علائم سرطان

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم، تشخیص و پیشگیری و درمان

سرطان دهانه رحم برای حدود 2.8 زنان به سرطان دچار و علائم سرطان دهانه رحم را نشان می دهند. اگر سرطان دهانه رحم هرچه زودتر تشخیص داده شود، با استفاده از روش های درمان مناسب، به احتمال 95 درصد عمر بیمار تا 5 سال افزایش می یابد. بنابراین از ابتدا با ساختار رحم و هرچیزی که در این باره باید بدانید آشنا می شویم.

به گفته ی دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان شهرک غرب رحم یک اندام توخالی در بدن زنان است که جزو دستگاه تولید مثل آنان محسوب می شود. این عضو برای نگه داشتن جنین در دوران حاملگی است. شکل رحم مانند یک گلابی وارونه است. قسمت بالای آن فوندوس رحم، وسط آن جسم رحم و قسمت پایینی آن که باریک تر از سایر قسمت هاست، گردن رحم نام دارد. لایه داخلی آن آندومتر و لایه بیرونی که از ماهیچه تشکیل شده است میومتریوم نام دارد.

ممکن است مطالعه این مطلب را هم به شما کمک بسیار زیادی کند: درمان زگیل تناسلی زنان

اندازه رحم قبل از بارداری مانند یک دست مشت کرده است. پس از اینکه جنین در رحم درحال رشد باشد، کم کم با افزایش اندازه جنین این اندام نیز بزرگ تر می شود و به اندازه ای می رسد که یک جنین نه ماهه در آن جای دارد.

سرطان رحم چگونه است؟

وقتی سلول های غیر سرطانی در رحم توده ایجاد می کنند، باعث ایجاد تومور خوش خیم می شوند. اما سرطان رحم به زمانی اطلاق می شود که هرکدام از سلول هایی که بافت رحم را تشکیل داده اند دچار رشد بی رویه شوند. زیاد شدن این سلول های سرطانی باعث ایجاد توده یا تومور بدخیم می شوند.
سرطان دهانه رحم نسبت به سایر سرطان های دستگاه تناسلی زنان و سرطان تخمدان کمتر شایع است. این سرطان بیشتر در خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی هستند اتفاق می افتد.
بیشتر انواع سرطان دهانه رحم به عنوان سرطان آندومتر شروع شده و علائم خود را بروز می دهند. نوع دیگری از سرطان نیز با سارکوم رحم، بدخیمی در عضلات و بافت رحم شروع می شود. البته قابل توجه است که سارکوم رحم با سرطان آندومتر تفاوت دارد.

مشاوره رایگان

سرطان رحم یک عبارت کلی است که در مورد بیماری فرد به کار می رود. این نمونه سرطان انواع مختلفی دارد که چند مثال در ادامه آورده ایم:

• سرطان آندومتر مربوط به ناحیه آندومتر رحم است. بیشتر اوقات سرطان آندومتر را به عنوان سرطان رحم می شناسند.
• سارکوم رحم نیز نوع دیگری از سرطان رحم است که بسیار کم پیش می آید.
• نوعی کارسینوسارکومای رحمی که ویژگی های سارکوم رحم و سرطان آندومتر را دارد.
• سرطان دهانه رحم یا سرویکس

عواملی که باعث افزایش ابتلا به سرطان دهانه رحم می شوند:
• سطح بالای استروژن
• سیگار کشیدن
• سابقه خانوادگی
• چاقی
• شرایط غیر ژنیکولوژیک مثل دیابت
• بیماری های زنان مثل سندرم تخمدان پلی کیستیک

نشانه های سرطان رحم چیست؟

نشانه های سرطان رحم ممکن است مربوط به بیماری دیگری نیز باشد و دلیلی بر حتمی بودن تشخیص بیماری سرطان دهانه رحم نیست. برای تشخیص قطعی باید پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایش مربوطه تصمیم گرفته شود. در ادامه با کمک دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان و زایمان شهرک غرب به چندتا از نشانه های سرطان رحم اشاره می کنیم:

خونریزی غیرطبیعی واژن: خونریزی غیر طبیعی از نشانه های سرطان رحم به شمار می رود. این خونریزی می تواند به صورت خونریزی سنگین در قاعدگی، خونریزی بین دوره های قاعدگی یا لکه بینی در خانم های جوان دیده شود. در صورتی که خون در ادرار یا مدفوع دیده شود نیز ممکن است به دلیل این باشد که سرطان گسترش یافته است.
در زنانی که یائسه شده اند اگر خونریزی واژینال اتفاق بیفتد، می تواند از نشانه های سرطان رحم باشد؛ زیرا در این دوره قاعدگی تمام شده است و نباید خون دیده شود.

