دانه های فوردایس روی لابیا

ممکن است یکی از دغدغه های شما دانه های فوردایس روی لابیا یا همان غدد چربی زیر پوستی بر روی واژن باشد.

دانه های فوردایس برآمدگی های زرد مایل به سفیدی هستند که اغلب در قسمت هایی از بدن که فولیکول مو وجود ندارد مثل لب یا داخل گونه ها بوجود میایند. در برخی موارد آنها می توانند روی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا لابیا ظاهر شوند.

این لکه ها غدد چربی بزرگ شده هستند که گرانول های فوردایس یا غدد فوردایس نیز نامیده می شوند. برای درمان و از بین بردن این دانه ها چند روش درمانی وجود دارد.

اگر به فکر انجام عمل لابیاپلاستی هستید و ساکن تهران یا کرج می باشید؛ بهترین دکتر لابیاپلاستی در تهران را به شما پیشنهاد می کنیم.

در این مطلب ما به علائم و علت به وجود آمدن دانه های فوردایس می پردازیم.

تفاوت دانه های فوردایس با زگیل تناسلی

دانه های فوردایس یک بیماری، عفونت یا یک عفونت مقاربتی نیست. این لکه ها یک مشکل پوستی طبیعی است و با زگیل تناسلی متفاوت است. با این حال، اگر در معرض خطر ابتلا به عفونت مقاربتی  هستید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید.

اصولا وقتی این دانه ها یا همان غدد چربی را روی اندام تناسلی خود می بینید نگران می شوید. اغلب فکر می کنند یک عفونت مقاربتی است اما بر خلاف بیماری های مقاربتی و زگیل تناسلی، لکه های فوردایس مضر و مسری نیستند.

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. زگیل تناسلی و HPV هر دو بسیار مسری هستند. افراد مبتلا به زگیل تناسلی برجستگی های کوچکی در داخل و اطراف اندام تناسلی خود دارند.

زگیل تناسلی در ابتدا که ایجاد می شود، ممکن است شبیه دانه های فوردایس به نظر برسد.

اگر متوجه ظاهر ناگهانی برجستگی های کوچک در اندام تناسلی خود شدید، بهتر است برای تشخیص مناسب به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

نکات مهم درباره دانه های فوردایس

3 نکته در مورد دانه های فوردایس

1. آب میوه های ترش که دارای ویتامین c هستند مانند لیمو، پرتقال و غیره را بنوشید. ممکن است به کاهش دانه های فوردایس کمک کند.
  2. ترکیب ویتامین های A، D، B کمپلکس، C، K و E در رژیم غذایی معمولی می تواند به از بین بردن لکه های فوردایس روی لابیا کمک کند. می توانید سبزیجات برگ سبز، ماست و عدس مصرف کنید.
  3. این لکه ها به دلیل عدم رعایت بهداشت نیست. ممکن است لکه های فوردایس ایجاد شود حتی اگر از روش های بهداشت خوبی پیروی کنید. با این حال، ضروری است که به محض مشاهده این لکه ها احتیاط کنید.

غدد چربی زیر پوستی روی واژن

دانه های فوردایس یک اتفاق خوش خیم است که در 80 درصد جمعیت وجود دارد. فشردن این غدد چربی توصیه نمی شود. آن ها با این کار از بین نمی روند و در واقع ممکن است باعث عفونت شوند.

غدد چربی معمولاً با فولیکول های مو مرتبط هستند. این غدد چربی روی قسمتی از پوست شما ظاهر می شود که هیچ مویی وجود ندارد. آن ها معمولاً به صورت برجستگی های منزوی یا پراکنده ایجاد می شوند.

این غدد چربی هیچ دردی ایجاد نمی‌کنند، اما ممکن است خارش یا التهاب لکه‌های فوردایس روی آلت تناسلی در حین رابطه جنسی شما را اذیت کند.

علائم دانه های فوردایس

این لکه ها احتمالاً در بدو تولد وجود دارند اما از حدود بلوغ به بعد به دلیل بزرگ شدن غدد چربی در این سن، بزرگتر و قابل مشاهده تر می شوند. این غدد چربی پوستی یک بیماری مقاربتی و عفونی نیستند.

قطر این دانه ها حدود 1 تا 3 میلی متر (0.04 تا 0.12 اینچ) (بین اندازه یک سر سوزن و دانه کنجد) است اما می تواند بزرگتر باشد. آن ها معمولاً زرد روشن یا گوشتی هستند و با کشیدن پوست بهتر دیده می شوند.

اگر لکه های فوردایس در ناحیه تناسلی شما ایجاد شوند، می توانند قرمز رنگ باشند. پزشک شما احتمالاً می تواند لکه های فوردایس را تنها با ظاهر آن ها تشخیص دهد.

