علت سوزش واژن با ترشح| درمان خارش واژن|عفونت واژن در دختران (عفونت‌های زنان)

احساس سوزش در اطراف ناحیه واژن یک شکایت و مشکل نسبتا شایع در اکثر خانم هاست و هر خانمی ممکنه این مشکل رو حداقل یک بار تجربه کرده باشه.

در صورتی که دچار این مشکل شدید اصلا جای نگرانی نیست. فقط مهم این هست که به پزشک زنان مراجعه کنید و علت سوزش تشخیص داده بشه و بر اساس آن دارو دریافت کنید.

برای این که اهمیت این موضوع را بفهمیم همین کافی‌ست که بدانیم شایع‌ترین علت مراجعه زنان به پزشک عفونت واژن است. به عبارت دیگر، میلیون‌ها زن برای رفع علائمی مانند خارش و سوزش واژن به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه می‌کنند.

1-عفونت واژن چیست؟
2-دلایل عفونت واژن
3-علائم عفونت واژن
4- تشخیص عفونت واژن
5-درمان خانگی عفونت واژن
6- سایر عفونت‌های واژن
7- درمان عفونت‌های واژن مقاوم به درمان با لیزر

در این نوشتار با علائم عفونت واژن، دلایل ابتلا به خارش و سوزش از جمله سوزش و خارش بعد از نزدیکی، تشخیص عفونت‌های زنان و انواع آنها مانند عفونت‌های قارچی، انواع بیماری‌های مقاربتی که با سوزش و خارش واژن همراه هستند، درمان سوزش و خارش واژن از جمله درمان سوزش و خارش در دختران و روش‌های درمان خانگی و… آشنا می‌شویم.

عفونت واژن

عفونت واژن چیست؟

به گفته دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان شهرک غرب، اگر شرایط در واژن یا ولوا (بخش بیرونی عضو تناسلی زنان که از بیرون قابل رویت است فرج یا ولوا نام دارد) یا اطراف آنها، به گونه‌ای باشد که باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها یا ویروس‌ها بتوانند در آن جا تکثیر پیدا کنند و رشد نمایند، عفونت واژن نامیده می‌شود.
عفونت های واژن و ولوا ممکن است با خارش و سوزش ولوا، اطراف ولوا و واژن همراه باشد. گاهی علاوه بر این علائم شاید ترشحات غیرطبیعی واژن هم به این مجموعه علائم افزوده شود.

مقاله پر بازدید: درمان زگیل تناسلی خانم ها

اصلا جای نگرانی نیست. بیشتر انواع عفونت‌های واژن به سرعت و به سادگی قابل درمان هستند؛ فقط کافی است به محض آغاز علائم به پزشک متخصص بیماری های زنان مراجعه کنیم. پزشک معالج پس از معاینه ممکن است آزمایش‌هایی برای ما درخواست کند و پس از رسیدن به تشخیص درست درمان مناسب را تجویز کند.

این درمان به طور معمول به سرعت با رفع علائم مانند کاهش خارش و سوزش همراه است. گاهی پزشک متخصص بیماری های زنان توصیه‌هایی را بیان می‌کند که به کار گیری آنها باعث کاهش احتمال عود عفونت واژن می‌شود.
گاهی لازم است علاوه بر خودمان، شریک جنسی ما هم درمان دریافت کند. این حالت وقتی بیشتر احتمال دارد که یک بیماری مقاربتی مطرح باشد و بدون محافظت (یعنی بدون استفاده از کاندوم) نزدیکی انجام شده است.

دلایل عفونت واژن

همان گونه که در ابتدای این نوشتار با کمک دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زنان و زایمان تهران عنوان شد باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروب‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت واژن شوند.

برخی از خانم ها به دلیل بزرگ بودن لابیای مینور دچار عفونت های مکرر می شوند. با انجام عمل لابیاپلاستی این مشکل رفع خواهد شد.

شرایط زیر باعث می‌شود امکان رشد و تکثیر باکتری ها، قارچ‌ها یا سایر میکروب‌ها فراهم شود:

• کاهش اسیدی بودن محیط واژن

هر دلیلی که باعث شود pH واژن بالا برود ( یعنی محیط واژن از حالت اسیدی خارج شود) محیط واژن را برای رشد و تکثیر باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروب ها آماده کرده است. اما ببینیم چرا کاهش اسیدی بودن واژن باعث افزایش احتمال عفونت واژن می‌شود.
در حال طبیعی در واژن باکتری‌هایی زندگی می‌کنند که برای ما مفید هستند؛ این باکتری‌ها «لاکتوباسیل» نام دارند. پژوهش‌های پزشکی نشان داده است هر گاه تعداد این باکتری‌های سودبخش در واژن کم شود، احتمال بروز عفونت زیاد می‌شود.
با توجه به این که لاکتوباسیل در محیط اسیدی بهتر تکثیر می‌شود، کاهش اسیدیته واژن به هر دلیل باعث کاهش تعدا این باکتری مفید می‌شود و در نتیجه شرایط برای تکثیر عوامل بیماری‌زا بخصوص باکتری‌ها مهیا می‌شود. به همین دلیل، کاهش سطح اسید واژن یکی از علل عفونت واژن با باکتری محسوب می‌شود.

• عدم رعایت بهداشت

اگر ناحیه جنسی تمیز نگه داشته نشود، طبیعی است که باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا به راحتی می‌توانند در این ناحیه رشد کنند و ازدیاد یابند. به همین دلیل عدم رعایت بهداشت و پاکیزگی در ناحیه جنسی زنان احتمال بروز انواع عفونت به‌خصوص عفونت با باکتری را زیاد می‌کند.

