لکه بینی قبل پریود

ترشحات و لکه های قهوه ای قبل از پریود چیست؟

ترشحات و لکه های قهوه ای قبل از پریود چیست؟ این سؤالی است معمولاً پاسخ نگران کننده ای ندارد. در بیشتر مواقع لکه بینی دلایل کاملاً طبیعی دارند.

در ادامه این مطلب با سرفصل های زیر همراه ما باشید:

۱- تعریف لکه بینی؟
۲- در چه مواردی یک لکه بینی نرمال است؟
۳- لکه بینی در ارتباط با قرص های ضدبارداری چیست؟
۴- لکه بینی بعد از نزدیکی نشانه چیست؟
۵- چه مواردی از لکه بینی نگران کننده است؟
۶- لکه بینی قهوه ای بارداری چیست؟
۷- برای لکه بینی و ترشحات قهوه ای چه باید کرد؟


لکه بینی

تعریف لکه بینی(spotting):

دکتر ویدا یوسفیان، متخصص و جراح زنان در شهرک غرب، در این رابطه می گوید لکه بینی خونریزی های بسیار اندکی است که می تواند کاملا روشن و یا به رنگ قهوه ای باشد. اغلب خانم ها از لکه بینی(همین خونریزی های بسیار اندک در حد قطره) قبل یا بعد از پریود و یا بعد از رابطه جنسی شاکی هستند. زیرا درست در زمانیکه می خواهند از نوار بهداشتی خلاص شوند ناگهان در لباس زیر خود بعد از گذشت مثلاً یک هفته از پریود یه لکه خون می بینند. حال این پرسش مطرح می شود که آیا ترشحات و

لکه های قهوه ای قبل از پریود نگران کننده هستند؟

باید بدانیم این امر بسیار شایع است و کمتر خانمی است که در طول دوران زندگی خود لکه بینی را تجربه نکرده باشد. پس در بسیاری از موارد حتی نیاز به درمان ندارد.

چه زمانی ترشحات و لکه قهوه ای قبل از پریود طبیعی است؟

در چه مواردی لکه بینی (spotting) نرمال و طبیعی است؟

۱- لکه بینی به مدت ۲-۱ روز بعد از خونریزی قاعدگی؛ در بسیاری موارد که بانوان عزیز نگران هستند و از خونریزی کم و سبک در حد لکه بینی به رنگ نارنجی یا قهوه ای شاکی هستند و طول این لکه بینی در حد ۲-۱ روز بیشتر طول نمی کشد باید بگوییم عزیزان لطفاً نگران نباشید.
۲- لکه بینی در حد خونریزی اندک و سبک قبل از پریود؛ این مورد نیز از موارد بسیار شایع می باشد که بانوان محترم را مضطرب می کند. دکتر ویدا یوسفیان، متخصص و جراح زنان، در این رابطه می گوید: بارها و بارها خانم های محترم مراجعه می کنند و می گویند هر چه انتظار می کشیم که پریودمان آغاز شود فقط لکه بینی می بینیم تا اینکه بعد از چند روز دچار خونریزی پریود می شویم.
در این مورد هم باید خاطر نشان کنم که اگر مدت spotting و لکه بینی قبل از قاعدگی به مدت ۳-۱ روز باشد معمولاً جای نگرانی نیست.
۳- لکه بینی بدنبال مصرف قرص های اورژانسی: باید بدانیم این موضوع نیز خیلی دیده می شود که فرد بدنبال مصرف قرص اورژانسی(شاید به فاصله یک هفته) دچار لکه بینی می شود اگرچه بیشتر این موارد فقط یک اختلال خفیف هورمونی پیش آمده ناشی از مصرف قرص های اورژانسی است ولی حتماً حاملگی را باید رد کنیم.
۴- لکه بینی در وسط سیکل قاعدگی: این مورد نیز به وفور یافت می شود. و ناشی از تخمک گذاری است و خانم ذکر می کند که درست وسط سیکل قاعدگی دچار درد اندک زیر شکم شده و سپس یک لکه خون دیده است. پس این مورد هم معمولاً نرمال تلقی می شود.