علل ایجاد دانه های فوردایس

دانه های فوردایس غدد چربی بزرگ شده بدون فولیکول مو هستند. آن ها بخشی طبیعی از پوست شما هستند و معمولاً در داخل گونه ها و لبه های لب ها یافت می شوند.

در حالی که غدد فوردایس ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما بی ضرر هستند. علت دقیق لکه های فوردایس ناشناخته است و احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و محیطی است.

دانه های فوردایس روی لابیا معمولاً به دلیل رشد بیش از حد غدد چربی نابجا ایجاد می‌ شوند که برخی مطالعات آن را با تغییرات هورمونی مرتبط دانسته‌ اند.

محل ایجاد دانه های فوردایس

شاید سوال اصلی شما این باشد که محل دقیق بوجود آمدن این دانه ها در کدام قسمت بدن است؟

این دانه ها روی بدن شما از بدو تولد وجود دارد و با بالا رفتن سن و تغییرات هورمونی در بدن شما راحت تر دیده میشوند.

دانه های فوردایس برجستگی های کوچک سفید رنگ یا هم رنگ پوست هستند که خطر خاصی ندارند اما برای اطمینان خاطر باید به پزشک مراجعه کنید.

اصولا محل ایجاد این دانه ها روی لب ها یا روی اندام تناسلی میباشد.

لکه های فوردایس روی لب ها

این دانه ها اصولا در لبه های لب ایجاد میشوند. آنها میتوانند در داخل لب ها نیز بوجود بیایند.

وقتی این دانه ها روی لب باشند بیشتر در ناحیه ی لبه های لب که نزدیک به پوست است دیده میشوند.

دانه های فوردایس روی اندام تناسلی

این دانه ها علاوه بر لب ها میتوانند در اندام تناسلی مردان و زنان نیز ظاهر شوند.

دانه های فوردایس به دلیل علائم مشابه تبخال و زگیل تناسلی میتواند در مرحله اول با این بیماری ها اشتباه گرفته شود. در مورد این موضوع برای تشخص دقیق حتما به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت هایی بین این دانه ها و تبخال تناسلی وجود دارد؛ تبخال باعث تاول های دردناک میشود.

همچنین زگیل تناسلی در جاهایی از اندام تناسلی ظاهر میشود مانند داخل یا اطراف مقعد، داخل واژن، و در مردان، روی کشاله ران و ران ها که دانه های فوردایس در این نواحی ایجاد نمیشوند.

آیا دانه های فوردایس قابل درمان است؟

اگرچه دانه های فوردایس اصولا، خوش‌خیم هستند و لزوماً نیازی به درمان ندارند، زیرا معمولاً با گذشت زمان از بین می‌روند.

ممکن است شما از ظاهر این دانه ها در بدن خود خوشتان نیاید و باعث آزار شما شوند.

درمان‌های موضعی برای کوچک کردن یا از بین بردن این دانه ها شامل بی‌کلراستیک اسید، ترتینوئین موضعی و ایزوترتینوئین خوراکی است.

پزشک ممکن است ترکیب این درمان های موضعی را با لیزر درمانی توصیه کند. آنها ممکن است عوارض جانبی مانند التهاب و احساس سوزش ایجاد کنند.

این غدد چربی معمولاً بدون درمان به مرور زمان محو می شوند. برخی از روش های درمانی می توانند آن ها را از بین ببرند یا ظاهرشان را کاهش دهند.

نکته مهم این است که متوجه شوید آنها عادی هستند و یک بیماری نیستند و تشخیص این امر با پزشک متخصص است.

برخی از درمان های دانه های فوردایس عبارتند از:

• ایزوترتینوئین خوراکی
  • لیزر درمانی
  • درمان های موضعی
  • جراحی میکرو پانچ
  • و ….

ایزوترتینوئین خوراکی برای درمان لکه های فوردایس

این دارو با کوچک کردن غدد چربی که در برابر لیزر مقاوم هستند میتواند در درمان و پیشگیری دانه های فوردایس موثر باشد.

لیزر درمانی

با لیزر دی اکسید کربن لایه برداری پوست انجام میشود. از لیزر با پالس کوتاه یا پرتو های نور مداوم برای حذف لایه های نازک پوست با حداقل آسیب استفاده میشود. نواحی آسیب دیده ممکن است بین 5 تا 21 روز بهبود یابد.

درمان های موضعی

کرم های موضعی ممکن است برای کاهش یا از بین بردن لکه های فوردایس موثر باشند.

برای تشخیص نوع درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

جراحی میکرو پانچ

پزشک شما از ابزاری شبیه قلم برای پانچ کردن پوست و برداشتن بافت استفاده میکند. حدودا یک ماه طولمیکشد تا نواحی آسیب دیده بهبود یابد.