• لباس زیر تنگ و غیرجاذب

لباس زیرِ جاذب، رطوبت موجود در سطح بدن از جمله عرق، قطرات ادرار یا ترشحات را به خودش جذب می‌کند اما اگر جنس لباس زیر طوری باشد که رطوبت را به خود جذب نکند یا تنگ باشد، رطوبت در ناحیه جنسی زنانه زیاد می‌شود. محیط مرطوب، محیطی ایده‌آل برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا به شمار می رود.

• آسیب دیدن بافت ناحیه جنسی

بیشتر اعضای دستگاه تناسلی زنان داخل حفره استخوان لگن جای گرفته است. اگر بافت این اعضا آسیب ببینند، سیستم ایمنی بدن در این نقطه بیشتر روی ترمیم این آسیب‌ها متمرکز می‌شود و شرایط برای ظهور عفونت در این نواحی فراهم می‌شود. تومورها، جراحی‌ها، رادیوتراپی (درمان با اشعه)، و ناهنجاری‌های ساختاری مانند اشکالات مادرزادی از جمله مواردی هستند که با تغییر منفی در بافت اعضای داخل لگن احتمال عفونت واژن و سایر اعضای جنسی را زیاد می‌کنند.

فیستول‌ها یکی از مشکلات ساختاری هستند که باعث عفونت مکرر می‌شوند. هر گونه راه غیر طبیعی که دو عضو بدن را به هم راه می‌دهد فیستول نامیده می‌شود. مثلا فیستول روده به واژن یعنی یک راه غیرطبیعی که روده را به واژن وصل می‌کند. فیستول روده به واژن با راه دادن باکتری‌های روده به واژن احتمال عفونت و سایر مشکلات واژن را افزایش می‌دهد.

• آزردگی بافت

طبق تجربه دکتر زنان خوب در شهرک غرب، آزرده شدن بافت واژن ممکن است به ایجاد ترک یا زخم در واژن منتهی شود. این حالت خطرناک است چون شاید از این راه باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا به جریان خون برسند و در همه بدن گسترش یابند.
اما در گروه‌های سنی خاص ممکن است عوامل متفاوتی احتمال بروز عفونت واژن را زیاد کنند. در زیر به بررسی برخی از این عوامل می‌پردازیم:

• علل عفونت واژن در کودکان

در کودکان، شایع‌ترین علت ایجاد عفونت واژن عبارت است از رسیدن باکتری‌های مقعد به واژن. عوامل مختلفی ممکن است باعث شوند که باکتری‌های مقعد به واژن برسند اما شایع‌ترین علت آن شستشوی مقعد پس از دفع مدفوع از عقب به جلو است. این مشکل به خصوص در دختران دو تا 6 سال بیشتر دیده می‌شود.
جهت درست شستشوی مقعد پس از اجابت مزاج در دختران از جلو به عقب است بدین ترتیب احتمال رسیدن باکتری‌های مقعد به واژن وجود ندارد.
از دید متخصص زنان سعادت آباد، یکی دیگر از عواملی که باعث عفونت واژن در دختران کوچک می‌شود عدم شستشوی کافی و خوب مقعد پس از دفع مدفوع است. به طور کلی عدم رعایت بهداشت هم در ایجاد عفونت واژن در دختران کوچک نقش دارد. در نظر بگیرید دختر کوچکی را که پس از دفع مدفوع دست خود را نشسته و در هنگام خارش ناحیه جنسی انگشت آلوده‌اش وارد ابتدای واژن می‌شود. وارد کردن انگشت به واژن در این حالت پاسخی به حس نیاز خارش محسوب می‌شود.
کودکان گاهی به هنگام بازی بخصوص گاهی در سرویس بهداشتی اسباب‌بازی یا دستمال توالت را در ابتدای واژن قرار می‌دهند. اگر این موارد آلوده باشند به راحتی می‌توانند باعث عفونت واژن در دختران شوند.
سوءاستفاده جنسی از دختران ممکن است با انتقال بیماری‌های مقاربتی و همچنین عفونت واژن همراه باشد.
برخی از انواع کرم‌های انگلی هم ممکن است باعث بروز عفونت واژن به‌ویژه در دختران کم سن باشند.

• علل عفونت واژن در سن باروری

تغییرات هورمون‌های زنانه کمی پیش از پریود (عادت ماهیانه) و در هنگام آن و همچنین تغییرات هورمونی مشابه در طول مدت حاملگی خاصیت اسیدی واژن را کم می‌کند. استفاده مکرر از دوش واژینال (شستشوی واژن)، استفاده از مواد اسپرم کُش و مایع منی هم محیط واژن را از حالت اسیدی خارج می‌نمایند. همان گونه که در بخش های بالایی این مقاله گفتیم کاهش خاصیت اسیدی واژن باعث رشد باکتری‌های بیماری‌زا و بروز عفونت واژن می‌شود.
زنانی که از تامپون در هنگام پریود استفاده می‌کنند هم باید دقت کنند که اگر تامپون برای مدت بیش از زمان توصیه شده باقی بماند و تعویض نشود، به یک محیط کِشتِ گرم و مرطوب برای باکتری‌ها تبدیل می‌شود و احتمال بروز عفونت واژن را زیاد می‌کند.

مقاله برای مطالعه بیشتر: ترشحات و لکه های قهوه ای قبل از پریود چیست؟

• علل عفونت واژن در زنان یائسه

پس از یائسگی، یکی از هورمون های زنانه به نام استروژن به شدت کاهش می یابد. کاهش سطح هورمون استروژن در خون باعث نازکی، خشکی و شکنندگی بیشتر دیواره واژن می‌شود. به همین دلیل امکان بروز ترک یا زخم و رشد باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا در این محل ها بیشتر است.
از سوی دیگر با کاهش استروژن، میزان اسیدی بودن واژن هم کم می‌شود و در نتیجه، همه این تغییرات باعث افزایش احتمال عفونت واژن می‌شوند.
زنان سالخورده‌ای که دچار بی اختیاری ادرار هستند یا امکان بیرون آمدن از تخت را ندارند هم نمی توانند بهداشت ناحیه جنسی را به خوبی حفظ کنند و بیشتر از سایرین در معرض عفونت واژن قرار دانرد.

