5 ویتامین مفید برای واژن

5 ویتامین مفید برای واژن

همه ما در مورد پوست، مو، چشم و خیلی از اندام های بدن مراقبت های لازم را انجام می دهیم و پیگیر ویتامین های لازم برای هر یک از این اعضا هستیم.

اما مراقبت از اندام های خصوصی که بسیار حائز اهمیت است را فراموش کرده ایم. در ادامه 5 ویتامین مفید برای واژن که باید بشناسید تا مراقبت های لازم برای سلامتی و شادابی واژن خود را به طور مرتب و روتین انجام دهید؛ به شما معرفی شده است.

خانم ها برای حفظ سلامت اندام تناسلی خود بخصوص واژن، لازم است ویتامین های لازم را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

همانطور که برای عمل زیبایی واژن، به واژینوپلاستی فکر می کنید؛ برای سلامت واژن نیز باید به فکر ویتامین های لازم باشید.

5ویتامین مفید برای واژن

 

5 ویتامین مفید برای واژن که باید بشناسید

به یاد داشته باشید که کمبود ویتامین ها می توانند عامل مشکلاتی باشند که در واژن اتفاق می افتد. ممکن است سلامت واژن را با افزایش سن یا بهداشت ضعیف مرتبط بدانید.

اما در حقیقت، سلامت واژن نیز می تواند به دلیل دریافت نکردن ویتامین های لازم به میزان مناسب تحت تأثیر قرار گیرد. اجازه دهید با برخی از مواد غذایی که برای سلامت واژن شما ضروری هستند آشنا شویم.

ویتامین A برای حفظ رطوبت واژن

 

  1. ویتامین A برای تأمین رطوبت واژن

پوشش واژن غشای مخاطی را تشکیل می دهد و به همین دلیل رطوبت در واژن باقی می ماند. پوشش همچنین باعث تولید کلاژن می شود. ویتامین A برای این عملکرد بسیار مهم است. ترکیب بتاکاروتن موجود در غذاهای حاوی ویتامین A خشکی را از بین می برد.

ویتامین A در سبزیجات برگ سبز، هویج، کلم بروکلی، کلم پیچ و غیره یافت می شود. با وجود گنجاندن همه اینها در رژیم غذایی، اگر همچنان در واژن خود احساس خشکی می کنید، پس از مشورت با پزشک، می توانید مکمل های ویتامین A را نیز مصرف کنید.

ویتامین B برای تعادل هورمون ها

  1. ویتامین B برای حفظ تعادل هورمون ها در واژن

انواع مختلفی از ترشحات از واژن مشاهده می شود. به همین دلیل واژن مرطوب می ماند و از انواع عفونت ها دور می ماند. کمبود ویتامین B می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی و تضعیف سیستم ایمنی شود.

برای تامین این ویتامین ضروری، باید به طور مرتب پنیر، سیب زمینی، مرغ، ماهی و غیره را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

در نظر داشته باشید که در مصرف این موارد باید تعادل وجود داشته باشد. احتمال بروز معده درد و سایر مشکلات به دلیل مصرف زیاد آن ها نیز وجود دارد.

ویتامین های مفید برای واژن

  1. ویتامین E

ویتامین E برای اکثر مشکلاتی که در دوران پیش از یائسگی یا پس از یائسگی رخ می دهد، درمان می کند. مصرف بیشتر غذاهای غنی از ویتامین E مشکلی ایجاد نمی کند.

در عین حال، مصرف بیش از حد مکمل های حاوی ویتامین E می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی شود. بنابراین مهم است که قبل از قرار دادن آن در رژیم غذایی خود مراقب باشید.

هر نوع آجیل، دانه و میوه می تواند به تأمین نیاز شما به ویتامین E کمک کند. کدو تنبل و تخمه آفتابگردان به ویژه در این امر مؤثر هستند.

5 ویتامین مفید برای سلامت واژن

  1. ویتامین D برای سلامت واژن

این ویتامین تقویت کننده استخوان، برای سلامت واژن نیز ضروری است. مطالعات نشان می ‌دهد زنان مسن ‌تری که غذاهای غنی از ویتامین D را در رژیم غذایی خود گنجانده ‌اند، می‌ توانند خشکی واژن را کنترل کنند.

