لابیا مینور چیست

لابیا مینور چیست؟

لابیا مینور یکی از قسمت های اندام تناسلی زنان است. اندام جنسی زنان از قسمت های مختلفی ساخته شده. لابیای مینور در قسمت بیرونی اندام تناسلی زنان در ناحیه واژن قرار گرفته که از کلیتوریس، واژن و مجرای ادرار محافظت می کند.

لابیای مینور داخل لابیای ماژور قرار گرفته که در زنان مختلف ، اندازه، رنگ و شکل های متنوعی دارد. لب های کوچک و سینه ها تنها مناطقی از بدن هستند که غنی از غدد چربی هستند اما فولیکول های مو و غدد عرق ندارند.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد لابیا مینور، وظایف و علت تیرگی و بزرگ شدن آن و لابیاپلاستی بدانید.

لابیای مینور

اندام تناسلی زنان شامل مونس پوبیس، لابیا مینور، لابیا ماژور، دهانه واژن، پرده بکارت و کلیتوریس است.

لابیای مینور (لب های کوچک) بخشی از اندام تناسلی خارجی زن می باشد که در داخل لب های بیرونی دستگاه تناسلی زنان قرار دارد. لب های داخلی از کلیتوریس شروع می شوند و به زیر دهانه واژن شما ختم می شوند.

لابیا مینور چین‌های پوستی در داخل هستند که به واژن منتهی می‌شوند و دهانه ی واژن را احاطه کرده اند.  لابیا می تواند کوتاه یا بلند، چروکیده یا صاف باشد. اغلب یک لب بلندتر از دیگری است.

شکل و اندازه لابیای مینور مسئله نگران نیست و امری طبیعی است، و با تغییر هورمون های دوران بلوغ این تغییرات رنگ و اندازه در لابیاها ایجاد می­شود.

لابیا مینور سرشار از غدد چربی، بافت همبند و بافت نعوظ عروقی است و تعداد قابل توجهی انتهای عصبی حسی و گیرنده دارد.

 

لابیا مینور

 

لب های کوچک در کجا قرار دارند؟

لب های کوچک در زیر لب های بزرگ قرار دارند که از مونس پوبیس به سمت پایین امتداد دارند. فضای بین دو لب کوچک به عنوان دهلیز شناخته می شود که توسط دهانه واژن اشغال می شود.

در افرادی که هنوز آمیزش جنسی نداشته اند، داخل رحم معمولاً توسط غشایی از بافت همبند به نام پرده بکارت پوشانده می شود. این بافت اغلب در اولین رابطه جنسی پاره می شود. با این حال، ممکن است با سقوط ناگهانی پاره شود. همچنین با قرار دادن تامپون واژینال؛ یا با شرکت در ورزش های مختلف مانند اسب سواری و دوچرخه سواری.

در برخی از افراد، پرده بکارت حتی پس از مقاربت نیز می تواند باقی بماند، به خصوص اگر بافت انعطاف پذیر باشد. بنابراین، وجود یا عدم وجود پرده بکارت شاخص قابل اعتمادی برای تجربه جنسی نیست.

بهترین دکتر برای لابیاپلاستی در تهران

اگر به دنبال یک دکتر متبحر برای انجام عمل لابیاپلاستی در تهران هستید میتوانید در لینک بالا با دکتر ویدا یوسفیان بیشتر آشنا شوید و این عمل ترمیمی را بهتر بشناسید.

در محل اتصال قدامی دو لب کوچک، کلیتوریس قرار دارد که بالای منافذ مجرای ادرار و در مرز پایینی استخوان شرمگاهی قرار دارد. کلیتوریس ناحیه بسیار حساسی است که تا حدی توسط هود کلیتورال پوشانده شده است، شبیه به پیش‌پوسی که غده آلت تناسلی را می‌پوشاند. در عقب، لابیاهای کوچک در ناحیه‌ای به نام فرنولوم یا فورشته به هم می‌رسند، که چین پوستی در پایین دهانه واژن است که برای کشش در طول مقاربت واژینال و زایمان طراحی شده است.

لابیا مینور چیست

 

لابیا ماژور چیست؟

لابیاها چین های پوست اطراف دهانه واژن شما هستند. لب های بزرگ (لب های خارجی) معمولاً گوشتی و پوشیده از موهای ناحیه تناسلی هستند. لب های کوچک (لب های داخلی) در داخل لب های بیرونی شما قرار دارند. آنها از کلیتوریس شما شروع می شوند و به زیر دهانه واژن شما ختم می شوند.

