لیزر واژن برای عفونت

لیزر واژن دستگاه مناسبی برای عفونت های مقاوم به درمان می باشد. عفونت های مقاوم به درمان شامل مواردی می شود که بیمار در با چندین نسخه دارویی توسط پزشک متخصص نتیجه نگرفته است.

داروهایی که تمام عوامل عفونی مانند قارچ ها، تریکومونا و واژینوز باکتریال پوشش داده است اما بیمار همچنان از سوزش، خارش و ترشحات بد بو و بد رنگ رنج می برد.

اینستاگرام دکتر ویدا یوسفیان

درمان عفونت واژن با لیزر

لیزر درمانی واژن یک درمان غیرتهاجمی است که برای شرایط مختلف مانند خشکی واژن، درد هنگام رابطه جنسی و سایر علائم ناراحت کننده مرتبط با سطوح پایین استروژن و همچنین لیزر واژن برای عفونت استفاده می شود.

این نوع درمان از لیزر CO2 فراکشنال برای تحریک بازسازی بافت واژن، افزایش رطوبت و بهبود سلامت کلی واژن استفاده می‌کند. مطالعه به بررسی اثربخشی لیزر درمانی برای درمان مشکلات واژن پرداخته است.

تأثیر لیزر واژن برای عفونت و آتروفی

طبق تحقیقات به عمل آمده حدود 85.8 درصد از شرکت کنندگانی که لیزر درمانی دریافت کردند، بهبود خود را بهتر یا خیلی بهتر ارزیابی کردند و 78.5 درصد گزارش کردند که یا راضی یا بسیار راضی هستند.

علاوه بر این، مطالعه ‌ای بر روی تأثیر لیزر فرکشنال CO2 میکروآبلاتیو (MFCO2 Laser) بر ریزمحیط واژن زنان یائسه نشان داد که این درمان پس از تکمیل پروتکل باعث افزایش لاکتوباسیلوس و فلور طبیعی می ‌شود. این منجر به کاهش pH واژن و بهبود سلامت کلی واژن شرکت کنندگان شد.

علاوه بر این، لیزر درمانی واژینال برای زنانی که شرایطی مانند سندرم شل شدن واژن، از دست دادن قابلیت ارتجاعی لابیاها، بی اختیاری ادرار، تیرگی ناحیه تناسلی، اسکارهای بعد از برش پرینه و سایر علائم مرتبط را تجربه می کنند، توصیه می شود.

درمان عفونت واژن با لیزر

اقدامات قبل از انجام لیزر واژن برای عفونت

در این موارد پس از انجام تست پاپ اسمیر و HPV، درمان قطعی توسط پزشک متخصص زنان توصیه و تجویز می شود. انجام این تست ها به این دلیل است که بیمار در صورت ابتلا به هر یک از بیماری ها قبل از درمان لیزر، تصور نکند که این بیماری ها به دلیل استفاده از لیزر بوده است.

در نتیجه انجام عمل لیزر و فریز دهانه رحم به منظور درمان عفونت زمانی صورت می گیرد که بدن بیمار به روش های دارویی پاسخ دلخواه را نداده باشد.

کرایوتراپی برای درمان عفونت واژن

فریز دهانه رحم به وسیله دستگاهی به نام کرایو انجام می شود. ماهیت این دستگاه به این شکل است که یخ تولید می کند. با قرار دادن دهانه رحم به مدت یک تا دو دقیقه در معرض یخ تولید شده توسط دستگاه کرایو، فریز صورت می گیرد.

لازم به ذکر است که روش لیزر به بیمارانی توصیه می شود که قبلاً زایمان داشته اند؛ اما در روش فریز یا کرایوتراپی این امر ضرورتی ندارد.

تعداد جلسات لیزر واژن برای عفونت

لیزر واژن برای عفونت، طبق تشخیص پزشک و با توجه به شدت عفونت، یک تا سه جلسه باید تکرار شود. دستگاه در داخل واژن قرار گرفته و در طول واژن از دهانه رحم تا قسمت خروجی چرخانده می شود.

