روش‌های درمان ناباروری

[wp-review id=”naba”]

روش‌های درمان ناباروری

روش‌های درمان ناباروری ؛ همچنان افراد زیادی هستند که دوست دارند فرزند خود را به دنیا بیاورند، پرورش دهند و بزرگ کنند. لازمه دست یافتن به این هدف بارور بودن است.

در این نوشتار پس از نگاهی کوتاه به تعریف باروری، با دلایل ناباروری، علائم ناباروری، روش‌های درمان ناباروری ، درمان‌های سریع نازایی، تخمک اهدایی، رحم اجاره‌ای، پیشرفته‌ترین روش‌های درمان نازایی و موارد مشابه آشنا می‌شویم.

1- ناباروری چیست؟
2- علائم ناباروری
3- تشخیص ناباروری
4- دلایل ناباروری
5- درمان ناباروری


باروری چیست؟

برخی از افرادی که میل وافر به بچه‌دار شدن دارند برای این هدف مانند سایر بخش‌های زندگی برنامه‌ریزی می کنند. توانایی مهم رسیدن به این هدف، بارور بودن خود و شریک جنسی است. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که با تعریف باروری آشنا شویم. آن وقت به خوبی می‌توانیم بفهمیم چه زمانی نابارور محسوب می‌شویم و لازم است از پزشکان متخصص کمک بگیریم.
به گفته دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان شهرک غرب، در حدود 85 درصد زوج‌ها پس از یک سال تلاش برای باردار شدن با موفقیت به این هدف خود می‌رسند.

بیشتر این زوج‌ها در همان ماه‌های نخست به آرزوی خود می‌رسند. خوب است بدانید 7 درصد دیگر از زوج‌ها در سال دوم با بارداری مادر آینده، طعم کامیابی را می‌چشند. به عبارت دیگر، حدود 92 درصد زوج‌ها با دو سال تلاش برای بارداری، خود را در ابتدای راه بچه‌داری و فرزندپروری می‌بینند.

ناباروری چیست؟

با توجه به شانس کمی که در سال دوم کوشش برای بارداری وجود دارد، ناباروری چنین تعریف می‌شود:

ناتوانی در آغاز بارداری بعد از 12 ماه تلاش

بنابراین و طبق این تعریف، حدود 15 درصد زوج‌ها پس از نخستین سال فعالیت جنسی منظم، نابارور به شمار می‌آیند.

چه زمانی برای درمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک متخصص بیماری‌های زنان برای بررسی نازایی یک زن یک سال پس از تلاش ناموفق برای بارداری است. اگرچه گاهی شرایط ایجاب می‌کند زودتر از این برای دریافت کمک تخصصی به پزشک معالج مراجعه کنیم که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

علائم ناباروری

[anchor id=”na1″ ]

علائم ناباروری

از دید دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان و زایمان شهرک غرب، شرایطی که احتمال نازا بودن یک زن را مطرح می‌کند و به عنوان عوامل خطرزای ناباروری یک زن به شمار می‌آید، و باید در صورت برخورد با آنها زودتر به پزشک متخصص بیماری های زنان مراجعه کنیم به شرح زیر است:

• پریود نامنطم

پریود منظم چیست؟

وقتی یک زن پریود منظم دارد که در فاصله بین 21 تا 35 روز از پریود قبلی به طور مرتب پریود می‌شود. پریود منظم هر زن تقریبا همیشه نشانه این است که تخمک گذاری به طور منظم با موفقیت صورت می پذیرد. تخمک گذاری یا همان آزاد شدن سلول جنسی زنانه (تخمک) از غدد جنسی زنانه (تخمدان) تقریبا دو هفته پیش از آغاز پریود بعدی رخ می دهد.

اگر فاصله زمانی بین پریودهای یک خانم بیش از 35 روز است (پریود نامنظم)، شاید نشان دهنده این باشد که تخمک گذاری در این خانم به طور منظم و قابل پیش‌بینی انجام نمی شود یا شاید اصلا این فرد در هیچ یک از سیکل‌های خود موفق به تخمک گذاری نمی‌گردد. بنابراین اگر در حال تلاش برای بارداری هستیم و با توجه به تعریف بالا، پریود نامنظم یا با فواصل زمانی طولانی داریم، بهتر است تا یک سال صبر نکنیم و زودتر به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه کنیم.