وجود توده در رحم: این تومور را می توان در قسمت پایین شکم و لگن لمس کرد. البته ممکن است به دلیل فیبروئیدهای رحمی نیز باشد که معمولا تومور غیرسرطانی خوش خیمی هستند.

کاهش وزن ناخواسته: کاهش وزن ناخواسته بدون توجه به نوع سرطان، یکی از نشانه های سرطان رحم نیز می تواند باشد. البته همانطور که گفته شد نشانه رایج سایر سرطان ها هم می باشد. در نتیجه، این کاهش وزن به تنهایی از نشانه های سرطان رحم نیست ولی هنگامی که همراه با سایر علائم مثل خونریزی غیرطبیعی همراه باشد می تواند با درصد بسیار بیشتری از نشانه های سرطان رحم باشد.

درد پایین لگن یا کمر: درد کمر یا پایین لگن می تواند از نشانه های سرطان رحم باشد. البته در زنان جوان ممکن است با درد دوره قاعدگی و تخمک گذاری اشتباه گرفته شود. با وجود درد در چرخه قاعدگی خانم های جوان، اما این درد معمولا در طول دوره ای ثابت به وجود می آید. اگر سرطان به اندام های دیگر متاستاز دهد باعث می شود که درد فقط در رحم نباشد و گسترش پیدا کند. همچنین ممکن است در زمان دفع ادرار هم درد وجود داشته باشد.

مسائل مربوط به مثانه و روده ها: همان طور که قبلا توسط دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان خوب غرب تهران گفته شد، این سرطان می تواند گسترش یابد و متاستاز دهد. بیشترین احتمال این است که ابتدا به اندام های بدون حرکت متاستاز می دهد. با توجه به اینکه رحم به مثانه و روده به ویژه قسمت رکتوم روده نزدیک است، این اعضا در معرض خطر قرار دارند.

مشاوره رایگان

اگر سرطان به اندام های دیگر هم منتقل شود علائم دیگری ایجاد می شود که از جمله نشانه های سرطان رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مشکلات مربوط به ادرار شامل مشکل در انتقال ادرار، درد در زمان ادرار کردن ، ادرار کم و وجود خون در ادرار
• درد مثانه
• اسهال و یبوست
• درد رکتوم
• وجود خون در مدفوع
• حرکت های روده تحریک پذیر

روش های درمان سرطان رحم

بیمار برای پی بردن به روش های درمان سرطان رحم ابتدا باید توجه داشته باشد که نوع سرطان دهانه رحم او چگونه است. روش های درمان با توجه به سرطان های قسمت های متفاوت رحم و میزان گسترش آن و… متفاوت است.

مراحلی که در ادامه آورده ایم از پیش زمینه های لازم برای انتخاب روش های درمان سرطان آندومتر است که شایع ترین نوع سرطان دهانه رحم است:

در مرحله اول، نشانه های سرطان رحم فقط در رحم یافت می شود. در این زمان با اینکه سرطان تا چقدر گسترش یافته است به دو گروه تقسیم می شود:

1. وقتی سرطان فقط در آندومتر یا کمتر از نصف میومتر که لایه عضلانی رحم است وجود داشته باشد.
2. زمانی که سرطان به نصف یا بیشتر از نصف میومتریوم گسترش یافته باشد.
در مرحله دوم، سرطان به بافت همبند گردن رحم رسیده اما خارج از رحم متاستاز نداده است.

در مرحله سوم، سرطان در رحم و خارج از آن گسترش یافته اما از لگن فراتر نرفته است. مرحله سوم شامل سه حالت می شود:

1. وقتی سرطان به لایه بیرونی رحم یا لوله های فالوپ، رباط های رحم و تخمدان ها رسیده باشد.
2. سرطان به واژن یا بافت چربی اطراف رحم گسترش یافته باشد.
3. زمانی که سرطان به گره های لنفاوی در لگن و یا در اطراف آئورت رسیده باشد.

در مرحله چهارم سرطان فراتر از لگن می رود که بر اساس میزان گسترش آن، دو حالت دارد:

1. مثانه یا دیواره روده درگیر شده باشند.
2. سرطان به شکم، گره های لنفاوی کشاله ران یا سایر قسمت های بدن رسیده باشد.
برای تشخیص میزان خطر باید بدانید که مرحله اول و دوم معمولا سرطان دهانه رحم کم خطر به شمار می روند که از رحم خارج نشده است. برای پی بردن به روش های درمان سرطان ابتدا میزان پرخطر بودن آن را مشخص می کنند و سپس درمان مناسب را شروع می کنند.