بنابراین در عفونت های مقاوم به درمان که قبلاً تست پاپ اسمیر و HPV انجام شده و سرویسیت مزمن یا التهاب مزمن دهانه رحم تشخیص داده شده؛ استفاده از لیزر تراپی یک تا سه جلسه و استفاده از کرایوتراپی یا فریز یک جلسه و به مدت دو دقیقه، می تواند کارساز باشد.

علائم عفونت واژن

عفونت های واژن همیشه علائم قابل توجهی ایجاد نمی کنند. اما پیشنهاد می کنیم به محض رؤیت هر یک از این نشانه ها و علائم، حتماً به دکتر متخصص زنان مراجعه کرده و جهت معاینات اولیه اقدام نمایید.

در صورت داشتن عفونت، احتمالاً متوجه برخی از این علائم رایج خواهید شد:

• خارش و سوزش واژن
  • درد و ناراحتی واژن
  • پوست ملتهب، برافروخته یا متورم در اطراف واژن و فرج
  • تغییر در میزان ترشحات واژن
  • تغییر رنگ ترشحات واژن
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار
  • درد در حین رابطه جنسی
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی

بیمار ممکن است فقط یک یا چند مورد از علائم ذکر شده در بالا را داشته باشد. اگر علائم ظرف چند روز از بین نرفت یا بدتر شد، مهم است که برای تشخیص و درمان با یک متخصص زنان ارتباط برقرار کنید.

همچنین ممکن است متوجه تنها برخی از این علائم، به خصوص احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار، در صورت ابتلا به عفونت دستگاه ادراری (UTI) شوید.

علائم عفونت واژن

انواع عفونت واژن

عفونت های واژن علائم مشابه زیادی دارند، که می تواند تشخیص دقیق آنچه در حال وقوع است را دشوارتر کند. بنابراین جهت تشخیص مشورت به موقع با متخصص الزامی است.

هر نوع عفونت دارای چند علامت منحصر به فرد است:

واژینوز باکتریایی BV

اغلب باعث ترشح نازک خاکستری مایل به سفید، سبز یا زرد می شود. این ترشحات می تواند بوی ماهی مانندی داشته باشد که بعد از رابطه جنسی نفوذی واژینال قوی تر می شود. ممکن است فرد متوجه خارش زیادی نشود.

عفونت های مخمری

این نوع عفونت ها معمولاً شامل خارش واژن و فرج، درد و سوزش هستند. با عفونت های مخمری، ممکن است متوجه تورم در لابیا یا چین های پوست در قسمت بیرونی واژن خود شوید. هر ترشحی معمولاً سفید و توده ‌ای خواهد بود، با بافتی که برخی می‌ گویند شبیه پنیر دلمه است.

تریکومونیازیس

این عفونت به طور معمول باعث خارش واژن و بوی ماهی مانند می شود. همراه با ترشحات کف آلود و زرد مایل به سبز، ممکن است متوجه تورم، تحریک و التهاب در واژن و فرج نیز شوید.

سایر علائم تریکومونیازیس عبارتند از: درد در هنگام رابطه جنسی واژینال، درد زیر شکم و سوزش و درد در هنگام ادرار.

واژینیت آتروفیک

این دقیقاً یک عفونت نیست، اما می ‌تواند شانس ابتلا به عفونت‌ های واژن و UTI را افزایش دهد. در واژینیت آتروفیک، ممکن است فرد علائمی شبیه علائم عفونت های دیگر مانند خارش واژن، سوزش، خشکی و تغییرات ترشحات مشاهده کند.

انواع عفونت واژن

لیزر درمانی واژینال برای زنان یائسه

لیزر درمانی واژن چندین مزیت بالقوه برای زنان یائسه دارد. با ترویج بازسازی بافت واژن و افزایش رطوبت به کاهش علائمی مانند خشکی واژن، ناراحتی در حین مقاربت و بی اختیاری خفیف ادرار کمک کند.