لابیا ماژورا یک جفت چین های فیبروآدیپوزی از پوست هستند که از مونس پوبیس به سمت پایین و عقب امتداد یافته و در خط وسط جلوی مقعد در فورشت خلفی به هم می رسند. لابیا بزرگ شکاف پودندال را که مجرای ادرار و واژن در آن باز می شود، در بر می گیرد.

جوش روی لابیا مینور

گاهی روی لابیای مینور جوش هایی ظاهر می شود که برای خانم ها نگران کننده است و از صحبت کردن در مورد آن خجالت می کشند. با پیدا شدن جوش در هر قسمت از ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه کنید.

جوش روی لابیا مینور از بیماری های شایع عفونی بوده که از طریق رابطه جنسی کنترل نشده با فرد آلوده ایجاد می شود و بسیار مسری است.

گاهی هم لابیای مینور دچار التهاب می شود که به معنی التهاب لبهای کوچک واژن است که می‌تواند باعث تورم، قرمزی، خارش، سوزش و درد در این منطقه شود.

از عواملی که می‌توانند به بروز التهاب لابیا مینور منجر شوند، می‌توان به عفونت‌های قارچی و باکتریایی، حساسیت‌ها، تحریکات شیمیایی و فیزیکی، تغییرات هورمونی و خشکی واژن اشاره کرد. برای پیشگیری از بروز التهاب لابیا مینور، می‌توانید از رعایت بهداشتی ویژه‌ای برای لب های واژن استفاده کنید.

اینستاگرام دکتر ویدا یوسفیان

چه چیزی باعث بیرون زدگی لابیا مینور می شود؟

اندازه و شکل لابیا مینور برای هر فرد منحصر به فرد است و می تواند در طول زندگی فرد متفاوت باشد. در برخی افراد، وضعیتی به نام هیپرتروفی لابیا مینور ممکن است رخ دهد که در آن لابیا مینور بزرگ شده و فراتر از لابیا بزرگ بیرون می‌آید.

اگرچه علت دقیق هیپرتروفی لابیا مینور به طور کامل شناخته نشده است، تحقیقات نشان می دهد که هم ژنتیک و هم عوامل دیگر، مانند فعالیت هورمونی (به عنوان مثال، استروژن)، ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند.

هیپرتروفی یک یا هر دو لابیا مینور گاهی اوقات می تواند منجر به ناراحتی و نگرانی شخصی در مورد ظاهر فرج شود. همچنین ممکن است در فعالیت های روزانه مانند نشستن یا راه رفتن، مقاربت جنسی و ورزش تداخل ایجاد کند.

علاوه بر این، می تواند منجر به تحریک مزمن، درد و افزایش احتمال عفونت فرج شود. اغلب، نگرانی‌های مربوط به ظاهر لابیا مینور را می‌توان با اطمینان دادن به افراد مبنی بر اینکه تغییر در اندازه و شکل لب‌های کوچک طبیعی است، برطرف کرد. اگرچه در برخی موارد، این نگرانی‌ها می‌توانند باعث ناراحتی روانی قابل توجهی شوند.

بیرون زدگی لابیای مینور

لابیاپلاستی چیست؟

وقتی لابیای مینور بزرگ می شود مشکلاتی را برای بانوان به وجود می آورد و از نظر روانی باعث کاهش اعتماد به نفس در مقابل شریک جنسی شان می شود. راه درمان بزرگ شدن لابیا مینور جراحی لابیاپلاستی می باشد.

لابیاپلاستی تکنیک های مختلفی دارد که پزشک زنان براساس سن و مدل لابیا بهترین تکنیک را انتخاب می کند. بهترین روش برای انجام عمل لابیاپلاستی استفاده از لیزر می باشد. در این روش دوره ی نقاهت کوتاه تر است و نیازی به بخیه ندارد.

لابیاپلاستی

وظیفه لابیا مینور چیست؟

لابیا مینور برای محافظت از دهانه واژن و مجرای ادرار در برابر تحریک مکانیکی، خشکی و عفونت عمل می کند. در طی تحریک جنسی، لابیا مینور با پخش روانکاری از غدد واقع در واژن و اطراف آن (مثلاً غدد بارتولین) به برانگیختگی کل ناحیه دهلیز و کلیتوریس کمک می کند. این به تسهیل مقاربت بدون درد و لذت بخش واژینال کمک می کند.

