واکسن اچ پی وی HPV قبل از تزریق، بخوانید

زگیل تناسلی یا اچ پی وی از بیماری‌های رایجی می‌باشد که بیشتر به دلیل مقاربت جنسی ایجاد می‌شود. به منظور جلوگیری از زگیل تناسلی، واکسن‌هایی تولید شده‌اند که گارداسیل یکی از این واکسن‌ها است. در این مقاله به بررسی واکسن زگیل تناسلی می‌پردازیم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی، زائده‌ی کوچک و برجسته‌ای که معمولاً همراه با درد نمی‌باشد. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند، دچار این عارضه می‌شوند. بنابراین، به منظور جلوگیری از این اچ پی وی باید رابطه جنسی ایمن داشته باشید. در افرادی که در حین رابطه از کاندوم استفاده نمی‌کنند، شانس ابتلا به زگیل تناسلی بیشتر است. عارضه‌ی زگیل تناسلی می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند سرطان دهانه رحم شود. خانم‌های باداری که در دوران بارداری زگیل تناسلی داشته‌اند، ممکن است که این ویروس را به جنین نیز منتقل کنند. بنابراین، در صورتیکه به این عارضه دچار شدید باید سریعاً نسبت به درمان آن اقدام کنید. یکی از روش‌های جلوگیری و درمان زگیل تناسلی، تزریق واکسن گارداسیل است.

زگیل تناسلی در خانم ها

در مقاله درمان زگیل تناسلی زنان میتوانید همه آن چیزی که به شما کمک می کند از این بیماری رهایی یابید را یاد بگیرید و با دانش کامل با آن مواجه شوید.

جلوگیری از اچ پی وی (HPV) با تزریق واکسن

اگر می‌خواهید به ویروس اچ پی وی مبتلا نشوید، واکسن بزنید! واکسن‌هایی مانند واکسن گارداسیل تولید شده‌اند که با ویروس اچ پی وی مبارزه کرده و مانع بروز عارضه‌ی زگیل تناسلی می‌شوند. با تزریق واکسن اچ پی وی می‌توانید احتمال ابتلا به این ویروس را کاهش دهید.

واکسن زگیل تناسلی چیست؟

واکسن HPV واکسنی است که مانع سرایت عفونت یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) با بدن فرد می‌شود. واکسن اچ پی وی از بروز بیماری‌هایی مانند زگیل تناسلی جلوگیری می‌کند.

تزریق این واکسن بهترین راه برای افرادی است که روابط جنسی محافظت نشده و ترس از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی را دارند. ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند باعث مشکلاتی مانند سرطان دهانه رحم، مقعد، اوروفارنکس، آلت تناسلی واژن شوند. بنابراین، با تزریق واکسن اچ پی وی می‌توانید احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را نیز به حداقل برسانید. لازم به ذکر است که تزریق واکسن گارداسیل نمی‌تواند جایگزین تست پاپ اسمیر شود یا سرطان دهانه رحم را درمان کند.

 ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چگونه منتقل می‌شود؟

عفونت HPV در مردان و زنان رایج است. این عارضه می‌تواند ناشی از تماس جنسی محافظت نشده، به اشتراک‌گذاری وسایل آلوده به ویروس یا انتقال از مادر به نوزاد باشد. بیشتر عفونت‌های پاپیلومای انسانی HPV هیچ علامتی ندارند. بنابراین، تشخیص این مشکل در مراحل اولیه دشوار است.

عملکرد واکسن‌های HPV برای جلوگیری از زگیل تناسلی

واکسن گارداسیل از واکسن‌هایی است که از بدن فرد در مقابل عفونت‌ها و ویروس‌ها حفاظت می‌کند. تزریق این واکسن به بدن کمک می‌کند آنتی‌بادی‌های برای مقابله با ویروس اچ پی وی بوجود آورد. تزریق واکسن‌ها زگیل تناسلی باعث تولید آنتی‌بادی‌هایی در بدن فرد می‌شود که شانس ابتلا به عارضه‌ی زگیل تناسلی را کاهش می‌دهد.

واکسن زگیل تناسلی چه عوارضی دارد؟

واکسن اچ پی وی یا همان زگیل تناسلی نیز مانند هر نوع واکسن دیگری، باعث ایجاد برخی از عوارض جانبی می‌شود. البته، این عوارض جانبی در کوتاه مدت از بین خواهند رفت و دائمی نیستند. بعضی از رایج‌ترین عوارض واکسن اچ پی وی عبارتست از:

  • سردرد؛
  • احساس خستگی؛
  • تب؛
  • سرگیجه؛
  • تورم در محل تزریق؛
  • درد در محل تزریق؛
  • درد مفاصل؛
  • واکنش آلرژیک؛
  • درد عضلات؛
  • قرمز شدن محل تزریق؛
  • حالت تهوع.