علائم عفونت واژن

علائم عفونت واژن به نوع عامل عفونی بستگی دارد. علائم شایع عفونت واژن عبارتند از:

• ترشحات غیرطبیعی از واژن؛ این ترشحات ممکن است سفید و پنیری شکل یا سفید و رقیق، سبز یا زرد و گاهی بدبو (مانند بوی ماهی)
خارش یا سوزش درون و اطراف واژن
• احساس درد در هنگام فعالیت جنسی و نزدیکی
• احساس درد در حین دفع ادرار
• تکرر ادرار
• احساس درد در بخش پایینی شکم یا لگن
• خونریزی در فاصله بین دو نوبت پریود یا پس از نزدیکی
• برجستگی‌های گوشتی یا زخم در ناحیه ولوا

مشاوره رایگان

تشخیص عفونت واژن

گاهی پزشک متخصص بیماری های زنان می تواند از روی شرح حالی که ما برایش بیان می کنیم و پرسش‌هایی که خودش درباره علائم از ما می‌پرسد به تشخیص درست نزدیک شود. پزشک معالج به طور معمول برای اطمینان ما را معاینه می‌کند. دیدن خارج عضو تناسلی اطلاعات خوبی را درباره برخی بیماری‌ها در اختیار پزشک معالج قرار می‌دهد. پزشک متخصص بیماری‌های زنان سپس با استفاده از وسیله‌ای به نام اسپکولوم (speculum) با ظرافت واژن را باز می‌کند تا بتواند داخل آن را مشاهده و معاینه نماید.

خارش واژن
پزشک می‌تواند در صورت نیاز با دسته چوبی بلند که در نوک آن ممکن است پنبه‎ای وجود داشته باشد (شبیه گوش پاک کن) نمونه‌ای از ترشحات یا سلول‌های واژن جمع‌آوری کند و برای ازمایشگاه بفرستد. آزمایشگاه بسته به نوع آزمایش درخواستی آنها را مورد بررسی زیر میکروسکوپ یا سایر تست‌های آزمایشگاهی قرار می‌دهد. همچنین انجام آزمایش آنالیز و گاهی کشت ادرار از موارد دیگری است که پزشک معالج ممکن است از ما درخواست نماید.
همچنین پزشک معالج ممکن است از این فرصت برای معاینه سایر اعضای تناسلی داخل لگن مانند تخمدان ها هم استفاده کند. بنابراین پزشک متخصص بیماری‌های زنان با دستی که دستکش دارد دو انگشت میانی را در واژن قرار می‌دهد و با دست دیگر بخش بیرونی و پایینی شکم را به سمت انگشت‌های خود با ملایمت فشار می‌دهد. در این معاینه وجود درد، به خصوص اگر با تب یا سایر عفونت‌ها همراه باشد تاثیر مهمی در تشخیص و درمان پزشک معالج می‌گذارد.

پرسش‌های پزشک هنگام ویزیت

برای رسیدن به تشخیص درست، پزشک پرسش‌هایی را مطرح می‌کند. هر چه پاسخ ما دقیق تر باشد پزشک راحت‌تر می تواند به تشخیص برسد. برخی از این پرسش‌ها عبارتند از:

• آیا برای کاهش علائم از کرم، محلول یا درمان خانگی خاصی استفاده کرده‌اید؟
• از چه زمانی متوجه تغییر در ترشحات واژن شدید؟
• آیا ترشحات غیرطبیعی با سوزش، خارش، درد یا زخم در ناحیه جنسی همراه بود؟
• بروز علائم عفونت واژن با پریود قبلی در چه فاصله زمانی اتفاق افتاد؟
• آیا ترشحات غیزطبیعی همیشه و هرروز هستند یا گاهی وجود دارد و گاهی وجود ندارد؟
• آیا پیش از این ترشحات غیرطبیعی مشابهی داشته‌اید؟ با درمان چه پاسخی گرفتید؟
• از چه روش‌هایی برای جلوگیری از بارداری استفاده کرده‌اید و هم اکنون از چه روشی استفاده می‌کنید؟
• آیا هنگام نزدیکی درد احساس می‌کنید؟
• آیا پیش از این هم سابقه ابتلا به عفونت واژن داشته‌اید؟
• آیا شریک جنسی شما هم علامت یا شکایتی در ناحیه جنسی خود دارد؟
در صورت شک کردن پزشک معالج به بیماری منتقل شونده از راه تماس جنسی، ممکن است پرسش‌های بیشتری از شما درباره شریک جنسی مطرح شود. علت این پرسش‌ها جلوگیری از گسترش بیماری و عود آن در آینده است. بنابراین بهتر است به این پرسش‌های پزشکی به درستی پاسخ بگوییم.

 

در بیشتر موارد، پزشک معالج در این مرحله متوجه شده است که آیا عفونت واژن وجود دارد و آیا ناشی از باکتری یا تریکومونا واژینالیس (نوعی انگل تک سلولی که از راه نزدیکی منتقل می‌شود) یا قارچ‌هاست. بدیهی است در صورت شک پزشک به تریکومونا در دختران کم سن احتمال سوئاستفاده جنسی مطرح است و شاید پرسش‌های بیشتر ادامه یابد.
هم اکنون وقت آن رسیده است که درباره انواع عفونت‌های زنان و انواع بیماری‌های مقاربتی یا عفونت‌های قارچی که باعث سوزش یا خارش واژن می‌شوند بخوانیم و بدانیم.