• زنان دارای 35 سال سن یا بیشتر

به دلایل نامشخص، تعداد دفعات تخمک گذاری زنان با افزایش سن به سرعت کاهش می‌یابد. از سوی دیگر با افزایش سن زن، کیفیت سلول تخمک کم می‌شود؛ به عبارت دیگر، احتمال این که سلول تخمک به لحاظ ژنتیکی به قدری طبیعی باشد که عمل لقاح سلولی و تولید نطفه انجام شود، کمتر از قبل می‌گردد.
به همین دلیل اگر زنی 35 سال یا بیشتر سن دارد و پس از 6 ماه، کوشش وی برای بارداری با شکست روبه‌رو بوده توصیه می‌شود برای بررسی‌های باروری به پزشک متخصص بیماری های زنان مراجعه کند.

• سابقه عفونت‌های لگن یا بیماری‌های مقاربتی

اسپرم از راه لوله‌هایی که به لوله فالوپ (در اصطلاح به آن لوله رحم هم گفته می شود) معروف است به سمت تخمک راهی می‌شود. بدیهی است که برای بارداری لازم است لوله فالوپ باز باشد و اسپرم بتواند از لوله عبور کند و تخمک را بارور نماید.

برخی عفونت‌های مقاربتی مانند کلامیدیا یا گنوره‌ (در بین مردم به سوزاک هم شهرت دارد) باعث ایجاد التهاب و جوشگاه (مانند جای زخم) دائمی در لوله فالوپ می‌گردد.

اگر زنی سابقه عفونت لگن (بیماری التهابی لگن) داشته است و تصمیم گرفته که باردار شود توصیه می‌کنیم از همان ابتدا جهت بررسی امکان باروری به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه کند. بخشی از بررسی هر بانویی به جهت باروری شامل تستی می‌شود که به ارزیابی باز بودن لوله‌های فالوپ می پردازد.

 

• پولیپ اندومتریال و فیبروم رحم

هر گونه شکل غیرطبیعی در رحم مانند پولیپ آندومتر (لایه داخل رحم) یا فیبروم رحم که سطح داخلی رحم را ناهموار می‌سازد، باعث تاثیر منفی روی رفتار جنین تازه شکل گرفته و دیواره داخلی رحم می شود و احتمال کاشته شدن جنین در رحم و آغاز حاملگی را کم می‌کند.
یکی از علائم این مشکلات، خونریزی بین نوبت های پریود است. اگر زنی می داند که پولیپ اندومتریال یا فیبروم رحم دارد یا زنی که بین نوبت‌های پریود خونریزی غیرطبیعی دارد لازم نیست یک سال صبر کند و در صورت عدم بارداری بعد از شش ماه تلاش بهتر است به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه کند.
اقدامی که برای اصلاح این موضوع و برداشتن ضایعات رحمی به عمل می‌آید نوعی عمل جراحی با کمک آندوسکوپی به نام هیستروسکوپی است. در این روش پس از اندکی باز نمودن گردن رحم، یک لوله باریک و انعطاف پذیر که در نوک آن دوربینی قرار دارد به داخل فضای رحم فرستاده می شود. در کنار دوربین، علاوه بر فیبر نوری، وسایل ظریف جراحی قرار دارند که پزشک معالج با استفاده از آنها ضایعات غیرطبیعی موجود در رحم را خارج می‌سازد.

• عوامل مربوط به جنس مذکر

اگر شریک جنسی کنونی، مردی است که سابقه ناباروری داشته یا آزمایش آنالیز اسپرم و مایع منی وی مشکلاتی را پیش از این نشان داده است، لازم نیست تا یک سال صبر کرد. در این صورت اگر پس از 6 ماه تلاش بارداری حاصل نشد بهتر است برای درمان ناباروری، مرد به پزشک معالج متخصص اورولوژی مراجعه کند.[anchor id=”na2″ ]

مقاله برای مطالعه بیشتر: حاملگی با فیبروم

تشخیص ناباروری

برای تشخیص ناباروری لازم است کارهای زیر انجام شود.