لکه بینی در ارتباط با قرص های ضد بارداری چیست؟

همانگونه که بیشتر ذکر شد مصرف قرص های ضدبارداری مرسوم مثل LD یا HD اگر به صورت اورژانسی مورد مصرف قرار گیرند(۷۲ ساعت بعد از نزدیکی) اختلال هورمونی ایجاد می کنند که باعث لکه بینی به مدت طولانی می شود لذا دکتر ویدا یوسفیان، متخصص و جراح زنان، اکیداً اظهار می کنند که از مصرف قرص های اورژانسی بعد از نزدیکی(چه به صورت LD یا HD و یا لوونژرسترون) خودداری شود زیرا اثری که بر هیپوتالاموس می گذارند به صورت یک شوک است.
و اگر فرد می خواهد از دارو جهت جلوگیری استفاده کند بایستی از روز ۵ قاعدگی به مدت ۲۱ روز از این داروها بهره ببرد. هر چند که مصرف این داروها تا ۴۵ سالگی توصیه می شود و پس از آن به علت خطر ترومبوآمبولی از مصرف این قرص ها بایستی پرهیز کرد.
در بسیاری موارد می بینیم که خانم ها وقتی از قرص های ضد بارداری به صورت منظم(از روز ۵ قاعدگی به مدت ۲۱ روز) استفاده می کند از کم شدن خونریزی قاعدگی و تبدیل شدن خونریزی پریود به لکه بینی شاکی هستند که در این موارد نیز توصیه می کنیم که از روش دیگری جهت جلوگیری از بارداری استفادا شود.

لکه بینی بعد از نزدیکی نشانه چیست؟ لکه بینی بعد از نزدیکی مواردی است که باعث نگرانی فرد می شود اینکه منبع خونریزی از کجاست باید دقیقاً بررسی شود.

علت لکه بینی بعد از نزدیکی

علل لکه بینی بعد از نزدیکی:

۱– آسیب ناشی از مقاربت با شدت: اصطکاک و ساییدگی در این موارد می تواند سبب لکه بینی شود.لابیاپلاستی
۲- دیسپلازی دهانه رحم(سرویکس): تغییرات دهانه رحم که به طرف پیش سرطانی می باشد سبب نازکی و تحریک ناحیه سرویکس(دهانه رحم) می شود که خود سبب لکه بینی است.
۳- سرطان دهانه رحم و متاستازها: این نوع بدخیمی ها که منشا گرفته از دستگاه تناسلی هستند و همچنین متاستازها از سایر نقاط(کاشت سلول های سرطانی از جاهای دیگر به رحم) می توانند باعث لکه بینی شوند.
۴- آندومتریوز: آندومتریوز بیماری است که با کاشت بافت آندومتر در سایر نقاط مثل دهانه رحم باعث ایجاد لکه بینی و درد شود.
۵- پولیپ، فیبروم رحم: غده های خوش خیم در داخل رحم که در هر نزدیکی جنسی می تواند با فشار و ایجاد تنش بر رحم سبب لکه بینی باشد.
۶- عفونت ها (Infections): التهاب ها و عفونت ها در هر قسمت دستگاه تناسلی می تواند ایجادگر لکه بینی خصوصاً بعد از مقاربت باشد(از جمله گونوره-کلامیدیا)
۷- خشکی واژن: از مهم ترین و شایع ترین علل لکه بینی بعد از نزدیکی است.
خشکی پوست که در اغلب اوقات بدنبال افت شدید استروژن در بدن است سبب لکه بینی است. علل خشکی واژن شامل(یائسگی و حوالی یائسگی- دوران شیردهی و زایمان- مواد تحریک کننده مثل دوش های واژینال- نزدیکی کردن قبل از آمادگی جنسی خانم که با ایجاد اصطکاک سبب مشکلاتی از این دست می شود).

علت لکه بینی قهوه ای قبل از پریود

علل شایع ترشحات و لکه بینی قبل از پریود بسیار متفاوت است. در ادامه به برخی از دلایل به همراه عوارض احتمالی آن ها پرداخته شده است.