مشاوره رایگان

عوامل اصلی سوزش واژن و روش درمان هر کدام

سوزش واژن ممکنه دلایل مختلفی داشته باشه، از جمله تحریک، عفونت قارچی و کلامیدیا و ….

1.تحریک پوست واژن

بعضی از چیزها می تونند پوست واژن را در تماس مستقیم با آن تحریک کنند. این به عنوان درماتیت تماسی شناخته می شه. محرک هایی که می تونند باعث درماتیت تماسی شوند عبارتند از:

صابون ها

پودر لباسشویی

عطرها

پدهای قاعدگی

محصولاتی که برای تولید کف یا فوم در حمام استفاده می‌شوند

شلوار و لباس زیر تنگ

شکل اصلی درمان برای تحریک، اجتناب از هر چیزی است که باعث تحریک شده است. اجتناب از محرک و عدم خارش ناحیه باعث می شخ پوست بهبود پیدا کنه. گاهی ممکنه فرد نیاز به دارو داشته باشه.

2. عفونت باکتریایی واژن

عفونت باکتریایی (BV) وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که انواع خاصی از باکتری‌ها در واژن وجود داشته باشه و تعادل طبیعی ناحیه را بر هم بزنه. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، BV  عفونت واژن در زنان 15 تا 44 ساله شایع است.

یکی از علائم BV احساس سوزش در واژن است که می تواند هنگام ادرار نیز رخ دهد.

BV همیشه علائم ایجاد نمی کنه. وقتی دچار عفونت واژن باشید، ممکنه علائم زیر را هم داشته باشید :

ترشحات سفید یا خاکستری واژن

درد

خارش

بوی قوی ماهی مانند، به خصوص بعد از رابطه جنسی

ابتلا به BV می‌تونه خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی (STD) را برای فرد افزایش دهد، بنابراین اگر کسی علائم BV را داشت، باید توسط پزشک بررسی و درمان بشه. درمان این بیماری اغلب شامل یک دوره آنتی بیوتیک است.

اگر محیط واژن برای رشد و تکثیر نوعی از باکتری‌های بیماری‌زا آماده باشد، عفونت باکتریایی واژن رخ می‌دهد. عفونت باکتریایی شایع‌ترین نوع عفونت واژن است و جالب است بدانیم که نیمی از زنانی که به عفونت باکتریایی واژن مبتلا می‌شوند هیچ علامت و شکایتی ندارند.
زنی که به دنبال عفونت واژن باکتریایی دچار علائم می‌شود، به طور معمول از ترشحات بدبو و غلیظ به رنگ سفید تا خاکستری که بوی ماهی می‌دهد شکایت دارد.
بیشتر افراد مبتلا به عفونت واژن ناشی از باکتری سوزش، خارش یا آزردگی واژن را گزارش نمی‌کنند.
عفونت باکتریایی واژن یک بیماری منتقل شونده از راه نزدیکی جنسی نیست اما کسانی که به لحاظ جنسی فعال‌تر هستند یا به تازگی شریک جنسی خود را عوض کرده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت باکتریایی واژن هستند.

عوامل خطرزای عفونت واژن باکتریایی

علاوه بر آنچه در بخش بالا گفتیم، عوامل زیر هم احتمال بروز عفونت باکتریایی واژن را بیشتر می‌کنند:

• استفاده از صابون‌های معطر، اسپری بهداشتی زنانه یا دوش واژینال مکرر
• داشتن آی یودی مسی (وسیله‌ای که داخل رحم قرار می‌گیرد و با کشتن اسپرم‌ها از حاملگی جلوگیری می‌کند)
• استعمال دخانیات شامل سیگار و قلیان

چه زمانی به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه کنیم؟
با مشاهده ترشحات غیرطبیعی و دارای بوی بد بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص زنان مراجعه کنیم.

درمان عفونت باکتریایی واژن

پزشک معالج با توجه به باکتری شایع که عامل ایجاد بیماری است، داروی مناسب را که معمولا نوعی آنتی بیوتیک است تجویز می‌کند. در بیشتر موارد داروی تجویز شده آنتی بیوتیک خوراکی است اما گاهی انواع کرم یا پماد برای استعمال در واژن هم ممکن است تجویز شود که به باکتری ایجادکننده عفونت و شرایط هر فرد بستگی دارد.
در مورد عفونت ناشی از باکتری به طور معمول نیازی به درمان شریک جنسی وجود ندارد.
شاید شنیده باشید که اگر این عفونت درمان هم نشود خودبه‌خود برطرف می‌شود اما این کار با عوارض ماندگار همراه است. عدم درمان بموقع عفونت باکتریایی واژن توسط پزشک معالج ممکن است باعث عوارض مختلفی در هنگام حاملگی زنان در آینده شود. از جمله مهمترین این عوارض حاملگی باید به زایمان زودهنگام اشاره کرد. بیشتر این افراد پس از زایمان به عفونت التهابی لگن مبتلا می‌شوند که درمان آن بسیار دشوار است. بنابراین نباید شک کرد، اگر علائم بالا را داریم در اسرع وقت به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه کنیم.

3. عفونت قارچی

عفونت قارچی در واژن می تونه منجر به احساس سوزش بشه. این عفونت زمانی به وجود می‌آید که مخمرها یا قارچ‌ها بیش از حد در واژن رشد کنند.

اصطلاح پزشکی برای این عفونت، کاندیدیازیس است و به آن برفک نیز می گویند.

قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس ممکن است در صورت فراهم شدن شرایط، یک عفونت قارچی در واژن به نام کاندیازیس واژن ایجاد کند. بیشتر از نیمی از زنان این قارچ را در حالت طبیعی و در زمان سلامتی در واژن خود دارند که هیچ مشکلی هم پدید نمی‌آورد. عوامل خاصی باعث می‌شوند که این قارچ بیش از حد تکثیر شود و رشد نماید و آن زمان، کاندیدیازیس واژن رخ می‌دهد.