نیاز به ویتامین D را می توان با مصرف شیر گاو، زرده تخم مرغ، بلغور جو دوسر، شیر گیاهی، ماهی قزل آلا، آب پرتقال و غیره تأمین کرد.

  1. ویتامین C

تحقیقات نشان می‌دهد که قرص‌ ها یا شیاف ‌های ویتامین C وارد شده در واژن می ‌توانند به کاهش pH واژن کمک کنند.

یک کارآزمایی بالینی تصادفی و کنترل ‌شده با دارونما نشان داد که قرص‌ های واژینال ویتامین C می ‌تواند به پیشگیری از واژینوز باکتریایی در زنانی که مستعد ابتلا به آن هستند کمک کند.

قبل از اینکه ویتامین C را برای مزایای تعادل pH در نظر بگیرید، برای احتیاط ابتدا با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

ویتامین های لازم برای سلامت واژن

تأثیر کمبود ویتامین ها بر سلامت واژن

سلامت واژن ما اغلب به دلایل زیادی تحت تأثیر قرار می گیرد. گاهی اوقات خشکی واژن به دلیل استفاده از روغن بد موجود در فروشگاه رخ می دهد و گاهی اوقات به دلیل استفاده از دستشویی هایی که بهداشت در آن ها رعایت نمی شود، ممکن است با عفونت باکتریایی مواجه شود.

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که واژن به دلیل انتخاب اشتباه کاندوم شریک زندگی تحت تأثیر قرار گیرد، اما ممکن است مواردی نیز وجود داشته باشد که کمبود تغذیه نیز می تواند بر آن تأثیر بگذارد.

متخصصان جنسی می گویند همانطور که غذاهای غنی از ویتامین برای حفظ سلامت بدن مصرف می شوند، به همین ترتیب، غذاهای غنی از ویتامین نیز باید برای حفظ سلامت واژن مصرف شوند.

ویتامین ها برای سلامت واژن ضروری هستند. اگر مشکل خشکی یا خارش در واژن وجود دارد، رژیم غذایی غنی از ویتامین ها را شروع کنید زیرا برای حفظ سلامت واژن بسیار مهم هستند.

چرا ویتامین ها برای سلامت واژن مهم هستند؟

ویتامین ها برای سالم نگه داشتن واژن برای عملکرد صحیح آن ضروری هستند. ویتامین ها همچنین به عملکرد طبیعی سلول کمک می کنند.

به دلیل کمبود ویتامین ها، مشکلات زیادی مانند خشکی، خارش و بوی بد نیز در واژن ایجاد می شود. بنابراین ویتامین ها برای سلامت واژن ضروری هستند. ویتامین A، ویتامین B، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین C برای سلامت واژن بسیار مهم هستند.

5 ویتامین مفید برای حفظ pHواژن

غذاها و ویتامین های مورد نیاز برای سلامت واژن

پروبیوتیک هایی که برای حفظ سلامت واژن و تعادل pH زنانه طراحی شده اند، حاوی سویه های باکتری لاکتوباسیل “خوب” هستند که برای تولید پراکسید هیدروژن و اسید لاکتیک کار می کنند.

پراکسید هیدروژن و اسید لاکتیک به حفظ pH پایین یا اسیدی واژن کمک می کنند و همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به عفونت های خاص مانند واژینوز باکتریایی، عفونت های مخمری و عفونت های ادراری کمک کنند.

قرص سیر

سیر به لطف ترکیب گیاهی فعال به نام آلیسین دارای خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی قوی است. شایع شده است که قرص سیر، زمانی که به صورت خوراکی مصرف شود، می تواند برای درمان علائم عفونت های واژن مفید باشد، اما اینطور نیست.

اگر فکر می کنید ممکن است عفونت یا قارچ داشته باشید، بهتر است که خوددرمانی نکنید و قبل از هر کاری و هر تجویز خودسرانه ای، با یک پزشک متخصص صحبت کنید و معاینه شوید.

