فیبروم ساب سروزال چیست؟

فیبروم های ساب سروز یا فیبروم ساب سروزال  فیبروم‌ هایی هستند که در خارج از دیواره رحم ایجاد می ‌شوند و می ‌توانند به سمت داخل حفره لگنی یا شکمی رشد کنند.

تقریبا 33 درصد از زنان قبل از رسیدن به سن 50 سالگی به انواع فیبروم رحم مثل فیبروم ساب سروز مبتلا می‌شوند.

بعضی از انواع فیبروم ‌رحم مثل فيبروم ساب سروزال، توده‌ هایی در دیواره رحم هستند که اغلب خوش‌ خیم و یا به عبارتی غیر سرطانی هستند.

برخی از زنان تا مدت طولانی هرگز متوجه فیبروم‌ های خود نمی ‌شوند، درحالی‌ که برخی دیگر هر روز با علائم آن‌ ها دست ‌و ‌پنجه نرم می‌ کنند.

اگرچه فیبروم ساب سروزال به ‌ندرت خطرناک است، اما می ‌تواند علائم ناراحت ‌کننده ای ایجاد کند و در عملکرد اندام ‌های مجاور باعث ایجاد اختلال شود.

جالب است بدانید که فیبروم‌ ها می ‌توانند به ‌صورت یک گره منفرد یا به‌ شکل یک خوشه‎ ایجاد شوند. اندازه خوشه‌ ها می‌تواند از 1 میلی ‌متر تا 20 سانتی ‌متر یا حتی بیشتر متغیر باشد.

گاهی فیبروم رحم می ‌تواند به اندازه یک هندوانه رشد کند. برخی از فیبروم‎ های ساب سروز ساقه ‌دار هستند؛ یعنی به ‌صورت یک ساقه باریک به هم متصل می‌شوند.

شاید بهتر باشد علاوه بر درمان بیماری های رحم و رسیدگی به وضع سلامت رحم، کمی هم به فکر زیبایی و جوانسازی آن به کمک روش هایی چون واژینوپلاستی باشیم.

فیبروم ساب سروزال

علائم فیبروم ساب سروزال

فیبروم ساب سروزال به ‌دلیل اتصال به دیواره بیرونی رحم، کمتر در عملکرد خود رحم اختلال ایجاد می‌ کند و بیشتر به اندام ‌های مجاور مانند مثانه آسیب وارد می ‌کند.

اگرچه خونریزی شدید یا  قاعدگی طولانی ‌مدت یکی از علائم رایج فیبروم‌ های رحمی است؛ اما این علائم در زمان ابتلا به فیبروم‌ ساب سروز کمتر دیده می‎ شوند.

برخی از علائم فیبروم ساب سروز عبارتند از:

• احساس سنگینی یا پری در قسمت تحتانی شکم یا لگن
  • نفخ
  • درد یا گرفتگی شکم
  • بزرگ شدن سایز شکم
  • احساس درد هنگام برقراری رابطه جنسی
  • بروز درد در پایین کمر یا پاها
  • ناتوانی در ادرار کردن و تخلیه کامل مثانه

دلایل ایجاد فیبروم ساب سروز

علل بروز فیبروم ساب سروزال چیست و چه کسانی بیشتر به آن مبتلا می‌شوند؟

هنوز علت دقیق بروز انواع فیبروم به‌ خصوص فیبروم ساب سروزال مشخص نشده است؛ اما برخی از فاکتورهای خطر مؤثر در بروز آن شامل موارد زیر هستند.

سن

خطر بروز فیبروم ساب سروزال با افزایش سن، به ‌ویژه از سن 30 سالگی تا یائسگی افزایش می ‌یابد. فیبروم‌ ها اغلب پس از یائسگی کوچک می ‌شوند. به‌ ندرت پیش از شروع قاعدگی فیبروم ایجاد می ‌شود.

طبق مطالعات، شروع قاعدگی در سنین پایین، کمتر از 10 سالگی، با خطر بیشتر بروز انواع فیبروم و شروع قاعدگی در سنین بالای 16 سال با کاهش خطر ابتلا مرتبط است.

دلایل ایجاد فیبروم ساب سروز

سابقه خانوادگی

داشتن یک عضو خانوادگی نزدیک که فیبروم رحم را تجربه کرده است، خطر ابتلا به فیبروم ساب سروز را تا سه برابر در شما افزایش می‌دهد.

نژاد

طبق آمار، زنان سیاه ‌پوست دو تا سه برابر بیشتر از زنان سفید پوست در معرض ابتلا به انواع فیبروم رحم هستند.

هورمون‌ ها

روند رشد فیبروم‌ های رحمی مانند فیبروم ساب سروز تحت تأثیر سطوح استروژن و پروژسترون یا همان هورمون ‌های جنسی بدن است.