کاندیدیازیس واژن با خارش سوزش و التهاب اطراف ولوا و ترشحات غلیظ سفید مانند پنیر همراه است؛ به همین دلیل این بیماری با نام‌های پنیرک واژن یا برفک واژن هم خوانده می‌شود. به طور معمول نزدیکی و ادرار کردن هم با احساس درد توام است.
برخی عوامل باعث بروز کاندیدیازیس واژن می‌شوند که عبارتند از:
• مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها
• حاملگی
• دیابت کنترل نشده
همچنین از دید متخصص زنان و زایمان شهرک غرب، استفاده از محلول‌ها و اسپری‌ها برای دوش واژینال یا بهداشت زنانه و پوشیدن لباس زیر تنگ می‌تواند در ایجاد برفک واژن یا بدتر کردن علائم آن، موثر باشد.
کاندیدیازیس واژن یک بیماری مقاربتی نیست اما نزدیکی جنسی ممکن است بروز آن را تسریع کند. به طور معمول شریک جنسی به درمان نیاز ندارد.
کرم‌ها یا وسایل واژینال حاوی دارو یا قرص‌های ضدقارچ برای درمان کاندیدیازیس واژن کاربرد دارند.

علائم همراه عبارتند از:

خارش

درد

درد هنگام رابطه جنسی

درد یا ناراحتی هنگام ادرار کردن

ترشح از واژن

بسیاری از زنان به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوند، اما در برخی از زنان به احتمال ابتلا به عفونت بیشتر است:

باردار هستند

از قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده می کنند

دیابت دارند

سیستم ایمنی ضعیفی دارند

اخیراً آنتی بیوتیک مصرف کرده اند یا در حال مصرف هستند

درمان معمولاً یک داروی ضد قارچ است که خانم‌ها می‌توانند آن را مستقیماً به شکل کرم استفاده کنند یا به صورت خوراکی به صورت کپسول مصرف کنند.

4.کلامیدیا

کلامیدیا توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شه و معمولاً از طریق تماس جنسی با فردی که عفونت دارد منتقل می شه.

کلامیدیا نوعی عفونت باکتریایی است که از راه فعالیت جنسی منتقل می‌شود. برای این که با اهمیت این بیماری آشنا شویم همین کافی است که بدانیم کلامیدیا شایع‌ترین بیماری مقاربتی باکتریایی در انگلستان محسوب می‌شود.
بسیاری از زنان بدون این که بدانند، به کلامیدیا مبتلا هستند. کلامیدیا مردان را هم گرفتار می‌کند. 70 درصد زنان مبتلا و نیمی از مردان دچار کلامیدیا هیچ علامتی ندارند.

تحقیقات نشان می ده که حداقل 70 درصد از افراد مبتلا به کلامیدیا هیچ علامتی ندارند، به همین دلیله که این بیماری گاهی اوقات به عنوان عفونت “بی صدا” شناخته می شه.

هنگامی که علائم ظاهر می شوند، می توانند شامل احساس سوزش در واژن و همچنین موارد زیر باشند:

افزایش ترشحات واژن

درد هنگام ادرار کردن و هنگام رابطه جنسی

خونریزی در حین رابطه جنسی و بین قاعدگی

کلامیدیا با استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان می شود. رایج ترین آنها آزیترومایسین و داکسی سایکلین هستند.

کلامیدیا

چه زمانی برای درمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بنابراین با مشاهده یک یا چند علامت فوق بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه کنیم.

درمان کلامیدیا

کلامیدیا نسبت به آنتی بیوتیک بسیار حساس است. پزشک معالج بر اساس شرایط آنتی بیوتیک خوراکی را برای یک تا دو هفته یا گاهی با تکرار دوره درمان پس از یک دوره قطع درمان توصیه می‌کند.
با توجه به این که این بیماری از راه مقاربت منتقل می‌شود، لازم است حتما شریک جنسی ما هم به یک پزشک متخصص اورولوژی (مجاری ادرار) مراجعه نماید و با شرح بیماری ما، درمان لازم را دریافت کند.

پیگیری کلامیدیا

در بیشتر موارد، پزشک معالج برای اطمینان بیشتر از سلامتی شما درخواست می‌کند که 3 تا 6 ماه پس از پایان درمان برای معاینه و اطمینان از عدم عود بیماری به وی مراجعه نمایید.
متاسفانه عدم درمان کلامیدیا با عوارض جدی همراه خواهد بود. بیماری التهابی لگن یکی از این عوارض است که می‌تواند به نازایی منجر شود. یکی دیگر از عوارض درمان نکردن کلامیدیا احتمال بیشتر زایمان زودرس در حاملگی‌های آینده است.

5. عفونت ادراری

قسمت های مختلف دستگاه ادراری از جمله مثانه، مجرای ادرار و کلیه ها می توانند عفونی شوند.

زن مبتلا به عفونت ادراری (UTI) احتمالاً هنگام ادرار کردن احساس سوزش در واژن خواهد داشت. سایر علائم UTI عبارتند از:

نیاز به ادرار کردن ناگهانی یا بیشتر

درد هنگام ادرار کردن

تکرر ادراد

ادرار بدبو یا کدر

خون در ادرار

درد در قسمت پایین معده

احساس خستگی یا ناخوشی

تب و لرز

پزشکان معمولاً برای درمان عفونت های دستگاه ادراری آنتی بیوتیک تجویز می کنند. به طور کلی، عفونت در حدود 5 روز پس از شروع دوره آنتی بیوتیک برطرف می شه.

