ترس از رابطه جنسی و دخول

ترس از رابطه جنسی و دخول، یک وضعیت ناراحت کننده است که می توان به دلایلی چون ژنوفوبیا، اروتوفوبیا و یا به دلیل واژینیسموس باشد.

تمام این موارد به نوعی ناشی از ترس یا اضطراب شدید برای برقراری رابطه جنسی از ابتدای لمس تا دخول می باشند؛ که اغلب منجر به پریشانی شدید و تداخل در عملکرد طبیعی می شود.

در ادامه به تمام این موارد و معانی تک تک این اسامی پرداخته شده است. خواندن این مقاله کمتر از 5 دقیقه زمان می برد اما می تواند بسیار کمک کننده باشد.

انواع ترس از رابطه جنسی و دخول

ترس از رابطه جنسی انواع مختلفی دارد. در بعضی از مواقع این ترس از نوعی فوبیا نشأت می گیرد که احتمالاً ریشه در خاطرات بد گذشته دارد.

اما گاهی هم ترس به دلیل تحمل درد ناشی از انقباض است که نوعی اختلال در ماهیچه های واژن است و روش های درمانی مختص خود را دارد.

ترس ناشی از فوبیاهای مختلف، ترس از ابتلا به بیماری یا ویروس (نوسوفوبیا)، ترس از برهنگی (ژیمنوفوبیا)، ترس از جنس مخالف (هتروفوبیا)، ترس از لمس کردن (هافوفوبیا)، ترس شدید از رابطه جنسی (کایتوفوبیا) و ترس از بارداری یا زایمان (توکوفوبیا) را در بر می گیرد.

اما نوع دیگری از ترس از رابطه جنسی و دخول وجود دارد که در واقع نوعی اختلال در ماهیچه های اطراف واژن است. این اختلال، واژینیسموس نام دارد.

انواع ترس از رابطه جنسی

واکنش ترس از رابطه جنسی و دخول

واکنش ترس ناشی از ژنوفوبیا با احساس فوری ترس، اضطراب و وحشت در هنگام قرار گرفتن در معرض رابطه جنسی است.

درجه شدت ترس متفاوت است و راه به حداقل رساندن آن، اجتناب از موقعیتی است که باعث ترس می شود و بسته به شدت علائم فیزیکی مشخص می شود.

در این نوع فوبیا بیمار با توجه به شدت ترس واکنش های مختلفی مانند حالت تهوع، سرگیجه، و مشکلات تنفسی هنگام قرار گرفتن در معرض عامل فوبیا از خود نشان می دهد.

گاهی این ترس شدید ممکن است ناشی از مسائل جسمی یا احساسی مانند واژینیسموس، اختلال نعوظ، سوء استفاده جنسی در گذشته، ترس از عملکرد جنسی، شرم از بدشکلی ناحیه تناسلی و یا سابقه تجاوز جنسی باشد.

اگر یک اختلال فیزیکی مانند واژینیسموس عامل این ترس باشد، می توان آن را بر این اساس درمان کرد، زیرا درمان نشدن آن ممکن است منجر به ترس یا اجتناب از رابطه جنسی شود.

درمان ترس از رابطه جنسی

درمان ژنوفوبیا معمولاً شامل روان درمانی، به ویژه درمان شناختی رفتاری (CBT) و مواجهه درمانی است که نشان داده شده است برای فوبیاها مفید است.

یک درمانگر جنسی نیز می تواند برای رسیدگی به ژنوفوبیا، تنظیم درمان بر اساس علل زمینه ای فوبیا و موقعیت خاص مفید باشد.

ترس از رابطه جنسی قابل درمان است و کمک گرفتن از پزشک متخصص توصیه می شود، زیرا چیزی نیست که فرد به تنهایی با آن روبرو شود.

غلبه بر واژینیسموس و ترس از دخول با درمان مناسب امکان پذیر است، که می تواند علائم را تسکین دهد و توانایی لذت بردن از بیان جنسی شخصی را بهبود بخشد.

درمان ترس از رابطه جنسی

ترس از رابطه جنسی به دلیل بد شکلی ناحیه تناسلی

شرم از بدن یا بدشکلی ناحیه تناسلی می تواند به طرق مختلف در ایجاد ژنوفوبیا یا ترس از رابطه جنسی نقش داشته باشد.

اولاً، افرادی که شرم از بدشکلی لابیا یا واژن را تجربه می کنند ممکن است درک منفی از بدن خود داشته باشند که منجر به احساس بی کفایتی و عزت نفس پایین می شود.

این ترس از طرد شدن می تواند به عنوان یک اضطراب عمیق در مورد درگیر شدن در فعالیت جنسی ظاهر شود، زیرا افراد ممکن است در مورد درک شریک زندگی خود از بدن خود و ترس از در معرض قرار گرفتن یا آسیب پذیر بودن نگران باشند.

به طور کلی این موضوع ممکن است بر اعتماد به نفس فرد تأثیر بگذارد و منجر به تشدید اضطراب، شک به خود و ترس از رابطه جنسی شود که در نهایت دلیلی برای ژنوفوبیا باشد.

برای درمان این ترس راهکارهایی چون واژینوپلاستی و لابیاپلاستی و راه های درمانی فراوانی برای زیباسازی و جوانسازی ناحیه تناسلی وجود دارد.

ترس از دخول

ترس از دخول بر اثر واژینیسموس، که در آن عضلات واژن به طور غیرارادی سفت می شوند، نیز می توانند یکی دیگر از دلایل ترس از رابطه جنسی باشد.

علاوه بر این، خجالت و نگرانی از بدشکلی اندام تناسلی می تواند منجر به ترس از قضاوت یا طرد شدن توسط شریک جنسی به دلیل نقص های فیزیکی شود.