سرطان سرویکس چیست؟

 

سرطان سرویکس مربوط به رشد سلول های سرطانی در دهانه رحم است. این سلول های بدخیم از دهانه رحم شروع می شوند. سرطان سرویکس به دلایل متنوعی از جمله موارد زیر در یک خانم بروز پیدا می کند.
• سیگار کشیدن
• ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
• مصرف نکردن میوه و سبزی در رژیم غذایی
• استفاده کردن از قرص های ضد بارداری
• اضافه وزن

سرطان سرویکس احتمالا در ابتدا و مرحله های اولیه علائمی از خود نشان نمی دهد. سرطان دهانه رحم زمانی علائم خود را نشان می دهد که تومور رشد کرده باشد، اطراف بافت را فراگرفته و سایر اندام ها را هم مبتلا کرده است.
سرطان سرویکس به سایر بافت ها متاستاز می دهد و آن ها را نیز درگیر می کند. سرطان دهانه رحم ابتدا به اندام تناسلی و سپس به واژن، رحم، بافت میان رحم و دهانه رحم، لگن و دیواره لگن و مثانه نیز متاستاز داده و آن ها را هم درگیر سرطان می کند. البته ممکن است حتی به شش ها، استخوان ها، کبد، غدد فوق کلیه، طحال و مغز هم متاستاز بدهد.
به تومور این اندام ها که بر اثر سرطان اولیه درگیر شده اند، متاستاز یا تومور ثانویه می گویند. اگر پزشک درک کند که سرطان سرویکس چگونه رشد کرده است و متاستاز داده است، کمک بسیار زیادی به روند مراقبت درمانی بیمار می کند.

عکس سرطان دهانه رحم

انواع مختلفی با شدت متفاوت و متاستاز و گسترش متنوع سرطان دهانه رحم وجود دارد. انواع عکس سرطان دهانه رحم را می توانید جستجو کرده و قسمت های مختلفی که دچار سرطان شده اند را مشاهده کنید.

لابیاپلاستی

درمان قطعی سرطان رحم

از نظر دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زنان و زایمان تهران برای درمان قطعی سرطان رحم، روش های درمان متعددی وجود دارد که در ادامه بر اساس تجربه های دکتر ویدا یوسفیان متخصص زنان سعادت آباد چند مورد را قرار داده ایم:

جراحی: ابتدا در نظر داشته باشید که بعد از هیستروسکوپی یا این روش جراحی، خانم ها دیگر نمی توانند باردار شوند. در این روش که برای یک نمونه درمان قطعی سرطان رحم توصیه می شود، رحم برداشته می شود. در صورت نیاز تخمدان و لوله های فالوپ را هم برمی دارند. به این روش جراحی، هیستروسکوپی می گویند.
در طول مدت این جراحی پزشک می تواند اطراف رحم را نیز بررسی کند و از اینکه سرطان دهانه رحم چه مقدار متاستاز داده و گسترش یافته است مطمئن شود. به بیان دیگر در این نمونه از روش های درمان می توان به مرحله سرطان هم پی برد.

روش رادیوتراپی: رادیوتراپی یکی دیگر از روش های درمان قطعی سرطان رحم است. در این روش سلول های سرطانی را توسط اشعه های قوی ایکس از بین می برند. بعد از اینکه فرد از میان روش های درمان، جراحی شود بهترین کار این است که رادیوتراپی هم صورت بگیرد تا احتمال بازگشت سرطان به حداقل برسد. البته قابل توجه است که بدانید اگر فردی به هر دلیلی نتواند جراحی کند، از میان روش های درمان قطعی سرطان رحم رادیوتراپی بهترین گزینه درمان است.

هورمون درمانی: هورمون درمانی نیز از روش های درمان قطعی سرطان رحم به حساب می آید. این روش به این صورت است که بیمار مبتلا به سرطان دهانه رحم باید داروهایی که باعث افزایش سطح هورمون ها در خون می شوند مصرف کند.

هورمون درمانی به دو صورت انجام می شود:

1. فرد باید داروهایی مصرف کند که هورمون پروژسترون را در بدن افزایش می دهند. این هورمون از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
2. مصرف داروهایی که هورمون استروژن را کاهش می دهند و سلول های سرطانی در واکنش به مصرف این داروها نابود می شوند.

شیمی درمانی: شیمی درمانی از روش های درمان است که در آن مواد شیمیایی باعث از بین رفتن سلول های سرطانی می شوند. این روش که جزء موارد درمان قطعی سرطان رحم می باشد، برای خانم هایی که سرطان مجددا به بدنشان بازگشته است یا بیمارانی که سرطان دهانه رحم آن ها پیشرفته است، توصیه می شود. به این صورت است که مواد موردنظر به صورت خوراکی با تزریق کردن وارد بدن می شوند.

علائم بدخیم سرطان رحم

سرطان دهانه رحم علائم متعددی دارد. ممکن است بعضی از این علائم به دلیل وجود بیماری های دیگری بجز سرطان دهانه رحم نیز باشد. به همین دلیل صرف دیدن علائم گفته شده در این مقاله به سرطان دهانه رحم مبتلا نیستید. برای اطمینان از بیماری سرطان دهانه رحم در صورت دیدن این علائم به پزشک مراجعه کنید.

