خونریزی غیر طبیعی رحم

خونریزی غیر طبیعی رحم به مواردی اشاره دارد که خونریزی قاعدگی زنانه، خارج از الگوی معمول آن رخ می دهد. این موضوع ممکن است شامل خونریزی بسیار زیاد، خونریزی بیش از یک هفته، خونریزی بین دوره‌ های قاعدگی یا خونریزی بعد از منوپوز باشد. عواملی مانند اختلالات هورمونی، التهابات رحم، پلیپ ‌های رحمی، تومور های رحمی، استفاده از داروهای خاص یا مشکلات سیستمیک می ‌توانند علت خونریزی غیر طبیعی رحم باشند. در ادامه قصد داریم تا شما را بیشتر با این بیماری آشنا سازیم، پس با ما همراه شوید.

چه زمانی خونریزی  رحم غیر طبیعی است؟

خونریزی در هر یک از شرایط زیر به عنوان خونریزی غیرطبیعی رحم در نظر گرفته می شود :

•خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی
•خونریزی شدید در طول قاعدگی
•خونریزی که در هر ساعت یک یا چند تامپون یا پد خیس می شود.
•خونریزی که بیش از 7 روز طول بکشد.
•سیکل های قاعدگی طولانی تر از 35 روز یا کمتر از 21 روز
•دوره های “نامنظم” که در آن طول چرخه بیش از 7 تا 9 روز تغییر می کند.
•۳ تا 6 ماه پریود نشدن

پادکست خونریزی غیر طبیعی رحم

تفاوت بین خونریزی مزمن و غیرطبیعی رحمی چیست؟

خونریزی غیرطبیعی رحم می تواند یک بیماری مزمن باشد، به این معنی که اغلب در حداقل 6 ماه گذشته اتفاق افتاده است. بهتر است بدانید که اگر بیش از 2 ساعت متوالی هر ساعت پد یا تامپون را تعویض می کنید و همچنین درد قفسه سینه، تنگی نفس و سبکی سر یا سرگیجه دارید، فوراً به مراقبت های پزشکی اورژانسی مراجعه کنید.

 

این مقاله می تواند برای شما مفید باشد: تقویت تخمدان و رحم/پیشگیری از بیماریهای رحمی

خونریزی غیرطبیعی رحم در چه سنی شایع می باشد؟

خونریزی غیرطبیعی می تواند در هر سنی رخ دهد. اما در زمان های خاصی می تواند عادت ماهانه تا حدودی نامنظم باشد که شامل موارد زیر می شود:

-ممکن است وقتی دختری برای اولین بار پریود شود (حدود 9 تا 14 سالگی) دوره های پریودی به طور منظم رخ ندهد.
-در دوران پیش از یائسگی (حدود 50 سالگی)، تعداد روزهای بین پریودی تغییر کند. معمولاً پریود نشدن یا خونریزی در این زمان سبکتر یا شدیدتر می شود.

قیمت عمل زیبایی لابیاپلاستی

چه چیزی باعث خونریزی غیر طبیعی می شود؟

برخی از علل خونریزی غیرطبیعی شامل موارد زیر است:

-مشکلات مربوط به تخمک گذاری

عدم تخمک گذاری می تواند باعث خونریزی قاعدگی نامنظم و گاهی شدید شود. اگر برای چندین دوره قاعدگی تخمک گذاری نکنید، قسمت هایی از آندومتر (بافتی که رحم را می پوشاند ) می تواند بیش از حد ضخیم شود. این وضعیت می تواند در چند سال اول پس از شروع قاعدگی و در دوران پیش از یائسگی رخ دهد. همچنین ممکن است در زنان مبتلا به بیماری های خاص مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و کم کاری تیروئید رخ دهد .

 

فیبروم رحم

 

-فیبروم ها و پولیپ ها

فیبروم های رحمی توده های غیر سرطانی هستند که از بافت عضلانی رحم تشکیل می شوند. پولیپ نوع دیگری از رشد غیر سرطانی است. آنها را می توان در داخل رحم یا روی دهانه رحم یافت . هر دو می توانند باعث خونریزی قاعدگی نامنظم یا شدید شوند.

