کیست های تخمدان

درمان کیست تخمدان

تخمدان بخشی از اندام تناسلی زنان هستند. تعداد آن ها نیز دو عدد است. گاهی اوقات روی تخمدان ها یا درون آن ها توده هایی غیر طبیعی به نام کیست تخمدان به وجود می آید. اغلب اوقات میان این توده ها مایع وجود دارد و گاهی نیز داخل آن ها از مواد نیمه جامد تشکیل شده است. این کیست ها در بسیاری از موارد بی خطر بوده و خود به خود برطرف می شوند. اما در مواردی درمان آن ها به مداخله پزشکی نیاز دارد. با ابتلا به این عارضه احتمالا سوالات زیادی برای شما پیش بیاید. از این رو قصد داریم در این نوشتار به بررسی کیست تخمدان بپردازیم.

کیست تخمدان با چه علائمی بروز پیدا می کند؟

به صورت کلی در اغلب موارد کیست تخمدان علائمی ندارد. اما ممکن است با بزرگ شدن این کیست ها فرد علائم زیر را تجربه کند.
• احساس درد یا فشار در لگن
• بروز درد در پشت
• نفخ یا احساس سیری
• ورم کردن شکم
• ایجاد درد در هنگام برقراری رابطه جنسی
• درد در زمان قاعدگی
• میل شدید به دفع ادرار یا مدفوع
علائم پاره شدن کیست
• بروز درد به صورت ناگهانی و بسیار شدید در نواحی کمر و پایین شکم
• نفخ دائمی
• لکه بینی یا خونریزی غیر طبیعی
علائم اورژانسی پارگی کیست
• درد ناگهانی و بسیار شدید در شکم
• درد همراه با تب و استفراغ
• احساس ضعف
• تنفس سریع

مقاله برای مطالعه بیشتر: تقویت تخمدان و رحم/پیشگیری از بیماریهای رحمی

دلایل بروز کیست تخمدان

برخی از عوامل شانس ابتلا افراد به کیست تخمدان را افزایش می دهند.
• سن: این عارضه اغلب در خانم هایی مشاهده می شود که جوان هستند و پریود می شوند. معمولا بعد از دوره یائسگی این اختلال کمتر بروز پیدا می کند.
• اختلالات هورمونی: خانم هایی که دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، بیشتر از سایر افراد به این عارضه مبتلا می شوند. از علائم این سندرم می توانیم به چرخه نامنظم پریود، ریزش موها، رشد موهای زائد، ایجاد آکنه در پوست و … اشاره کنیم.
• داروها: مصرف داروی کلومیفن که برای کمک به باروری تجویز می شود، از دیگر دلایل است.
• بیماری اندومتریوز: همان طور که مشخص است بافت داخلی رحم باید در همین عضو رشد کند اما گاهی این بافت بیرون از رحم و در نقاط دیگر بدن رشد می کند. در این زمان می گوییم که فرد به بیماری اندومتریوز مبتلا شده است. علائم آن نیز شامل خونریزی شدید در طول پریود، قاعدگی همراه با درد زیاد، احساس درد در هنگام برقراری رابطه جنسی و ناباروری می شود.
• عفونت لگن: برخی مواقع لگن دچار عفونت می شود و تخمدان ها را نیز درگیر عفونت می کند. این عارضه می تواند ایجاد کیست را در پی داشته باشد.
• کیست تخمدان: اگر قبلا به کیست تخمدان مبتلا شده باشید، احتمال دارد که مجددا نیز دچار آن شوید.
• حاملگی: در ابتدای بارداری کیست هایی در تخمدان ایجاد می شوند که خطرناک نیستند. آن ها اغلب به صورت خود به خود از بین می روند. اما گاهی این چرخه نابودی با اختلال مواجه می شود و کیست ها برطرف نمی شوند. در این زمان نیاز به مداخله پزشکی است.

علائم کیست تخمدان

درمان خانگی کیست تخمدان

با استفاده از روش های زیر می توان علائم کیست تخمدان را تسکین داد.
داروهای مسکن
بعضی از داروهای مسکن را می توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید. اگر درد دارید این داروها را به مدت 2 یا 3 روز مصرف کنید. اما استفاده طولانی مدت از آن ها نیازمند تجویز پزشک است. از جمله آن ها می توانیم به ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن اشاره کنیم.
کمپرس گرم
گرما درمانی نیز روشی موثر برای تسکین درد ناشی از کیست تخمدان است. در مواردی این کار می تواند به اندازه داروهای مسکن تاثیرگذار باشد. پد حرارتی یا کمپرس آب گرم را در قسمت پایینی شکم خود قرار دهید و از گرمای درمانگر آن لذت ببرید. همچنین یک بطری آب گرم نیز می تواند به صورت یک کمپرس یا پد عمل کند.
نمک اپسوم
نمک اپسوم به عنوان دارویی معجزه گر شناخته می شود. در واقع این نوع نمک می تواند دردها و گرفتگی ها را به میزان زیادی کاهش دهد. برای اینکه از آن نتیجه بگیرید، درون وان حمام یا یک تشت بزرگ آب گرم بریزید. سپس دو فنجان نمک را به آب اضافه کنید. 20 دقیقه زمان بدهید که نمک به خوبی در آب حل شود. سپس درون وان بنشینید تا بهبود حاصل شود.
بادام
بادام نه تنها طعم بسیار دلپذیری دارد، بلکه می تواند به بهبود علائم کیست تخمدان نیز کمک کند. دلیل این موضوع نیز برخورداری بادام از مقادیر زیادی منیزیم است. طبق تحقیقاتی که وجود دارد، منیزیم باعث می شود که دردها التیام یابند. می توان بادام را به تنهایی به عنوان یک میان وعده مصرف نمود یا از آن در تهیه سالاد استفاده کرد.

دمنوش های گیاهی برای کیست تخمدان

• بابونه: بابونه به دلیل برخورداری از خاصیت ضد التهابی، برای درمان این بیماری بسیار مفید است. درون یک فنجان آب جوش، 3 یا 4 قاشق غذاخوری گل بابونه بریزید. یک شاخه نعناع نیز به این ترکیب اضافه کنید. سپس روی فنجان را با یک نعلبکی بپوشانید. 5 دقیقه اجازه دهید که چای دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و بنوشید.
• زنجبیل: زنجبیل به عنوان گیاهی ضد درد شناخته می شود. برای تهیه دمنوش این گیاه به یک تکه زنجبیل (حدودا 5 سانتی متر) و دو فنجان آب نیاز دارید. زنجبیل را به مدت 10 دقیقه درون آب بجوشانید و آن را میل کنید. می توانید برای خوش طعم شدن این چای مقداری آبلیمو و عسل نیز به آن اضافه کنید.

کلام آخر

در صورت بروز کیست تخمدان نگران نباشید. این عارضه در اغلب موارد خطرناک محسوب نمی شود. اما در صورت مشاهده علائم، حتما نزد پزشک بروید. اقدام و تشخیص به موقع به روند درمان کمک زیادی می کند. درمان های خانگی نمی توانند جایگزین مداخله پزشکی باشند. داروهای گیاهی را نیز زیر نظر پزشک مصرف کنید. آیا شما تجربه ابتلا به این عارضه را دارید؟ برای درمان آن از چه روش هایی استفاده کرده اید؟ خوشحال می شویم تجربیات خود را در قسمت کامنت بنویسید تا بیماران از آن ها بهره مند شوند.

اینستاگرام دکتر یوسفیان