آیا تزریق واکسن زگیل تناسلی خطر دارد؟

تزریق واکسن زگیل تناسلی نه تنها خطر ندارد، بلکه باعث جلوگیری از ابتلای فرد به زگیل تناسلی می‌شود. این واکسن قبل از دریافت تأییدیه‌ی وزارت بهداشت‌ها، بار‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است.

کاربرد واکسن زگیل تناسلی

واکسنHPV از فرد در برابر سویه‌های مختلف ویروس اچ پی وی محافظت می‌کند. ویروس اچ پی وی باعث ایجاد سرطان‌های مختلف مانند سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، فرج، مقعد، آلت تناسلی و گلو می‌شود. رایج‌ترین نوع سرطان، سرطان دهانه‌ی رحم و گلو می‌باشد که با تزریق واکسن می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. واکسن گارداسیل سویه‌های مختلف ویروس اچ پی را هدف قرار داده که نقش زیادی در بروز بیماری زگیل تناسلی و سرطان دهانه‌ی رحم دارند. بنابراین، با تزریق واکسن گارداسیل، احتمال ابتلا به ویروس زگیل تناسلی را کاهش دهید!

چه کسانی می‌توانند واکسن گارداسیل را دریافت کنند؟

واکسیناسیون اچ پی وی در سنین 9 تا 12 سالگی بهترین نتیجه را دارد. واکسینه شدن در سنین پایین بهترین راه است و سیستم ایمنی در این بازه‌ی زمانی واکنش بهتری نشان می‌دهد. واکسن HPV برای همه کودکان و بزرگسالان تا 26 سال توصیه می‌شود که به صورت کامل واکسن دریافت نکرده‌اند. لازم به ذکر است که تزریق واکسن HPV در بزرگسالان 27 تا 45 سال کمتر اثربخش است. از آنجاییکه افراد 27 تا45 ساله بیشتر در معرض ویروس اچ پی قرار می‌گیرند، تزریق واکسن در این افراد اثربخشی کمتری دارد. البته، تزریق واکسن گارداسیل در این سنین بهتر از تزریق نکردن آن است و تا حدی مانع ابتلای فرد به ویروس زگیل تناسلی می‌شود.

واکسن HPV تا چه اندازه در پیشگیری از HPV مؤثر است؟

هنگامی که دوز‌های واکسن گارداسیل در فواصل مناسب تزریق شود، تا نود درصد احتمال بروز زگیل تناسلی را کاهش می‌دهد. تزریق این واکسن تا حد زیادی مانع بروز بیماری زگیل تناسلی در افراد با سنین مختلف می‌شود.

اطلاعات کلی درباره‌ی واکسن گارداسیل

گارداسیل واکسنی است که به منظور پیشگیری از بیماری‌های خاص ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) استفاده می‌شود. عفونت اچ پی وی، ویروسی است که می‌تواند باعث بیماری‌های بسیار جدی مانند سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد و برخی سرطان‌های سر و گردن شود. همچنین HPV می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. واکسن گارداسیل برای استفاده در کودکان و بزرگسالان 9 تا 45 سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً واکسن گارداسیل به عضله بازو تزریق می‌شود. واکسن گارداسیل را می‌توان به صورت دو یا سه دوز در طول 6 تا 12 ماه تزریق کرد.

معرفی واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل به منظور محافظت در برابر بیماری‌های ناشی از سویه‌های مختلفHPV مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است. از واکسن گارداسیل می‌توان علاوه بر جلوگیری از زگیل تناسلی، برای ممانعت از ابتلا به سرطان‌های مختلف نیز استفاده کرد.

واکسن گارداسیل چگونه کار می‌کند؟

واکسن گارداسیل به وسیله‌ی پروتئین‌های‌ریزی تهیه شده که شبیه به ویروس پاپیلومای واقعی انسانی (HPV) هستند. این واکسن حاوی ترکیباتی است که در تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از بروز عفونت اچ پی وی نقش مؤثری دارند. واکسن گارداسیل حاوی ویروس زنده یا ویروس کشته شده نیست و به همین دلیل باعث بروز سرطان نمی‌شود و حتی مانع بروز سرطان‌های مرتبط با ویروس HPV می‌شود. با تزریق واکسن گارداسیل، در بدن فرد آنتی‌بادی ساخته می‌شود که باعث از بین بردن عفونت اچ پی وی می‌شود. اگر پس از تزریق نیز فرد در معرض ویروس اچ پی وی قرار بگیرد، همان آنتی‌بادی‌ها از ورود باکتری به بدن و ایجاد عفونت جلوگیری می‌کنند.