• شرح حال و معاینه

نخستین قدم جمع آوری اطلاعات کامل روش‌های درمان ناباروری وضعیت پزشکی ماست که توسط پزشک متخصص بیماری‌های زنان انجام می‌شود. پرسش‌های وی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مدتی که برای بارداری تلاش کرده‌ایم
• تعداد دفعات نزدیکی در هفته چگونه بوده است
• آیا هنگام نزدیکی یا پریود درد احساس می‌کنیم
• آیا پریودها منظم است
• آیا سابقه بیماری یا عمل جراحی قبلی داریم
• آیا در اقوام درجه یک سابقه بیماری یا مشکل خاصی داریم

این اطلاعات به پزشک معالج برای تجویز روش‌های درمان ناباروری کمک می کند که تست ها و اقدامات تشخیصی لازم را در نظر بگیرد. شکی نیست که در کنار شرح حال، معاینه فیزیکی بخش مهمی از کارهای تشخیصی است که پزشک متخصص بیماری های زنان برای ما انجام می دهد.

• سونوگرافی واژینال

سونوگرافی ترانس ‌واژینال مهمترین کاری است که برای نشان دادن ضایعات غیرطبیعی در ساختار رحم، لوله های فالوپ و تخمدان به کار می رود. با سونوگرافی واژینال می‌توان پولیپ اندومتریال، فیبروم رحم، انسداد بخش پایینی لوله فالوپ، و مشکلات تخمدان مانند کیست‌های تخمدان را تشخیص داد.

پزشک معالج  برای تجویز روش‌های درمان ناباروریمی تواند از روی سونوگرافی واژینال تعداد سلول‌های تخمک موجود در تخمدان را به طور حدودی حدس بزند. این کار می‌تواند پتانسیل هر زن برای باروری را به طور حدودی مشخص نماید.

مشاوره رایگان

 

• آزمایش خون

پزشک متخصص بیماری‌های زنان بر پایه اطلاعاتی که تاکنون گفتیم، برای فرد آزمایش های لازم را درخواست می‌کند. این آزمایش‌ها شامل اندازه گیری هورمون‌های زنانه مانند استرادیول و FSH می‌شود که تا حدودی نشان دهنده کارکرد تخمدان و تعداد سلول‌های تخمک باقیمانده در آن است.
برخی از سایر هورمون‌ها هم در باروری نقش دارند و پزشک معالج ممکن است اندازه‌گیری آنها را نیز درخواست نماید:

TSH که کارکرد تیرویید را نشان می‌دهد، و پرولاکتین که روی پریود تاثیر می‌گذارد، مهم‌ترین هورمون‌های این گروه هستند.

• هیستروسالپنگوگرافی

این روش تصویربرداری پزشکی باز بودن لوله‌های فالوپ، وجود ضایعات غیرطبیعی در رحم مانند پولیپ آندومتر یا فیبروم رحم، یا وجود جوشگاه در رحم به دلیل برخی بیماری‌ها را مشخص می‌کند. بسیاری از ناهنجاری‌های لوله فالوپ یا رحم با عمل جراحی قابل اصلاح است.

• آزمایش اسپرم و مایع منی

برای اطمینان از باروری مرد انجام آزمایش شمارش اسپرم و مایع منی توصیه می‌شود. در این آزمایش حجم مایع منی، تعداد اسپرم‌ها در واحد حجم یا غلظت اسپرم، حرکت و شکل اسپرم‌ها بررسی می‌گردد. در صورتی که در نتیجه آزمایش اسپرم به نکته مبهمی برخورد شود، از مرد خواسته می‌شود برای اطمینان از قدرت باروری با یک پزشک متخصص اورولوژی مشورت نماید.