علاوه بر این، این درمان می ‌تواند سلامت کلی واژن را با بازگرداندن تعادل pH طبیعی و افزایش سطح فلور مفید واژن، مانند لاکتوباسیلوس، بهبود بخشد. تحقیقات نشان داده است که لیزر درمانی واژینال می تواند به اندازه استروژن در رفع این علائم پس از یائسگی مؤثر باشد.

علاوه بر این، این درمان ممکن است به شرایطی مانند سندرم شل شدن واژن، از دست دادن قابلیت ارتجاعی لابیا، تغییر رنگ نواحی خصوصی و ایجاد اسکار پس از برش‌ های پرینه کمک کند. به طور کلی، لیزر درمانی واژینال پتانسیل بهبود سلامت واژن و کاهش ناراحتی زنان یائسه را دارد.

جوانسازی واژن با لیزر

لیزر درمانی واژینال از طریق مکانیسم های متعددی برای ترویج بازسازی بافت واژن و افزایش رطوبت عمل می کند. این درمان از یک لیزر CO2 فراکشنال استفاده می کند که انرژی حرارتی کنترل شده را به اپیتلیوم واژن می رساند.

این امر باعث تحریک تولید کلاژن، الاستین و عروق جدید می شود که منجر به بهبود کشسانی و روانکاری بافت می شود. اثر حرارتی همچنین باعث افزایش تولید گلیکوژن در مخاط واژن می شود که به عنوان بستری برای باکتری های لاکتوباسیلوس عمل می کند و در نتیجه محیط اسیدی طبیعی واژن را تقویت می کند.

این فرآیندها در مجموع به ترمیم مخاط واژن، افزایش رطوبت و بهبود کلی در سلامت واژن کمک می کنند. علاوه بر این، درمان ممکن است تولید اسید هیالورونیک را نیز تحریک کند، که هیدراتاسیون بافت را بیشتر می ‌کند.

ترکیب این مکانیسم ها منجر به کاهش علائمی مانند خشکی، ناراحتی و بی اختیاری ادرار می شود که اغلب در زنان یائسه تجربه می شود.

استفاده های لیزر واژن برای خانم ها

موارد استفاده از لیزر درمانی واژینال در خانم ها

لیزر درمانی واژینال که به عنوان لیزر CO2 فرکشنال نیز شناخته می شود، برای درمان بیماری های مختلف زنان توصیه می شود. برخی از شرایط رایجی که لیزر درمانی واژینال برای آن ها در نظر گرفته می شود عبارتند از:

سندرم تناسلی ادراری یائسگی (GSM)

این سندروم شامل علائمی مانند خشکی واژن، آتروفی، خارش، سوزش، درد در حین مقاربت و بی اختیاری خفیف ادرار است که اغلب در زنان یائسه دیده می شود.

سندرم آرامش واژن

این وضعیت شامل از دست دادن کشش واژن است که اغلب به زایمان و افزایش سن نسبت داده می شود که منجر به شلی دیواره واژن و کاهش رضایت جنسی می شود.

بی اختیاری ادرار استرسی

لیزر درمانی واژینال به عنوان درمانی برای بی اختیاری استرسی خفیف تا متوسط ​​ادرار با تقویت بافت حمایتی اطراف مجرای ادرار مورد بررسی قرار گرفته است.

آتروفی واژن پس از زایمان

پس از زایمان، برخی از زنان ممکن است آتروفی واژن را تجربه کنند، وضعیتی که با نازک شدن، خشک شدن و التهاب دیواره های واژن مشخص می شود.

دیسپارونی

لیزر درمانی واژینال ممکن است برای زنانی که در حین مقاربت جنسی درد دارند، به ویژه زمانی که مربوط به GSM یا آتروفی واژن است، توصیه شود.

توجه به این نکته مهم است که استفاده از لیزر درمانی واژینال برای این شرایط باید به تشخیص و تجویز پزشک متخصص زنان انجام شود و درمان باید توسط متخصص واجد شرایط صورت گیرد.

این مطلب با تکیه بر دانش و تجربه جراح و متخصص زنان و زایمان، خانم دکتر ویدا یوسفیان نگاشته شده است. برخی از قسمت ها نیز از منبع معتبری چون مجله هلث لاین برگرفته شده است.