حاملگی نابجا(حاملگی خارج از رحم Ectopie pregnancy)

۱- حاملگی خارج از رحم چیست؟
۲- اتیولوژی و عوامل خطر حاملگی خارج از رحم؟
۳- چگونه حاملگی خارج از رحم را تشخیص دهیم؟
۴- درمان حاملگی خارج از رحم چیست؟
۵- توصیه های دکتر ویدا یوسفیان و ارتباط با ما.

1- حاملگی خارج از رحم چیست؟
دکتر ویدا یوسفیان، جراح و متخصص زنان، می گوید: همیشه بارداری موفق آرزوی شیرین یک زوج است ولی زمانی که به زوج می گوییم احتمال دارد بارداری شما خارج از رحم باشد بار عاطفی زیادی را به آن ها وارد می کنیم. وقتی تخمک خانم در لوله های رحم توسط اسپرم لقاح می یابد در حالت طبیعی بایستی به داخل رحم رفته و در آنجا لانه گزینی و رشد کند. در حاملگی خارج رحم که یکی از پرخطر ترین نوع بارداری ها به شمار می رود و یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر مادری است.
لانه گزینی در لوله، تخمدان و یا حتی در جوار روده ها و داخل حفره شکم(خارج رحم به وقول می پیوندد) ناگفته نماند که در اغلب موارد این لانه گزینی در یکی از لوله ها اتفاق می افتد.
میزان بروز حاملگی خارج از رحم در قرن گذشته بیشتر شده است.

حاملگی خارج از رحم[anchor id=”ra1″ ]

اتیولوژی و عوامل خطر حاملگی خارج از رحم؟

۱- سابقه جراحی روی لوله رحمی(بستن قبلی لوله ها)
۲- سابقه EP یا حاملگی خارج رحمی قبلی
۳- سابقه عفونت ها و بیماری های التهابی لگنی
۴- استفاده از روش های جلوگیری از بارداری مثل قرص های اورژانسی و یا IUD
علل کم اهمیت تر مثل:
ناباروری قبلی و استفاده از روش های کمک باروری(IVF)- سابقه جراحی قبلی شکم- استفاده از دخانیات- آندومتریوز- فیبروم رحمی.

کلامیدیا یکی از مهم ترین عوامل عفونی است که می تواند لوله را درگیر کرده و باعث حاملگی خارج از رحمی شود.

[anchor id=”ra2″ ]

بیشتر بخوانید:

مقاله عفونت در بارداری

چگونه حاملگی خارج از رحم را تشخیص دهیم و علائم حاملگی خارج از رحم چیست؟

۱- وقتی خانم باردار همراه با تست بارداری مثبت (تیتد بالای BHCG ) دچار خونریزی یا لکه بینی است.
۲- سرگیجه شدید، احساس ضعف، استفراغ های شدید.
۳- درد در ناحیه مقعد
۴- درد در ناحیه گردن و یا درد در قسمت های مختلف شانه.
دکتر ویدا یوسفیان، جراح و متخصص زنان زایمان، تاکید دارد که در زمانی که تیتراژه BHCG به حد ۲۵۰۰ برسد بایستی یک حاملگی موفق یعنی ساک حاملگی همراه با جنین در داخل ساک در رحم در سونوگرافی رویت شود.
پس سونوگرافی در ۵ هفتگی بارداری بایستی حتماً انجام شود و اگر در این سن حاملگی هیچ اثری از بارداری در سونوگرافی واژینال دیده نشود و یا فقط یک ساک خالی باشد باید به این نوع حاملگی شک کرد.
عامل خطرناک که باعث ایجاد حالت غش و ضعف شدید در خانم می شود اینست که ممکن است پارگی لوله های رحمی در داخل شکم سبب خونریزی مداوم داخل شکم شده و حیات فرد را به خطر بیندازد و متعاقب خونریزی شوک و افت فشار است که منجر به مرگ خواهد شد. بنابراین بایستی به علائمی مثل عرق سرد روی پیشانی، نبض سریع، تعداد تنفس کم و حال عمومی بد بیمار توجه ویژه شود.