در صورت بازگشت عفونت ممکن است نیاز به تجویز مجدد باشد.

6. تریکومونیازیس

تریکومونیازیس توسط انگلی ایجاد می شود که در حین رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

فقط حدود 30 درصد از افراد مبتلا به تریک علائمی را نشان می دهند. علاوه بر احساس سوزش در واژن، این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارش، قرمزی یا درد

ناراحتی هنگام ادرار کردن

ترشحات واژن که می تواند شفاف، سفید، زرد یا سبز و با بوی ماهی باشد

تریکومونیازیس با استفاده از قرص های مترونیدازول یا تینیدازول درمان می شود.

7. سوزاک

سوزاک عفونتی است که در آن باکتری به نام نایسریا گونوره غشاهای مخاطی مانند دهانه رحم، رحم و لوله های فالوپ را آلوده می کنه. این بیماری معمولاً از طریق تماس جنسی با فردی که عفونت داره منتقل می شه.

سوزاک به ویژه در افراد 15 تا 24 ساله شایع است. زنان هنگام ادرار کردن می توانند سوزش واژن و همچنین علائم زیر را تجربه کنند:

درد هنگام ادرار کردن

ترشحات واژن

خونریزی واژینال بین پریودها

سوزاک را می توان با درمان پزشکی مناسب، که اغلب به درمان دوگانه نیاز دارد، درمان کرد. این زمانی است که فرد دو نوع داروی مختلف را همزمان مصرف می کنه.

 نیمی از زنان علامت ندارند اما بقیه ترشحات عفونی، درد پایین شکم و سوزش ادرار و درد هنگام نزدیکی دارند. درمان شریک جنسی ضروری است. به راحتی با آنتی بیوتیک برطرف می‌شود.

8. تریکومونیازیس

تریکومونیازیس توسط انگلی ایجاد می شود که در حین رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. تریکومونا یک عفونت مقاربتی است که توسط یک میکروارگانیسم انگلی پدید می‌آید. بیشتر افراد بدون علامت هستند اما برخی زنان دچار سوزش و خارش واژن و ترشحات زرد یا سفید و گاهی کف‌آلود و سوزش ادرار می‌شوند. این بیماری با مصرف یک هفته آنتی بیوتیک و تکرار آن مدتی بعد برطرف می‌شود. برای جلوگیری از عود، شریک جنسی هم باید درمان دریافت کند

فقط حدود 30 درصد از افراد مبتلا به تریک علائمی را نشان می دهند. علاوه بر احساس سوزش در واژن، این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارش، قرمزی یا درد

ناراحتی هنگام ادرار کردن

ترشحات واژن که می تواند شفاف، سفید، زرد یا سبز و با بوی ماهی باشد

تریکومونیازیس با استفاده از قرص های مترونیدازول یا تینیدازول درمان می شود.

9.تبخال واژن

تبخال تناسلی که در زنان می‌توان به آن تبخال تناسلی گفت یک عفونت است که به طور معمول از راه تماس جنسی منتقل می‌شود. عامل ایجاد این بیماری یک ویروس است که نام آن Herpes Simplex Virus است که به اختصار به آن HSV هم می‌گویند.

تبخال تناسلی در اثر تماس پوست به پوست با فرد مبتلا به ویروس تبخال ایجاد می شه. تخمین زده می شه که از هر 6 نفر در ایالات متحده 1 نفر در سنین 14 تا 49 سال به تبخال تناسلی مبتلا هستند و زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به عفونت هستند.

زمانی که فردی به ویروس مبتلا شود، تا آخر عمر با او باقی می ماند. با این حال، تا زمانی که ویروس فعال نشود، ممکن است هیچ علامت یا علامتی بروز نکنند.

تبخال تناسلی

علائم تبخال واژن

برخی از کسانی که به ویروس تبخال تناسلی آلوده می‌شوند، هرگز علامتی از خود نشان نمی‌دهند و بی علامت باقی می مانند. اما بیشتر افراد دچار ضایعات تاولی ریز و دردناکی در ناحیه جنسی می‌شوند. گاهی علاوه بر این ضایعات، تب و سردرد هم در فرد را گرفتار می‌کند.
متاسفانه برای پاک کردن ویروس تبخال تناسلی از بدن هیچ درمانی در حال حاضر وجود ندارد. اما نکته مثبت این است زیرا ضایعات تبخال تناسلی همیشگی نیستند؛ به عبارت دیگر گاهی ضایعات وجود دارند و پس از چند روز ناپدید می‌شوند و دوباره در صورت فعال شدن دوباره ویروس ظاهر می‌گردند. بیماری، استرس، استعمال دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی ظهور تبخال تناسلی را تسهیل می‌کنند.

اگر ویروس فعال شود، ممکن است احساس سوزش در واژن را تجربه کنند که می تواند نشانه تبخال تناسلی باشد. علائم دیگر عبارتند از:

احساس خارش یا سوزن سوزن شدن

علائم شبیه آنفولانزا

تورم غدد

درد در ناحیه واژن، به ویژه هنگام ادرار کردن

تغییر در ترشحات واژن

زخم ها، تاول ها یا زخم های دردناک نیز ممکن است پس از چند روز ایجاد شوند.

علائم تبخال تناسلی را می توان با داروهای ضد ویروسی درمان کرد اما هرگز درمان نمی شود.

درمان تبخال واژن

پزشک متخصص بیماری‌های زنان با تجویز داروهای ضدویروس خوراکی می‌تواند ما را از ضایعات تبخال واژن و درمان تبخال تناسلی آسوده سازد. به‌خصوص اگر به محض احساس سوزش و در اسرع وقت با اولین علائم، داروی ضدویروس را مصرف کنیم، می‌توانیم جلوی بروز وسیع ضایعات را بگیریم و مدت باقی ماندن آنها را به حداقل ممکن برسانیم. این داروها تعداد دفعات ظاهر شدن عوارض تاولی را کم می‌کنند و عوارض آن را به حداقل ممکن می‌رسانند.
پزشک معالج ممکن است برای ما یک کرم بی‌حسی موضعی تجویز کند که هنگام بروز علائم تبخال تناسلی سوزش و درد کمتری را تحمل کنیم.