-آدنومیوز

در این شرایط، آندومتر در دیواره رحم رشد می کند. علائم و نشانه ها ممکن است شامل خونریزی شدید قاعدگی و درد قاعدگی باشد که با افزایش سن بدتر می شود.

-اختلالات خونریزی

وقتی که خون به درستی لخته نمی شود، ممکن است خونریزی شدید ایجاد شود. اگر از اولین شروع قاعدگی شدید داشته باشید، ممکن است دچار اختلال خونریزی شده باشید. علائم دیگر عبارتند از خونریزی شدید بعد از زایمان یا در حین جراحی، خونریزی لثه پس از انجام کارهای دندانپزشکی، کبودی آسان و خونریزی مکرر بینی.

-داروها

روش ‌های هورمونی کنترل بارداری می ‌تواند باعث تغییراتی در خونریزی، از جمله خونریزی ناگهانی (خونریزی در زمانی غیر از دوره شما) شود. برخی از داروها مانند رقیق کننده های خون و آسپرین می توانند باعث خونریزی شدید قاعدگی شوند. دستگاه داخل رحمی مسی (IUD) می تواند باعث خونریزی شدید قاعدگی، به ویژه در سال اول استفاده شود.

-سرطان

خونریزی غیرطبیعی رحم می تواند نشانه اولیه سرطان رحم یا آندومتر باشد . اکثر موارد سرطان آندومتر در زنان در اواسط دهه 60 زندگی که یائسگی را پشت سر می گذارند رخ می دهد. معمولاً در مراحل اولیه و زمانی که درمان مؤثرتر است، تشخیص داده می شود. وضعیتی که می تواند منجر به سرطان آندومتر شود، نئوپلازی داخل اپیتلیال آندومتر (EIN) نامیده می شود که باعث خونریزی غیرطبیعی رحم می شود.

-علل دیگر

اندومتریوز و سایر مشکلات مربوط به آندومتر می توانند باعث خونریزی شدید قاعدگی شوند. سایر علل خونریزی غیرطبیعی رحم شامل موارد مرتبط با بارداری مانند حاملگی خارج رحمی و سقط جنین است .

 

خونریزی غیرطبیعی

خونریزی غیرطبیعی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص زنان شهرک غرب باید در مورد سابقه سلامت شخصی و خانوادگی شما، مانند بیماری‌ها و روش‌های جراحی گذشته و حال، سابقه بارداری، داروها، از جمله داروهایی که بدون نسخه می‌خرید، و روش کنترل بارداری شما بپرسد. اطلاعات مربوط به زمان وقوع خونریزی و میزان خونریزی نیز مفید می باشد. در صورت امکان، چندین هفته قبل از بازدید خود پیگیری کنید. به تاریخ، طول و نوع (سبک، متوسط، شدید یا لکه بینی) خونریزی خود در تقویم توجه کنید. همچنین می توانید از یک برنامه گوشی هوشمند که برای ردیابی چرخه های قاعدگی طراحی شده است استفاده کنید. اگر یک دوره حاد خونریزی شدید دارید، باید فورا تحت درمان قرار بگیرید تا آن را کنترل کنید. اگر مقدار زیادی خون از دست داده اید، ممکن است نیاز به تزریق مایعات یا تزریق خون داشته باشید. در نتیجه پس از اینکه وضعیت شما ثابت شد، پزشک شما شروع به جستجوی علت خونریزی شما می کند.

چه آزمایش ‌ها و معایناتی ممکن است برای تشخیص خونریزی غیرطبیعی لازم باشد؟

در قدم اول شما باید یک معاینه فیزیکی، از جمله معاینه لگن داشته باشید. همچنین یک آزمایش خون به نام شمارش کامل خون (CBC) می تواند به تشخیص کم خونی یا عفونت کمک کند. ممکن است آزمایشاتی برای برخی اختلالات خونریزی انجام دهید.

