جراحی زنان

همه چیز راجع به جراحی مونس پلاستی

جراحی مونس پلاستی (Monsplasty) نوعی جراحی زیبایی زنان است که در آن پوست و بافت چربی اضافی ناحیه تناسلی برداشته می‌شود.

این لایه چربی مونس پوبیس (mons pubis) نامیده می‌شود که نام این روش جراحی نیز از آن سرچشمه گرفته است. به این روش، لیفت مونس پوبیس یا لیفت ناحیه تناسلی نیز گفته می‌شود.

این روش مانند روش واژینوپلاستی، یک روش جراحی به منظور زیبا سازی ناحیه تناسلی بانوان می باشد.

این امکان وجود دارد که به دلیل تجمع چربی یا شل شدن پوست ناحیه تناسلی زنان، این قسمت حجم بسیار زیادی پیدا کند. در این صورت، مونس پلاستی می‌تواند کمک کند تا این ناحیه ظاهری محکم‌تر و صاف‌تر پیدا کند تا رضایتمندی بیشتری در شما ایجاد شود.

در ادامه، تلاش خواهیم کرد تا تمام اطلاعات موردنیاز مربوط به قبل از جراحی، حین جراحی و بعد از جراحی زیبایی مونس پلاستی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

جراحی زنان

جراحی مونس پلاستی چیست؟

مونس پلاستی یک روش جراحی است که برای برداشتن پوست اضافی و بافت چربی در زمانی که برآمدگی قابل توجهی در ناحیه فوقانی تناسلی به دلیل افزایش وزن یا افتادگی پوست ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ناحیه همان قسمتی است که معمولاً توسط موهای ناحیه تناسلی پوشیده می‌شود.

مونس پلاستی معمولاً همزمان با عمل جراحی ابدومینوپلاستی (Abdominoplasty) انجام می‌شود، زیرا برآمدگی مونس پوبیس اغلب پس از برداشتن بافت چربی و سفت شدن پوست روی شکم بیشتر قابل توجه است.

جراحی مونس پلاستی و لیپوساکشن را می‌توان با هم انجام داد، اما اینها دو روش متفاوت هستند. در مونس پلاستی، چربی و پوست اضافی با چاقوی جراحی بریده و حذف می‌شود.

در لیپوساکشن، از مکش برای حذف چربی اضافی استفاده می‌شود، در نتیجه نمی‌تواند ظاهر پوست را تغییر دهد یا افتادگی پوست را از بین ببرد. ضمن اینکه لیپوساکشن لیزری می‌تواند به سفت شدن پوست در این ناحیه کمک کند، البته در صورتی که افراط نشود.

 

چه چیزی باعث بزرگ شدن مونس پوبیس می‌شود

مونس پوبیس یا برجستگی شرمگاهی ناحیه مثلثی شکلی است که از بالای موهای ناحیه تناسلی شما به سمت پایین و تا جایی که اندام تناسلی شما شروع می‌شود ادامه دارد. این برجستگی در زنان آشکارتر است، اما مردان نیز چنین چیزی دارند.

هنگامی که افزایش وزن پیدا می‌کنید، چربی اضافی اغلب در مونس پوبیس شما جمع می‌شود. این امر می‌تواند باعث بزرگ شدن و برآمدگی این ناحیه شود. همچنان که بافت چربی اضافی در این ناحیه انباشته می‌شود، پوست این قسمت از بدن شما نیز به تدریج بیشتر و بیشتر کشیده می‌شود.

در صورتی که پس از انباشت بافت چربی وزن خود را کم کنید، حجم بافت چربی کاهش پیدا می‌کند اما پوست به همان مقدار باقی می‌ماند. و از آنجایی که پوست اضافی شل است، ممکن است دچار افتادگی و چروک شود.

هنگامی که شما جوان هستید و برای مدت کوتاهی اضافه وزن را تجربه می‌کنید، پوست شما خاصیت ارتجاعی کافی برای بازگشت به شکل صاف اولیه‌ی خود را دارد. با این حال، هر چه بافت چربی اضافی بیشتری داشته باشید و هر چه سن شما بیشتر باشد، خاصیت ارتجاعی پوست شما کاهش می‌یابد.