عوارض دانه های فوردایس

دانه های فوردایس (Fordyce seeds) به دلیل ظاهرشان تاثیر منفی روی اعتماد بنفس شخص درگیر میگذارند و این یکی از مهم ترین عوارض این دانه ها محسوب میشود.

زمانی که این لکه ها روی لب ایجاد شود به دلیل اینکه در صورت شخص است و در دید همگان قرار میگیرد اذیتت کننده خواهد بود.

اگر این دانه ها روی اندام تناسلی بوجود بیاید ممکن است از دلزدگی شریک جنسی خود دچار نگرانی واسترس شوید.

در برخی موارد، دانه ها ممکن است در صورت آسیب دیدگی در حین رابطه خونریزی کنند.

گاهی ممکن است به دلیل خارش این لکه ها نیز عصبی و دچار مشکل شوید.

سوالات متداول

در این قسمت قصد داریم به یک سری از سوالات شما در راستای دانه های فوردایس پاسخ دهیم.

به طور کلی برای تشخیص دقیق و درمان این غدد چربی حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا نوشیدن آب به دانه های فوردایس کمک می کند؟

بله نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به هیدراته نگه داشتن پوست کمک کند، که می تواند ظاهر لکه های فوردایس را کاهش دهد.

رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به بهبود سلامت پوست و کاهش لکه های فوردایس کمک کند.

آیا استرس می تواند باعث ایجاد لکه های فوردایس شود؟

غدد چربی بیشتر به دلیل استرس، گرما و رطوبت ایجاد می شوند.

بیشتر در افراد استرسی دیده می شود.

کودکان کمتری نسبت به بزرگسالان دچار گرانول های فوردایس میشوند زیرا غدد چربی و سیستم مو تا سن بلوغ به حداکثر رشد خود نمی رسند.

چه کسانی در معرض ابتلا به غدد چربی هستند؟

افرادی که دارای پوست چرب هستند احتمال ابتلا به غدد چربی در آن ها بیشتر میباشد.

دانه های فوردایس بسیار شایع هستند  70 تا 80 درصد بزرگسالان لکه های فوردایس دارند.

آیا لکه های فوردایس یا دانه های سفید رنگ روی واژن مسری هستند؟

خیر این لکه ها مسری نیستند و از طریق تماس پوست با پوست منتقل نمیشوند.

اگر این غدد چربی را روی اندام تناسلی یا لب و داخل دهان دارید، نیازی به مراقبت اضافی در حین رابطه جنسی ندارید.

آیا درمان خانگی برای غدد چربی روی واژن وجود دارد؟

برخی از درمان های خانگی ممکن است برای کاهش یا از بین بردن این لکه ها کمک کننده باشند.

• سرکه سیب: سرکه سیب به عنوان یک قابض عمل می کند و دارای خواص ضد باکتریایی است که به از بین بردن باکتری ها کمک می کند. حاوی گروهی از اسیدهای چرب است که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.
  • روغن آرگان و روغن جوجوبا: روغن جوجوبا سرشار از ویتامین E است. روغن آرگان به طور سنتی برای درمان عفونت های پوستی استفاده می شود و همچنین پوست را مرطوب کرده و خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می دهد.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل پوست شما را مرطوب می کند و آن را سالم و صاف می کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است.
  • سیر: سیر دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی است. سیر یک عامل باکتری کش طبیعی موثر است که ممکن است به مدیریت دانه های فوردایس کمک کند.
  • آلوئه ورا: آلوئه ورا به خاطر خواص تسکین دهنده، التیام دهنده زخم، ضد میکروبی و ضد قارچی خود مشهور است. همچنین می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

امکان جلوگیری از ایجاد غدد چربی روی واژن وجود دارد؟

این لکه ها به طور طبیعی در بدن شما ایجاد میشوند.

ممکن است با رعایت یک روتین مراقبت پوستی از جمله شستن پوست با آب گرم و پاک کننده های ملایم یا صابون ها و استفاده معمول از مرطوب کننده، آنها را به حداقل برسانید و از سایر مشکلات پوستی جلوگیری کنید.

چه زمانی برای دانه های فوردایس باید به پزشک مراجعه کنیم؟

با مشاهده این دانه ها روی ناحیه تناسلی به یک پزشک متخصص مراجعه کنید که مطمئن شوید که بیماری های مقاربتی نیستند.

تفاوت بین لکه های فوردایس و تبخال چیست؟

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است. افراد مبتلا به تبخال تناسلی تاول های دردناکی روی اندام تناسلی خود ایجاد می کنند.

آنها می توانند تبخال را از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی گسترش دهند.

آنها همچنین می توانند تبخال را از طریق بوسیدن یا تماس پوست به پوست در صورت داشتن زخم های باز پخش کنند.