تنگی بیش از حد واژن

دلیل تنگی بیش از حد واژن

دلیل تنگی بیش از حد واژن را می توان به عوامل مختلفی از جمله شرایط پزشکی، عوامل روانی و تغییرات فیزیکی نسبت داد. این عوامل ممکن است منجر به ناراحتی، درد و مشکل در مقاربت و دخول جنسی شود.

هر یک از این دلایل می تواند در زندگی زناشویی اختلالاتی ایجاد کند و منجر به سرد شدن روابط عاطفی شود. بنابراین بهتر است به درمان تنگی واژن و عدم دخول قبل از بروز مشکلات خانوادگی، پرداخته شود.

در ادامه هریک از دلایل و درمان تنگی واژن، عدم دخول و ترس از رابطه جنسی شرح داده شده است.

تنگی بیش از حد واژن چیست؟

تنگی بیش از حد واژن به سطح غیر طبیعی سفتی یا انقباض واژن اشاره دارد که می تواند منجر به ناراحتی یا درد در حین مقاربت جنسی یا سایر فعالیت های مرتبط با واژن شود.

در زمینه مطالعه “رابطه جنسی خشک در زیمبابوه و پیامدهای استفاده از کاندوم“، سفتی بیش از حد واژن با استفاده از عوامل خشک کننده توسط زنان در زیمبابوه که برای دستیابی به واژن خشک و سفت در حین مقاربت جنسی استفاده می شد، مرتبط است.

گزارش شده است که این تنگی بیش از حد عواقب جسمی و روانی دارد که بر اثربخشی و استفاده از کاندوم تأثیر می گذارد، و همچنین منجر به افزایش خطر پارگی کاندوم در هنگام استفاده همراه با عوامل خشک کننده می شود.

تنگی بیش از حد واژن چیست؟

علل تنگی بیش از حد واژن

همانطور که گفته شد، تنگی واژن به دلایل مختلفی ایجاد می شود. در ادامه به بررسی کوتاهی از هر یک از دلایل اختصاص داده شده است.

واژینیسموس

واژینیسموس وضعیتی است که با سفت شدن غیرارادی عضلات کف لگن ایجاد می شود و نفوذ واژن را دشوار یا غیرممکن می کند.

این می تواند توسط ترس، اضطراب یا تجربیات آسیب زا در گذشته ایجاد شود که منجر به سفتی و درد بیش از حد در طول تلاش برای دخول شود.

درمان واژینیسموس اغلب شامل فیزیوتراپی کف لگن و درمان گشادکننده واژن است. اRF نیز بسیار کمک کننده هستند.

برای درمان صد در صد واژینیسموس در یک جلسه می توانید روی لینک بزنید و با روش های درمانی دکتر ویدا یوسفیان آشنا شوید.

عضلات کف لگن

عضلات کف لگن بیش از حد فعال یا منقبض می ‌توانند منجر به افزایش سفتی واژن شوند. شرایطی مانند اختلال عملکرد کف لگن و واکنش بیش از حد کف لگن می تواند منجر به تنش بیش از حد عضلانی و در نتیجه ناراحتی در حین مقاربت شود.

شرایط پزشکی

شرایط پزشکی مختلف مانند عفونت ها، جراحات، ناهنجاری های مادرزادی و اختلالات کف لگن می تواند باعث شود واژن بیش از حد سفت شود.

به عنوان مثال، شرایطی مانند واژینیت، عفونت های مقاربتی (STIs) و عفونت های واژن می تواند منجر به التهاب و ناراحتی شود و به احساس سفتی کمک کند.

زایمان و یائسگی

پس از زایمان، زنان ممکن است تغییراتی را در تنگی واژن به دلیل ضربه به کف لگن، اسکار و مشکلات کشسانی بافت تجربه کنند.

به طور مشابه، تغییرات هورمونی یائسگی می تواند منجر به آتروفی واژن شود که منجر به کاهش کشش و افزایش سفتی می شود.

عوامل عاطفی و روانی

احساسات، استرس و عوامل روانی نیز می توانند بر احساس تنگی واژن تأثیر بگذارند. ترس از رابطه جنسی، اضطراب یا تجارب گذشته از ضربه جنسی می تواند به افزایش تنش و ناراحتی در عضلات واژن کمک کند.

درک هر یک از این عوامل در تنگی بیش از حد واژن، برای رفع ناراحتی و ایجاد برنامه های درمانی مناسب بسیار مهم است.

متخصصان پزشکی می‌توانند راهکارهای مناسبی را ارائه دهند که ممکن است شامل فیزیوتراپی، گشادکننده‌های واژن، تکنیک ‌های آرام ‌سازی و مداخلات پزشکی باشد تا به علل زمینه ‌ای و کاهش علائم سفتی بیش از حد کمک کند.