بهترین سن برای باروری در خانمها

ما را در یوتیوب دنبال کنید

دلایل ناباروری

به مهم‌ترین دلایل ناباروری توسط دکتر زنان خوب غرب تهران در زیر اشاره می‌کنیم:

سن بالای مادر

به صورت تاریخی، تا حدود سی سال پیش زنان در حدود سنین 16 تا 30 سالگی باردار می‌شدند و به همین دلیل مشکلات باروری با بالا رفتن سن شناخته شده نبود. در دوران امروزی بسیاری از زنان چنین برنامه‌ریزی می‌کنند که پس از سی یا حتی پس از چهل سالگی حامله شوند. همین امر باعث شد دنیای پزشکی با عوارض منفی سن بالای مادر بر روی سلامت تخمک آشنا شود. باید اقرار کرد امروزه شایع‌ترین علت ناباروری، نازایی مرتبط با سن بالای مادر است.

به دلایلی که هنوز برای ما مشخص نیست با بالا رفتن سن بانوان، تعداد سلول‌های تخمک با سرعت زیادی کم می‌شوند. از سوی دیگر، با بالا رفتن سن زن، کیفیت تخمک ( یا احتمال سالم بودن تخمک به لحاظ ژنتیکی) پایین می‌آید و به دنبال آن، احتمال تولید سلول نطفه ماندگار کم می‌شود. همه این عوامل باعث می‌شوند که یک زن با گذشتن از مرز 30 سالگی و به‌خصوص 40 سالگی به سرعت قدرت باروری خود را از دست بدهد و به‌ندرت زنی را پیدا می‌کنیم که بعد از 45 سالگی بارور باشد. یعنی زنان بالای 45 سال بسیار بعید است که سلول تخمکی داشته باشند که بتواند بارور شود اما این احتمال که با تخمک اهدایی باردار شوند همچنان وجود دارد.

مشکلات تخمک گذاری

تخمک گذاری طبیعی و منظم در یک زن لازمه اصلی باروری به شمار می ‌آید؛ یعنی آزاد شدن تخمک سالم از تخمدان که توان لقاح با اسپرم و تولید سلول نطفه را داشته باشد. برای این که بتوانیم به زمان تخمک گذاری پی ببریم باید تقویم دقیقی از پریود برای خود درست کنیم یا به جای آن از کیت پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنیم.

متاسفانه اختلالات زیادی هستند که توانایی یک زن را برای تخمک گذاری طبیعی تحت تاثیر منفی خود قرار می دهند. سندروم تخمدان پلی کیستیک، کوچک ماندن غدد جنسی زنانه (تخمدان ها) به سبب کمبود هورمون محرک جنسی ترشح شده از مغز (که به آن هیپوگنادیسم هیپوگنادوتروپیک هم می‌گویند) و بی کفایتی تخمدان (به سبب مشکلات درون تخمدان) از شایع ترین مشکلات تخمک گذاری و دلایل ناباروری در سطح تخمدان محسوب می‌شوند. به هر حال، اگر پریودهای ما با فاصله بسیار زیاد و نامنظم است، پزشک با درخواست آزمایش های مناسب تلاش می‌کند دلیل آن را مشخص کند و بر اساس تشخیص درست، درمان مناسب را تجویز نماید.

انسداد لوله رحم

همان گونه که پیش از این توسط متخصص زنان سعادت آباد گفته شد، سابقه ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله کلامیدیا یا گنوره، یا بیماری التهابی لگن (عفونت لگن) می‌تواند زمینه ساز بسته شدن لوله های فالوپ در یک زن باشد. طبیعی است که انسداد لوله رحم باعث ناباروری می شود زیرا امکان رسیدن اسپرم به تخمک را از بین می‌برد. اگر هر دو لوله فالوپ بسته باشند، لقاح مصنوعی (آی وی اف یا لقاح در خارج بدن) می‌تواند مشکل ناباروری را حل کند.