زمانی که پوست شما خاصیت ارتجاعی کافی نداشته باشد، پس از کاهش چربی بدن، پوست اضافی همچنان کشیده باقی می‌ماند و شما با افتادگی پوست مواجه خواهید شد.

از دیگر دلایل برآمدگی مونس پوبیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سزارین: بعد از سزارین، پوست اطراف جای زخم ممکن است نسبت به بافت‌های شما سفت باقی بماند، اما پوست زیر آن قسمت این طور نیست. در نتیجه می‌تواند باعث ایجاد برآمدگی شود.
  • هورمون‌ها: استروژن می‌تواند باعث افزایش رسوب چربی در مونس پوبیس شما شود.
  • ژنتیک: شما می‌توانید تمایل به افزایش رسوب چربی در مونس پوبیس خود را از والدین به ارث ببرید.

علاوه بر برداشتن چربی و پوست اضافی برای اهداف زیبایی‌شناسی یا کاهش نگرانی‌های مربوط به ظاهر بدن، دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است شخصی تصمیم بگیرد که جراحی مونس پلاستی را انجام دهد. به عنوان مثال، بزرگ شدن مونس پوبیس می‌تواند:

  • باعث افتادگی در ناحیه آلت تناسلی شده و ایجاد رابطه جنسی یا ادرار کردن را دشوار کند.
  • رابطه جنسی را دردناک کند.
  • حفظ بهداشت را سخت کند.

 

چه کسانی باید جراحی مونس پلاستی انجام دهند؟

در صورتی که در ناحیه تناسلی خود بافت یا پوست اضافی دارید که در این قسمت آویزان است و تمیز کردن این ناحیه را دشوار می‌کند یا باعث ایجاد جوش‌های پوستی و یا عفونت می‌شود، در این صورت لازم است که نسبت به انجام مونس پلاستی اقدام کنید.

همچنین، اگر به دلیل بزرگ بودن بیش‌ازحد مونس پوبیس در ادرار کردن یا رابطه جنسی مشکل دارید، مونس پلاستی می‌تواند این مشکل شما را برطرف کند.

لازم به ذکر است که اگر بیماری قلبی، دیابت یا بیماری ریوی داشته باشید، عمل مونس پلاستی برای شما خطرناک بوده و نباید آن را انجام دهید.

 

چرا باید مونس پلاستی انجام داد؟

بسیاری از زنان، در ناحیه مونس پوبیس خود دارای پوست اضافی و برآمدگی هستند که باعث می‌شود از پوشیدن لباس‌های تنگ یا لباس شنا احساس خجالت کنند. جراحی مونس پلاستی یک راه‌حل دائمی برای چنین نگرانی‌هایی است. در این جراحی چربی‌های انباشته شده در ناحیه تناسلی و پوست اضافه برداشته شده و ظاهری صاف‌تر در زیر لباس شنا، شلوار جین تنگ یا شلوار یوگا ایجاد می‌کند. داوطلبان انجام مونس پلاستی باید از نظر جسمی سالم باشند، وزن ثابتی داشته باشند و سیگار نکشند.

مونس پلاستی

روال انجام جراحی مونس پلاستی چگونه است؟

قبل از انجام عمل مونس پلاستی یا سایر جراحی‌های زیبایی، ابتدا دکتر زنان با شما صحبت خواهد کرد تا بهترین روش برای دستیابی به نتایج مورد نظر شما مشخص شود.

اینکه انتظارات واقع‌بینانه‌ای داشته باشید بسیار اهمیت دارد. به خاطر داشته باشید که هدف از این جراحی بهبود یافتن است، نه دست یافتن به کمال مطلوب. بنابراین، در نظر داشته باشید که ممکن است آن ظاهری که مد نظر دارید قابل دستیابی نباشد.