بسیاری از غدد چربی یا تولید کننده چربی نیز در لابیا مینور وجود دارند و از طریق مجاری تا سطح پوست گسترش می یابند. سبوم یا روغنی که توسط غدد چربی تولید می‌شود، سطح لب‌های کوچک را می‌پوشاند تا بافت‌های زیرین را روان و محافظت کند. در افراد مسن یا در افرادی که سطح استروژن پایینی دارند، پوست لابیا مینور نازک‌تر می‌شود و رطوبت سطحی را از دست می‌دهد که می‌تواند باعث خشکی واژن و درد در هنگام مقاربت شود.

لابیا مینور چیست

آیا لابیاها با افزایش سن بزرگتر می شوند؟

بله، لابیاها ممکن است دچار تغییراتی شده و با افزایش سن بزرگتر شوند. این تغییرات با فرآیندهای طبیعی پیری و نوسانات هورمونی در طول زندگی فرد مرتبط است.

اندازه و شکل لابیاها می تواند تحت تأثیر تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، بارداری و به ویژه در دوران یائسگی قرار گیرد. این تغییرات هورمونی می تواند منجر به افزایش جریان خون و فشار شود و در نتیجه لابیاها کمی بزرگتر و ضخیم تر شوند.

علاوه بر این، کاهش سطح استروژن در طول یائسگی می ‌تواند منجر به تغییراتی در لابیاها شود و باعث نازک ‌تر و خشک ‌تر شدن آن‌ ها شود.

توجه به این نکته مهم است که این تغییرات بخشی طبیعی از روند پیری برای بسیاری از افراد است و نتیجه تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در طول زمان است.

لابیا مینور چه شکلی باید باشد؟

ظاهر لابیا مینور می تواند در بین افراد بسیار متفاوت باشد و هیچ ظاهر عادی یا ایده آل واحدی وجود ندارد. لابیا کوچک می تواند از نظر اندازه، شکل، رنگ و بافت متفاوت باشد و این تغییرات بخشی از طیف طبیعی آناتومی انسان در نظر گرفته می شود.

به طور کلی، لابیا مینور چین های داخلی پوست هستند و به طور معمول در داخل لابیا بزرگ (چین های بیرونی) قرار دارند. شکل ظاهری آن ها ممکن است صاف یا کمی چروکیده و رنگ آن ها می تواند از صورتی تا قهوه ای متغیر باشد.

بزرگ شدن لابیا با افزایش سن

مینور چیست؟

مینور یا همان لابیا مینور، بخشی از اندام تناسلی زنان است که در بین لابیای ماژور و برای حفاظت از واژن و قسمت مخصوص ادرار قرار دارد.

ظاهر لابیا مینور برای هر فرد منحصر به فرد است و هیچ ظاهر استاندارد یا درستی وجود ندارد. تغییرات در ظاهر لابیا کاملاً طبیعی است و نباید باعث نگرانی شود.

اگر فردی در مورد ظاهر لابیا مینور خود نگرانی خاصی دارد، می تواند برای اطمینان خاطر و راهنمایی با یک متخصص زنان مشورت کند.

آیا لب های کوچک نسبت به لمس حساس هستند؟

لابیا مینور واقعاً به لمس حساس است. این شامل تارهای عصبی متعددی است که آن را به ناحیه ای بسیار حساس تبدیل می کند. حساسیت لب‌ های کوچک می ‌تواند بین افراد متفاوت باشد، اما به طور کلی، بخش مهمی از برانگیختگی و لذت جنسی است.

پایانه های عصبی در لب های کوچک به تجربه حسی کلی کمک می کنند و نقش مهمی در احساس و رضایت جنسی دارند. علاوه بر این، حساسیت لب‌ های کوچک نیز می‌ تواند به راحتی و سلامت کلی فرد کمک کند.

کوچک کردن لابیا بدون جراحی

کوچک کردن لابیا مینور بدون جراحی

نکته مهم اینجاست که هیچ راه تضمینی و درستی برای کاهش اندازه لابیا مینور بدون جراحی وجود ندارد. اثربخشی هر روش غیر جراحی بسته به عوامل فردی مانند آناتومی، خاصیت ارتجاعی پوست و نتیجه دلخواه می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

در ادامه چند روش وجود دارد که باید در نظر بگیرید، اما به یاد داشته باشید که همیشه قبل از شروع هر درمان جدیدی با یک متخصص زنان مشورت کنید.

