روشهای پیشگیری از بارداری

روشهای پیشگیری از بارداری :

1- امتناع دوره ای:

تخمک انسان تا 24 ساعت بعد از تخمک گذاری قابلیت لقاح دارد اسپرم تا 48 ساعت بعد نزدیکی قابلیت باروری دارد. لذا می توانند زوجین گرامی 1 هفته بعد از پریود و همچنین 1 هفته مانده به پریود بعدی بدون جلوگیری نزدیکی نمایند در این حالت حدوداً بیش از نیمی از دورۀ قاعدگی بایستی از نزدیکی امتناع کرد. و این مورد اقبال نمی باشد از طرفی این روش درصد خطای بالایی دارد.

2- روش پس کشیدن:

که بارها دیده شده پیشاب آقا موجب باروری شده است. لذا روشی است که احتمال باروری در آن نسبت به روشهای دیگر بیشتر است.

3- روشهای بازدارنده مکانیکی:

کاندوم مردانه – کاندوم زنانه و دیافراگم.
کاندوم مردانه و زنانه احتمال ابتلا به بیماریهای جنسی (STD) مثل گنوره – کلامیدیا هرپس تناسلی و HPV را کاهش می دهد.
در کاندوم مردانه لوبریطاسیون و لغزنده شدن با آب کاندوم از پاره شدن کاندوم جلوگیری می کند و نباید از کرم برای لغزندگی استغاده کرد زیرا امکان پاره شدن کاندوم را افزایش می دهد.
دیافراگم: ظرف فنجانی کم عمق است که با مکانیسم ارتجاعی لبه آن در واژن قرار می گیرد.
اگر دیافراگم کوچک باشد: احتمال خروجش هنگام نزدیکی بالا می رود.
اگر دیافراگم بزرگ باشد: ممکن است در واژن ایجاد خراش و زخم نماید.
دیافراگم در 4 ساعت قبل نزدیکی کار گذاشته می شود و 8 ساعت بعد آخرین انزال برداشته می شود.
کاندوم زنانه:یک غلاف لوبریکه از جنس پلی اورتان و طول cm 17 اثر بخشی مثل کاندوم مردانه و در فاز شل شدن آلت مرد فعالیت جنسی را کمتر مختل می کند.

4- اسپرم کش ها:

معمولاً (nonoxynol-9) هستند که خاصیت میکروب کشی دارند که باعث کاهش احتمال بیماریهای جنسی (STD)می شوند. اما کسانی که ار ژل یا اسفنج اسپرم کش استفاده می کنند در اثر افزایش فلور نرمال واژن نسبت به دیگران بیشتر دچار عفونت اداراری می شوند.
5- جلوگیری از طریق داروهای خوراکی (OCP) : اینها معمولاً ترکیبی از پروژسترون و استروژن می باشند. عوارض جزء استروژنی این قرصها شامل: تهوع، تندرنس پستان، احتباس مایع و افسردگی.
در چه کسانی استفاده از قرصهای خوراکی ضد بارداری (OCP) ممنوع است؟
افراد سیگاری بالای 35 سال – کسانی که سابقۀ بیماری قلبی و عروقی و ترومبوآمبولیک دارند – سرطانهای وابسته به استروژن مثل کانسر پستان – بیماری فعال کبد – حاملگی قطعی یا مشکوک – خونریزی های غیر طبیعی رحمی.
موارد منع مصرف نسبی: سردرد میگرنی – خونریزی های کم قاعدگی و افسردگی.
6- IUD انواع و اقسام دارد:
1- یک نوع IUD مسی T38OA که مس دارد و اثربخش آن تا 10 سال می باشد.
2- IUD میرنا که پروژسترون آزاد می کند که از محاسن آن این است که خونریزی قاعدگی را کم می کند ولی هزینۀ بالایی دارد. IUD معمولاً هنگام قاعدگی نصب می شود ولی در هر زمان از دورۀ ماهیانه و 8-4 هفته پس از زایمان می توان آن را نصب کرد. اگر حاملگی رخ دهد و نخ IUD پیدا شود برای جلوگیری از سقط و زایمان زودرس باید برداشته شود. اگر نخ پیدا نباشد در حاملگی باید تا موقع زایمان صبر کرد.
نکته: چون IUD در مورد حاملگی های داخل رحمی اثر پیشگیری کننده بیشتری دارد بنابراین اگر حاملگی رخ دهد نسبت حاملگی های خارج رحمی (EP) به حاملگی های داخل رحمی افزایش می یابد.

7-عقیم سازی
وازکتومی یا عقیم سازی مردان: یک روش دائمی است.
اگر آقا پشیمان شود احتمال موفقیت باز کردن وازدفران محل عقیم سازی مردان است از موفقیت باز کردن لوله رحمی کمتر است. این عمل احتمال کانسر بیضه و پروستات را افزایش نمی دهد.
عقیم سازی زنان: یک عمل جراحی داخل صفاقی است و نسبت به وازکتومی خطرات بیشتری دارد.
جلوگیری فوری از حاملگی: مترادف با عناوین “پیشگیری دم صبح” و “پیشگیری پس از نزدیکی” است.
امروزه قرصهای لوونورژسترول در بازار مورد مصرف قرار می گیرد. در افرادی که طی 72 ساعت گذشته نزدیکی بدون خفاظت داشته اند کاندید این روش هستند. اگر پس از 72 ساعت از گذشت نزدیکی مصرف شوند اثربخشی کمتری دارند.

تهیه شده توسط:خانم دکتر ویدا یوسفیان

کپی با ذکر منبع مانعی ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.