  • تغییرات هورمونی: تغییر در رنگ، قوام و مقدار ترشح
  • عملکرد طبیعی تولید مثل: ترشح نازک و الاستیک
  • عفونت های مخمری: ترشحات غلیظ، سفید، توده ای
  • کنترل بارداری هورمونی (استفاده از قرص): افزایش ترشحات ناشی از تغییرات هورمونی
  • بارداری: افزایش ترشح، که ممکن است سفید یا کمی زرد به نظر برسد.
  • عفونت های مقاربتی (STIs): تغییرات در ترشحات ناشی از سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): لکه های قهوه ای مربوط به عدم تعادل هورمونی
  • بارداری خارج از رحم و سرطان دهانه رحم: شرایط جدی که باعث ترشح غیر طبیعی قهوه ای می شود.
  • واژینوز باکتریال: ترشحات رقیق و آبکی با بوی ماهی.

دیدن لکه های قهوه ای به دلایل ذکر شده نیاز به پیگیری و درمان دارد. بهتر است در صورت مشاهده علائم بالا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

عکس ترشح قهوه ای در بارداری

ترشحات و لکه قهوه ای قبل از پریود

عکس ترشح قهوه ای در بارداری

لکه بینی در بارداری

ترشح در بارداری

 

علت ترشح قهوه ای در بارداری

 

عکس ترشح قهوه ای در بارداری

انواع لکه بینی قهوه ای

گاهی دلایل لکه بینی بین دو دوره پریودی مربوط به مشکل خاصی نیست و دلیلی کاملاً طبیعی و عادی دارد. در ادامه به برخی از انواع لکه بینی اشاره شده است.

در هر صورت مراجعه و مشورت با یک متخصص زنان و زایمان الزامی است تا درمان به موقع برای هریک از مشکلات احتمالی انجام شود.

  • جریان دوره عادی: لکه های قهوه ای می توانند بخشی از جریان منظم دوره باشند.
  • لکه بینی میان چرخه: لکه های قهوه ای گاه به گاه بین پریودها.
  • اوایل بارداری: خونریزی لانه گزینی ممکن است باعث ایجاد لکه های قهوه ای شود.
  • قبل از یائسگی: تغییرات هورمونی منجر به ترشحات قهوه ای می شود.
  • داروهای ضد بارداری هورمونی: لکه بینی به عنوان یک عارضه جانبی پیشگیری از بارداری
  • معاینات زنان: لکه بینی بعد از معاینه لگن.
  • رابطه جنسی: ترشحات قهوه ای به دلیل تحریک دهانه رحم.

اگر ترشحات یا لکه های قهوه ای با علائم نگران کننده دیگری همراه باشد یا اگر مداوم و غیرطبیعی هستند، باید به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات هورمونی و لکه بینی

ترشحات قهوه ای قبل از پریود به دلیل تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی می تواند تأثیر قابل توجهی بر رنگ، قوام و میزان ترشحات واژن داشته باشد. قبل از پریود، نوسانات هورمونی می تواند منجر به تغییراتی در ترشحات شود.

در ادامه نحوه تأثیر تغییرات هورمونی بر این جنبه ها آمده است:

  1. رنگ

رنگ ترشحات واژن ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی تغییر کند. قبل از پریود، ترشحات ممکن است قهوه ای یا کمی تیره تر شوند.

این تغییر رنگ اغلب به دلیل وجود خون قدیمی تر مخلوط با مخاط دهانه رحم است. تغییرات هورمونی می تواند باعث دفع خون قدیمی از رحم شود که سپس با مخاط طبیعی دهانه رحم مخلوط می شود و در نتیجه ظاهری تیره تر یا قهوه ای پیدا می کند.

  1. قوام

تغییرات هورمونی نیز می تواند بر قوام ترشحات واژن تأثیر بگذارد. قبل از پریود، ترشح ممکن است غلیظ تر و چسبناک تر شود. این تغییر قوام اغلب نتیجه نوسان سطح استروژن و پروژسترون است که بر تولید مخاط دهانه رحم تأثیر می گذارد.