اگر یک لوله فالوپ بسته است و با مایع پر شده است (این مشکل با نام هیدروسالپنکس مشخص می شود)، لازم است پیش از انجام هر کار بیشتری برای برقرار کردن باروری، از راه یک عمل جراحی با آندوسکوپی مانند هیستروسکوپی یا لاپاروسکوپی (استفاده از آندوسکوپ از راه فضای شکم) یا این لوله ملتهب به طور کامل برداشته شود یا حداقل ارتباط آن با رحم قطع شود. هیدروسالپنکس به طور معمول به دلیل بیماری‌های مقاربتی یا بیماری التهابی لگن یا سایر مشکلات دستگاه تناسلی زنانه پیش می‌آید.

فیبروم رحم

فیبروم رحم پدیده‌ای بسیار شایع است و تخمین زده می‌شود که در حدود 40 درصد بانوان در سن باروری فیبروم رحم داشته باشند. شایان ذکر است که وجود فیبروم رحم به تنهایی لزوماً باعث نازایی نمی‌شود.

سه نوع فیبروم رحم وجود دارد:

ساب سروزال (subserosal) که به نوعی از فیبروم گفته می‌شود که بیش از 50 درصد آن به سمت بیرون رحم رشد کرده است
داخل دیواره‌ای (intramural) که در این حالت بیشتر حجم فیبروم درون عضلات رحم قرار دارد و تقریباً هیچ گونه بیرون زدگی به سمت داخل حفره رحم وجود ندارد
زیرمخاطی (submucosal) که این نوع فیبروم به سمت فضای داخل رحم برجستگی پیدا می‌کند.

فیبروم زیرمخاطی تنها نوع فیبروم رحم است که شانس باردار شدن را تا 50 درصد افراد سالم کاهش می دهد و برداشتن فیبروم زیرمخاطی احتمال بارداری و قدرت باروری این زنان را به طور چشمگیری افزایش می دهد. در اغلب موارد اما نه همیشه وجود فیبروم زیرمخاطی باعث پریود همراه با خونریزی شدید یا خونریزی‌های غیرطبیعی بین پریود هم می شود.

در مورد فیبروم داخل دیواره‌ای بین همه متخصصین اتفاق نظر وجود ندارد. به نظر می‌رسد فیبروم داخل دیواره‌ای بزرگ ممکن است در باروری تاثیر منفی بگذارد و ممکن است برداشتن آن با افزایش احتمال بارداری همراه باشد.
فیبروم‌های ساب سروزال روی باروری هیچ تاثیر ندارند.

پولیپ اندومتریال

برجستگی‌های داخل فضای رحم شبیه به انگشت که از لایه داخلی رحم (آندومتر) بیرون آمده است را پولیپ آندومتر یا اندومتریال می‌نامند. در کمتر از یک درصد موارد، احتمال تبدیل شدن پولیپ به سرطان وجود دارد. پولیپ رحم قدرت باروری زنان را تا نصف کاهش می‌دهد. خارج ساختن پولیپ آندومتر با هیستروسکوپی شانس بارداری را دو برابر می‌کند. این روش یکی از درمان‌های سریع نازایی محسوب می شود و گاهی همین کار ساده مشکل نازایی را برطرف می‌نماید.

اندومتریوز

گاهی اوقات سلول‌هایی بسیار شبیه به سلول‌های لایه داخلی رحم (اندومتر) در جایی خارج از رحم وجود دارد که به این حالت اندومتریوز گفته می‌شود. حدود سی درصد خانم‌ها در سن بارداری ممکن است به اندومتریوز مبتلا باشند.[anchor id=”na4″ ]

علائم اندومتریوز عبارتند از:

ناباروری، درد حین نزدیکی، درد پریود. اندومتریوز گاهی با ایجاد التهاب و به دنبال آن، جوشگاه در نزدیکی تخمدان و لوله رحم علاوه بر درد، با تاثیر منفی روی تخمک، اسپرم یا جنین تازه شکل گرفته سبب نازایی می‌شود.

