سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی

سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی، که ناشی از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است، به چند روش امکان پذیر است.

در این مقاله قصد داریم به مسائلی از قبیل این که آیا زگیل تناسلی درمان خانگی دارد؟ آیا زگیل تناسلی درمان قطعی دارد؟ و اینکه آیا می توان زگیل تناسلی را به کمک قرص ها و داروها از بین برد؟، بپردازیم.

با فراگیری زگیل تناسلی در تمام کشورها، این سؤالات دغدغه بسیاری از افراد است.

بهترین دکتر زگیل تناسلی در تهران

در مقاله بالا لیست 6 مورد از بهترین پزشکان زنان برای درمان زگیل تناسلی را آورده ایم که مطالعه آن به شما کمک می کند انتخاب صحیحی داشته بشید.

درمان سریع زگیل تناسلی

استفاده از لیزر به همراه با فتودینامیک درمانی (PDT) برای درمان کندیلوم آکومیناتوم یا همان زگیل تناسلی یکی از راه های درمان زگیل تناسلی است.

این روش منجر به کمترین جای زخم پس از عمل می شود که نتایج امیدوارکننده، آن را به عنوان یک روش درمانی سریع نمایان می کند.

مطالعات نشان داده اند که درمان ترکیبی منجر به نرخ بهبودی کل ضایعه 93.88٪ و نرخ پاکسازی ویروس HPV 83.67٪، با حداقل عوارض جانبی و بدون عوارض ساختاری بوده است.

بنابراین، روش‌ های درمانی مختلف از جمله PDT و لیزر درمانی به همراه فتودینامیک درمانی، روش هایی مؤثر و ایمن را برای درمان زگیل تناسلی هستند.

شاید دوست داشته باشید بخوانید: 11 دشمن زگیل تناسلی برای ریشه کن کردن آن

فتودینامیک تراپی برای درمان زگیل تناسلی

در روش فتودینامیک تراپی در واقع یک عامل حساس کننده به نور به همراه یک نور خاص، کار از بین بردن سلول های غیر طبیعی مانند زگیل های تناسلی را بر عهده دارند.

به طور دقیق تر، عملکرد این روش به این صورت است که قسمت های مشکوک به زگیل تناسلی به نوعی ماده حساس کننده به نور مانند اسید آمینولولینیک (ALA) آغشته می شود.

سپس با تابش یک منبع نور خاص، سلول های غیر طبیعی عامل زگیل تناسلی از بین می روند؛ به این ترتیب که عامل حساس کننده نور توسط سلول های غیر طبیعی جذب می شود و آن ها را نسبت به نور حساس تر می کنند.

سپس نور عامل حساس کننده نور را فعال می کند و واکنشی ایجاد می کند که سلول های غیر طبیعی را از بین می برد.

درمان قطعی زگیل تناسلی در خانه

درمان زگیل تناسلی در خانه

زگیل تناسلی که در اثر عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود، از طریق روش های مختلف درمان می شود.

در حالی که درمان های خانگی می توانند تسکین دهنده باشند؛ اما هیچ روش درمانی خانگی وجود ندارد که این ویروس را به طور قطعی از بین ببرد.

راه های درمانی مانند استفاده از سرکه سیب، سیر و یا عصاره چای سبز، به عنوان درمان خانگی زگیل تناسلی نام برده شده است اما در صورت استفاده نادرست، علاوه بر گسترش ویروس، باعث سوزش و خارش بیشتر می شوند.

درمان زگیل تناسلی با داروهای بدون نسخه پزشک

روش های درمانی بدون نسخه مانند داروهای حاوی اسید سالیسیلیک، کرم ایمیکیمود، ژل پودوفیلوکس و پماد سینکتچین برای زگیل تناسلی، در بیشتر داروخانه ها در دسترس هستند.

با این حال، بهتر است برای تشخیص و درمان مناسب با پزشک متخصص مشورت کنید؛ زیرا تمام گزینه های بدون نسخه ممکن است همیشه برای درمان زگیل تناسلی مؤثر یا بی خطر نباشند.