سطوح بالاتر استروژن معمولاً منجر به مخاط دهانه رحم نازک تر و لغزنده تر می شود، در حالی که سطوح بالاتر پروژسترون منجر به مخاط غلیظ تر و چسبنده می شود.

  1. مقدار

میزان ترشحات واژن به دلیل تغییرات هورمونی می تواند متفاوت باشد. قبل از پریود، برخی از افراد ممکن است افزایش در میزان ترشحات را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است متوجه کاهش شوند.

این تغییرات تحت تأثیر نوسانات هورمونی است که در طول چرخه قاعدگی رخ می دهد. افزایش و کاهش سطح استروژن و پروژسترون می تواند منجر به افزایش تولید مخاط دهانه رحم شود و در نتیجه ترشحات بیشتری برای برخی افراد ایجاد شود.

برعکس، برخی از افراد ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی کاهش ترشحات را تجربه کنند.

این تغییرات تحت تأثیر نوسانات هورمونی است که در طول چرخه قاعدگی رخ می دهد. این تغییرات در رنگ، قوام و مقدار ترشحات بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی است و تحت تأثیر فعالیت هورمونی بدن است.

اگر در مورد ترشحات واژن احساس نگرانی دارید، بهتر است برای مشاوره و راهنمایی با یک متخصص زنان اقدام کنید.

ترشحات قهوه ای بعد از مصرف قرص اورژانسی

علت لکه بینی قهوه ای بعد از مصرف قرص اورژانسی، تغییرات هورمونی است. مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی نیز می تواند باعث ترشح قهوه ای رنگ شود.

همچنین ممکن است بین دوره های قاعدگی ترشحات قهوه ای داشته باشید؛ اگر:

  • قرص ضد بارداری را فراموش کنید.
  • قرص پروژسترون را فراموش کنید.
  • مشکلی با حلقه واژن که برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنید، دارید.
  • در حین مصرف قرص بیمار هستید یا اسهال دارید.

اگر مصرف قرص را فراموش کرده باشید، ترشحات قهوه ‌ای رنگ معمولاً با برگشت به برنامه قرص‌ هایتان متوقف می ‌شود.

چه مواردی از لکه بینی نگران کننده است؟

اگر لکه بینی و ترشحات قهوه ای مکرراً به وقوع پیوندد و علائمی چون: درد شدید زیر شکم، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه، رنگ پریدگی پوست، سوزش و خارش داشته باشد.
علائم همراه لکه بینی بسیار مهم هستند. به طور کلی کلیه ی علائم در پزشکی حائز اهمیت هستند و باید جدی تلقی شوند.

دکتر ویدا یوسفیان

لکه بینی در بارداری چیست؟

در خیلی از موارد لکه بینی در بارداری بعلت وجود کمی لخته در پشت جفت است که مهم هم نیست و خودبخود برطرف می شود. اما در مواردی هم علتش تهدید به سقط است که در این موارد بایستی از شیاف ها یا آمپول های پروژسترون استفاده کرد.(خونریزی بر اثر لانه گزینی).
در موارد اندکی هم پیش می آید که علت خونریزی در بارداری زخم های موجود در دهانه رحم است که با هر مقاربت فرد دچار لکه بینی می شود.

برای لکه بینی و ترشحات قهوه ای چه باید کرد؟

حتماً بایستی در مواردی که فرد دچار لکه بینی های پیاپی می شود پزشک یک شرح حال کامل و معاینه ی فیزیکی جامع انجام دهد پس از روش های تشخیصی مهم که خوشبختانه در دسترس پزشکان هست بهره برد مثل:
۱- سونوگرافی واژینال
۲- کولپوسکوپی و بیوسپی دهانه رحم
۳- بیوسپی از آندومتز
۴- تست های هورمونی
و سپس براساس یافته ها و دست آوردهایی که پزشک خواهد داشت براساس مورد بیمار را تحت درمان قرار دهد.

 

راه های ارتباط با ما:

۰۲۱۲۲۰۷۴۰۶۵
۰۹۳۷۰۷۸۶۶۳۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.