اگر شما وزن مناسبی داشته باشید و از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید، مونس پلاستی بهتر عمل خواهد کرد. در صورتی که بخواهید وزن کم کنید یا وضعیت سلامتی نامطلوبی داشته باشید، ممکن است لازم باشد این کار را به تعویق بیندازید.

برای آماده شدن به منظور انجام جراحی، مراحلی وجود دارد که باید آنها را انجام دهید:

 

قبل از جراحی

  • برنامه‌ریزی کنید که شخصی شما را تا محل جراحی همراهی کرده و شما را برگرداند. همچنین شخصی وجود داشته باشد که حداقل 24 ساعت بعد از جراحی در کنار شما باشد.
  • از 2 روز قبل از جراحی از نوشیدن الکل خودداری کنید.
  • مصرف داروهایی که خطر خونریزی را افزایش می‌دهند مانند آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) و تمامی داروهای گیاهی را از 10 روز قبل از جراحی، یا طبق دستور پزشک خود متوقف کنید.
  • 2 هفته قبل از جراحی و 2 هفته بعد از جراحی از استعمال دخانیات خودداری کنید.

معمولاً جراحی مونس پلاستی در یک مرکز جراحی سرپایی و تحت نظر دکتر زنان با استفاده از آرام‌بخش و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

زمانی که مونس پلاستی همراه با سایر جراحی‌ها مانند ابدومینوپلاستی انجام می‌شود، ممکن است لازم باشد که یک شب در بیمارستان بستری شوید.

 

در طول جراحی

  • برای این جراحی، ابتدا با داروهای داخل وریدی آرام می‌شوید.
  • سپس یک بی‌حس کننده موضعی به پوست و بافت زیر شکم و مونس پوبیس تزریق می‌شود تا این ناحیه بی‌حس شود.
  • در ناحیه‌ای از زیر شکم که می‌تواند با بیکینی پوشانده شود، یک برش افقی بر روی پوست شما ایجاد می‌شود.
  • سپس با استفاده از یک چاقوی جراحی، بافت چربی و پوست اضافی برداشته می‌شود.
  • ممکن است بافت و عضله‌ی زیرین با استفاده از بخیه کشیده و سفت شود تا مونس پوبیس شما شکل داده شود.
  • در نهایت، محل برش به وسیله بخیه و چسب زخم بسته می‌شود.

 

روند بهبودی بعد از جراحی مونس پلاستی چگونه است؟

پس از اینکه اثرات آرامبخش از بین رفت، برای مدت کوتاهی تحت‌نظر خواهید بود تا اطمینان حاصل شود که هیچ عارضه‌ای ندارید و سپس مرخص خواهید شد. پس از انجام عمل باید همراهی داشته باشید که شما را به منزل برساند.

پس از جراحی، معمولاً در قسمت زیر شکم و مونس پوبیس کمی احساس ناراحتی خواهید داشت. شما بلافاصله پس از جراحی متوجه کبودی و تورم کمی خواهید شد که معمولاً 2 تا 3 هفته ادامه خواهد داشت.

بهبودی معمولاً به سرعت اتفاق می‌افتد و جدول زمانی بهبودی احتمالاً چیزی شبیه به این خواهد بود:

 

جدول زمانی بهبودی پس از جراحی مونس پلاستی

  • یک یا دو روز پس از جراحی مونس پلاستی، به شما توصیه می‌شود که با سرعت آهسته پیاده‌روی کنید.
  • یک هفته پس از جراحی، معمولاً می‌توانید به سر کار خود بازگردید. در صورتی که شغل شما شامل کارهایی از قبیل بلند کردن بار یا انجام ورزش‌های سنگین است، قبل از بازگشت به کار به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارید.
  • پس از حدود 3 هفته، محل جراحی شما ممکن است آنقدر بهبود یافته باشد که بتوانید وارد وان حمام شوید.
  • معمولاً بعد از 4 تا 6 هفته می‌توانید در ورزش و سایر فعالیت‌های بدنی شرکت کنید.