کرم ها و پمادهای موضعی

برخی از کرم ها و پمادهای حاوی ویتامین E، اسید هیالورونیک یا کلاژن ممکن است به بهبود ظاهر و قابلیت ارتجاعی لب های کوچک کمک کنند. با این حال، شواهد علمی محدودی برای اثبات اثربخشی آن ها در کاهش اندازه لابیا وجود دارد.

تمرینات کگل

تقویت عضلات کف لگن با تمرینات کگل می تواند شکل و فرم کلی واژن را بهبود بخشد، اما بعید است که اندازه لابیا مینور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

درمان با فرکانس رادیویی (RF)

این درمان غیر تهاجمی از امواج رادیویی برای گرم کردن بافت استفاده می کند، تولید کلاژن را تحریک می کند و به طور چشمگیری باعث کوچک شدن لابیا مینور می شود.

با این حال، RF درمانی نسبتاً جدید است و اثرات طولانی مدت آن هنوز در حال بررسی است.

لیزر درمانی

لیزردرمانی مانند RF درمانی از امواج نوری برای تحریک تولید کلاژن و سفت شدن بافت استفاده می کند. این روش بین خانم ها بسیار محبوب است زیرا دوره نقاهت کوتاهی دارد.

تزریق ژل

در برخی موارد، اسید هیالورونیک را می ‌توان به لابیا بزرگ تزریق کرد تا ظاهری متعادل ‌تر ایجاد کند که باعث می ‌شود لب ‌های کوچک نسبتاً کوچک ‌تر به نظر برسند. با این حال، فیلرها موقتی هستند و نیاز به تزریق مکرر دارند.

به یاد داشته باشید که لب های کوچک در طیف گسترده ای از اشکال و اندازه ها هستند و ظاهر طبیعی خاصی ندارند. اگر در مورد اندازه یا ظاهر لابیا مینور خود نگران هستید، بهتر است با یک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

لابیا مینور

علت سیاه شدن لابیای مینور

کاملاً طبیعی است که پوست لابیا و مقعد تیره تر از پوست سایر نقاط بدن شما باشد.

به این تیرگی هایپرپیگمانتاسیون می گویند.

در اکثر افراد پس از بلوغ، پوست ناحیه تناسلی تیره‌تر از سایر نواحی پوست است.

برای همه متفاوت به نظر می رسد.

رنگ طبیعی پوست شما در تیره شدن این ناحیه نقش دارد. اگر پوست کم رنگ تری دارید، هایپرپیگمانتاسیون ممکن است یک تفاوت رنگ ظریف باشد.

هورمون ها

پوست شما دارای سلول های خاصی به نام ملانوسیت است که ملانین را تشکیل می دهند. در ناحیه تناسلی شما، آن ملانوسیت ها به ویژه به هورمون ها حساس هستند.

استروژن یکی از هورمون هایی است که می تواند منجر به افزایش رنگدانه در نواحی خاصی مانند لابیا شود. در نتیجه ناحیه تناسلی به تدریج تیره‌تر می‌شود.

در دوران بلوغ و بارداری، سطح استروژن افزایش می‌یابد که منجر به افزایش رنگدانه‌های آن نواحی می‌شود. اکثر مواقع اگر این اتفاق بیفتد، از بین نمی‌رود. در غیر این صورت، ثابت می ماند یا تیره می شود.

دکتر ویدا یوسفیان

اصطکاک و التهاب

افزایش اصطکاک می تواند منجر به افزایش ملانوسیت شود. به عبارت دیگر، اصطکاک می تواند باعث شود آن سلول ها ملانین بیشتری تولید کنند که منجر به رنگدانه می شود.

سکس و هر چیزی که با آن همراه است، اصطکاک بیشتری را به ناحیه وارد می‌کند که منجر به تغییر رنگ می‌شود. رابطه جنسی واژینال و مقعدی هر دو می تواند باعث این نوع اصطکاک شود.

لابیا و ناحیه بالای ران، به ویژه در چین‌های پوستی در ناحیه کشاله ران، ممکن است به دلیل مالش روزانه یا ضربه‌های ناشی از زایمان تیره شوند.

محصولات اصلاح و رفع موهای زائد نیز به همین دلیل می توانند منجر به تیره شدن پوست شوند. افزایش سن و عفونت های مخمری هم می توانند باعث تیره شدن ناحیه تناسلی و لابیا شود.

می‌توانید با روش‌های زیر می توانید اصطکاک را کاهش دهید

  • اجتناب از پوشیدن لباس های زیر تنگ
  • اجتناب از برداشتن مو های زائد با تیغ
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.