غلبه بر این ترس اغلب شامل درمان، پرداختن به ترومای زمینه ای و ایجاد نگرش سالم نسبت به تمایلات جنسی است. این مهم است که به دنبال کمک حرفه ای و پزشک جراح و متخصص زنان برای رسیدگی به علل ریشه ای و تلاش برای بهبود و آرامش با تجربیات جنسی باشید.

ترس از دخول

علل ترس از رابطه جنسی و دخول

ترس از دخول یکی از مشکلات بسیاری از زنان است که اغلب به صورت واژینیسموس یا فوبیای دخول نمایان می شود.

ترس از دخول یک مسئله بسیار واقعی برای بسیاری از زنان است. می ‌توان آن را از چند جهت دسته ‌بندی کرد، اما دو مورد اصلی واژینیسموس و فوبیای دخول (VPP) هستند که مشابه هستند اما تفاوت هایی با هم دارند.

اگر فکر داشتن رابطه جنسی برای شما اضطراب ایجاد می کند، احتمالاً به راه هایی فکر می کنید که بر ترس خود از دخول غلبه کنید.

دلایل ترس شما ممکن است درد شدید در حین مقاربت یا اضطراب در مورد رابطه با شریک جنسی باشد. هر دو می توانند منجر به علائم مشابهی شوند، مانند اسپاسم عضلانی که به طور کلی مانع از نفوذ می شود و درد شدید مرتبط با واژینیسموس.

اغلب این مسائل منجر به اجتناب کامل از دخول می شود که می تواند باعث مشکلاتی در روابط، معاینات و البته عزت نفس شود.

علائم ترس از رابطه جنسی و دخول بر اثر واژینیسموس

واژینیسموس یک درد و اختلال دخول در ناحیه تناسلی لگنی شناخته شده است. اگر با علائم واژینیسموس روبرو هستید، احتمالاً چیزی شبیه به موارد زیر را تجربه می کنید:

• اضطراب در مورد رابطه جنسی
  • انقباض غیر ارادی عضلات واژن
  • تنش و سفتی بیش از حد در واژن
  • درد شدید در حین دخول
  • احساس از دست دادن کنترل بدن شما

واژینیسموس

درد واژینیسموس معمولاً به صورت دردهای سوزش و درد است که ممکن است از طریق فرج منتشر شود یا در یک ناحیه متمرکز شود.

برای بسیاری از زنان، درد واژینیسموس غیرقابل تحمل است، که منجر به چرخه اضطراب و اجتناب از رابطه جنسی یا معاینه می شود. این جنبه درد به عنوان ولوودینیا شناخته می شود که می تواند بدون واژینیسموس نیز رخ دهد.

فوبیای رابطه جنسی و دخول

فوبیای دخول یک ترس متفاوت از واژینیسموس است که لزوماً با درد مرتبط نیست. زنانی که تجربیات منفی جنسی، معاینات آسیب ‌زای زنان، یا بیماری یا جراحی در ناحیه لگن داشته ‌اند، ممکن است دچار فوبیای رابطه جنسی و دخول شوند.

این افراد هنگام ترس از دخول دردی را تجربه نمی کنند. ترس از رابطه جنسی با شریک زندگی می تواند برای ایجاد اضطراب و در نتیجه اسپاسم عضلانی کافی باشد که هر نوع دخول را دشوار یا غیرممکن می کند.

غلبه بر این ناتوانی در آرامش می تواند چالش برانگیز باشد و ممکن است منجر به اجتناب کامل از دخول شود. حملات پانیک نیز بسیار رایج هستند و اغلب ترس از خود حملات پانیک است که مشکل را تداوم می بخشد.

بهترین راهکار مراجعه به پزشک متخصص زنان جهت راه های درمانی مؤثر و کارآمد است.

استفاده از دیلاتور برای درمان واژینیسموس

غلبه بر ترس از دخول

زنان معمولاً به دلیل ترس از دخول به دنبال درمان می ‌روند، زیرا تمایل دارند روابط جنسی عادی با شریک زندگی خود داشته باشند یا می‌ خواهند باردار شوند.

با این حال، حتی زمانی که تمایلی به رابطه یا بارداری وجود ندارد، نیاز به معاینات منظم زنان را نباید نادیده گرفت.

راهکار های درمان واژینیسموس

واژینیسموس اغلب در طی یک دوره زمانی با استفاده از دیلاتور درمان می شود. دیلاتورها در اندازه های مختلف در دسترس بیمار قرار داده می شود تا به تدریج از سایز کوچک تا سایزهای قطورتر مورد استفاده قرار گیرد.

هنگامی که به دیلاتور عادت کردید، ممکن است متوجه شوید که ترس شما از نفوذ بسیار کاهش می یابد. در سطح روان‌ شناختی، دیلاتورها می ‌توانند به آموزش ذهن شما کمک کنند تا برخی از اضطراب ‌های قبل از دخول را رها کند.

در سطح فیزیکی، دیلاتورها می توانند عضلات شما را برای پذیرش دخول با بیشتر شدن قطر آن ها به طور تدریجی، آماده کنند. در چنین مواردی، استفاده از دیلاتورها در کنار نوعی درمان روان ‌شناختی برای واژینیسم بهترین نتیجه را دارد.

اگر از وضعیت درد واژن یا واکنش فوبیکی هنگام رابطه جنسی و دخول رنج می برید، تشخیص صحیح  توسط پزشک متخصص بسیار مهم است. ترس از دخول می تواند مشکلات زیادی را برای خانم ها ایجاد کند، اما با مراجعه به موقع به دکتر متخصص زنان  و کمک های روانی در جایی که نیاز است، بازگشت به زندگی عادی هر چه سریعتر صورت خواهد گرفت.