به‌ همین ‌دلیل، استفاده از هورمون‌ های مصنوعی مانند هورمون‌ هایی که در قرص‌ های ضد بارداری استفاده می ‌شوند، اغلب سرعت روند رشد آن ‌ها را آهسته می‎ کنند.

اندازه و سایز بدن

مشخص شده است که اضافه وزن و چاقی زنان را بیشتر در معرض خطر ابتلا به فیبروم به‌ خصوص فیبروم ساب سروز قرار می ‌دهد.

رژیم غذایی

مطالعات نشان داده ‌اند که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و نوشیدنی‌ های الکلی و حاوی میوه و سبزیجات اندک، می‌ تواند خطر بروز فیبروم‌ های رحمی را افزایش دهد.

درحالی ‌که به نظر می ‌رسد مصرف لبنیات و مرکبات خطر ابتلا به فیبروم ساب سروز را کاهش می‌ دهد.

کمبود ویتامین D، مصرف مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده و استفاده از شیر سویا نیز ممکن است خطر بروز انواع فیبروم رحم را افزایش دهد.

زایمان

به نظر می ‌رسد که نداشتن فرزند و زایمان نکردن خطر ابتلا به انواع فیبروم را در زنان افزایش می ‌دهد. در حالی ‌که آن‌ هایی که چند قلو زایمان کرده‌ اند، کمتر در معرض خطر بروز فیبروم ساب سروز هستند.

نحوه تشخیص فیبروم ساب سروز

نحوه تشخیص فیبروم ساب سروزال

اگرچه پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است بتواند ساختار یک گره یا خوشه فیبروم ساب سروز را در طول معاینه معمولی لگن کشف کند؛ اما برای تشخیص قطعی نیاز به انجام یک یا چند مورد از آزمایش‌های تصویربرداری زیر است:

• سونوگرافی
  • تصویربرداری با تشدید مغناطیسی یا ام آر آی
  • عکسبرداری با اشعه ایکس
  • توموگرافی کامپیوتری یا سی ‌تی اسکن
  • هیستروسالپنگوگرام (در این روش پس از تزریق ماده حاجب به رحم، عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می‌شود.)
  • سونوهیستروگرام (در این روش پس از تزریق آب به داخل رحم سونوگرافی انجام می‌شود.)

اگرچه همیشه لازم نیست، اما ممکن است برای تشخیص دقیق ‌تر وضعیت فیبروم ساب سروز، پزشک از جراحی سرپایی لاپاراسکوپی نیز استفاده کند.

تشخیص فیبروم ساب سروز با سونوگرافی

لاپاراسکوپی برای تشخیص فیبروم ساب سروزال

در این روش یک لوله باریک و بلند که در سر آن دوربین قرار دارد، از طریق برش کوچک ایجاد شده در ناف یا نزدیک آن وارد بدن بیمار می ‌شود.

بدین‌ شکل رحم و سایر اندام‌ ها در حین انجام عمل توسط پزشک بر روی مانیتور مشاهده می ‌شوند و ممکن است عکس نیز از آن ‌ها گرفته شود.

از آنجایی ‌که فیبروم ساب سروز در قسمت بیرونی رحم قرار دارد، در صورت مشکوک شدن به آن احتمالاً پزشک به ‌سراغ هیستروسکوپی نمی ‌رود.

زیرا در روش هیستروسکوپی لوله مجهز به دوربین از طریق واژن و دهانه رحم به داخل رحم وارد می ‌شود و فقط می ‌تواند فضای داخل رحم را بررسی کند.

تشخیص فیبروم ساب سروز با لاپاراسکوپی

فیبروم ساب سروزال چطور درمان می ‌شود؟

درمان فیبروم ساب سروز همیشه ضروری نیست و معمولاً فقط در صورتی انجام می ‌شود که علائم مشکل ‌زا ایجاد کند.

گاهی پزشک به ‌جای انجام درمان فوری، برای مدتی فقط تغییرات فیبروم را نظارت می ‌کند. در حال حاضر چندین روش درمانی برای این نوع فیبروم موجود است.

اینکه کدام یک استفاده می‌شود به عواملی مانند موارد زیر بستگی دارد:

• محل فیبروم
  • اندازه فیبروم
  • شدت علائم
  • سن
  • وضعیت سلامت بیمار و سابقه پزشکی وی
  • اینکه آیا بیمار در آینده قصد بارداری دارد یا خیر

درمان فیبروم ساب سروز

درمان فیبروم ساب سروزال به روش هیسترکتومی

هیسترکتومی رایج ‌ترین روش درمانی توصیه‌ شده توسط متخصصان مراقبت‌ های بهداشتی برای فیبروم ساب سروز است. زیرا این نوع فیبروم در دیوا