رحم

[anchor id=”ra3″ ]

درمان حاملگی خارج از رحمی چیست؟
دو روش درمان برای حاملگی خارج از رحم وجود دارد.
۱- روش دارویی
۲- روش جراحی
روش دارویی:

درصورتیکه ابتدای مراحل حاملگی خارج از رحم باشد یعنی توده جنسی در حد ۳.۵ سانتی متر یا کمتر باشد و تیتراژه BHCG در حد ۳۰۰۰ باشد و جنین قلب نداشته باشد می توان از درمان با متوترکسات استفاده نمود. این دارو به شکل آمپول به صورت وریدی تزریق می شود.
بایستی توجه داشت که پس از تزریق آمپول متوتروکسات که زیر نظر پزشک متخصص زنان و در بیمارستان انجام می شود بایستی پزشک مربوطه با سنجش هورمون بارداری(BHCG) در خون مادر میزان موفقیت درمان را بسنجد.
روش جراحی:

وقتی اندازه جنین به حد بزرگ تر از ۳.۵ سانتی متر باشد و بیمار با درد شدید شکم مراجعه کند و یا خونریزی داخل شکمی توسط سونوگرافی تایید شود و در لگت و شگم خون وجود داشته باشد چاره ای جز جراحی نمی باشد. درصورتیکه در حین جراحی جراح زنان ببیند که لوله قابد بازیافت یا ترمیم است لوله را خارج نمی کند و تمام شکم را شستشو داده ومحل آسیب دیده را ترمیم می کند.
ولی اگر میزان آسیب لوله به حدی باشد که قابل ترمیم نباشد لوله را به صورت کامل و یک طرفه خارج می کند و مسلماً این عمل روی باروری بعدی فرد تاثیرگذار خواهد بود زیرا خانم از آن پس فقط یک لوله دارد.
درصورتیکه حاملگی خارج از رحم در یک تخمدان اتفاق افتاده باشد جنین را از بافت تخمدان خارج نموده و سپس مابقی بافت تخمدان را ترمیم می کنیم.
لازم به ذکر است متاسفانه اغلب حاملگی های خارج رحمی در سن حاملگی ۶ هفته به بعد تشخیص داده می شود که خوب همین مسئله موجب مخاطرات بسیار می شود. پس دکتز ویدا یوسفیان توصیه هایی در این رابطه دارند.

توصیه های دکتر ویدا یوسفیان برای پیشگیری از حاملگی خارج رحمی

دکتر ویدا یوسفیان، متخصص و جراح زنان، می گوید هر چند نمی توان قطعاً از حاملگی خارج رحمی جلوگیری کرد ولی با یکسری توصیه ها می توان ا میزان بروز آن کاست و درصورت بروز این حاملگی از مخاطراتش کاست:
۱- خانم ها باید بلافاصله بعد از بارداری مثبت به پزشک مراجعه و تحت نظر قرار گیرند.
۲- درصورتی که دچار عفونت زنان هستند ابتدا بیماری های عفونی زنان را درمان نموده و سپس با برنامه اقدام به بارداری کنند(از جمله درمان بیماری های التهابی لگت(PID)- کلامیدیا).
۳-قبل از باردار شدن سیگار خود را ترک کنند.
۴- اگر احتمال می دهید که شاید بخواهید باز هم باردار شوید هیچگاه اقدام به بستن لوله ها نکنید تا مجبور به باز کردن لوله و سپس شاهد وقوع حاملگی خارج از رحم باشید.
۵- حتماً با علائم حاملگی خارج از رحم که شامل تریاد(۳ علامت): درد آمنوره(قطع شدن پریود)، خونریزی از واژن آشنا باشید تا در صورت وقوع به پزشک مراجعه نمایید.
۶- در صورتیکه سابقه حاملگی خارج از رحمی دارید بایستی ۶ ماه برای بارداری بعدی فاصله بیندازید و سپس زیر نظر پزشک باردار شوید.

راه های ارتباطی با ما: