر که از طریق لوله‌ای پلاستیکی از واژینال عبور می‌دهند و به داخل رحم مادر تزریق می‌کنند.


در این لحظه اگر متخصص تعداد رویان‌های بیشتری داخل رحم مادر تزریق کند احتمل بارداری چندقلویی هم زیاد می‌شود.
بعد از انجام عمل IVF پزشک داروهایی را تجویز می‌کند و در صورت دیدن مشکلاتی مانند:[anchor id=”n4″ ]
• تب
• خونریزی زیاد از واژن
• اختلال در دفع ادرار
• التهاب و درد زیاد در شکم
به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.
برای بالا بردن میزان موفقیت عمل IVF بهتراست به این نکات توجه کنید:
• استراحت کامل در تخت به مدت یک روز
• روز بعد کارهای روزانه خود را انجام دهید.
• پرهیز از مقاربت و نزدیکی
• پرهیز از ورزش و حرکات سنگین
• پرهیز از بلند کرن جسم سنگین
البته توجه داشته باشد عمل IVF معیاب و مشکلات دیگری دارد که بهتر است برای آشنایی و اطلاعات بیشتر به متخصص زنان و زایمان مجرب خانم دکتر ویدا یوسفیان مراجعه نموده و مشورت‌های لازم را دریافت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.