تشخیص اندومتریوز با کمک عمل جراحی لاپاروسکوپیک (آندوسکوپی شکم) مسجل می‌شود. اگر اندومتریوز عامل ناباروری باشد، درمان سریع نازایی با خارج کردن آن از بدن محقق می‌شود.

مقاله برای مطالعه بیشتر:  بیماری اندومتریوز و درمان آن

عوامل موثر بر عملکرد اسپرم

طبق تجربه دکتر زنان خوب در شهرک غرب، در نزدیک به نیمی از مواردِ ناباروری، علاوه بر مشکلات موجود در خانم‌ها، برخی معضلات در آقایان هم در ناباروری دخیل است. تقریبا بیست درصد مواردِ ناباروری فقط به آقایان مربوط است و زن قدرت باروری کامل دارد. اگر آزمایش اسپرم مشکلی را در تعداد یا عملکرد اسپرم نشان دهد، دوباره تست تکرار می‌شود و در صورت تایید مشکل، مرد به پزشک متخصص اورولوژی معرفی می‌شود.[anchor id=”na3″ ]

درمان ناباروری

درمان ناباروری

برای درمان نازایی و رفع ناباروری روش‌های (روش‌های درمان ناباروری) گوناگونی وجود دارد که در زیر به آنها می‌پردازیم.

• آموزش

شاید مهم‌ترین نکته، آموزش دادن مفاهیم درست مرتبط باروری یکی از  روش های درمان ناباروری باشد که لازمه همکاری درازمدت یک زوج برای درمان باروری به شمار می‌رود. روند طبیعی باروری، مشکلات احتمالی که باعث کاهش باروری می‌شوند، و روش‌های درمانی باید به زوج مراجعه کننده به خوبی توضیح داده شود. فهم بالای زوج از روند نازایی و چگونگی درمان، همکاری و همراهی آنها را برای درمان چندین برابر بیشتر می‌کند. در واقع توضیحات دقیق کادر درمان به زوج باعث می‌شود آنها خود را عضوی از کادر درمان احساس کنند و با دقت بیشتری توصیه‌ها را اجرا نمایند.

• دارو برای تقویت تخمک‌ و تخمدان ضعیف

یکی دیگر ازروش های درمان ناباروری می باشد، روشهای درداروهایی که برای تحریک تخمدان جهت پرورش تخمک بالغ وجود دارند در دو شکل ارائه می‌شوند:

قرص‌های خوراکی و داروی تزریقی (آمپول).

کلومیفن، پرمصرف‌ترین قرصی است که پزشک متخصص بیماری‌های زنان برای تحریک تخمک‌گذاری تجویز می‌کند. مصرف این داروی ضداستروژن از روز 3 تا 7 پریود آغاز می‌شود. کلومیفن به گیرنده‌های استروژن روی سلول‌های بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس متصل می‌شود. بدین ترتیب هیپوتالاموس هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GnRH) بیشتری تولید می‌کند. این هورمون در ناحیه دیگری از مغز اثر می‌کند که هیپوفیز نام دارد و باعث تولید بیشتر یک هورمون جنسی زنانه به نام FSH (هورمون محرک فولیکول) می‌شود. FSH به سلول‌های تخمدان وصل می‌شود وبا تقویت تخمدان باعث بلوغ و رشد بهتر تخمک یا به عبارت دیگر، باعث بهبود کیفیت تخمک می‌شود.

گنادوتروپین‌ها، پرمصرف‌ترین داروهای تزریقی هستند که برای تحریک تخمک‌گذاری به کار می‌روند. گنادوتروپین‌ها یا حاوی هورمون FSH یا محتوی دو هورمون FSH و LH (هورمون لوتیینی کننده) هستند. به طور معمول پزشک متخصص بیماری‌های زنان این آمپول را برای 5 تا 10 شب متوالی تجویز می‌کند. این داروها به طور مستقیم روی تخمدان اثر می‌گذارند و باعث بهبود کیفیت تخمک می‌شوند. پس از این تزریق ها که تخمک به خوبی رشد کرد و بلوغ یافت هم اکنون یک داروی تزریقی دیگر به نام HCG تجویز می‌شود. این دارو نقش افزایش ناگهانی LH در بدن را تقلید می‌کند و در نتیجه باعث افزایش شانس موفقیت تخمک‌گذاری می‌گردد.