عوارض تنگی بیش از حد واژن

عوارض تنگی بیش از حد واژن درمان نشده

عوارض تنگی بیش از حد واژن درمان نشده ممکن است شامل ناراحتی یا درد در هنگام مقاربت جنسی، مشکل در استفاده از کاندوم به دلیل افزایش خطر پارگی و اثرات روانی باشد.

عدم درمان و یا استفاده از راه های درمانی خانگی و توصیه شده توسط اطرافیان، تأثیر چندانی در روند درمان نداشته و ممکن است موجب بروز مشکلات بیشتر و عمیق تر شود.

بنابراین توصیه می شود برای درمان تنگی واژن و جلوگیری از عوارض آن، به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و در مورد مشکل خود به طور مفصل صحبت کنید و مشورت بگیرید.

راه های غیر تهاجمی درمان تنگی بیش از حد واژن

راه های درمانی غیرتهاجمی برای تنگی بیش از حد واژن شامل روش‌ های مختلفی مانند لیزر درمانی و استفاده از دیلاتور است که می ‌تواند نگرانی‌ هایی مانند خشکی واژن، افتادگی پوست و عدم روان ‌کاری را برطرف کند.

این درمان ‌ها ممکن است شامل فرکانس رادیویی (RF) و فناوری‌ های لیزری باشد که لایه ‌های بالایی بافت واژن را گرم می‌ کند و باعث ایجاد کلاژن اضافی و بافت جدید و سفت‌ تر می ‌شود.

این روش‌ ها، غیرتهاجمی با زمان بهبودی کوتاه هستند و می‌ توانند بدون استفاده از سوزن یا جراحی، به سفت‌ کردن ناحیه واژن کمک کنند.

علاوه بر این، جوانسازی واژن غیر جراحی می تواند شامل گرما درمانی برای تحریک و بازسازی کلاژن طبیعی بدن باشد که در نتیجه ظاهری سالم تر، محکم تر و جوان تر بافت واژن ایجاد می کند.

یکی از نمونه‌های این درمان، ThermiVa، یک سیستم درمان غیر تهاجمی، غیر هورمونی و غیرجراحی با فرکانس رادیویی برای سفت ‌کردن و جوان ‌سازی واژن است که مورد تایید FDA است.

استفاده از دیلاتور برای درمان واژینیسموس

راهکار درمانی تهاجمی تنگی بیش از حد واژن

گزینه‌ های درمان جراحی برای تنگی بیش از حد واژن شامل جراحی واژن به منظور گشاد کردن واژن برای درمان دخول دردناک است.

روش‌های جراحی جوان ‌سازی واژن معمولاً توسط جراحان زنان یا پلاستیک انجام می ‌شود و ممکن است شامل روش‌ هایی مانند ترمیم قدامی واژن و ترمیم پاراواژنال برای افتادگی دیواره قدامی واژن (سیستوسل) باشد.

درمان خانگی تنگی بیش از حد واژن

تغییرات سبک زندگی مانند تمرینات کف لگن، تکنیک های تمدد اعصاب و تمرکز حواس ممکن است به کاهش و مدیریت تنگی بیش از حد واژن کمک کند.

سایر استراتژی‌ ها ممکن است شامل استفاده از مربی‌ های روان درمانی برای آرامش هنگام رابطه جنسی، تمرین تکنیک‌ های آرام‌ سازی، و ترکیب تمرین‌ هایی باشد که به آرامش در حین رابطه جنسی و افزایش میل جنسی کمک می‌ کند.

اصلاح شیوه زندگی مانند مصرف پروبیوتیک ها، افزایش رژیم غذایی کم قند، رعایت بهداشت مناسب دستگاه تناسلی و اجتناب از استفاده از محصولات مراقبتی زنانه معطر نیز می تواند مفید باشد.

علاوه بر این، درمان‌ های طبیعی مانند استفاده از روغن ‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، بادام یا روغن زیتون برای تسکین خشکی واژن می ‌توانند تسکین دهند.

در نتیجه، گزینه های درمانی برای تنگی بیش از حد واژن شامل طیف وسیعی از مداخلات غیرتهاجمی و جراحی، اصلاح شیوه زندگی و کشف دلایل تنگی واژن است.

افرادی که تنگی بیش از حد واژن را تجربه می کنند پیشنهاد می شود تا با یک متخصص و جراح زنان و زایمان مشورت کنند تا در مورد مناسب ترین راه درمانی متناسب با نیازها و شرایط خاص آن ها صحبت کنند.