بر اساس علائم و سن شما، آزمایشات دیگری ممکن است مورد نیاز باشد:

•معاینه اولتراسوند : از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از اندام های لگن استفاده می شود.
•هیستروسکوپی : یک دوربین باریک و روشن از طریق واژن و دهانه رحم وارد می شود. این به پزشک شما اجازه می دهد تا داخل رحم را ببیند.
•بیوپسی آندومتر : نمونه ای از آندومتر برداشته می شود و زیر میکروسکوپ بررسی می شود.
•سونو هیستروگرافی : مایع از طریق یک لوله نازک در رحم قرار می گیرد در حالی که تصاویر اولتراسوند از رحم ساخته می شود.
•تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : این آزمایش تصویربرداری از آهنرباهای قدرتمند برای ایجاد تصاویری از اندام های داخلی استفاده می کند.
•توموگرافی کامپیوتری (CT) : این روش اشعه ایکس اندام ها و ساختارهای داخلی را در مقطع عرضی نشان می دهد.

چه داروهایی برای کمک به کنترل خونریزی غیر طبیعی استفاده می شود؟

اغلب داروها برای درمان خونریزی نامنظم یا شدید قاعدگی استفاده می شوند. برخی از آنها از بارداری نیز جلوگیری می کنند که در صورت نیاز به روش پیشگیری از بارداری، این می تواند مفید باشد. داروهایی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند شامل موارد زیر است:

-روش ‌های کنترل بارداری هورمونی: خونریزی نامنظم و خونریزی شدید ناشی از مشکلات تخمک گذاری، PCOS و فیبروم‌ها اغلب با روش‌های کنترل بارداری هورمونی قابل کنترل هستند.

-قرص های ترکیبی هورمونی ضد بارداری، چسب پوستی و حلقه واژن حاوی استروژن و پروژسترون هستند . آنها می توانند جریان قاعدگی را کاهش دهند و به منظم تر شدن قاعدگی کمک کنند. مصرف مداوم آنها می تواند تعداد پریودهای شما را کاهش دهد یا به طور کامل آنها را متوقف کند.

-روش‌های هورمونی فقط پروژسترون، از جمله IUD هورمونی، قرص‌ها و تزریق نیز ممکن است خونریزی را کاهش دهند. IUD و تزریق ممکن است پس از 1 سال استفاده، خونریزی را به طور کامل متوقف کند. هورمون درمانی می تواند برای خونریزی های شدید قاعدگی که در دوران پیش از یائسگی رخ می دهد مفید باشد و می تواند سایر علائم قبل از یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژن را درمان کند.

-زنان قبل از یائسگی همچنین می توانند از روش های هورمونی کنترل بارداری که در بالا بحث شد استفاده کنند. هنوز ممکن است در حین مصرف هورمون درمانی پریود شوید، اما معمولاً سبک تر و قابل پیش بینی تر هستند. هورمون درمانی خطراتی همچون حمله قلبی، سکته مغزی و سرطان دارد و قبل از تصمیم به استفاده از هورمون درمانی، می بایست مزایا و خطرات را بر اساس علائم و سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی خود بسنجید.

-آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) : این داروها می توانند چرخه قاعدگی را متوقف کرده و اندازه فیبروم ها را کاهش دهند. بهتر است بدانید که آنها فقط برای دوره های کوتاه (کمتر از 6 ماه) استفاده می شوند. به دلیل آنکه تاثیر آنها بر فیبروم ها موقتی است، پس از قطع مصرف دارو، فیبروم معمولاً به اندازه اولیه خود باز می گردد.

-ترانگزامیک اسید : این داروی تجویزی خونریزی شدید قاعدگی را درمان می کند. این دارو در یک قرص عرضه می شود و هر ماه در شروع دوره قاعدگی مصرف می شود.

-داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) : این داروها، که شامل ایبوپروفن می باشد، ممکن است به کنترل خونریزی شدید و تسکین دردهای قاعدگی کمک کند. اگر اختلال خونریزی دارید، درمان شما ممکن است شامل داروهایی برای کمک به لخته شدن خون باشد. همچنین اگر عفونت دارید، ممکن است آنتی بیوتیک به شما داده شود.

اینستاگرام دکتر ویدا یوسفیان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.