• اسپرم گذاری در رحم

این روش درمان ناباروری که به آن IUI (مخفف Intrauterine insemination) هم گفته می‌شود، مشکلات احتمالی مرد یا موانع موجود در تعامل محیط رحم و اسپرم را رفع می‌کند. در این روش، اسپرم تهیه شده، شسته شده و غلظت بالایی از اسپرم‌های باکیفیت و دارای قدرت تحرک بالا درون رحم و در نزدیکی محل اتصال لوله رحم به رحم (نزدیک‌ترین جای رحم به تخمک) قرار داده می‌شود.

در اسپرم‌گذاری در رحم به عنوان یکی از روش های درمان ناباروری، ابتدا با محلولی که برای اسپرم و تخمک بی ضرر است اسپرم شسته می‌شود. سپس با سانتریفوژ (نیروی گریز از مرکز) اسپرم‌های سالم و دارای تحرک بالا از اسپرم‌های ناقص و فاقد تحرک جدا می‌شوند. با استفاده از یک لوله باریک و نرم و انعطاف پذیر و در طی یک عمل بدون درد، این محلول حاوی اسپرم‌های سالم و پرتحرک در بهترین نقطه رحم قرار داده می‌شود. بدیهی است برای موفق بودن این روش لازم است از باز بودن لوله‌های رحم اطیمنان حاصل شده باشد.

• باروری آزمایشگاهی یا آی وی اف

IVF مخفف In Vitro Fertilization است. در آی وی اف تخمک به عنوان یکی از روش‌های درمان ناباروری از بدن زن جمع‌آوری می‌شود و در خارج از بدن و در محیط آزمایشگاه جنین‌شناسی با اسپرمی که از مرد دریافت شده، لقاح انجام می‌شود و نطفه شکل می‌گیرد. بیش از چهل سال است که آی وی اف در بسیاری از نقاط دنیا انجام می‌شود و تحول بزرگی در درمان نازایی پدید آورده است و زنانی با این درمان پیشرفته ناباروری، باردار می‌شوند که پیش از این هیچ امیدی به حاملگی نداشتند.

در آی وی اف جنینی که در آزمایشگاه شکل گرفته است به طور مستقیم در رحم قرار داده می‌شود و بدین ترتیب حتی زنانی که لوله‌های رحم آنها آسیب دیده است می‌توانند آبستنی را تجربه کنند. آی وی اف در موارد دیگر هم کاربرد دارد مانند سن بالای مادر، عوامل ناباروری در مرد و اندومتریوز و سایر موارد.

البته اگر اسپرم هم دچار مشکل باشد می‌توان باز هم با یکی دیگر از پیشرفته‌ترین روش‌های درمان نازایی، به زوج مربوطه کمک کرد. بدین معنی که امکان تزریق اسپرم به درون سلول تخمک با تکنیک ICSI هم وجود دارد. استفاده از روش ICSI این امکان را می‌دهد که حتی مردانی که اسپرم آنها قدرت تحرک مناسب ندارند، بتوانند طعم بزرگ کردن فرزند خود را بچشند. در این روش، تخمک در محیط آزمایشگاهی توسط یک پیپت مکنده ظریف ثابت نگه داشته می‌شود و با استفاده از یک سوزن شیشه‌ای بسیار نازک اسپرم به داخل سلول تخمک تزریق می‌گردد.

مشاوره رایگان

• رحم اجاره‌ای یا سایر اجزای جایگزین

در برخی موارد با وجود همه تلاش کادر درمان امکان انجام روند زایش فرزند با اجزای خود زوج وجود ندارد و باید از اجزای جایگزین از یک فرد سوم به عنوان یکی دیگر از روش های درمان ناباروری کمک گرفت: اسپرم اهدایی، تخمک اهدایی، جنین اهدایی یا رحم اجاره‌ای. گاهی اوقات هم ترکیبی از چند مورد برای کمک لازم می‌شود.