بهترین ویتامین ها برای تعادل pH واژن

رژیم غذایی و تغذیه نقش مهمی در حمایت از سلامت و تندرستی ما دارند، اما آیا می دانستید که آن ها می توانند بر تعادل خاصی در بدن ما نیز تأثیر بگذارند؟ ما در مورد تعادل pH صحبت می کنیم، به طور خاص تر، تعادل pH واژن.

درک PH واژن، از جمله اینکه چه ویتامین هایی را برای تعادل pH زنانه باید در نظر بگیرید، می تواند به شما کمک کند با نزدیک شدن به یائسگی، از سلامت واژن بهتر حمایت کنید.

دکتر ویدا یوسفیان

PH واژن چیست؟

واژن دارای pH منحصر به فردی است که برای جلوگیری از علائم خاصی مانند خارش، ترشح، بو، سوزش یا عفونت باید متعادل نگه داشته شود.

PH واژن اسیدی است و از حدود 3.8 تا 4.5 متغیر است. اسیدیته واژن به دفع برخی از باکتری ‌های مضر و سایر ارگانیسم‌ هایی که می ‌توانند باعث تحریک، عفونت و بیماری شوند، کمک می‌کند.

با کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی، pH واژن قلیایی‌ تر می ‌شود و به حدود 6.5 تا 7.0 می ‌رسد. این تغییر از اسیدی به قلیایی باعث می شود زنان یائسه مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند عفونت های مخمری و واژینوز باکتریایی (BV) شوند.

ویتامین هایی برای خشکی واژن و حفظ تعادل pH زنان

در حالی که این یک واقعیت تأسف بار است که بسیاری از نوسانات هورمونی تجربه شده در دوران یائسگی می تواند بر سلامت واژن تأثیر بگذارد؛ از جمله افزایش بالقوه خطر عدم تعادل pH واژن یا خشکی واژن؛ مراحل و مکمل هایی وجود دارد که می توانید برای کاهش این شرایط در دوران یائسگی در نظر بگیرید.

ویتامین های گفته شده، یکی از این راه حل ها برای درمان و پیشگیری از تغییر pH در دوران یائسگی است. گنجاندن این ویتامین ها و مکمل ها در برنامه غذایی به عملکرد بهتر واژن کمک می کند.

عوارض ناشی از عدم تعادل pH واژن

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک که به طور طبیعی در بدن یافت می شود، مولکولی شبیه ژل است که به مرطوب کردن پوست، مفاصل کمک می کند.

هنگامی که اسید هیالورونیک به صورت داخلی یا موضعی استفاده می شود، می تواند به تسکین خارش و خشکی واژن کمک کند؛ ، بدون این که در زنان یائسه بر pH واژن تأثیر منفی بگذارد.

ویتامین های مضر برای واژن

ویتامین ها و مکمل ها می توانند اثرات مثبت و منفی بر سلامت واژن داشته باشند. در حالی که برخی از ویتامین ها مانند ویتامین D، C و E می توانند برای سلامت واژن مفید باشند، برخی دیگر ممکن است اثرات مضر بالقوه ای در صورت استفاده نامناسب داشته باشند.

مضرات احتمالی استفاده از ویتامین ها در واژن چیست؟

قرار دادن برخی ویتامین ها یا مکمل ها به طور مستقیم در واژن می تواند اثرات مضر بالقوه ای داشته باشد. به عنوان مثال، قرار دادن قرص یا پودر ویتامین C در واژن می تواند به دلیل ماهیت اسیدی آن مضر باشد که ممکن است باعث تحریک، سوزش یا حتی آسیب بافتی شود.

مهم است که هنگام استفاده از ویتامین ها و مکمل ها برای سلامت واژن مراقب باشید و قبل از انجام این کار با یک متخصص زنان مشورت کنید.

به طور کلی، بهتر است ویتامین ها و مکمل ها را به صورت خوراکی یا طبق دستور پزشک مصرف کنید، نه این که سعی کنید آن ها را داخل واژینال استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.