معرفی انواع واکسن hpv

به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی، تزریق واکسن بهترین گزینه است. انواع واکسن‌های hpv شامل موارد از:

  • واکسن چهار ظرفیتی گارداسیل: واکسن چهار ظرفیتی گارداسیل، سویه‌های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ عفونت اچ پی وی را هدف قرار می‌دهد.
  • واکسن ۹ ظرفیتی گارداسیل: واکسن ۹ ظرفیتی گارداسیل سویه‌های 6،11،16،18 را مورد هدف قرار می‌دهد. این واکسن مانع بروز بیماری‌های ناشی از این نوع گونه‌ها می‌شود.
  • واکسن دو ظرفیتی سرواریکس: واکسن دو ظرفیتی سرواریکس هم نیز سویه‌ی 16 و 18 عفونت HPV را هدف قرار می‌دهد.

آیا واکسن گارداسیل باعث ناباروری می‌شود؟

واکسن گارداسیل می‌تواند مانع بروز بیماری‌هایی در زنان و مردان می‌شود. اینکه آیا این بیماری باعث ناباروری می‌شود یا نه، ثابت نشده است. تزریق واکسن اچ پی وی باعث سقط جنین، ناباروری نمی‌شود.

آشنایی با فواید واکسن اچ پی وی

تزریق واکسن گارداسیل دارای فواید متعددی است. این فواید واکسن اچ پی وی عبارتند از:

  • تزریق واکسن HPV احتمال ابتلا به عفونت زنان را که ناشی از عفونت ویروس اچ پی وی می‌باشد، به حداقل می‌رساند.
  • واکسیناسیون HPV از ابتلای خانم‌ها به ویروس زگیل تناسلی در صورت مقاربت با شریک جنسی آلوده جلوگیری می‌کند.
  • واکسیناسیون HPV در مردان نیز خطر ابتلا به زگیل تناسلی و عفونت HPV را کاهش می‌دهد.
  • تزریق واکسن HPV در خانم‌ها و آقایان، خطر ابتلا به سرطان مقعد را کاهش می‌دهد.
  • تزریق واکسن HPV مانع ایجاد عفونت دهانی و سرطان گلو می‌شود.

چه افرادی نباید واکسن اچ پی وی را تزریق کنند؟

به منظور اطلاع از اینکه آیا واکسیناسیون برای شما مناسب است یا خیر، با پزشک مشورت کنید. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در لیست زیر قرار گرفته، بهتر است واکسن گارداسیل تزریق نکنید!

  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید؛ برخی از افراد سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به این افراد تزریق واکسن گارداسیل برای جلوگیری از زگیل تناسلی پیشنهاد نمی‌شود.
  • باردار و شیرده هستید؛ اگر دوران بارداری و شیردهی را سپری کنید، واکسن اچ پی وی تزریق نکنید. تزریق این واکسن در دوران بارداری و شیردهی برای مادر و نوزاد خطراتی به همراه دارد. واکسن گارداسیل در زنان باردار عوارضی ایجاد نکرده است، اما بهتر است که خانم‌ها در دوران بارداری این واکسن را تزریق نکنند. ‌
  • حساسیت و آلرژی دارید: برخی از افراد به بعضی از دارو‌ها حساسیت دارند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به دارو‌های مختلف آلرژی دارید، واکسن اچ پی وی تزریق نکنید.
  • سرماخوردگی یا گلودرد دارید: اگر گلودرد یا سرماخوردگی دارید، واکسن گارداسیل را با تأخیر تزریق کنید.
  • مشکلات تنفسی دارید: برای احتیاط بهتر است که افراد دارای مشکل تنفسی از تزریق واکسن گارداسیل اِجتناب کنند.
  • شما یک بیماری عفونی حاد مبتلا هستید: اگر فرد دارای عفونت‌ها و ویروس‌های مختلف باشد و واکسن گارداسیل تزریق کند، احتمال ایجاد عوارض جانبی و تشدید ویروس‌ها در فرد افزایش پیدا می‌کند.