علاوه بر این، روش های توصیه شده توسط پزشک متخصص مانند فتودینامیک تراپی (PDT)، لیزر درمانی و کرایوتراپی، گزینه ‌های ایمن برای درمان زگیل تناسلی هستند.

این درمان ها موفقیت چشمگیری در از بین بردن ضایعات و ریشه کنی عفونت HPV نشان داده اند.

به یاد داشته باشید که قبل از اقدام به درمان زگیل تناسلی، چه در خانه و چه از طریق داروهای بدون نسخه، از یک پزشک متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید تا از مناسب ترین و مؤثرترین اقدام مطمئن شوید.

درمان صددرصد زگیل تناسلی

در حال حاضر، هیچ درمان 100٪ برای زگیل تناسلی وجود ندارد، زیرا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) قابل درمان نیست.

با این حال، راه های درمانی برای حذف زگیل وجود دارد. این راه ها شامل جراحی برای بریدن زگیل، داروهای موضعی مانند ایمیکیمود و پودوفیلوتوکسین، کرایوتراپی برای انجماد زگیل‌ ها و لیزر درمانی برای از بین بردن زگیل است.

در حالی که این درمان ها می توانند زگیل های قابل مشاهده را از بین ببرند، عفونت HPV ممکن است در بدن باقی بماند و زگیل ها ممکن است دوباره عود کنند.

توجه به این نکته مهم است که خود ویروس معمولاً در بسیاری از موارد ظرف 2 سال از بین می رود، اما هیچ درمان قطعی 100٪ برای HPV وجود ندارد.

بهترین دارو برای زگیل تناسلی

قرص ها و پمادها می توانند به صورت محدود به درمان و تسکین زگیل تناسلی کمک کنند. اما قرص ها و داروها اگرچه تا حدی از بین برنده زگیل تناسلی های قابل مشاهده هستند؛ اما نمی توانند ویروس HPV را به طور کامل از بین ببرند.

عفونت HPV ممکن است در بدن باقی بماند و زگیل ‌ها ممکن است پس از مدتی دوباره نمایان شوند زیرا خود HPV نمی ‌تواند به طور کامل درمان شود.

بهترین قرص ها برای درمان زگیل تناسلی عبارتند از ایمیکیمود و پودوفیلوتوکسین. این داروها به شکل کرم هستند و به دلیل توانایی آن ها در تقویت پاسخ سیستم ایمنی به HPV که باعث زگیل تناسلی می شود، شناخته شده اند.

پماد ایمیکیمود

به طور خاص، کرم Imiquimod در دستیابی به پاکسازی کامل زگیل های آنوژنیتال کارآمد بوده و با تفاوت آماری قابل توجهی در مقایسه با سایر درمان های موضعی دارد.

محلول پودوفیلوتوکسین

محلول پودوفیلوتوکسین برای دستیابی به از بین بردن زگیل تناسلی، به ویژه در بیماران مبتلا به ضایعات در محل های آناتومیک خشک و کراتینه شده، بهترین گزینه است.

توجه به این نکته مهم است که انتخاب درمان و اثربخشی آن ممکن است بسته به عوامل فردی بیمار و محل ضایعات متفاوت باشد.

در نتیجه، ایمیکیمود و پودوفیلوتوکسین، در هر دو شکل قرص و پماد، به طور گسترده ای به عنوان بهترین درمان برای زگیل تناسلی شناخته شده اند، که نشان دهنده توانایی آن ها در حذف زگیل های قابل مشاهده است.

پماد آلدارا Aldara

یکی دیگر از پرمصرف ترین پماد ها برای درمان زگیل تناسلی، کرم آلدارا می باشد. این کرم هم با تقویت سیستم ایمنی بدن، به از بین بردن زگیل های تناسلی قابل مشاهده کمک می کند.

به این نکته توجه کنید که پماد الدارا محدودیت هایی از قبیل عدم استفاده در صورت زخم بودن زگیل و همچنین زگیل های داخل دهانه رحم و کانال مقعد را دارد.

