عفونت ادراری در بارداری چیست؟

عفونت ادراری در بارداری چیست؟
و اهمیت آن در مشاوره پیش از بارداری چیست؟
دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان تاکید دارد که نباید در بارداری عفونت ادراری را با سیستیت (cystit) که همان التهاب مثانه است اشتباه گرفت.
سیستیت یا التهاب مثانه: در خانم های ۵۵-۲۵ ساله شایع است زیرا بیشتر افراد در این سنین از نظر جنسی فعالند و علائمی دارد مثل سوزش و تکرر ادرار.
البته عفونت یا باکتری می تواند هر قسمتی را از دستگاه ادراری آلوده کند از کلیه به حالب و سپس مثانه منتقل شود گاهی باکتری ها از روده وارد پیشابراه و سپس وارد مثانه می شوند و ایجاد عفونت در مثانه و سیستیت می شوند.
حال اگر این عفونت از حالب بالا رفته و در کلیه ها ایجاد عفونت کند در بارداری بسیار خطرناک است و فرد را در معرض زایمان زودرس قرار می دهد.

دکتر ویدا یوسفیان جراح زنان زایمان تاکید دارد که در بارداری خطر عفونت ادراری بالا می رود زیرا مقادیر زیاد هورمون پروژسترون در بارداری موجب شل شدن عضلات حالب می شود و از طرفی رحم در حال رشد هم به حالب ها فشار می آورد و موجب کند شدن سرعت جریان ادرار و لذا فرد را مستعد عفونت ادراری در بارداری می کند. لذا باکتری ها در مسیر جریان ادرار متوقف می شوند و تکثیر می یابند. حالا متوجه می شویم که چرا پزشک در اولین ویزیت بدون توجه به علائم ادراری بیمار درخواست آزمایش ادرار در بارداری می دهد (مشابه پیش از بارداری). حتی اگر یک باکتری در ادرار خانم باردار باشد پزشک درمان را آغاز می کند (بدون توجه به وجود یا عدم وجود علائم مثل سوزش ادرار). زیرا اگر این عفونت بی علامت درمان نشود فرد در معرض عفونت کلیه و زایمان زودرس ۳۰% قرار می گیرد.

اگر به فکر زیبایی واژن خود بعد از زایمان هستید، پیشنهاد می کنم درباره واژینوپلاستی بیشتر بدانید و از قبل از زایمان به فکر زیبایی واژن خود باشید.


علائم سیستیت:

سوزش در هنگام ادرار کردن- درد و سوزش در هنگام مقاربت- درد قسمت تهتانی شکم (محل مثانه).
علائم عفونت کلیه:

عفونت کلیه بسیار مهم است و نیاز به مراقبت ویژه دارد؛ تب شدید، لرز، تعریق و درد قسمت پشت و دنده ها، تهوع، استفراغ، عفونت کلیه در بارداری بسیار خطرناک است و خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد.
پس فوراً به پزشک مراجعه و آنتی بیوتیک بگیرید. از آنتی بیوتیک نترسید زیرا بسیاری از آنتی بیوتیک ها بی خطر هستند(در دوران بارداری) باید دقت شود که بعد از درمان آنتی بیوتیکی بایستی مجدد پیگیری و آزمایش دوره شود. زیرا عود عفونت ادراری هم در بارداری حدود ۵۰% است که باید آنتی بیوتیک دائم با دوز پایین مصرف شود (برای جلوگیری از زایمان زودرس). برای عفونت کلیه بایستی در بیمارستان بستری و آنتی بیوتیک وریدی دریافت کنید اما سیستیت را به صورت سرپایی می توان درمان کرد.
پیشگیری از عفونت ادراری در بارداری:
۱- در دوران بارداری آب زیاد بنوشید(حداقل ۸ لیوان در روز).
۲- بعد از اجابت محل شستشو را از جلو به عقب بشویید(نه بالعکس).
۳- عصاره شاتوت(نوشیدن) برای جلوگیری از عفونت ادراری در بارداری (نه درمان آن) موثر است.
۴- از shower یا دوش واژینال در بارداری خودداری شود.
۵- بعد از مقاربت در دوران بارداری بلافاصله با آب و صابون ملایم شستشو دهید.
۶- در بارداری لباس های زیر، گشاد و نخی باشد.

تهیه شده توسط:خانم دکتر ویدا یوسفیان

کپی با ذکر منبع مانعی ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.