ترشحات واژن و علت بوی بد واژن

از دیرباز مهم ترین و بیشترین علت مراجعه خانم ها به مطب پزشکان متخصص زنان زایمان گلایه از ترشحات واژن و بوی بد واژن است.
دکتر ویدا یوسفیان متخصص و جراح زنان در این باره می گوید: ترشحات واژن در خیلی از موارد کاملاً طبیعی است و نگرانی خانم ها در این رابطه بی مورد می باشد. کلاً ترشحات واژن به دو دسته قابل تقسیم است
۱- ترشحات طبیعی
۲- ترشحات غیر طبیعی

ترشحات طبیعی:

این ترشحات که بسته به زمان سیکل قاعدگی دچار تغییر می شود باعث سوزش-خارش در زیر شکم- بوی بد(مثل بوی ماهی) نمی شود.
این ترشحات از غدد موجود در دیواره واژن و ولو و همچنین دهانه رحم ترشح می شود. ترشحات یک خانم در سنین قبل از منوپوز(یائسگی) بیشتر از یک خانمی است که در سنین یائسگی به سر می برد. ترشحات واژن که تحت تاثیر هورمون استروژن است کاملاً بی رنگ بدون بو و شفاف می باشد. در ابتدای سیکل قاعدگی یک خانم این ترشحات به صورت کاملاً طبیعی رفته رفته کش دار و بیشتر شده(وسط سیکل قاعدگی حدود ۱۳-۱۴ روز قاعدگی) و سپس کم کم کاهش یافته و به رنگ زرد لیمویی در اواخر سیکل قاعدگی تبدیل می شود. پس این ترشحات کاملاً طبیعی است زیرا اگر در یک خانم که در سنین قبل از یائسگی به سر می برد این ترشحات وجود نداشته باشد(در اثر کمبود استروژن) فرد دچار خشکی واژن، آتروفی واژن و همچنین دیسپارونیا (درد در هنگام مقاربت) می شود. در اصل علت اصلی استفاده ی ما از لیزر واژن در خانم های یائسه همین خشکی واژن است که به علت کمبود هورمون استروژن در این افراد ایجاد می شود.


ترشحات غیر طبیعی واژن و علت بوی بد واژن:
ترشحات ناشی از قارچ ها : کاندیدیازیس که عوامل میکروبی هستن و باعث بوی بد واژن می شوند.
مشخصه ترشحات ناشی از قارچ: کاندیدیازیس عاملی است که باعث ترشحات خارش دار و پنیری شکل در فرد می شود که در بعضی موارد ایجاد بوی بد هم می کند.
ترشحات ناشی از تریکوموناواژینالیس: این عامل باعث ایجاد ترشحات زرد مایل به سبز می شود و دهانه رحم در معاینه توسط پزشک به رنگ توت فرنگی در می آید و ترشحات واژن بسیار زیاد می شود.
ترشحات ناشی از گاردنلا واژینالیس: این عامل ترشحات خاکستری مایل به سبز ایجاد می کند و ایجاد بوی ماهی می کند و ترشحات گاهی فراوان است ولی بیشتر بیماران از سوزش و بوی بد واژن شاکی هستند.
ترشحات قهوه ای واژن: این ترشحات ناشی از وجود خون مانده است که ممکن است از داخل رحم یا از دهانه رحم باشد.
باید به این علامت بسیار دقت کرد زیرا ممکن است نشانه ای از پیش بدخیمی و یا حتی بدخیمی در داخل رحم و یا دهانه رحم باشد.
در خانم یائسه چه زمانی باید به ترشحات واژن دقت نمود؟

در خانم یائسه به طور طبیعی به علت کاهش هورمون استروژن میزان ترشحات واژینال کاهش می یابد. اگر زمانی بدون دلیل و بدون انجام لیزر واژینال فرد در سن یائسگی دچار ترشحات بسیار فراوان شود باید اهمیت داد و به پزشک متخصص زنان مراجعه نمود.
ترشحات واژن در دوران بارداری: تا حدودی ترشحات واژن در بارداری افزایش می یابد و با طی کردن سیر بارداری و افزایش سن جنین این ترشحات بیشتر می شود. اما اگر ترشحات در حدی است که فرد احساس ناراحتی می کند و با بوی بد واژن، خارش و سوزش همراه است حتما بایستی برای دریافت آنتی بیوتیک مناسب به متخصص زنان مراجعه نماید. از طرفی در اواخر بارداری اگر ترشحات به گونه ای افزایش یابد که فرد ناچار به استفاده از پد بهداشتی شود بایستی سوراخ شدن کیسه آب (لیکیج مایع آمنیوتیک) مد نظر قرار گیرد و به پزشک متخصص جهت انجام آمینو شور و یا سونوگرافی مراجعه کند. در آخر دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان تاکید دارند که به هیچ عنوان از درمان های خانگی و عطاری جهت درمان ترشحات واژن استفاده نکنید زیرا در بسیاری موارد این درمان های خودسرانه سبب عوارض جبران ناپذیری می شود.

راه های تماس با ما:
021- 22074065
09370786637

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.