مراقبتهای پیش از بارداری و حین بارداری

مراقبتهای پیش از بارداری و حین بارداری
خانم هایی که مایلند بزودی باردار شوند باید دوره ای ویزیت شوند و بررسیها شامل معاینه ی فیزیکی توسط متخصص زنان و وزن، قد، سن و یک تست ارداری ابتدایی است.دکتر ویدا یوسفیان در این زمینه توصیه هایی دارد که می توان مفید باشد از جمله توصیه های او این است که اگر فردی بدون معاینات دوره ای زنان باردار شد بایستی در اولین فرصت پس از بارداری به متخصص زنان مراجعه کند و بیماریهایی مثل دیابت، آسم،صرع و فشار خون بالا باید تحت کنترل قرار گیرند.
نقش اسید فولیک قبل از بارداری :
زنانی که سابقه تولد نوزاد با نقص لوله عصبی داشته اند یا دو قلویی دارند و کسانی که داروی ضد تشنج مصرف می کنند بایستی روزانه 4 میلی گرم اسید فولیک قبل از حاملگی و در خلال 3 ماهه اول بارداری مصرف کنند.
در مورد سایر خانمها روزانه 4/0 میلی گرم گافی است که در یک قرص یدوفولیک محلوط ید و اسید فولیک است موجود می باشد.
یک سری بیماری ها مثل فشار خون ریوی موردی است که خانم به هیچ عنوان نبایستی باردار شود.
باید بدانیم هر تعداد ولو اندک باکتری در ادار بایستی در بارداری درمان شود زیرا همان باکتری اندک هممی تواند در خانم باردار منجر به پیلونزیت و عواقب جبران ناپذیری در مادر و نوزاد شود.
خصوصا در خانم های باردار بالی 35 سال حتما بایستی غربالگری مرحله 2 که شامل بررسی آلفا FP ، بتاHCU و Fre Estriol و Inhibin-A است در خون مادر بررسی و اندازه گیری شود.
نشانه های مهم از دید دکتر یوسفیان که نشانه ی زایمان زودرس می باشد شامل: خونریزی از واژن، آبریزی از واژن و کاهش حرکات شدید جنین و درد شدید پیشرونده و انقباضی در مادر گردد.


وزن گیری مادر در دوران بارداری:
دکتر یوسفیان معتقد است 1- اگر وزن مادر بالای حد نرمال باشد(BMI>26)بایستی افزایش وزن 1 کیلوگرم در 3 ماه اول و بعد از 3 ماهه اول و بعد از سه ماهه اول هر هفته 300 گرم باشد و همچنین خانم دکتر یوسفیان تاکید دارد که بیشتر از این می تواند خطرناک باشد.
2-اگر وزن مادر در حد نرمال است(26>BMI>20) بایستی افزایش وزن 2 کیلوگرم در 3 ماهه اول و بعد از 3 ماهه اول هر هفته 500 گرم باشد.
3- اگر وزن مادر کمتر از حد نرمال باشد (BMI<20)بایستی مادر افزایش وزنی 2-3 کیلوگرم در 3 ماهه اول و بعد از آن هرهفته 500 گرم باش.
مکمل های ویتامینی بایستی بعد از 3 ماهه اول به مادر باردار تجویز شود مگر موارد استثناء و کمبودهای شدید ویتامینی
مصرف رص های آهن در صورتیکه مادر کم خونی و فقر آهن ندارد نیازی نیست خانم های گیاهخوار باید در دوره حاملگی علاوه بر مصرف پروتئینهای گیاهی بایستی از مکمل های آهن، روی و ویتامین B12 هم استفاده کنند.
برای تهوع و استفراغ در دوران بارداری دکتر یوسفیان چنیین توصیه می کنند:

این حالت در 50 درصد زنان بارداری در 3 ماهه اول بارداری رخ می دهد که می توان با کاهش مصرف غذاهای آبکی و پرچرب و ادویه دار آنرا کاهش داد.از طرفی مصرف چای زنجبیلی و کلا زنجبیل تازه توصیه می شود.
در موارد شدیدتر می توان از پرومتازین، متوکلوپرامیدو اندانسترون استفاده کرد. در مورد شاغل بودن خانم های باردار هم مشکلی در بارداری ندارد ولی بایستی از مشاغلی که به خطر افتادن یا ضربه به شکم دارد (مثل مربی بدنسازی یا شنا)و همچنین مشاغلی که با مواد سمی و شیمیایی سرو کار دارد پرهیز شود.

مقاله تهیه شده توسط :

خانم دکتر ویدا یوسفیان

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.