شما بلافاصله پس از جراحی متوجه نتایج مونس پلاستی خود خواهید شد. پس از گذشت 6 هفته، شما نتایج نهایی را شاهد خواهید بود. تغییرات بوجود آمده دائمی هستند، اما در صورتی که افزایش وزن پیدا کنید، ممکن است دوباره رسوب چربی اضافی در این ناحیه از بدن شما رخ دهد.

به خاطر داشته باشید که بدن شما منحصربه‌فرد است، بنابراین زمان بهبودی ممکن است متفاوت باشد. برای مدیریت درد و ناراحتی خود در طول دوره بهبودی، توصیه می‌شود دستورالعمل‌های ارائه شده توسط دکتر زنان خود را دنبال کنید.

 

مزایای مونس پلاستی چیست؟

از جمله مزایای مونس پلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عزت نفس. بسیاری از کسانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند از نتایج آن رضایت دارند. آنها از ظاهر بدن و تناسب لباس خود راضی هستند.
  • آسایش بیشتر. ادرار کردن و داشتن رابطه جنسی آسان‌تر می‌شود (در صورتی که قبل از عمل جراحی چنین مشکلاتی داشته‌اید).
  • بهداشت بهتر. شستن شکم، مونس پوبیس و اندام تناسلی راحت‌تر انجام می‌شود.
  • ماندگاری. اگر وزن شما ثابت بماند، شکل جدید بدن شما دائمی خواهد بود.
  • ایمنی. مونس پلاستی یک عمل نسبتاً ایمن با ریسک کم یا عوارض جانبی اندک است.

 

خطرات و عوارض احتمالی مونس پلاستی

تمام روش‌های جراحی با خطراتی همراه هستند. برخی از خطرات و عوارض احتمالی مونس پلاستی عبارتند از:

  • خطرات بیهوشی.
  • مشکلات ترمیمی.
  • عفونت محل برش.
  • توده خون لخته شده (هماتوم) یا تجمع مایع (سروما).
  • بی‌حسی و کرختی.
  • خونریزی بیش‌ازحد
  • تغییر رنگ پوست.
  • ورم و آماس (اِدم)
  • جای زخمی که ممکن است بزرگتر یا قابل توجه‌تر از حد انتظار باشد.
  • متقارن نبودن مونس پوبیس.
  • شل شدن دوباره پوست.

جراحی زیبایی زنان

آیا گزینه‌های دیگری به غیر از مونس پلاستی وجود دارد؟

جراحی مونس پلاستی تنها گزینه برای از بین بردن چربی اضافی یا افتادگی پوست در ناحیه تناسلی است، اما تغذیه سالم، ورزش منظم و سایر نکات کاهش وزن نیز ممکن است به کاهش میزان چربی در مونس پوبیس شما کمک کند.

ناحیه تناسلی شما معمولاً یکی از آخرین قسمت‌هایی از بدن است که چربی اضافی را از دست می‌دهد. با این حال، داشتن یک رژیم غذایی سالم و کم کالری که باعث از دست دادن چربی در سراسر بدن می‌شود، می‌تواند به کاهش چربی در این ناحیه نیز کمک کند.

اینکه با ورزش کردن به طور خاص مونس پوبیس خود را هدف قرار دهید بسیار سخت است، اما برخی ورزش‌ها که تمام بدن را مورد هدف قرار می‌دهند عبارتند از:

  • حرکت پلانک (planks)
  • حرکت قوس لگن (pelvic tilt)
  • حرکت کرانچ دوچرخه (bicycle crunch)
  • حرکت بالا بردن مستقیم پا (straight leg raise)
  • حرکت برپی (burpees)
  • حرکت صد (the Hundred)

سایر درمان‌های غیر جراحی که ممکن است به خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی یا سفت کردن مونس پوبیس شما کمک کند عبارتند از:

  • سفت کردن پوست با لیزر
  • سفت کردن پوست با فرکانس رادیویی
  • کول اسکالپتینگ (CoolSculpting)

 

چه مدت پس از جراحی مونس پلاستی باید به دکتر زنان مراجعه کنم؟

قرار ملاقات‌های منظم برای پیگیری بعد از جراحی را با دکتر زنان خود برنامه‌ریزی و هماهنگ کنید. در ملاقات‌های بعدی، پزشک وضعیت شما را بررسی کرده و بعد از حدود یک هفته بخیه‌های شما را می‌کشد. اگر بخیه‌های عمیق‌تری داشته باشید، آنها خودبه‌خود از بین می‌روند.