تزریق واکسن گارداسیل برای خانم‌ها و آقایان

واکسن گارداسیل برای محافظت از افراد در مقابل سرطان‌ها مختلف تزریق می‌شود که به علت عفونت اچ پی وی بروز پیدا کرده‌اند. در خانم‌ها و آقایان تزریق واکسن گارداسیل، احتمال ابتلا به ویروس اچ پی یا ویروس پاپیلومای انسانی را کاهش می‌دهد. مهمترین علت بروز عفونت اچ پی وی، رابطه‌ی جنسی می‌باشد. بنابراین، افرادی که روابط جنسی پرخطر دارند، باید برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، واکسن گارداسیل تزریق کنند. زگیل تناسلی اگر درمان نشود باعث بروز مشکلات دیگر مانند انواع سرطان‌ها می‌شود. بنابراین، با تزریق واکسن اچ پی وی از بروز این بیماری‌های ناشی از زگیل تناسلی جلوگیری کنید!

نحوه‌ی تزریق واکسن گارداسیل به چه صورت است؟

واکسنHPV، در دو دوز و در فاصله‌های 2 تا 6 ماه به بازوی فرد تزریق می‌شود. برای تزریق این واکسن باید به کلینیک‌ها و بیمارستان‌های معتبر مراجعه کنید. در صورتیکه تزریق یک دوز واکسن را فراموش کردید، در اسرع وقت این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. در صورت فراموشی تزریق یک دوز واکسن شاید نیاز به تزریق دوباره‌ی هر دو واکسن داشته باشید. بعد از تزریق واکسن اچ پی وی بهتر است که حدود 15 دقیقه در محل باقی بمانید و زیر نظر پزشک باشید تا از نداشتن واکنش آلرژیک مطمئن شوید. اگر در این بازه‌ی زمانی تحت نظر پزشک باشید و واکنش آلرژیک رخ دهد، می‌توان آن را به سرعت و با موفقیت درمان کرد.

زمان‌های تزریق واکسن اچ پی وی

واکسن گارداسیل را می‌توانید در دو نوبت و در فواصل دو تا شش ماه تزریق کنید. افرادی که هر دو نوبت واکسن گارداسیل را تزریق کردند، کمتر دچار زگیل تناسلی خواهند شد. بنابراین، واکسن گارداسیل را می‌توانید روی عضله‌ی بازو تزریق کنید.

واکسن گارداسیل را از کجا تهیه کنیم

تحریم‌هایی که در کشور صورت گرفته است، خرید واکسن گارداسیل را با مشکل مواجه کرده است. با این حال، احتمالاً بتوانید واکسن گارداسیل را در برخی از دارو‌ها یا پیدا کنید. البته، شاید به دلیل کمیاب بودن واکسن اچ پی ویف هزینه‌ی آن نیز خیلی زیاد باشد. بنابراین، در صورت نیاز به خرید واکسن گارداسیل می‌توانید به داروخانه‌هایی مراجعه کنید که واکسن‌ها و دارو‌های کمیاب را می‌فروشند.

واکسن گارداسیل ایرانی یا خارجی

واکسن گارداسیل در دو نوع ایرانی و خارجی تولید شده است. واکسن پاپیلوگارد نمونه‌ی ایرانی واکسن گارداسیل می‌باشد و هر دوز از این نوع واکسن شامل نیم میلی لیتر پروتئین ویروس تیپ ۱۶ و ۱۸ پاپیلوگاردی انسانی است. ویروس‌های تیپ 16 و 18 جزء ویروس‌های خطرناک hpv هستند که منجر به ایجاد سرطان‌های مختلف می‌شوند. واکسن پاپیلو گارد حاوی ویروس کشته شده یا ضعیف شده نیست و به همین دلیل تزریق آن خطری به همراه ندارد. اینکه واکسن ایرانی یا خارجی استفاده کنید به میزان بودجه‌تان، موجود بودن واکسن در بازار و…بستگی دارد. ه کدام از واکسن‌های ایرانی و خارجی گارداسیل در از بین بردن عفونت اچ پی وی تأثیر بسزایی دارند.

هزینه واکسن گارداسیل چقدر است؟

هزینه‌ی واکسن اچ پی وی طیف تعرفه‌های تصویب شده معین می‌شود. نرخ دقیق و مشخصی را نمی‌توان برای واکسن گارداسیل تعیین کرد. نرخ این واکسن براساس تعرفه‌ها در حال تغییر می‌باشد. بنابراین، به دلیل اینکه نرخ واکسن‌ها متغیر است و نمی‌توان جزئیاتی درباره‌ی آن در اختیارتان قرار داد، برای اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید به داروخانه‌های معتبر در سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین، اگر این واکسن را از بازار آزاد خریداری کنید باید هزینه‌ی بیشتری را بپردازید. بنابراین، خرید واکسن گارداسیل از داروخانه بهترین گزینه می‌باشد.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.