لکه بینی یا خونریزی: این مورد می تواند از علائم سرطان دهانه رحم باشد ولی ممکن است به دلایل دیگری هم این اتفاق پیش بیاید. اما اگر خونریزی پس از یائسگی یا رابطه جنسی ایجاد شود می تواند از نشانه های سرطان رحم باشد.
این مورد شامل دوره های قاعدگی غیرمعمولی و طولانی مدت، خونریزی قاعدگی بیش از حد معمول، خونریزی که بعد از آزمایش لگن یا دوش گرفتن ایجاد شود هم می شود.

وجود ترشحات بدبو: ترشحات واژینال دلایل متعددی دارند ولی ترشحات بدبو می تواند از علائم بدخیم سرطان رحم باشد. در مورد ترشحات واژن دقت داشته باشید که اگر این ترشحات چسبناک، شفاف تا شیری رنگ باشند، کاملا طبیعی هستند. ترشحات بدبو می تواند نشانه ی عفونت نیز باشد پس در مواجهه با آن نگران نشوید.

 

نتایج غیرطبیعی در آزمایش پاپ اسمیر: یکی دیگر از علائم بدخیم سرطان رحم نتایج غیرطبیعی در آزمایش پاپ اسمیر است ولی نباید در صورت نتیجه غیرطبیعی فورا نگران شوید و احتمال وجود سرطان دهانه رحم را بدهید. پزشک آزمایش را بررسی می کند و نتیجه ناهنجاری را به شما اعلام می کند که ممکن است هیچ ارتباطی با سرطان دهانه رحم و سرویکس نداشته باشد. تمام ناهنجاری های موجود در دهانه رحم مربوط به سرطان دهانه رحم نیستند.
گزینه های زیادی می توان برای علائم بدخیم سرطان رحم نام برد که چند نمونه را نیز در ابتدای متن نام بردیم.

تاثیر زگیل تناسلی در سرطان رحم

دهانه رحم از یک لایه نازک پوشیده شده که از سلول تشکیل شده است. اگر یک نمونه سرطان زای ویروس HPV در محیط قرار داشته باشد، وارد این سلول ها می شود. سلول هایی که تحت تاثیر ویروس زگیل تناسلی قرار گرفته اند ممکن است آسیب ببینند، غیرطبیعی شوند یا رشدشان از حالت طبیعی خارج شود. البته دقت داشته باشید که چند سال طول می کشد تا ویروس زگیل تناسلی باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

تاثیر زگیل تناسلی در سرطان رحم به این صورت است که اگر فرد واکسن برای پیشگیری از زگیل تناسلی بزند، احتمال اینکه به سرطان دهانه رحم دچار شود نیز کمتر خواهد شد. البته در صورتی که این واکسن را در سن 15 تا 24 سالگی بزنند، تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

البته طبق صحبت های دکتر ویدا یوسفیان دکتر زنان خوب در شهرک غرب توجه داشته باشید که این واکسن مصونیت صد درصدی ایجاد نمی کند. پس باید طبق توصیه پزشک تست غربالگردی سرطان دهانه رحم نیز انجام شود. همچنین نیاز است بدانید که تاثیر زگیل تناسلی در سرطان رحم و استفاده از این واکسن قبل از ابتلا به سرطان دهانه رحم موثر است و اگر پس از ابتلا از واکسن استفاده شود فایده چندانی برای درمان بیماری ندارد.

تست پاپ اسمیر

 

شناسایی زودهنگام سرطان دهانه رحم باعث می شود که احتمال درمان سرطان دهانه رحم نیز بسیار بیشتر شود و این شناسایی توسط تست پاپ اسمیر ممکن می شود. برای انجام تست پاپ اسمیر سلول هایی از دهانه رحم جمع آوری می کنند و به آزمایشگاه می فرستند.

همچنین در تست پاپ اسمیر می توان سلول های پیش سرطانی که ممکن است در آینده باعث ایجاد سرطان شوند را شناسایی کرد. با شناسایی سلول های پیش سرطانی می توان از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.
تست پاپ اسمیر که همراه معاینه لگن انجام می شود، یک آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم است. این تست را می توان همزمان با تست HPV نیز انجام داد. HPV که یک بیماری مقاربتی محسوب می شود نیز می تواند باعث بروز سرطان دهانه رحم شود. انجام آزمایش پاپ اسمیر از 21 سالگی توصیه می شود.

 

راه های ارتباطی با دکتر ویدا یوسفیان جراح و متخصص زیبایی زنان: 02122074065 – 09370786637

لینک دین مارا دنبال کنید

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.