• اسپرم اهدایی

اسپرم یک فرد سوم را، هم می‌توان پس از شستشو و تغلیظ در رحم زن قرار داد که عمل لقاح در رحم صورت گیرد، هم می‌توان از روش‌های آی وی اف و ICSI به عنوان دیگر روش‌های درمان ناباروری کمک گرفت و جنین تشکیل شده در آزمایشگاه را در رحم قرار داد.

• تخمک اهدایی

یکی دیگر از روش‌های درمان ناباروری این است که یک زن (فرد سوم) که داوطلب اهدای تخمک است تحت روند آی وی اف قرار می‌گیرد. تخمک وی جداسازی شده و سپس در محیط آزمایشگاهی با اسپرم مرد لقاح می‌یابد و جنین شکل گرفته، در رحم مادر آینده قرار داده می‌شود.

• جنین اهدایی

این امکان وجود دارد که با اسپرم اهدایی یک مرد و تخمک اهدایی یک زن، در محیط آزمایشگاهی و با آی وی اف یک جنین شکل گیرد و این جنین در رحم مادر آینده قرار داده شود. در واقع در این روش به عنوان یکی از روش‌های درمان ناباروری استفاده از ترکیب اسپرم اهدایی و تخمک اهدایی به صورت جنین اهدایی آماده استقرار در بدن مادر آینده است.

• رحم اجاره‌ای یا جایگزین

در این روش به هر دلیل، رحم مادر آینده امکان نگهداری از جنین در طول بارداری را ندارد. در این روش به عنوان یکی از روش های درمان ناباروری جنین زوجی که تحت درمان نازایی هستند در رحم یک فرد سوم که داوطلب نگهداری جنین در رحم خود شده است، تا زایمان مراقبت می‌شود.

• عمل جراحی

همان طور که قبلا به کمک جراح و متخصص زنان و زایمان تهران گفتیم گاهی نتایج شرح حال، معاینه و آزمایش‌ها و تصویربرداری پزشکی مانند سونوگرافی، پزشک متخصص بیماری‌های زنان را به این نتیجه می‌رساند که با عمل جراحی، می‌توان عامل نازایی را حذف کرد. انجام عمل جراحی با لاپاروسکوپی (آندوسکوپی از راه شکم)، هیستروسکوپی (آندوسکوپی رحم) و برداشت فیبروم از راه جراحی باز شکم از اعمال جراحی به شمار می‌آیند که پزشکان متخصص بیماری‌های زنان به وفور انجام می‌دهند.

در عمل جراحی با لاپاروسکوپی برش‌های کوچکی در حد یکی دو سانتیمتر روی شکم داده می‌شود و لوله ظریف که نوک آن دوربین قرار دارد و به منبع نور متصل است داخل شکم فرستاده می‌شود. پزشک جراح می‌تواند با ابزار ظریف کنار آندوسکوپ به برداشتن بافت جوشگاهی روی لوله رحم، برداشتن اندومتریوز یا تصحیح وضعیت یک لوله رحم آسیب دیده اقدام نماید.

در هیستروسکوپی، دستگاه آندوسکوپ از راه واژن از گردن رحم عبور می‌کند و امکان برداشتن پولیپ آندومتر (لایه داخلی رحم) یا فیبروم رحم را فراهم می‌کند. این کار حتی در کلینیک هم قابل انجام است و به طور معمول دوره نقاهت آن فقط یک روز است.

انجام عمل جراحی باز روی شکم در موارد خاصی لازم می‌شود و با توجه به پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی نازایی گاهی با استفاده از ربات جراح در مدت کوتاهی پایان می‌یابد اگرچه دوره نقاهت آن طولانی تر از سایر روش‌هاست.

این مقاله رو هم پیشنهاد میکنیم بخونید: قرص های ضد بارداری عوارض و نحوه استفاده

لابیاپلاستی

راه‌‌‌‌‌های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان و لابیاپلاستی در شهرک غرب:

22074065 – 09370786637

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.