10.زگیل واژن

عامل ایجاد زگیل تناسلی ویروسی موسوم به HPV یا Human papilloma virus است. این ویروس به طور معمول از راه تماس جنسی منتقل می‌شود. زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در اکثر کشورهاست اما به دلیل وجود واکسن زگیل تناسلی و واکسیناسیون بسیاری از دختران علیه این ویروس، امید آن می‌رود که شیوع آن کم شود.

زگیل تناسلی

علائم زگیل واژن

زگیل تناسلی در زنان به صورت برجستگی‌های گوشتی روی و اطراف ولوا، واژن و گردن رحم (سرویکس) ظاهر می‌شود. این برجستگی‌ها ممکن است با درد یا خارش همراه باشند و گاهی خونریزی داشته باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در برخی افراد پس از چند ماه یا گاهی سال زگیل واژن خودبه‌خود برطرف می‌شود اما بهتر است برای رفع ناراحتی حاصل از آن زودتر به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه کنیم.

درمان زگیل واژن

برای از بین بردن ضایعات ناشی از ویروس زگیل تناسلی می‌توان از کرم‌ها، پمادها، کرایوتراپی یا سرمادرمانی (منجمد کردن ضایعات گوشتی زگیل)، جراحی یا استفاده از الکتروکوتر (استفاده از چاقوی الکتریکی) استفاده کرد. این درمان‌ها ضایعات زگیل را حذف می‌کنند اما ویروس همچنان در بدن باقی می‌ماند.

11. عفونت ادراری

قسمت های مختلف دستگاه ادراری از جمله مثانه، مجرای ادرار و کلیه ها می توانند عفونی شوند.

زن مبتلا به عفونت ادراری (UTI) احتمالاً هنگام ادرار کردن احساس سوزش در واژن خواهد داشت. سایر علائم UTI عبارتند از:

نیاز به ادرار کردن ناگهانی یا بیشتر

درد هنگام ادرار کردن

تکرر ادراد

ادرار بدبو یا کدر

خون در ادرار

درد در قسمت پایین معده

احساس خستگی یا ناخوشی

تب و لرز

پزشکان معمولاً برای درمان عفونت های دستگاه ادراری آنتی بیوتیک تجویز می کنند. به طور کلی، عفونت در حدود 5 روز پس از شروع دوره آنتی بیوتیک برطرف می شه.

در صورت بازگشت عفونت ممکن است نیاز به تجویز مجدد باشد.

12.یائسگی

سوزش واژن ممکن است در نتیجه تغییرات یائسگی باشد. تغییر سطح هورمون ها در بدن زن قبل از ورود به یائسگی می تونه بر واژن تأثیر بگذاره. سوزش واژن یکی از نتایج احتمالی این تغییرات به خصوص در حین رابطه جنسی است.

سایر علائم رایج انتقال یائسگی عبارتند از:

گرگرفتگی

عرق شبانه

مشکل در خوابیدن

کاهش میل جنسی

خشکی واژن

سردرد

تغییرات خلق و خوی

همه زنانی که وارد یائسگی می شوند درمان برای تسکین علائم ندارند، اما هورمون درمانی می تونه به کاهش علائم کمک کنه.

13.تحریک مستقیم واژن

تامپون‌ها، کاندوم‌ها، دوش‌های واژینال، کرم‌ها، اسپری‌ها و سایر محصولاتی که داخل واژن یا نزدیک آن قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث سوزش شوند. این محصولات می‌توانند دستگاه تناسلی را تحریک کرده و علائم مختلفی را ایجاد کنند.

باید بدانید وقتی که از صابون، اسپری و حتی آب برای شستشوی واژن خود (بخش “داخلی” دستگاه تناسلی) استفاده می‌کنید، تعادل باکتری‌ها را بر هم می‌زنید. این کار آسیب زاست و سبب ایجاد التهاب باکتریایی واژن (واژینوسیس باکتریال)، عفونت قارچی (مثل کاندیدا) و تحریکات دیگر می‌شود. اما در مقابل شستشوی ناحیه “خارجی” واژن (وولوا) برای رعایت بهداشت شخصی لازم است.

درمان عفونت‌های واژن مقاوم به درمان با لیزر

به کار بردن لیزر واژن برای درمان خارش و سوزش واژن مقاوم به درمان دارویی باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در این ناحیه می‌شود. لیزر کمک می‌کند بافت طبیعی واژن حالت مقاوم و طبیعی خود را داشته باشد و ایمنی بدن در این ناحیه را تقویت می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که عفونت مکرر یا مقاوم به درمان واژن درمان شود.

درمان های خانگی سوزش واژن

بسیاری از علل سوزش واژن نیاز به درمان پزشکی دارند و هر کسی که نگرانی دارد باید به پزشک مراجعه کند.

با این حال، استفاده از کیسه یخ یا کمپرس سرد در ناحیه آسیب دیده می تواند به کاهش حس کمک کند. استفاده از وازلین روی پوست نیز می تواند به محافظت از آن کمک کند.

پوشیدن لباس زیر نخی و پرهیز از لباس های تنگ می تواند به کاهش سوزش در ناحیه واژن کمک کند. همچنین مهم است که از محصولاتی که می‌توانند ناحیه را بیشتر تحریک کنند، مانند صابون معطر، دستمال توالت معطر، و محصولات بهداشتی اجتناب کنید.