اگر پس از مونس پلاستی با علائم غیرطبیعی از جمله تنگی نفس، درد قفسه سینه یا ضربان قلب نامنظم مواجه شدید، فوراً با پزشک زنان خود تماس بگیرید.

 

آیا مردان می‌توانند مونس پلاستی انجام دهند؟

هم زنان و هم مردان می‌توانند جراحی مونس پلاستی را انجام دهند. انباشت چربی اضافی در ناحیه تناسلی برای مردان نیز اتفاق می‌افتد که با عمل جراحی قابل درمان است.

 

آیا مونس پلاستی دردناک است؟

درد، ناراحتی و کبودی از عوارض شایع مونس پلاستی است. اما جای نگرانی نیست. مسکن‌های تجویزی یا OTC به مدیریت درد و ناراحتی شما کمک خواهند کرد.

 

آیا در صورت بارداری وضعیت من تغییر می‌کند؟

در حالت معمول، در صورتی که پس از انجام مونس پلاستی باردار شوید، وضعیت شما تغییر نخواهد کرد. اگر چه بدن هر کسی منحصربه‌فرد است و انباشت چربی و پوست اضافی در ناحیه مونس پوبیس ممکن است نتیجه ویژگی‌های ژنتیکی باشد اما جراحی نتایج طولانی مدتی دارد. ناحیه‌ای که بیشتر تحت تأثیر بارداری قرار می‌گیرد، ناحیه فوقانی شکم است، نه مونس پوبیس، بنابراین، حتی اگر بعد از عمل جراحی باردار شوید، بعید است که تغییری در نتایج جراحی خود مشاهده کنید.

 

آیا می‌توان مونس پلاستی را با عمل زیبایی دیگری ترکیب کرد؟

بله. برخی از بیماران تصمیم می‌گیرند که همزمان با مونس پلاستی عمل زیبایی دیگری نیز انجام دهند – مانند عمل جراحی شکم، لیفت بدن یا مامی میکاور – تا اندامی متناسب‌تر داشته باشند. همچنین، بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند که مونس پلاستی را همزمان با لابیاپلاستی و یا واژینوپلاستی برای جوان‌سازی ناحیه تناسلی انجام دهند. تمام این روش‌ها را می‌توان همزمان با هم انجام داد.

 

 

سخن آخر

مونس پلاستی یک روش جراحی برای برداشتن بافت چربی بیش‌ازحد و ترمیم افتادگی پوست در ناحیه تناسلی شما است. این یک روش سرپایی کم خطر است که بلافاصله نتایج قابل توجه آن ظاهر می‌شود. احساس ناراحتی خفیف، کبودی و ورم پس از انجام جراحی شایع است، اما این عوارض معمولاً پس از 2 تا 3 هفته از بین می‌روند.

مونس پلاستی یک عمل نسبتاً ایمن با پتانسیل افزایش اعتماد به نفس و افزایش کیفیت کلی زندگی شما است. نتایج مونس پلاستی اغلب دائمی است، به شرطی که وزن ثابتی داشته باشید. با این حال، این روش شکم شما را صاف نمی‌کند. در این صورت ممکن است برای دستیابی به نتایج دلخواه خود، نیاز به جراحی زیبایی شکم، لیپوساکشن یا سایر روش‌ها داشته باشید.

قبل از اینکه در مورد جراحی مونس پلاستی تصمیم بگیرید، حتماً با دکتر زنان خود در مورد سؤالاتی که در ذهن دارید، نگرانی‌ها و اهداف خود صحبت کرده و در مورد پیامدها و خطرات احتمالی آن بیشتر بدانید.

 

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/monsplasty#about-monsplasty

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/23372-monsplasty

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.