این کرم اثر بخشی بالایی دارد اما تأثیر آن در افراد مختلف و با توجه به اندازه و محل زائده زگیل، متفاوت است.

کرایوتراپی زگیل تناسلی

کرایوتراپی زگیل تناسلی

کرایوتراپی، که شامل انجماد زگیل ‌ها با نیتروژن مایع است، سریع ترین روش درمان برای زگیل تناسلی  شناخته شده است و معمولاً برای افراد مبتلا به زگیل‌ های کوچک و موضعی مناسب است.

این شکل از درمان اغلب زمانی توصیه می شود که تعداد زگیل ها کم و محدود به یک منطقه خاص باشد. علاوه بر این، کرایوتراپی ممکن است برای بیمارانی در نظر گرفته شود که یک گزینه درمانی غیر تهاجمی را ترجیح می دهند و می توانند ناراحتی مرتبط با فرآیند انجماد را تحمل کنند.

لیزر CO2 برای زگیل تناسلی

لیزر CO2 به عنوان سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی که به نام کندیلوماتا آکومیناتا نیز شناخته می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

لیزر درمانی برعکس کرایوتراپی، کار سوزاندن زائده های زگیل را با CO2 بر عهده دارد. بر خلاف کرایوتراپی که برای زگیل های کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد؛ از لیزر برای از بین بردن زگیل های بزرگ تر استفاده می شود.

بنابراین، لیزر درمانی به طور مؤثر در درمان زگیل تناسلی در نواحی مختلف آناتومیکی مورد استفاده قرار گرفته می گیرد و نتایج امیدوارکننده و عوارض جانبی کمتری را به همراه دارد.

لیزر CO2 زگیل تناسلی

جایگزین کرایوتراپی برای زگیل تناسلی چیست؟

اگرچه کرایوتراپی یکی از بهترین راه های درمان زگیل تناسلی است اما چندین جایگزین برای کرایوتراپی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد. این جایگزین ها عبارتند از:

داروهای موضعی

برخی از داروهای موضعی مانند ایمیکیمود، رزین پودوفیلین، پودوفیلوکس و سینکاتچین را می توان مستقیماً در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد تا به از بین بردن زگیل تناسلی کمک کند.

برداشتن  زگیل تناسلی با جراحی

یکی از مؤثرترین راه های درمان زگیل تناسلی، روش جراحی برداشتن زگیل، الکتروکوتر یا لیزر درمانی برای برداشتن فیزیکی زگیل است.

درمان های شیمیایی

تری کلرواستیک اسید (TCA) یا بی کلرواستیک اسید (BCA) مواد شیمیایی هستند که می توانند روی زگیل ها اعمال شوند تا بافت آسیب دیده را از بین ببرند.

ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی

این روش شامل تحریک پاسخ ایمنی بدن برای هدف قرار دادن و از بین بردن زگیل است. به عنوان مثال، تزریق اینترفرون داخل ضایعه می تواند به عنوان یک گزینه ایمونوتراپی مورد استفاده قرار گیرد.

درمان فوتودینامیک

این درمان شامل استفاده از یک عامل حساس کننده نور و منبع نور برای از بین بردن انتخابی زگیل تناسلی است. درباره این روش در همین مطلب توضیحات بیشتری داده شده بود.

استفاده از روش های طب سنتی

برخی از افراد ممکن است درمان های طبیعی یا درمان های گیاهی را به عنوان گزینه های جایگزین برای مدیریت زگیل تناسلی در نظر بگیرند.

اگرچه بهتر است که قبل از استفاده از هر گونه درمان گیاهی با یک متخصص مشورت کنید؛ این نکته را هم در نظر بگیرید که این روش درمان زگیل تناسلی را تضمین نمی کند.

برای درمان هرچه سریع تر زگیل تناسلی، مشورت و معاینه توسط یک پزشک متخصص الزامی است.

از آنجایی که این ویروس درمان قطعی ندارد؛ جلوگیری از انتشار و پیشگیری از شیوع آن به کمک راه های درمانی تجویز شده پزشک، بسیار کمک کننده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.