برای درمان خانگی عفونت قارچی واژن می تونید از نشستن در وان جوشض شیرین استفاده کنید. نشستن در وان جوش شیرین یکی از راه های موثر در کنترل سوزش، تورم و خارش واژن است. جوش شیرین با تنظیم اسیدیته واژن و کشتن قارچ ها یکی از کمک درمان های واژینیت فارچیه.

برای این کار به هر لیتر آب یک قاشق مرباخوری جوش شیرین اضافه کنید و به مدت 10 الی 30 دقیقه روزی یک مرتبه داخل آن بنشینید.

عوارض احتمالی سوزش واژن

برخی از علل سوزش واژن، مانند BV یا STDs، در صورت عدم درمان می توانند عوارض جدی داشته باشند. بیماری های مقاربتی به ویژه برای زنان باردار خطرناک است، زیرا می تواند بر جنین یا بارداری آنها تأثیر بگذارد. برخی از آنها می توانند هنگام تولد به نوزاد منتقل شوند. کلامیدیا، تبخال تناسلی و تریکومونیازیس همگی با زایمان زودرس مرتبط هستند.

BV، کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس همگی افراد را در صورت تماس جنسی با فردی که این ویروس را دارد مستعد ابتلا به HIV می کنند.

ترشحات واژن

داشتن مقداری ترشحات واژن برای همه زنان طبیعی، و حتی نشانه کارکرد درست واژن آنهاست. مقدار و رنگ این ترشحات با نوسانات هورمونی در طول سیکل ماهیانه تغییر می‌کند که این هم طبیعی است. بالا رفتن سن، مصرف قرص ضدحاملگی و حامله شدن هم باعث تغییراتی طبیعی در میزان و رنگ ترشحات واژن می‌شود.
به توصیه دکتر زنان خوب غرب تهران، گاهی اوقات استفاده از صابون‌ها یا شامپو‌های خاص، دوش واژینال (شستشوی واژن با محلول‌های آماده) و سایر محصولات بهداشتی مورد استفاده در ناحیه جنسی باعث التهاب در واژن شده، مقدار و رنگ ترشحات واژن را تغییر می‌دهد.
اما اگر تغییری در میزان یا رنگ ترشحات واژن رخ دهد که هیچ توجیه قابل قبولی برای ان وجود نداشته باشد و به خصوص اگر با علائم دیگر (که در بالا ذکر شد به‌ویژه خارش، قرمزی یا سوزش) همراه باشد، ممکن است علامت عفونت باشد و بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص بیماری‌های زنان مراجعه کرد.
بوی ترشحات هم مهم است. گاهی تغییر بوی ترشحات واژن می‌تواند در تشخیص عامل عفونت واژن مفید باشد.
پیش از این هم گفتیم که گاهی پزشک متخصص زنان یک عفونت جنسی یعنی یک نوع بیماری مقاربتی را تشخیص می‌دهد. در این صورت، بهتر است از شریک جنسی خود هم بخواهیم که با مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی (مجاری ادرار) نسبت به درمان خود اقدام کند یا در هنگام نزدیکی از یک وسیله محافظتی مانند کاندوم استفاده شود.

لابیاپلاستی

راه‌‌‌‌‌های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان در شهرک غرب: 22074065 – 09370786637

ما را در یوتیوب دنبال کنید

 

23 پاسخ
  1. بانو
    بانو گفته:

    سلام من ۱۷سالمه و زمانیکه پریود میشم از داخل احساس سوزش میکنم و حتی گاهی در زمانی که پریود نیستم هم چنین میشم

    پاسخ
  2. محمدی
    محمدی گفته:

    سلام من سوزش و خارش دارم جوری که قسمت لابیا ورم کرده و از اطرف خون میاد 30سالمه خواهشا درمان دارویی بفذمایید تو کرونا نمیشه دکتر رفت
    قبلاهم تبخال تناسلی رو تجربه کردم علامت داشت اما الان بدون علامته و احتمال نمیدم تبخال باشه

    پاسخ
  3. دانا
    دانا گفته:

    سلام. از حدود دوهفته پیش سوزش واژن به همراه حجم زیادی از ترشح سفید مایل به زرد، بدون بو دارم، به توصیه ماما، قرص فلوکونازول ۱۵۰ روزی یکی ناشتا خوردم و یک تیوپ ژل واژینال مترونیدازول هر شب استفاده کردم. ولی هنوز سوزش برطرف نشده. چه کنم؟ آیا داروی دیگری نیاز است؟

    پاسخ
  4. دانایی
    دانایی گفته:

    با سلام. از حدود دوهفته پیش سوزش واژن به همراه حجم زیادی از ترشح سفید مایل به زرد، بدون بو دارم، به توصیه ماما، قرص فلوکونازول ۱۵۰ روزی یکی ناشتا خوردم و یک تیوپ ژل واژینال مترونیدازول هر شب استفاده کردم. ولی هنوز سوزش برطرف نشده. چه کنم؟ آیا داروی دیگری نیاز است؟

    پاسخ
  5. بی نام
    بی نام گفته:

    سلام من یه دخترم و دو ماهه پریود نشدم و الان بعد دو ماه سوزش دارم و لکه می بینم این سوزش هنگام ادرار بیشتر می شه لطفا بگین چرا این طوری شدم

    پاسخ
    • دکتر ویدا یوسفیان
      دکتر ویدا یوسفیان گفته:

      سلام شما حما باید تست هورمونی بدید و سونوگرافی بشیدو قرص های مدروکسی پروژسترون 5 میلی به تعداد 10 عدد روزی دوتا بخورید تا پریود شید و روز سوم پریود تست هورمونی بدید و بعد از اتمام قاعدگی سونوگرافی بدید و به پزشک زنان مراجعه کنید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.